info over 2 vliegtuigen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door lourens, 28 aug 2009.

  1. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Hallo

    Zelf ben ik ook een Cox liefhebber en hou ik me ook bezig met vrije vlucht. Bij ons in België kunnen we gemakkelijk aan Nitro geraken die per kg. wordt verkocht. Vanuit Nederland is het wel een eindje rijden naar Albatros modelbouw in Mechelen (Tussen Antwerpen en Brussel).

    Voor het starten van mijn cox motortjes gebruik ik een 1,2 volt nimh cel/batterij.

    Als er cox verzamelaars zijn, ik verkoop enkele modellen zonder motor.

    - Messersmith (enkel romp en achtervleugels) nog nooit gevlogen
    - Skyraider
    - Crusader (zonder tankje) nog nooit gevlogen
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Blijkbaar gaat het om een balsa vliegtuig dat je moet afwerken. De kant-en-klare plastic cox-vliegtuigjes hoeft je niet af te werken. Bij balsa modellen moet dat wel. Je moet er namelijk rekening mee houden dat anders brandstof of de resten daarvan die uit de uitlaat komen in het balsa zullen dringen. Het wordt daardoor zwaar en vooral slap. Ook de lijm laat dan los. Echter, lakken met celluloselak zoals Bruno voorstelt is niet voldoende, want de brandstof (en ook de uitlaatresten) tasten die lak aan, hij lost min of meer op, gaat bobbelen, wordt plakkerig en laat los. De meeste gewone verven en lakken worden al aangetast door methanolbrandstof zónder nitro, maar tegen de hoeveelheid nitro die een cox nodig heeft is vrijwel geen lak bestand. Zonder nitro had je het nog met ééncomponent polyurethaanlak (bijv. bepaalde parketlakken) kunnen proberen, maar met 15% of meer nitro is eigenlijk alleen tweecomponenten epoxylak voldoende.

    Je zou bij de modelbouwzaak de lak van Oracover kunnen proberen of die bestand is tegen cox-brandstof (zelf nog geen ervaring mee). Wat ook een mogelijkheid is, is om het model te bekleden met de plastic bekledingsfolie van Oracover. Dat breng je aan met een strijkbout (er zit hittegevoelige lijm aan één kant), waarna je het op een wat hoger standje van de bout krimpt waardoor het strak trekt. Oracover-folie is zonder meer brandstofdicht en brandstofbestendig, maar enkele waarschuwingen zijn op zijn plaats:
    - voor kleine modellen kan het gewoonweg te zwaar zijn, er is ook een lichtere versie, Oracover light, maar héél veel scheelt dat niet in gewicht
    - pas bij kleine modellen op dat je de folie niet te veel laat krimpen, want daardoor kan het hele model krom trekken
    - de folie zelf is brandstofbestendig, maar bij de naden kan brandstof binnendringen die de lijm oplost waardoor de folie aan de randen loslaat. Dit kan zoveel mogelijk worden voorkomen door de naden te 'sealen' met een kwastje (zo brandstofbestendig mogelijke) lak, bijvoorbeeld Oracoverlak.
     
  3. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Het is inderdaad een vliegtuigje van balsa. Gewoon heel simpel, profielrompje, vleugels uit een stuk zonder spanten of wat dan ook. Om een beetje ervaring op te doen met bouwen.

    Ik heb hem al geschilderd maar om de verf te beschermen tegen brandstof zou ik er dus twee componenten epoxylak of die lak van Oracover er over heen kunnen smeren?
    Ik dacht dat brandstofbestendige spanlak de zaak ook wel een beetje zou beschermen? Maar goed. ik ben nog maar een leekje.... ;)
     
  4. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Zeker! De vraag alleen is, welke lak (werkelijk) brandstofbestendig is. Als je de lak hebt gekocht in de modelbouwzaak en er staat op dat hij brandstofbestendig is, dan zou ik het gewoon proberen, maar je loopt de kans dat hij wel bestand is tegen brandstof die in gewone gloeiplugmotoren wordt gebruikt, waar geen of niet te veel nitro in zit, maar niet tegen cox-brandstof met veel nitro. Omdat het om een heel simpel vliegtuigje gaat is er dan nog niet veel verloren...
     
