Interessant artikel over LiPo-accu’s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door haje74, 30 apr 2020.

  1. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb maar heel simpele ladertjes (2 stuks identieke China knaken-dingen) maar goed genoeg voor nu; met balanceer poort, laden/balanceren/ontladen/storage tot S6 dus voor mij prima. Storage van een 2S 2200 mAh van 4.2 naar 3.8 per cel duurt wel verschrikkelijk lang (denk een minuut of 30) maar ze doen het iig..
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan is het gewoon de accu een paar minuten belasten zodat ie ontlaad.
    Je weet zelf wel hoe lang je hem kan gebruiken, doe daar 20 procent van en zet hem dan op storage, dan zal ie waarschijnlijk gaan laden tot 3.8 volt per cel.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  3. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
     
    haje74 vindt dit leuk.
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De lader kan tot 2,2A ontladen, maar dat zal niet voldoende zijn.
    Tot hoeveel kan jou lader dan?

    Goed idee met de autolampen, en heb een nog een liposaver liggen, dus zullen we eens wat ineen knutselen.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    @Jackske zou je, als je er aan toe komt, je voortgang hier willen posten? Ik vind het machtig interessant; alleen geen idee hoe je zoiets maakt.

    Mvg, HJ
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn zelfbouw 2S ontlader kan tot 60A ontladen met een instelbare afslagspanning voor de cel met de laagste spanning. Ik kan hem in een paar tellen naar storage brengen :D
     
    haje74 vindt dit leuk.
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zal ik zeker doen. Als ik geen ander alternatief vind.

    Nou, daar ben ik jaloers op :eek:

    Vorige keer een volledige opgeladen 6S terug moeten ontladen, moet niet vertellen hoelang dat geduurd heeft zeker!
     
    haje74 vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Roelof , hoe stook je dan die 500 Watt weg of gebruik je een grote keramische weerstand met fan?

    En Jackske, dan moet je de liposaver wel instellen op een lagere celspanning dan die 3,8 Volt want als je de cellen belast dan zakt de spanning in.
    Dus je moet dan even kijken hoeveel de spanning inzakt en dan daarop de liposaver instellen.
    Om 6-8S te belasten kan je ook een 24V heatbed van een 3D printer aansluiten, dan trek je iets van 200 Watt.
    Als het sneller moet dan zet je er nog 1 parallel.
    Daar kan je eventueel aluminium koelblokken op bevestigen met een grote 24V fan.

    GJ
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    @GJVO

    Daar was ik me al bewust van om die lager in te stellen.
    Die andere zaken zoals een heatbed heb ik natuurlijk niet.
    Maar ik heb nog wel een radiator fan staan, dus dan kan ik wel gebruiken en heb ik ineens koeling ook.
    Moet alleen even kijken hoeveel Watt die is.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je iets blijvends wilt bouwen zou ik zelf draadgewonden weerstanden nemen van een paar honderd Watt.
    Die zijn redelijk compact.

    GJ
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  12. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Daar heb ik zelfs google voor moeten gebruiken.
    Misschien wat uitleg en/of schema om zoiets te maken?
    Niet dat ik dit veel nodig heb of dat het veel voorkomt.
    Maar handig om dit achter de hand te hebben.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, een weerstand is gewoon een ding dat je tussen de plus en de min zet.
    Draadgewonden is het type.
    Je moet dan alleen de weerstand berekenen zodat je weet hoeveel ampere hij gaat trekken, dus hoeveel Watt hij moet verstoken.
    Een kleine waarde (bijvoorbeeld 5 Ohm) laat meer stroom door dus gaat ie meer vermogen verstoken.
    Een grote waarde, 25 Ohm, laat minder stroom door dus gaat ie minder vermogen verstoken.

    De wet van Ohm.
    U=IxR oftewel Spanning is Stroom maal Weerstand.
    De spanning weet je ongeveer.
    Als je dan met 10 Ampere wilt ontladen dan is het alsvolgt:
    24=10x?
    Antwoord is 2,4
    Dus je moet dan een weerstand hebben van 2,4 Ohm, of iets in die buurt.
    Het vermogen dat je dan verstookt is 24x10 (P=VxA) 240 Watt.
    Je hebt dus een weerstand nodig die zeker 240 Watt kan verstoken.
    Als je de weerstand nu lager maakt, bijvoorbeeld 1 Ohm dan zal ie???
    24=? x 1
    Antwoord... 24 Ampere trekken.
    Maar dan heb je een weerstand nodig die veel meer vermogen weg kan stoken want dan heb je 24Volt x 24 Ampere = 576 Watt.

