info over 2 vliegtuigen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door lourens, 28 aug 2009.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.491
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt D-Cellen. Gaat prima!, maar en seizoen lang is wel veel naar mijn ervaring. Ik kwam er nooit veel verder mee dan een maand of twee.
    Ik weet wel dat er ook die vierkante batterijen zijn in plastic gesealde behuizing (Heavy Duty lantaarnbatterijen, als je ze openbreekt vind je vier cellen die dezelfde diameter hebben als C cellen maar twee keer zo lang zijn ongeveer) Die batterijen heb je in 6V versie, en in 1.5 V versie. Die 1.5 V versie werd o.a. door Cox, maar ook door Graupner verkocht, en gaan wél erg lang mee, meer dan een jaar.

    Voor de liefhebber heb ik nog twee stuks in 6V uitvoering liggen. Simpel openbreken en van serie naar parallel omzetten doet de truuk al. Heb ik ook gedaan, werkt prima!

    Ze liggen al een jaar of vier op de plank, maar zitten nog in het plastic. De liefhebber mag ze voor de verzendkosten hebben, want ik doe er niks meer mee!

    Groet, Bert
     
  2. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hoi Brutus:
    Toen ik in 1976 als 12-jarige mijn eerste motor kreeg (een 2,5cc Enya 15-III glow), moest ik zonder enige hulp van iemand die ervaring had, dus alleen met de gebruiksaanwijzing, de motor leren starten. Ik heb toen bij de modelbouwzaak zo'n batterij gekocht zoals jij bedoelde, van Witte Kat, ik geloof dat de behuizing grijs was met een oranje 'deksel' waar de polen (een soort veertjes als ik me goed herinner) door staken. Ik wist nog van toeten noch blazen, dus waarschijnlijk heb ik tijdens de lange tijd dat ik de motor aan het proberen te starten was de klem veel te lang achter elkaar op de gloeiplug laten zitten, want toen ik in een dorp in de buurt een club vond waar ze me konden helpen, bleek dat de plug maar zwak brandde. Daar heeft overigens iemand de motor opengemaakt en geconstateerd dat er plastic, misschien van de verpakking van onderdelen, in het carter zat en dat de motor daarom eerst niet kón lopen.

    Die batterijen waren voor mij nogal duur (ik meen een gulden of 7, terwijl ik een knaak zakgeld in de week had). Een accu was toen voor mij geen optie omdat ik geen lader kon betalen. Ik heb dus gespaard voor nog zo'n Witte Kat batterij, maar daarmee kreeg ik hem ook niet aan de praat voor de batterij leeg was. In een speelgoedzaak met modelbouwafdeling vond ik toen een laadapparaatje voor fl. 19,95. Dat kon ik van gespaard geld betalen en toen heb ik zo'n rond loodaccuutje gekocht, en daarmee is het uiteindelijk gelukt de motor zelf aan de praat te krijgen.

    Toen ik eind jaren '90 weer met modelvliegen begon heb ik overigens weer zo'n loodaccu gekocht en in de zomer met succes gebruikt. Ik heb hem de winter zonder te laden of ontladen in de schuur laten staan en het voorjaar daarna was hij zo dood als een pier en ook niet meer op te laden!
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.491
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, wat gaat de vooruitgang toch snel: Ik ben maar drie jaar jonger ongeveer, en zat ook zo rond mijn 11/12 met de eerste motortjes te klooien. Eerst met Coxjes, die vanwege het veertje makkelijker startten, maar wél erg snel gaten in je vingers sloegen.....
    Die witte kat batterijen, die zijn inderdaad die ik bedoelde, hooguit de veertjes ken ik alleen als schroefklem-aansluitingen, wat wel beter werkte.

    Het eerste "echte" motortje (sorry voor de Cox liefhebbers, maar ik bedoel eigenlijk: een motor met gasklep en "fatsoenlijke" uitaatdemper) was een Enya 09 IV RC in 1980 of '81, en dat was inderdaad een drama om die aan de gang te krijgen zonder starter. Heeft me heel wat littekens op de vingers gekost, die tot op de dag van vandaag helaas nog goed te zien zijn. Inderdaad ben ik ook overgestapt op een gloeiaccu. Ik had een vergelijkbaar budget, ik meen tien piek per maand, ergo geen geld voor een echte, dus ik zeulde met een oude autoaccu rond waarvan de tussenpolen bloot lagen :D:D:D. Ik had ook geen geld voor een lader, maar wel een aantal behoorlijke oude verstelbare vermogensweerstanden en een mA meter. Pa had nog een auto-acculader, en zo heb ik mij zeker 5 jaar weten te behelpen.

