Ikarus Meteor

IMG_3738.JPG
IMG_3741.JPG
De staartsectie van de romp en het kielvlak moeten ook met 0,4 mm triplex ingedekt worden. De rompspanten bieden hiervoor echter te weinig support. Daarom heb ik naar eigen inzicht extra supports van balsa toegevoegd.
 
IMG_3763.JPG
Even een plaatje van het origineel tussendoor. Er zijn in totaal maar twee Meteors gebouwd. Het toestel met de registratie "9A-GSO" vliegt nog steeds bij een club in de buurt van Zagreb. Het tweede toestel is de YU-4103 die momenteel in opslag ligt in het vliegtuigmuseum van Belgrado.
 
Ik vraag me dan altijd af waarom dat is.
Prijs, constructie, eigenschappen?
Ik denk dat het onderstaande een goede verklaring geeft waaom het maar bij twee Meteors is gebleven. Vrij vertaald; de Meteor was een prestigeproject van de toenmalige Joegoslavische staat. Het is nooit de bedoeling geweest om deze zwever in (massa) productie te nemen. Nadat men bewezen had dat de Ikarus alles overtrof wat toendertijd in het westen rondvloog heeft men de stekker uit het project getrokken.

Never intended for series production, the Meteors were conceived in the early 50s to push the limits of competition sailplane design, as well as test construction and machining solutions for Yugoslavia's upcoming G-2 Galeb jet trainer. Built entirely of metal - a head turner at the time - and with a structure more akin to that of a powered airplane, the Meteor sported an advanced 20 meter wing that gave it an impressive glide ratio of 1/42, while its +4/-2 G stress limits and interconnected flaps and ailerons made for fantastic aerobatic performance. Indeed, the first Meteor dominated most of the disciplines flown at the 1956 World Glider Championship, while the type as a whole held its own against the glass fiber crowd well into the late 60s. Sadly, the lack of generous state funding enjoyed by the Meteor - being a prestige project after all - meant that this achievement would not be repeated by any subsequent Yugoslav glider design...

Bron: https://flic.kr/p/Kr9nfo
 
Laatst bewerkt:
Wat me wel verbaast in die Engelse tekst is dat ze beweren dat de Meteor met een belastingsfactor van +4/-2 erg geschikt was voor aerobatics. En dat in combinatie met 20 meter spanwijdte maakt het wel erg ongeloofwaardig.

ter vergelijking: een DG-1000 heeft +7/-5
 
Wat me wel verbaast in die Engelse tekst is dat ze beweren dat de Meteor met een belastingsfactor van +4/-2 erg geschikt was voor aerobatics. En dat in combinatie met 20 meter spanwijdte maakt het wel erg ongeloofwaardig.

ter vergelijking: een DG-1000 heeft +7/-5
Hmm...ik geloof inderdaad ook niet dat deze kist is gebruikt voor aerobatics. In andere artikelen worden vooral de goede eigenschappen bij hoge snelheden genoemd. ( snelheidsrecords op de 100 en 300 km) Ik heb verder nergens gelezen over kunstvlucht.
 
Ik heb het draadje op RC Groups ook gelezen en de YouTube video gezien van de Ikarus Meteor. Hij heeft toch een heel mooi vliegbeeld alleen de wijze zoals ze hem lanceerde aan het elastiek (vanaf 4:33 sec). :)

 
Ik heb het draadje op RC Groups ook gelezen en de YouTube video gezien van de Ikarus Meteor. Hij heeft toch een heel mooi vliegbeeld alleen de wijze zoals ze hem lanceerde aan het elastiek (vanaf 4:33 sec). :)

Mooi he!?
Vooral die low passes vanaf 8.20!
Als ik er weer naar kijk heb ik gelijk weer zin om mijn bouwhok in te duiken!:banana:
 
Maar ook mooi om te zien hoe de Ikarus Meteor cirkelt en het lijkt mij een zwever die zich heel goed laat sturen, een genot om er naar te kijken zowel naar de bouw en het vliegbeeld.
 
9763146B-4084-49B9-BC38-B039A9A0779F.jpeg
Ik heb besloten om ook met de vleugel te beginnen. Ik heb een nieuwe bouwplank gemaakt van 3,5 meter lang! De bouw van de vleugel doe ik binnenshuis want mijn bouwhok is erg vochtig. Dat zou mogelijk tot krom trekken kunnen leiden. In het draadje op rcgroup wordt hier ook over gesproken. Een reeel gevaar bij een dergelijk lange vleugel.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top