    Om het nog leuker te maken...
    Je zal bij een volle accu rond de 4 Volt per cel beginnen, in jouw 6S geval dus 24 Volt.
    Maar naarmate de accu leger wordt zal de spanning zakken naar laten we zeggen 3,7 Volt per cel onder belasting.
    Dus in 6S 22,2 Volt.
    Als je dat dan in de formule invoert zal je zien dat daardoor dan ook de stroom zakt, dus hij gaat langzamer ontladen.
    In plaats van 10 Ampere zal ie zakken naar 9,25 Ampere.
    Dat maakt in dit geval niet uit maar het is wel handig om te weten.
    Stel je zou de tijd meten en dan kijken hoeveel eruit gaat in die tijd en je gaat dan uit van die 10 Ampere dan klopt je berekening niet.

    GJ
     
  14. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Toen ik een jaar of tien geleden deze hobby weer op pakte ben ik gelijk electra gaan vliegen en heb de eerste twee jaar mijn lipo accu,s gewoon vol weggelegd
    en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Toen kwam steeds meer dat storage verhaal in de wereld en ben ik het ook gaan doen(en doe het nog steeds altijd)
    en ook hier mee geen problemen.
    Maar als ik een keer met opgeladen accu,s blijf zitten thuis ga ik ze echt niet ontladen voor een paar weken,vroeger waren ze altijd vol.
    Maar nu leg ik ze op storage weg en dan om de drie a vier maanden laad ik ze een keer op storage,zoals nu met Corona en je niet kunt vliegen,het zal zo wel beter zijn
    maar er zijn mensen die doen net als je een week een lipo vol hebt dat je met een afbrand maar ik denk dat het wel mee valt,maar daar moet iedereen maar mee doen wat
    hij zelf het beste vind.

    Gr Giel houd het gezond.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Meest simpele is inderdaad een hoogvermogen weerstandbank maken en een LiPo alarm op de balancer stekker zetten. Gaat die piepen dan direct de weerstandbank ontkoppelen. Ik heb alleen een LiPo alarm electronisch gekoppeld aan een 70A relais dat die automatisch afslaat.

    Als berekening van de weerstand ben ik van de beschikbare 100w uitgegaan en met de voltage teruggerekend naar de weerstand.

    P = U^2/R -> R = P/U^2
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Giel, toen ik met lipo's begon ontlaadde ik ook niet naar storage en veel lipo's bleven goed.
    Op den duur zag ik wel lipo's slechter worden.
    De eerste lipo's waren van Kokam en ik heb het idee dat die kwalitatief veel beter waren dan de huidige lipo's.
    Maar de Kokams kon je niet zo extreem zwaar belasten als de huidige.
    Ik heb regelmatig contact gehad met fabrikanten in China en die raden ook die 3,85 Volt aan en bewaren rond de 20 graden.
    En dat hele afbrandverhaal, alleen excessen halen het nieuws, dus ook brandjes.
    In de praktijk zijn ze niet zo onveilig, meeste dingen zijn terug te leiden naar gebruikersfouten of laderinstellingen of storingen.
    En ze vliegen ook niet in brand als je ze vol weglegt, als je ze vol weglegt dan gaan ze bol staan en op den duur leveren ze geen vermogen meer.

    Nog wat over de weerstanden... je moet als je meerdere weerstanden parallel zou gaan zetten omdat je meer vermogen nodig hebt dan moet je even zoeken op vervangingsweerstand, dan kan je die berekening maken.

    GJ
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Bedankt voor de uitleg maar hier ga ik voor passen, dat gaat men petje te boven ... daar ben ik helemaal niet in thuis.
    Dan kan ik beter eens kijken hoe snel het gaat als ik dan toch gewoon die fan eraan hang, dat zal zeker sneller ontladen dan men lader.
    Wil het het ook veilig houden voor men eigen, aangezien die kennis mij ontbreekt.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahahaa..

    Het is vrij simpel.
    Je weet hoe je een gloeilamp op een lipo aan zou moeten sluiten?
    Zie de weerstand dan als een lamp die geen licht geeft maar ook heet wordt.
    In een lamp zit gewoon een weerstand die zo dun is dat ie licht kan geven en de rest is ook hitte, net als de weerstand.

    Dit is zo'n weerstand, bij jouw 6S pakket gaat deze ongeveer 9 Ampere trekken.
    [​IMG]

    https://www.budgetronics.eu/nl/weer...tand-2-8-ohm-ohmite-300-watt/a-23478-10000185
     
  19. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    De lipo aan de gloeilamp + aan + en - aan -
    Met zo één weerstand kom ik toe dan?
    En sluit je die aan eender welke kant aan?
    Wordt al terug een beetje interessant.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, gewoon tussen de min en plus aansluiten.
    Zelfde als de regelaar, lamp, weet ik veel wat.
    De weerstand is eigenlijk gewoon de lamp, of regelaar.
    Het is de verbruiker.

    GJ
     

Deel Deze Pagina