Interessant artikel over LiPo-accu’s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door haje74, 30 apr 2020.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik ben er eindelijk geraakt.
    Heb het door hoe het moet. Begonnen met de 2 parallel en is inderdaad makkelijk eens je weet hoe je het moet berekenen.
    Ik gebruik de calculator enkel voor dubbele check up.

    En zelfs met breuken, mijn vriendin is wel een wiskunde knobbel en heb het haar uiteindelijk gevraagd, ja lach er maar mee hahaha.
    Ook moet je het maar weten dat je de uitkomst van de breuk op het laatste moet omdraaien.

    Nu kan ik wat gaan spelen met welke en hoeveel weerstanden ik ga werken.

    Ik heb het meeste 2S en 4S toch besloten daar eerst een discharger voor te maken, proberen om de gulden middenweg te zoeken omdat het een beetje gek zou zijn om voor elke verschillende lipo een discharger te voorzien, maar als het moet dan moet het.
    Zou het mogelijk zijn om zodanig iets in elkaar te krijgen zodat ik bv als ik een 4S wil ontladen dat ik dan een weerstand moet aankoppelen en en voor een 2S de weerstand terug afkoppel.
    Doenbaar of af te raden?
     
    haje74 vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja dat zou kunnen maar je kan ook de 4S gewoon sneller ontladen dan de 2S dan hoef je niets aan of af te koppelen.
    Als je 300 Watt weerstanden hebt kan je de 4S met ongeveer 15 Ampere ontladen, dan zit je onder 300 Watt weggestookt vermogen.
    De 2S wordt dan met hetzelfde setje met 7-8 Ampere ontladen.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ben even bezig met iets uit te werken, zal de schets hier wel even posten als het klaar is.
    Nu de berekening geen probleem meer, maar even het volgende.

    Even afgaand op u voorbeeld, moet ik dan 3 weerstanden nemen van 33.33333 Ohm, of neem je gewoon die van 100 Ohm en dat verlaagd door omdat je ze in parallel te plaatst?
    Zelf denk ik dat je die van 33.3333 Ohm moet nemen omdat dat dat de vervangingsweerstand is.
    En als je de drie weerstanden neemt en ze staan in parallel, blijven die dan allemaal dezelfde Ohm waarden houden, of veranderd die naarmate je opschuift van de eerste weerstand naar de 2de en 3de?

    Ik heb even dat van Roelof doorgenomen, (omdat ik dat als een voorbeeld neem) 6 x 0.82 Ohm 600W totaal 60A maar als ik dit even bereken(met calculator tool)http://users.telenet.be/matrix/electronica/Formules spanning, stroom, weerstand, vermogen.htm
    Dan zit je met de laatste weerstand die 0.17 Ohm is, op zijn 60A.

    Maar blijven die Ohm waarden niet hetzelfde, of is het hoe hoger de Amperes, dat het het er door word geperst zal ik maar zeggen.
    Dat is iets waar ik even niet aan uit kan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, het is zo.
    Als je 3 weerstanden van 100 Ohm naast elkaar zet, dus parallel, dan wordt de gezamelijke weerstand, dus wat er doorheen gaat, 33 Ohm.

    Zie het als 3 dunnen pijpjes van 1 cm waar water doorheen moet..
    Zet er 3 naast elkaar en dan kan er 3 maal zoveel water doorheen, dus 3x minder weerstand dus de stroming wordt dan hoger.

    Handig he, als je een collega hebt gehad die geen electronica achtergrond had maar wel dingen moest snappen....

    GJ
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Daarvoor die vervangingsweerstand, ben er zo hard mee bezig dat ik eigenlijk al niet meer wist voor wat ik die berekening moest doen.
    Dus de Amperes verhogen wel maar de Ohm waarden blijven hetzelfde.
    Dat is me terug duidelijk dan.

    Inderdaad, maar voor leken zoals ik maken zo'n uitleg het wel heel duidelijk.

    Bedankt!
     
    haje74 vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Stroom, spanning en weerstand moet je eigenlijk gewoon met water vergelijken.
    Stroom is de hoeveelheid water en de weerstand is het leidingwerk.
    Dunnere pijpjes ie een hoge weerstand, dikke pijpen een lage weerstand.
    De hoeveelheid water die er doorheen kan is de stroom.
    Je hebt vast ook wel eens van een potmeter of potentiometer gehoord.
    Dat kan je vergelijken met een kraan, die kan je open en dicht draaien.

    Als jij opgeeft hoeveel cellen je met hoeveel ampere wilt ontladen dan kijken wij wel wat voor weerstandwaarde daaruit komt (mits het mogelijk is).
    Probleem van die grote weerstanden is dat niet elke waarde zomaar te krijgen is.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zo'n potmeters gebruiken ze ook bij auto's voor de Co bij te regelen, wist niet dat het bij elektriciteit ook zo was.
    Zal komend weekend wel iets klaar hebben wil het graag eerst zelf proberen en dan zien we wel of het goed is.

    Hoge ontlading is natuurlijk leuk, maar wat voor de 2S goed is wordt het systeem weer te zwak voor 4S.
    En er zullen ook wel 3S lipo's bijkomen Maar die liggen er dan tussenin.

    Hier hebben ze alvast redelijk wat verschillende.
    Maar als jullie ergens beter en goedkoper weten, hoor ik het graag.

    https://www.reichelt.com/be/en/?CTY...pLueQDdMbBvAQTf5Xn8FMkdYwHRoC7ScQAvD_BwE&&r=1

    Bedankt.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ik haalde mijn weerstanden, en nog veel meer electronicazooi, bij Baco Army goods in IJmuiden, maar ze staan niet op de site, ik heb al gekeken, ik zie alleen maar kleintjes.
    Reichelt is wel OK.