    Uiteraard later wel betere spullen gekocht, en mijn huidige gloeiaccu heb ik in 95 of 96 gekocht, is toen een jaar of twee, drie gebruikt, waaarna de hobby en paar jaar nagenoeg stil gelegen heeft (vrouwen.... zucht). De hobby ging al vrij vlot weer door, maar de accu ben ik twee jaar geleden (dus na goed 6 jaar op de plank) pas weer gaan gebruiken, en die doet het nog steeds....

    Wel leuk je verhaal te lezen. Brings back bittersweet memories....(vanwege de lol maar ook de bloedende vingers)

    Groet, Bert
     
  4. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mijn eerste motortje was dan wel een Enya 15-III maar dat was niet het eerste motortje waar ik mee gevlogen heb. Ik had de Enya in een lijnbesturingsmodel gebouwd (ik was bang de motor kwijt te raken als ik een vrije vlucht model zou kiezen en mijn ouders hadden gezien de prijzen van RC-apparatuur duidelijk gemaakt dat ik daar niet op hoefde te rekenen). Ik had het model (De Cadet Senior uit de tekeningenserie van de KNVvL) klaar en het motortje liep, maar ik had veel te lange en te dikke stuurlijnen en een te slap onderstel, dus het kwam niet van de grond.

    Toen heb ik uit de Hobby Bulletin de AVIS gebouwd, een ultrasimpel LB-trainertje voor een Cox Golden Bee die ik toen van mijn spaarcentjes (of mijn verjaardagsgeld? Ik weet het niet meer) heb gekocht. Daar heb ik mijn eerste succesvolle vluchten mee gemaakt. Ik heb het motortje (natuurlijk) nog steeds, altijd zuinig op geweest. Om de paar jaar doe ik er weer eens wat mee. Nu zit hij op een (LB) combatje dat voornamelijk uit een half plankje 3mm balsa bestaat. Hij loopt nog altijd beter op de bijna bruine en troebele COX-brandstof uit het originele literblik dat ik destijds bij de motor heb gekocht en nog steeds niet op heb, dan op welke andere brandstof ook die ik heb geprobeerd. Ik denk dat er nog geen 10cc in een tankje zit. Voor een lijnbesturingsvluchtje gebruik je één tankje. Op een liter kun je dus zeker 100 vluchten maken. Als ik op een middag 4 of 5 vluchtjes maakte was het veel. Dan had ik al wel weer genoeg adrenaline voor een dag gehad.
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    925
    Locatie:
    naaldwijk
    Cadet tekening

    PP, denk je nog aan me, wat die Cadet tekening betreft?
    De Record Trainer is op een oortje na gevild en is klaar op in Stadskanaal furore te maken.
     
  6. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    De golden bee beschikt over een 8cc tankje, mooie motor om te zien!

    Is een 2V 5AH voldoende voor het laten gloeien van een plugje? Ik neem aan van wel toch, mits ik de kabel maar niet te lang hou.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Begin met een lange kabel en kort deze steeds een stukje in. Kijk naar de kleur van de gloeispiraal.
    Cox pluggen zijn 1,5 V, dus met een te korte kabel branden deze zeker door.....
     
  8. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    zou het niet verstandig zijn om een nieuwe discussie te starten over gloeipluggen batterijen enzovoort?
     
  9. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    heb mn cox laten drraien. op gewone vliegtuig brandstof 16%. ik heb zoveel wonderolie toegevoegd totdat hij liep. en toen liep hij ook als een tierelier
     