  6. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Hallo,
    Ik heb nu bij een zaakje in Goes brandstof gekocht. Volgens hen is het goede brandstof. Het is Daytona competition fuel 10% van Protech. Hij zij dat als je wel minerale olie gebruikt het membraantje helemaal dichtslibt. Hij beweerde zelf een coxje te hebben die heel goed liep op deze brandstof. Het is autobrandstof maar auto motoren maken over het algemeen meer toeren dan een doorsnee vliegtuig motor. nu is zo'n coxje nogal klein dus wil ik wel geloven dat hij er op loopt.
    weet iemand of deze brandstof inderdaad geschikt is?
     
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Ik weet niet wat die man je allemaal op de mouw spelt ,maar Coxen moeten minimaal 15% nitro en minerale olie hebben,en welk membraantje slipt er dicht???.die zit er totaal niet in
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    minerale olie?

    We hadden afgesproken dat in de cox motoren wonderolie moet. Desnoods een cocktail met synthetische olie, maar nooit met minerale olie.
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Herbert,

    Er zit een membraantje in. Dit is de inlaat naar het carter.

    De cyclinder en de zuiger zijn staal het is een glijlager motor dus wonderolie.
    Het is een klein motortje dus veel nitro.
    Ik heb een 0,3 cc cox je en die doet het niet op 15% nitro. daar moet echt meer in.
    Starten doen ze wel maar als je de knijper er afhaalt blijft hij niet lopen.

    Een auto motor is een kompleet andere motor. lagers cyclinder en zuiger materiaal en grotere inhoud dus andere brandstof. Tuurlijk zal hij er op lopen maar hoe lang?

    Groet Robert-Jan
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    O ja wonderolie verharst. Dit bedoelt de man met het verkleven van het menbraantje.
    Maar na het lopen moet je er even een drupje afterrun olie in doen. (ATF is trouwens het zelfde en veeeeel goedkoper). Nitro trekt vocht aan en dit is niet goed voor je motor. Om wonderolie te laten verharsen moet je hem gewoon een paar jaar ongebruikt laten liggen. Als je hem regelmatig gebruikt heb je er nauwelijks last van.

    Groet Robert-Jan
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zucht..... Je bent wel hardleers, he?
    Het wordt voor je uit-ge-speld.
    vijf-en-twin-tig pro-cent won-der-o-lie, twin-tig pro-cent ni-tro-me-thaan en de rest me-tha-nol.

    En nog kom je aan met iets totaal anders en vraagt dan: 'Is dit ook goed'

    Dit gaat mijn verstand dus te boven. Ik kan er werkelijk niet bij......:confused:

    En nee, die rommel die je je hebt laten aansmeren gaat dus niet goed werken. Ik heb het even opgezocht, gewoon op het iternet...
    Er zit 10% synthetische olie in en 2% wonderolie. Dat laatste is eigenlijk symbolisch, een verkoopargument, meer niet, want het effect van 2% is niet waar te nemen. Totaal is het 12 % olie, maar ongeveer de helft van wat je motor werkelijk nodig heeft. Ook zit er maar 10% nitromethaan in, dat is beter dan niks, alleen nog steeds niet echt genoeg.
    Maar eigenlijk wist je dit wel, toch?

