info over 2 vliegtuigen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door lourens, 28 aug 2009.

  1. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Ja, dat lijkt me wel heel erg leuk! ik moet nog wel het een en ander doen aan die modelletjes(gloeipluggen bestellen enz.) misschien koop ik wel een heel nieuw motortje(cox o.49 toch FOX35, bruno en de rest?). ik ben ook van plan er zelf een te gaan maken.

    ik heb tekeningen van een simpel model die ik dan maar is ga proberen. de Pulsar. kent iemand die? die is volgens mij ook goed te vliegen met een coxje. er volgt nog nader bericht hierover.

    als er trouwens nog meer mensen uit Zeeland komen die aan lijnbesturing doen, dan graag een persoonlijk bericht! bij voorbaat dank.
     
  2. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    weet iemand de precieze samenstelling van die brandstof die nodig is voor die coxjes? dan kan ik het misschien wat makkelijker bestellen.

    en een prop 6*3 kan dat op een cox .049?
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    cox

    Kijk even na, wat Bruno heeft gezegd. Ik denk dat je met 15% nitro en 25% wonderolie goed uitkomt. Als je bij mij bent, maken we even een liter.
     
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Gerben,ik heb nog wat 25% brandstof voor een DC Wasp,dat lust een Cox ook wel.
    maar het is niet echt veel meer.neem het wel mee naar de LB dag
     
  5. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De 'juiste'samenstelling?:rolleyes:
    De reden voor het bijmixen van synthetische olie is kostenbesparing.
    Laat je niks wijsmaken. Niet doen! :nooo:
    25% pure wonderolie is het beste voor een Cox en andere kleine glows met een stalen cilinder en geläppte mehanite zuiger.
    Nitro werkt vanaf 5%, 10 % is beter, meer kan maar hoeft niet.
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Cox heeft de samenstelling van de door hen op de markt gebrachte brandstof (nu niet meer verkrijgbaar) altijd zorgvuldig geheim gehouden. Dat er veel nitro en voor de smering uitsluitend wonderolie in zat is echter wel zeker. Ook mag je er wel van uitgaan dat 25% wonderolie de beste smering geeft. Over het gehalte nitro is men het echter minder eens. Zoals ik aangaf ken ik mensen die met een Cox Bee met een hoge compressie-kop en brandstof met 0% nitro (!) goede resultaten hadden, maar dat was met een nieuwe motor die ze niet lang gebruikt hebben. Ik heb nogal wat afgeprutst met mijn eigen oude motortjes en tweedehands motortjes. Mijn advies is 20-25% nitro te gebruiken. Dat start makkelijker, is beter af te stellen en loopt beter door. Ik heb daar goede ervaringen mee, terwijl het met 15% nitro duidelijk minder ging.
     
  8. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Inderdaad. Een cox heeft Nitro nodig. Zeker als hij al iets wat op leeftijd is.
    20% kan, maar minder is meestal niet te doen. Liever meer.
     
  9. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    na het lezen van al deze adviezen rijst mij nog een vraag: zijn er sites of winkels waar ze die brandstof kunnen mengen?

    ben gisteren begonnen met de bouw van een klein trainertje. waar ook zo'n cox in moet(moet ik nog bestellen). om een beetjes ervaring op te doen met bouwen.
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Veel modelbouw winkels mengen brandstof zoals jij het wilt.
    Volgens mij kan je zelfs bij Quartel brandstof laten mengen.
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben bang Owen, dat het eerder andersom is, dat de meeste winkels die modelbouwspullen verkopen, althans, die ik ken, alleen kant-en-klaar gemengde brandstoffen verkopen, en dat er relatief weinig winkels zijn die brandstof volgens een recept van de koper kunnen mengen. Hobby Inn in Waalwijk doet dat in ieder geval wel en naar ik begrepen heb doet Quartel dat ook (weet niet of het in alle vestigingen het geval is). Er zullen er vast nog meer zijn, maar als je niet naar Hobby Inn of Waalwijk kunt is het verstandig even te vragen of anders eerst even te bellen.
     
  12. combatfred

    combatfred

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    almere
    En ook 2 brothers in Hilversum mengt op verzoek.
     
  13. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Er is nu een nieuwe cox onderweg met drie extra gloeikopjes. Ik ben nu namelijk al een heel eind met het bouwen van die pulsar. Ik kom waarschijnlijk niet meer naar de LB dag in almere. Helaas! Mijn ouders vonden het niet zo geweldig dat ik daar in mijn eendje naar toe ging. En het was ook wat duur. Volgende keer hoop ik wel te komen maar dat duurt helaas nog even.
     
  14. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Ha!!! Mijn Cox is binnen! kunnen we eindelijk weer eens verder! nog even een fatsoenlijke benzinetank erin en nog even zorgen dat we aan brandstof komen en vliegen maar.(niet te overmoedig!!) nog tips voor een goede vrandstoftank voor een cox?
     
  15. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Je zou een 10cc teamrace tankje kunnen gebruiken,anders een tankje solderen
     
  16. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Ha,
    mijn vliegtuigje is ongeveer klaar. maar moet ik er nog iets van poriënopvuller overheen smeren als finish?
    Ik heb een site gezien waar ze die brandstof kant en klaar verkopen maar verzenden ze dat ook uit de US? zonder alteveel problemen bij de douane enz.?
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, porienvuller geeft alleen maar onnodig gewicht. Zet er dun tissue (model bespanpapier) op met wat cellulose lak. 8 laagjes verdunde lak, en na elke 2 lagen schuren met 320. Als dit te weinig informatie is, verder vragen!
    Nee, dat kun je vergeten. Brandstof wordt sowieso niet verzonden, ook niet binnen Nederland. Zul je toch echt even zelf achteraan moeten. Ik zou als ik jou was, naar Waalwijk (Hobby In) gaan en aan Dennis vragen om een liter met 25% wonderolie, 20% nitromethaan en 55% methanol. Daar zou je even mee vooruit moeten kunnen.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar zit de delete knop?

    Nee, porienvuller geeft alleen maar onnodig gewicht. Zet er dun tissue (model bespanpapier) op met wat cellulose lak. 8 laagjes verdunde lak, en na elke 2 lagen schuren met 320. Als dit te weinig informatie is, verder vragen!
    Nee, dat kun je vergeten. Brandstof wordt sowieso niet verzonden, zelfs niet binnen Nederland. Zul je toch echt even zelf achteraan moeten. Ik zou als ik jou was, naar Waalwijk (Hobby In) gaan en aan Dennis vragen om een liter met 25% wonderolie, 20% nitromethaan en 55% methanol. Daar zou je even mee vooruit moeten kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2009
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik heb zelfs ether per post gekregen

    Groet Robert-Jan
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    brandstof

    Als Lourens echt wil , kan hij bij mij langs komen voor zijn brandstof. De spullen staan klaar om gemengd te worden. Dat is volgens een afspraak die we al hadden, van voor de LB-dag.Ik heb nog net een liter nitromethaan.

    De veelgeprezen firma QtP heeft geen problemen met het inkopen van Nitromethaan, maar kan het niet leveren, de situatie is dus normaal.Ik heb een bestelling gedaan, maar hoor niets.
     

Deel Deze Pagina