Bedankt voor jullie reacties en enthousiasme.
@lecraM
Het project van Regaud kende ik. Gave filmpjes en mooi resultaat. Ik had de filmpjes al goed bestudeerd. Ook zijn
facebook-pagina trouwens, want daar staat heel wat van het bouwproces. Je moet het hier en daar toch een beetje afkijken.
Mijn voornemen is om de foils verstelbaar te maken, maar met de hand, dus niet via servo's. Als dat echt veel meerwaarde blijkt te hebben, dan kan dat eventueel later wel ingebouwd worden. Het proces wat je noemt van bouwen, proberen, verbeteren heb ik wat minder voor ogen. Het moet ook wel een schaalmodel worden. Je bent dan wat beperkt hoeveel je kan verbouwen.
@Hay, Je hebt idd gelijk. Een J3 is misschien wat klein. Ik was nog niet echt verder dan het algemene concept. Of het dan een J3 of J2 wordt, of een eigen maatje, dat maakt in deze fase nog niet zoveel uit.
Optimaal zal het nooit worden op alle koersen. Als een koers al een beetje optimaal wordt, waar hij echt 'aan' gaat, zou wat mij betreft voldoende zijn.
Een fokkeboom is inderdaad een prima oplossing. Zoals ik in de beginpost al zei, een fok met losse schoten vind ik mooier, maar waarschijnlijk wordt het een fok met fokkeboom om het eenvoudig te houden.
Dank voor de complimenten voor de Brunel boot. Leuke connecties heb je trouwens. Ik heb niet echt filmpjes van de boot. Meestal ben ik alleen op pad geweest en is filmen lastig. Ik moet ook wel zo eerlijk zijn dat het vooral een schaalmodel is geworden en een vrij matige zeiler. Inmiddels is hij ook weer zo 'oud' dat hij weer eens nagelopen moet worden.
Ik ga nu de romp met carbon lamineren tot het dek. Dan is de vorm te lossen (zie ook post 4 tot 9). Ik maak dus geen mal, maar gelijk de romp, volgens
beschrijving van forumlid klaas (
@k-k). Als extra stap ga ik de romp dan nog inwikkelen in krimptape. Dit heeft hetzelfde effect als een vacuumzak, namelijk druk zetten op het laminaat. Maar als voordeel dat je het tape er netje om kan wikkelen en een zak allemaal kreukels zal krijgen.
Ik wilde dat dit weekend al gaan doen. Ik meende alles in huis te hebben, maar ik had niet goed in mijn hoofd hoeveel carbon-weefsel ik nog had (niet genoeg dus..). Dus eerst even nieuwe spulletjes bestellen en dan weer verder. Hoe snel dat gaat moet ik even zien. Ik ben ook in huis klusjes aan het doen (verfwerk oa.)
Wordt vervolgd.
Groet,
Bram