    Omdat een zuiger van een Cox uit een soort gietijzer is gemaakt en de cilinder van staal, gaat 'ie met brandstof voor moderne motoren linea recta naar de pietjes.
    Mocht je dat inderdaad willen dan zou ik de gegeven adviezen gewoon negeren.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  13. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    wonderolie is minerale olie zoals het bekend is als risinus olie,gemaakt uit de risinus plant
    zelf heb ik altijd de brandstof gebruikt van Peter Chinn met 15 % nitro voor mijn Cox Medaillon en voor mijn DC Wasp 0,8 cc,en deze hebben geen membraam daar zat ik dus even naast.maar auto brandstof in deze motoren met pure syntheet gaat niet goed komen.
    en onderschat het toerental niet van een Cox .
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uhh....:rolleyes: Nee.:nooo:
    Minerale olie is een mineraal (via mijnbouw, uit de grond verkregen) produkt. Dus dat is alles, afkomstig uit aardolie.
    Ricinusolie is een plantaardige olie,afkomstig uit de peulen van de Ricinus boom.
    Degene, die hier echt alles over weet is Gerben (packard)
    Wat ik wel weet is dat bij temperatuurverhoging, minerale ( en in zekere mate: synthetische) olie uit elkaar valt in steeds kleinere moleculen, die steeds minder smeren.
    Bij wonderolie klitten de moleculen dan juist aan elkaar tot steeds langere ketens, die de smerende eigenschappen tot bij hoge temperatuur en druk instand houden.
    Ga je nog verder dan verandert de (inmiddels donkerbruine) stroop in een soort plastic (gum- of gom vorming), dat een hechting heeft op het metaal van de motor, waar iedere temperatuurbestendige epoxyhars jaloers van zou worden....
    Met name ijzeren zuigers kunnen bij de hoge temperaturen in onze motoren niet zonder dat effect. In hun microscopische oppervlakteporien hecht zich een laagje van deze substantie, dat de afdichting tussen zuiger en cilinderwand verbetert.
    Bij een aluminium zuiger ziet dat er ineens totaal anders uit. Vandaar dat synthetische olie daar wel heel goed kan werken.
    Maar voor motoren met jaren 60 technologie is het niet erg slim om iets anders dan jaren 60 brandstof te gebruiken.
    Het is ook logisch dat zo'n winkelier maar wat roept, vraag 'm maar eens naar de brandstof voor een Webra Sport Glo, Webra Glo Star, Super Tigre C 35, Fox 35, een K&B Torpedo of een Merco 49.
    Als 'ie dan ook met synthetisch of van dat auto spul aankomt, weet je genoeg. Kwalijk nemen kun je het zo iemand nauwelijks, heeft die motoren nog nooit gezien, laat staan zelf gebruikt.....
    Pijnlijker wordt het wel als iemand, nadat 'ie het op dit forum helemaal uitgelegd heeft gekregen, vervolgens maar wat aanrommelt.

    P.S. Ik zie hier net dat die Daytona fuels bij Jonker vandaan komen. Dat is ook de fabrikant van Tornado brandstof.
    Daarmee net even teveel drama's zien gebeuren om dat spul nog serieus te nemen.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  15. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wat een reacties weer he, Lourens,

    Het is helaas een ervaringsfeit dat medewerkers van modelbouwwinkels je niet altijd de juiste informatie geven als het om weinig gebruikelijke dingen gaat, zeker niet als het om dingen uit het verleden gaat (wat daar mag je Coxen wel toe rekenen) en die tegenwoordig als 'achterhaald' worden beschouwd.

    Een cox die onder de Bee familie valt (Babe bee etc, zowel de motoren die los mét tank er aan vast werden verkocht als de motoren die ingebouwd waren in kant en klare plastic vliegtuigjes) heeft dus wel degelijk een membraan en wel in de achterplaat. Doordat dit vibreert tijdens het lopen reguleert het de brandstof toevoer naar de motor. Mischien mag je er zelfs een (brandstof) pompende werking aan toekennen, maar zo goed ben ik er ook niet in thuis. Dit is één van de 'inlaatsystemen' die bij modelmotoren gebruikelijk zijn. In het Engels/Amerikaans worden dit soort motoren 'reedvalve' motoren genoemd (waarbij 'reed' voor membraan staat), en in het Duits Flatterventil-motoren, waarbij het membraan of het vibreren daarvan met Flatter wordt aangeduid.

    Zolang er niets in de gebruikte brandstof zit dat het membraan aantast, maakt het VOOR HET MEMBRAAN niet uit welke brandstof je gebruikt. Voor de motor echter wel. Deze motor is ontworpen in een tijd (eind jaren '40 of uiterlijk in de jaren '50) dat er nog geen synthetische olieën waren die gemengd konden worden met methanol. Wonderolie kon dat wel, dus dat was het enige optie. Wonderolie is viscoser (minder vloeibaar) dan synthetische olie, en verbrandt niet bij hoge temperaturen (althans een deel verbrandt niet), en blijft daardoor ook bij te hoge temperatuur (lees een te arm lopende motor) toch in zoverre zijn smerende én koelende werk doen waardoor het voorkomt dat de motor onherstelbare schade oploopt. Bij puur synthetische olie verbrandt in zo'n geval de olie en de motor draait dus in feite zonder enige smering, en dat houdt geen motor lang vol.

