Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Voor wat het waard is...de carbon geeft extra stijfheid en voorkomt knik van de aluminium buis.Waarom met carbon aan de binnenkant? Je combineert dan 2 materialen met een hele andere E-modulus (hoeveelheid 'rek' per kracht die erop wordt gezet), kan vreemde effecten geven.
Wordt die buis met carbon erin aangeboden of heb je dat carbon er zelf in gezet?
Stootje.....? Jje kunt er je aartsvijand mee doodknuppelen en het geeft geen krimp. Geweldig spul is het.Die strongallbuizen is geen gewoon aluminium.
Kan op zichzelf al tegen een stootje.
Bedankt voor deze duidelijke analyse! De volumefractie van de carbon staaf was een van de zaken die mijn initiële voorkeur voor full carbon heeft veranderd. Ik heb ook wat sommetjes aan de vleugelpen gewaagd maar wat moet je voor de treksterkte van carbon aannemen? Theorie is leuk maar wat is de volumefractie? Je koopt een carbon staaf die voor allerlei doeleinden wordt gebruikt maar niet per definitie als hoog belaste vleugelverbinder. De petrauschbuis is in theorie veel zwakker maar wellicht meer doelmatig in deze specifieke praktijk.Het is wel een mooie combinatie!
Net even de eigenschappen van de materialen opgezocht.
Stijfheid, E modulus van Aluminium is ca 70 GPa en UD carbon 60% volume fractie 135 Gpa.
De druksterkte van aluminium ca 500 MPa en carbon ca 1000 MPa.
Carbon is dus ca 2x stijver en sterker.
De rek bij breuk is sterkte/stijfheid, is van beide ca 0.8%.
Dus dat betekent dat zowel de aluminium buis als het carbon efficient meedoen.
Een ander aspect van de materiaalcombinatie is mechanische spanning bij hoge of lage temperatuur. Het zou bij heel lage temperatuur kunnen lossen. Maar dat is ook geen probleem, carbon zit toch netjes opgesloten in de alu buis.
Dat gaan we dan maar niet doen Serge...Stootje.....? Jje kunt er je aartsvijand mee doodknuppelen en het geeft geen krimp. Geweldig spul is het.
Nur fur hohe Flachenbelastungen ab 40g/dm2 und Grossseglern geeignet"
Ik denk dat ik op het dubbele uit kom = 14 kilo!7 kg voor een kist van 667 cm span lukt dat ?
Het zal wel in die richting zijn.Ik denk dat ik op het dubbele uit kom = 14 kilo!