    GJ
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Toch nog even en niet onbelangrijk denk ik.
    Maar maak ik de berekening met een volledig volgeladen lipo? Of moet je hier ook al iets van aftrekken.
    Dus een volgeladen 2S is 8.4V
    Omdat ik merk dat het bij Roelof is berekend vanaf 8.20V, of is daar een reden voor.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Reken voor het gemak met 4 volt per cel.
    Die paar tienden maakt niet uit.

    GJ
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Al bereken je wat kan je vaak toch niet precies die waarde weerstand krijgen en moet je een dichtbij zijnde kiezen. Maar ga je een volle accu aansluiten moet je wel rekening houden dat er geen overbelasting is.
     
  12. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Daarom ik toch dacht van het met een vol geladen lipo uit te rekenen, want daar doe ik het net voor. Je laadt alles op en er komt iets tussen en je moet alles terug gaan ontladen.
    Maar dit komt nu ook weer niet veel voor.

    Maar ik moet een keus maken voor welke lipo's hij moet ontladen.
    Want de voltage van 2S en 4S schelen uiteraard de helft, maar wat voor de 2S goed is, is de discharger weer te zwak voor de 4S.
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik heb de berekening gemaakt op 2S en 3S, met 4S wordt het verschil in wattage te groot met de 2S.
    Nu aangezien men 4S al een paar jaar oud zijn. En ik nu ook al meer 2S in parallel zet, en de hogere mAh vind ik een voordeel.

    Ik heb het berekend met een volgeladen lipo, omdat als het voorkomt het systeem het aankan.

    De Ohm waarde is al de vervangingsweerstand.

    Optie 1
    Discharger voorzien voor enkel 2S.
    Dan zou ik ofwel 4 of 6 weerstanden van 100W nemen, dus de setup zoals Roelof.
    En daar heb ik eventueel ook al behuizing voor liggen van een oude media player, aangezien die weerstanden van 100W klein van formaat zijn, om alles in te bouwen.

    Optie 2
    Weerstanden nemen van 200W.
    Dan kan ik de setup gebruiken voor zowel 2S en 3S.
    Als ik er daar 3 in parallel plaats kan ik de 3S ongeveer met 46A ontladen. Of is dat de te krap gerekend omdat het tegen de grens van het aantal watt ligt?
    Maar dan kunnen de 2S maar met 30A ontladen worden, tegenover normaal 40 a 60A met optie 1
    En ook nog behuizing zoeken/maken voor de setup in te bouwen, omdat de weerstanden van 200W al stuk groter zijn.

    Optie 3
    Is eerst optie voorzien voor enkel 2S en later nog een setup voor de 3S.

    20200509_174513.jpg
    Ben benieuwd of men uitwerking wat klopt.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je 2 weerstanden in serie zet, kan je 2 kabeltjes maken. 1 over 1 weerstand voor 2S en 1 over de 2 weerstanden voor 4S
     
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Welke weerstand en waar zou je die in serie zetten?
    Optie 2 vermoed ik met de 200W weerstanden?

    Dus dan gaan we naar een gecombineerde schakeling.
    https://www.mvwautotechniek.nl/serie-en-parallel/
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je berekend 1 weerstand voor 2S, voor 4S pak je een dezelfde weerstand die je in serie zet. Zo verwerkt iedere weerstand 2S spanning
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dit moet weer even doordringen, want is weer wat anders.

    Dus zoals in men berekening heb ik voor 2S 0.8 Ohm dat geeft 88W, dus voor 4S nog 2 weerstanden van 100W in serie die samen 200W is, daar kan ik toch geen 4S mee laden wegens overbelasting?
    Wat Begrijp ik hier verkeerd?

    Edit:
    Als je in serie plaatst wordt het voltage verdeeld over de 2 weerstanden, dat zal je dan bedoelen.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ben er eindelijk aan toe geraakt om een schema te maken.
    Heb ondertussen nog wel wat opgezocht hierover, en voor een lipo discharger voor de verschillende lipo's is niet evident als je ze allemaal toch met de hoge ampéres wil ontladen(misschien wel voor de degene die er echt verstand van hebben, maar dan nog heb je een hele installatie nodig lijkt me). En daar doe je het toch uiteindelijk voor, dat het ontladen niet te lang duurt.
    Ben ook wel een pwn controller tegengekomen, maar lijkt me toch niet ideaal, of wel?

    Heb toch even het schema voor een discharger voor verschillende lipo's hierop gezet gewoon om even te zien dat jullie kunnen zeggen dat ik wel juist bezig ben. Hopelijk is het wat duidelijk.

    20200520_202610.jpg
    Maar ben er ondertussen wel uit denk ik dat ik eerst een discharger ga maken voor de 2S omdat ik die het meeste heb en dat dan zoals Roelof 6 stuks in parallel. Heb daar een oude media player behuizing voor die dienst kan doen, lijkt me een leuk projectje.

    Wat denken jullie?
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  20. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is nu het verschil dat je er iets van kent natuurlijk.
    Ik ging het veel te ver zoeken, terwijl het zo simpel is.
    Dat is wat ik zoek, met elke verbinding stijgt het met 19A ideaal.

    Hoe zou jij die connectoren voorzien? Gewoon de handmatig de min pool afkoppelen dan?
     

Deel Deze Pagina