    Het nadeel van wonderolie is inderdaad (in zoverre heeft de verkoper je geen onzin op de mouw gespeld) dat het op den duur als het veroudert vergumt en verharst. In ieder geval: het laat, al dan niet plakkerige, rotzooi achter. Daar heb je inderdaad géén last van als je de motor regelmatig gebruikt, of als je vóór het langere tijd niet gebruiken after-run olie gebruikt. Dit nadeel van wonderolie is echter niet zo erg, want het is zeer eenvoudig om het achterplaatje los te schroeven, het veertje waarmee het membraan vastzit los te nemen, het membraan even schoon te wrijven tussen een stukje wc-papier, de plek waar het zat ook even schoon te maken en alles weer net zo te monteren. Let wel even op hoe het veertje vast zat en het kan zijn dat het ook van het membraan van belang is hoe het zit, en wat de voor- en achterkant is, maar als je het precies zo monteert kan er niets fout gaan.

    DUS: gebruik van wonderolie is geen probleem, en in zoverre heeft de verkoper je dus eigenlijk wel weer onzin op de mouw gespeld.

    Is een Cox Bee dan allergisch tegen synthetische olie? Op de lange duur mogelijk in zekere zin wel, doordat je er voor moet vrezen dat de motor als je die op puur synthetische olie laat lopen sneller zal slijten en dus sneller versleten is. Jij moet zelf weten wat je doet. Als je de motor als een wegwerpproduct beschouwd kun je gewoon brandstof met synthetische olie gebruiken. De motor zal er zeker op lopen, de vraag is alleen hoe lang. Het kan best zijn dat als je voorzichtig bent, en je zeker weet dat je de motor NOOIT te arm zult laten lopen, dat je motor er goed op loopt, en het kan best zijn dat hij dat net zo lang blijft doen als jij er gebruik van maakt. De ervaring leert namelijk dat er maar weinig mensen zijn (in ieder geval in de toch al kleine lijnbesturingswereld) die jaren en jaren met Cox motortjes vliegen, want op de duur wil je meer. Alleen mensen die Coxjes gebruiken om radiobestuurde zwevers omhoog te brengen zullen die dingen jaren gebruiken. Maar die had je in de jaren '70-'90 nogal wat, maar volgens mij tegenwoordig nauwelijks nog.

    Op de korte termijn is je motor dus alleen allergisch voor synthetische olie als je hem te arm laat lopen. Nu zul je zeggen, ja maar dat doe ik niet. Dan is echter wel de vraag: weet je dat zeker? Weet jij precies wat de grens is tussen goed lopen en te arm? Ik zou het niet met zoveel zekerheid kunnen zeggen, en om die reden kies ik er voor wel wonderolie te gebruiken.

    Dat is mijn antwoord voor zover het de soort olie betreft. Nu de percentages. Jij duidde de olie aan met 'competition fuel 10%' De vraag is nu: 10% van wat? Er werd geloof ik al van uitgegaan dat het om 10% nitro ging, maar het kan ook het oliegehalte zijn. Probeer dit eens uit te zoeken.

    Als dit betekent dat er 10% (synthetische) olie is, dan loop je behoorlijk veel risico's als je jouw Cox daarop laat lopen. Dit is echter makkelijk te verhelpen door er zoveel wonderolie bij te doen dat je op in totaal 25% olie komt, wat dan een mix van synthetisch en wonderolie is. Dat lijkt mij geen enkel probleem en mogelijk blijft je motor dan schoner. Doe dit door 200cc wonderolie te mengen met 1000cc van de door jou gekochte brandstof. Daar zat namelijk al 10% olie in, dus 100cc. Door er 200cc wonderolie aan toe te voegen zit er in totaal 300cc olie in, maar het volume is toegenomen tot 1200cc. Het percentage (gemixte) olie bedraagt dan 300:1200 = 25%. Je kunt natuurlijk ook 100 cc wonderolie toevoegen aan 500 cc van jouw gekochte brandstof.

    Als het aangegeven percentage niet op de olie slaat maar op het gehalte aan nitromethaan, zul je op een andere manier moeten vaststellen hoeveel synthetische olie er al in zat, of daar een schatting van maken. Meestal zit er in dergelijke branfstoffen iets tussen de 10 en 15% aan olie, waarbij het verstandig is aan de veilige kant te gaan zitten. Ik zou dus sowieso 150-200cc wonderolie aan een liter van jouw brandstof toevoegen.

    Als de 10% op de nitro slaat, loop je inderdaad de kans dat dit te weinig is om je motor op te laten doorlopen als je de clip van de batterij van de motor haalt.

    Mijn advies: je hebt die brandstof nu eenmaal, meng er 150-200cc wonderolie bij (doe maar 175 als je niet zeker weet hoeveel olie er al in zat) en ga gewoon proberen of de motor er op wil lopen. Onveilig voor je motor is de brandstof dan in ieder geval niet meer, en als je het niet probeert zul je het nooit weten.
     