  10. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Gaaf, en nu de volgende stap: vliegen
    - wacht tot een dag dat er geen wind is of hoogstens een licht briesje.
    - vraag een redelijk handige kennis om je te helpen
    - selecteer een stukje gras van minstens 20x20 meter, liefst zo ver mogelijk van huizen en wegen verwijderd en niet in een natuurterrein, want dat is vragen om moeilijkheden, maar het moet wel mogelijk zijn zoiets te vinden. Misschien is het beter om nog enkele weken te wachten tot het gras hoog staat, dan heb je minder schade bij het landen.
    - neem het cox-toestel en alle spullen mee om de motor te starten, en, als je nog geen lijnen hebt, een klosje vliegertouw of desnoods ijzergaren. Het moet sterk zijn, maar niet te dik, en hoe minder rek er in zit, hoe beter.
    - Als je nog geen handvat hebt, zaag dan een U uit triplex. De afstand tussen de poten van de u moet ongeveer 10 cm zijn, en de poten ongeveer 5cm lang. Boor aan het uiteinde van elke poot een gaatje.
    - Knoop aan de beide hoeken van de tuimelaar (de bewegende driehoek in de romp an het model) een stuk vliegertouw van ongeveer 7 meter. Als dit een meter of meer korter is gaat het model te snel en als het een meter of meer langer is kan het model te weinig aan de lijnen trekken, waardoor het 'naar binnen' vliegt en je niet meer kunt sturen en het model crasht.
    - haal de lijnen door de oogjes in de vleugeltip
    - zorg dat beide lijnen precies even lang zijn en knoop ze aan de uiteinden van de pootjes van je handvat. Het moet dan zo zijn dat als je helper het model recht houdt, dat wanneer je het handvat recht houdt het hoogteroer van het model neutraal staat. Als dat niet zo is moet je de te lange lijn iets inkorten.
    - hou je hand rechtop. Controleer of als je je arm omhoog beweegt, of het hoogteroer dan omhoog gaat. Als het andersom is moet je het handvat omdraaien. Het is het beste de bovenkant van het handvat te markeren, zodat je het niet per ongeluk ondersteboven oppakt.
    - instrueer je helper: als jij het teken geeft (bijvoorbeeld je linkerhand omhoog steekt), moet hij het model een zetje naar voren geven. Daarbij moet het model NIET omhoog gegooid worden (omlaag natuurlijk ook niet), maar het moet horizontaal blijven, en de lijnen moeten strak blijven. Vervolgens moet hij natuurlijk uit de cirkel lopen.
    - Start de motor. Neem je tijd om hem optimaal af te stellen op het hoogst bereikbare toerental. Als je het model dan zou lanceren gaat hij in de lucht te arm lopen en slaat af. Draai daarom de brandstofnaald voor het lanceren een kwartslag rijker ('terug' 'linksom' of 'tegen de klok in') dan de optimale stand.
    - laat je helper het model op schouderhoogte vasthouden, de rechterhand onder de romp en met de linkerhand bij de linkervleugeltip. Hij moet het model vooral horizontaal houden.
    - Dan loop je rustig naar het handvat, pakt het op, en wijst met het handvat met gestrekte arm naar het model. Zorg dat de lijnen niet slap staan. Geef een teken aan je helper dat hij het model kan lanceren zoals afgesproken.
    - Als het model vliegt draai je natuurlijk mee. Hou je arm gestrekt en wijs er mee naar het model. Probeer zeker de eerste rondjes alleen vlak te blijven vliegen op een metern of 3 hoogte. Als het model te hoog komt beweeg je je gestrekte arm wat naar beneden, het model zal dan dalen. Als het te laag komt beweeg je je gestrekte arm wat omhoog. Het model zal dan wat stijgen. Maak géén stuurbewegingen uit de pols, dan is het risico te groot dat je te grote stuurbewegingen maakt en het model crasht.
    - vlieg door tot de brandstof op is, tank weer en vlieg weer: heerlijk! Bedenk wel dat een warme motor meestal slecht start, dus laat hem een minuut of 5 afkoelen.
    - Als de motor afslaat in de lucht komt dat vrijwel altijd door de brandstof. De tank is leeg (een cox loopt maar 2-3 minuten op een tank), of er zit vuil in de tank of de leiding of iets dergelijks. Meestal staat de brandstofnaald niet goed. Hij staat net te arm of veel te rijk. Stel je motor dan op de grond beter af.
    - Cox modellen zijn helaas niet geschikt om figuren mee te vliegen, dus stel je tevreden met rondjes vliegen en een beetje 'hoger en lager' vliegen. Als je de smaak te pakken krijgt en meer wilt (loopings, wingovers, rugvlucht etc.), dan kun je beter een groter model bouwen van balsa met een 2,5cc motor. Daarvan zijn tekeningen genoeg in omloop. Een dergelijk model kun je niet meer aan vliegertouw vliegen, daar heb je dunne gevlochten staalkabels voor nodig. Wij kunnen je wel vertellen hoe je daar aan kunt komen.
    Veel plezier!
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2010
  11. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    ha ja een handvat en touw is allemaal geregeld. en aan het plezier zal het niet liggen. het geeft al een kick als je na al die tijd eindelijk dat coxje ziet draaien:). je word er trouwens ook niet schooner op. steeds weer opnieuw starten om het juiste percentage wonderolie te krijgen.
    maar het komt wel goed. desnoods met vallen en opstaan.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    :rolleyes::confused: Leg uit....
     
  13. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    het ding wou niet starten met te weinig wonderolie of liep heel even ensloeg weer af. dus weer wonderolie er bij en nogmaals proberen. tot je het juiste percentage hebt bereikt.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    En op hoeveel procent ben je toen uitgekomen?

    Hoe weet je nu of je niet toch nog te weinig gebruikt, waarmee de motor weliswaar loopt, maar erg snel slijt?
     
