Ikarus Meteor

"Ondanks" het mooie weer dit weekend toch nog wat gedaan.
De beplanking van de romp ter plaatse van de cockpit en vleugelwortel vraagt wel het nodige paswerk.
IMG_7114.jpg
IMG_7115.jpg
IMG_7119.jpg

Overigens; voor diegene die geïnteresseerd zijn in de constructie van de vleugel mbt liggers en sterkte; de hoofdligger bestaat aan de wortel uit 2 x 12x6mm (2 boven en 2 onder bij een profielhoogte van 63 mm) en 2 10x3 hulpliggers. De liggers worden verkast met 2 mm ply voor en achter. De vleugel wordt ingedekt met 2 mm hard balsa en vervolgens met 45 grams diagonaal glas ingedekt. Ter plaatse van het einde van de vleugelbuis wil ik ook nog kops balsa tussen de liggers plaatsen.
Nog even een plaatje ter verduidelijking:
64B78BA1-B74F-409C-A915-1EA437F65649.jpeg

Dit is inderdaad een monnikenwerk en ik denk dat dit het meest arbeidsintensieve gedeelte is. Maar je hebt genoeg spelden voor het geval dat je hoofdpijn krijgt en ze voor acupunctuur wilt gebruiken. :)
Wel een akelige gedachtige...zo met al die spelden in je hoofd...:eek:
Maar om eerlijk te zijn...als je last van hoofdpijn hebt (stress) ga dan lekker met balsa knoeien! dat ontstresst!

Meer van het zelfde..eindeloos latjes plakken! Maar ik houd jullie toch maar even op de hoogte van de voortgang. De bovenkant van de romp is bijna ingedekt. Alleen de neus heeft nog een paar latjes nodig. Daarna wordt de romp van de bouwtafel gehaald en de voetjes verwijderd. Dan kan de onderkant ingedekt worden.
6FA44AE7-A520-4C84-ABB2-941373181C84.jpeg

Gisteren de vleugel verlijmd. Eerst alle ribben opgesteld tussen een neus en achterlijst. Alles goed uitlijnen en dan vastzetten met een paar druppeltjes CA-lijm. De vleugel wordt in een stuk gebouwd en later door midden gezaagd.
IMG_7225.jpg
IMG_7226.jpg
IMG_7227.jpg

Laatst bewerkt:
Gisteravond heb ik de beplanking aan de bovenkant van de romp afgemaakt. Ik kan nu de voetjes doorzagen zodat de romp eindelijk zijn "bed" kan verlaten. Aan de onderkant gaan we natuurlijk gewoon weer verder met eindeloos latjes plakken, maar voordat de romp volledig gesloten kan worden moet er wel het nodige aan "installatie techniek" gedaan worden. Zo moet ik de koppeling voor de sleephaak maken, een voorziening om lood aan te bevestigen, het retract mechanisme voor de schaats en het richtingroer- en retract servo.
IMG_7266.jpg

Back