  16. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    Hallo,

    Ik word heel erg :( van al dat soort reacties. maargoed....
    Ik heb dus een liter van dat spul gekocht. Het is inderdaad 10% nitro. Dus gooi ik er nog 175cc wonderolie bij. Ik neem aan dat er nog extra nitro bij moet. Voor het wat soepeler starten enzo? Maar waar haal ik dat nitro? Het is wel erg lastig hoor om aan brandstof voor die coxjes te komen. Ik had al een keer eerder brandstof gekocht. Gewoon standaard brandstof voor vliegtuigmotoren. Daar liepen ze natuurlijk ook niet op(wist ik veel).

    Groeten
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik begrijp dus dat je de Cox al op gewone brandstof hebt proberen te laten lopen en dat dat niet wilde. Dat kan aan te weinig nitro liggen, maar het kan natuurlijk daarbij ook nog andere oorzaken hebben!

    Nu je eenmaal nieuwe brandstof gekocht heb zou ik als ik jou was het volgende proberen:

    1. Koop bij de drogist minimaal 50cc wonderolie.
    2. Meng 45cc wonderolie met 250cc van de brandstof die je net gekocht hebt. Daardoor daalt wel het nitro gehalte in feite tot 8%.
    3. Kijk of je Coxje daarop wil starten en door blijft lopen. Als dat lukt heb je brandstof waarmee je je motor VEILIG kunt laten lopen, dus kun je ook de rest van je brandstof met wonderolie mengen.
    4. Als het niet lukt om je Cox op die brandstof te laten starten, meng dan een tweede hoeveelheid van 250cc brandstof met maar 5cc wonderolie. Je hebt dan nog steeds vrijwel 10% nitro, en hebt toch de 'noodveiligheid' van ietsje wonderolie. Kijk weer of je motor daarop start en doorloopt. Als hij daar wél op loopt heb je inderdaad met 8% te weinig nitro. Mocht je motor daar echter ook niet op starten, dan heb je óf zelfs aan 10% nitro niet genoeg, óf er is iets anders aan de hand waardoor de motor niet start.

    Als je motor na stap 4 nog niet start zou ik éérst de hulp van iemand met veel ervaring met Coxjes inroepen. Als je naar de LB-dag in het voorjaar in Almere zou komen (watch this space!) wil ik wel een beetje brandstof mengen met 25% nitro en kijken of het daarmee wel wil. Als we hem daarmee nog niet aan de praat krijgen is er iets anders aan de hand.

    Ik zal wel alleen maar een beetje kunnen mengen, want mijn eigen pure nitro is bijna op. Ik gebruik het omdat ik mijn brandstof helemaal zelf meng van ingredienten die ik meestal koop bij Hobby Inn in Waalwijk. Ik moet daar nodig weer een keer heen om voor het volgende seizoen spullen te kopen (methanol, wonderolie en nitromethaan). Ik hoop alleen dat ze nog pure nitro hebben, want ik heb begrepen dat de verkoop daarvan aan banden zou worden gelegd omdat de overheden bang zijn dat je er explosieven mee kunt maken ...

    Maar goed, zou je zelf pure nitro willen kopen, dan verwijs ik je dus naar Hobby Inn. Als het nog verkocht mag worden hebben ze het daar. Je kunt ook informeren bij andere modelbouwzaken zoals Quartel in Pijnacker, maar niet iedere modelbouwzaak levert losse ingredienten om zelf brandstof te mengen! En als ze dat wel doen, maar nitro niet meer los zouden mogen verkopen, laat ze dan voor jou brandstof mengen op het door jou aan te leveren recept: 20-25% wonderolie, 20-25% nitro en de rest methanol. Daarvan zou ik de voorkeur geven aan 25/25/50.
     
  18. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Terug brengen en het juiste kopen.

    Groet Robert-Jan
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Lijkt me geen juist advies Robert-Jan, want Cox is nu eenmaal een merk dat in feite ter ziele is. Er is dus gewoon geen 'echte' Coxbrandstof meer te koop en een goed alternatief is er niet echt, alleen als je zelf bepaalde componenten bijmengt.
     
  20. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Ik kan nog steeds brandstof kopen ,Peter Chinn 25% nitro met 20% wonderolie.
    loopt een Cox en een DC Wasp prima op
     

Deel Deze Pagina