  15. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Behalve voor smering en koeling is olie ook nodig om de juiste afdichting te realiseren, vooral als een motortje óf door veel gebruik behoorlijk versleten is, óf niet goed behandeld is in zijn eerdere leven, en daardoor veel te snel gesleten is.

    Ik wil niet weer bij allerlei mensen oude wonden openhalen, maar dat is dus de reden waarom een aantal mensen hier (voornamelijk de ervaren lijnbestuurders) wonderolie blijven adviseren voor dit soort motoren, want synthetische olie is een stuk dunner dan wonderolie en dicht dus bij bepaalde (al dan niet voortijdig) versleten motoren niet voldoende af, waardoor de compressie niet hoog genoeg kan worden om tot ontsteking te komen. In de brandstof die Lourens gebruikte zat al wel synthetische olie, maar die was mogelijk te dun om goed af te dichten. Door steeds een beetje bijmengen van de dikkere wonderolie bereikte hij uiteindelijk de juiste viscositeit om te lopen, althans, dat is mijn inschatting.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2010
  16. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Hallo,

    voor mij breekt al bijna de zomervakantie aan.( nog even examens doen) en niks doen is niks voor mij(op modelbouwgebied). heeft iemand nog tekeningen voor mij van modellen waar een cox in past? combat, mouse, noem maar op. alles is welkom. als het maar door een beginner te maken en te vliegen is.

    groeten,

    Lourens
     
  17. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hoe is het dan met de plastic modellen gegaan? Hebben ze gevlogen? Leven ze nog?

    De meeste tekeningen die ik heb gezien voor modellen met cox-motoren, gingen uit van de los gekocht motoren die een integrale tank hadden, of eigenlijk, de motor zat met de achterplaat op de tank geschroefd, en je schroefde vervolgens de tank weer op het model.

    De motoren uit de plastic modellen hadden meestal geen integrale tank. Meestal was er een plastic tank meegegoten in de romp. Als je zo’n motor in een zelfgebouwd model wilt gebruiken zul je zelf een tankje moeten versieren. Nou heb ik nog wel de nodige oude coxjes liggen, en ik wil je wel een tankje doneren waar je jouw motortje op kunt schroeven. Dan moet je me even je adres toesturen in een PM.

    Verder zal ik wel even moeten zoeken naar iets waar je de cox in kunt gebruiken. Ik moet nog ergens een tekeningetje hebben van een heel simpel combat modelletje. In feite een halve plank 3mm (50cm spanwijdte dus en een koorde van 10cm), rondom voorzien van een rand van 3x3 vuren latjes. Een hoogteroertje achteraan het midden van de vleugel, leadouts over de vleugel, tuimelaar bovenop de vleugel, heel simpel. Ik hoop dat ik hem nog ergens terug kan vinden (maar waar …..)

    Verder ken ik toch niet zoveel LB-modellen voor ‘reedvalve’ coxjes. Meestal werd daarvoor toch wel gebruik gemaakt van TD’s. Maar ik hou het in gedachten en als ik wat tegenkom kan ik het inscannen en je toemailen, dus stuur me ook even je emailadres in een PM.
     
  18. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Hallo fox35,

    ja die plastic modellen leven nog alleen zijn de pluggen doorgebrand. Nu heb ik wel nieuwe pluggen voor coxjes maar die passen niet op die motortjes in de plastic modellen( waarschijnlijk dan een teedee ofzo?). gevlogen hebben ze dus nog niet maar wel even gedraaid.(al ging dat wel erg moeizaam). Ik heb ook een gewone cox 049. Die draait goed. heb ik ook al eerder een model voor gebouwd. De Pulsar. die heb ik uit '' The Enclopedia of Model aircraft'' gehaald. De p-40 heeft wel een integrale tank maar de p-51 heeft een meegegoten tank.

    De tekeningen hoeven niet al te simpel te zijn. Ik heb inmiddels de nodige ervaring met bouwen. Een paar vrije vlucht zwevers en een paar modellen met rubbermotor. Maar alles is welkom.

    Ik stuur u nog even een PM met gegevens.

    groeten,

    Lourens
     
  19. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    geloof dat ik een tekening van een Coxy heb ,maar moet het eerst opzoeken.
    leuk modelletje met opgebouwde romp en vleugel .
     
  20. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Vollenhove
    als je bouwen en herstellen geen probleem vindt en een uitdaging niet uit de weg gaat heb ik nog wel een tekening van de lil'satan. Zelfs met een coxje zeer wendbaar en snel. 0.8cc combattertje.

    Redelijk crash bestendig maar niet zoals de huidige combatmodellen. Zo af en toe een ribje plakken en wat plakband doet wonderen.


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina