Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hier kom ik nog even op terug. Ik heb advies gekregen over te gebruiken wrapfolie. Moet dit even opzoeken. De specs zullen ongetwijfeld iets zeggen over gewicht.Wrapfolie is vreselijk zwaar.
Dat heb ik wel eens uitgeprobeerd.
GJ
Aurectar; ik ga nog uitgebreid verslag doen van de webbing!!Ik ben de mening toegedaan dat de twee liggers van 6/12 mm (6/24) boven en onderaan plus de hulpliggers en ingedekt met 2mm hardbalsa ruimschoots voldoen om een stevige vleugen te realiseren.
Dit op voorwaarde dat de verlijmingen (ook webbing) zorgvuldig uitgevoerd worden.
In die optiek moet een lichte glassing met een minimum aan materiaal volstaan.
Dus, geen reden tot bezorgdheid.
De vleugelpanelen zijn nog steeds niet torsiestijf. Een onbedoelde verdraaiing van de vleugel bij het indekken van de onderkant ligt dan ook op de loer. Daarom heb ik een set negatieve mallen gemaakt waarop de vleugel komt te liggen tijdens de afbouw. Dit was nog wel een puzzeltje omdat de tekening nauwelijks doorsnedes laat zien. De tipverdraaiing moet nu precies uitgemeten worden. Daarom heb ik een grafiek gemaakt om te controleren of de gemeten verdraaiing strookt. Het wortelprofiel heeft een positieve instelhoek van 1,55 graden. De tippen krijgen een instelhoek van 0,7 graden. Lijkt mij wel in orde!
Bekijk bijlage 463873 Bekijk bijlage 463875 Bekijk bijlage 463876
Aurectar, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb het draadje over de Kranich er maar weer eens op na gelezen! Ik heb onder de uittreezijde ook een steunligger aangebracht. Dit om kromme flaps en rolroeren te voorkomen!Kun je de vleugel niet omgekeerd opschoren met een ligger.
Een zogezegde steunligger.
Tekst en uitleg daarover.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/kranich-iii-op-grootmoeders-wijze.252604/page-9
Aurectar, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb het draadje over de Kranich er maar weer eens op na gelezen! Ik heb onder de uittreezijde ook een steunligger aangebracht. Dit om kromme flaps en rolroeren te voorkomen!
Bekijk bijlage 464350
De wash-out is in feite al meegenomen in de helling. De negatiefmallen dwingen de vleugel in de juiste stand. De langsliggers zijn feitelijk alleen bedoeld om doorzakken te voorkomenIk hoop dat je systeem succesvol is.
Het voordeel van een steunligger is dat je er kunt mee spelen.
Met hem vanaf het midden van de vleugel naar de tip toe een enkele mm gradueel achteruit te schuiven kan je een perfecte wash-out bewerkstelligen.