Interessant artikel over LiPo-accu’s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door haje74, 30 apr 2020.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Een weerstand is niet polarisatiegevoelig, net als een gloeilamp, gewoon aansluiten.
    Zo'n weerstand gaat wel erg heet worden dus je moet hem koelen een buckconvertter vanuit dezelfde accu naar 12v en een 12v fan gaat prima werken.

    Overigens in de autowereld hebben we gemerkt dat met een paar keer op een 20 tot 30A ontladen de accu na het laden veel beter op een constante spanning blijft.
     
  2. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dan zullen we eens zo'n weerstand bestellen.
    Is dan echt wel interessant.
    En wat als je zoiets niet koelt, brand ie dan gewoon door?

    En een vraag waar ik waarschijnlijk weer een uitleg krijg waar ik niets van snap, maar wil het graag weten.
    Hoe komt dat een weerstand dan geen kortsluiting geeft?
    En tevens de reden waarom ik af vraag dat een lipo geen kortsluiting geeft als die met een rc voertuig onder water staat ?

    @Roelof
    Wel een serieuze installatie dat je daar hebt gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2020
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De wet van ohm is de reden....

    U = I x R ofwel: voltage = stroom x weerstand En dus: stroom = voltage / weerstand

    Water heeft geen weerstand van 0 ohm, afhankelijk van hoe zuiver het is heeft het enkele honderden ohms tot vele kilo ohms. Als de spanning laag genoeg is zal er geen grote stroom lopen.

    Maar bedankt, het bouwprojectje was gewoon even leuk om te doen en werpte resultaten af. Inderdaad met 60A max een flink ding.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sterker nog, gedemineraliseerd water is een perfecte isolator, de geleidijg is maar een paar micro siemens.
    Hoe ik dat nou weer weet... ik heb ook in de waterzuivering gewerkt en omgekeerde osmose apparaten gebouwd en daar meet je dan de geleiding.

    GJ
     
    haje74 vindt dit leuk.
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Gewoon omdat er niet genoeg spanning is, dat is begrepen.

    Nu voor een draadweerstand was ik deze tegengekomen, omdat deze in een behuizing zit, en heb deze in het draadje van Roelof gezien dat hij die ook gebruikt.
    Is deze goed?
    Want ohms zijn wel iets hoger, en ik had begrepen dat hoe hoger de ohms dat het ook wel iets trager wordt? Had dit meen ik gelezen op wikipedia(misschien ook niet zo betrouwbare informatie)
    https://www.conrad.be/p/widap-160170-draadweerstand-33-in-behuizing-300-w-1-1-stuks-1525132
    En natuurlijk heb ik nog andere lipo's 4S en 2S, kan ik die daar ook voor gebruiken?

    Roelof spreekt ook voor een bucket converter heb ik dat nodig?
    Ik heb gevonden dat dient om de spanning te verlagen.
    Dus als ik het goed begrijp bv de fan werkt op 12V maar de 6S is al 22.2V, dus bucket converter verlaagt de spanning naar 12V dan, ben ik, juist( bron wikipedia:oops:)
     
    haje74 vindt dit leuk.
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk, met die weerstand ga je uit 6S een 7A trekken bij een 200 watt, moet dus gaan werken.
    Hij moet goed gekoeld worden dus tegen een koelblok aanschroeven en een venttlator erop is echt nodig. Hoe jij die ventilator wilt koelen is jouw pakkie aan maar deze uit dezelfde spanning van de accu halen is het meest makkelijkste. Dat kan met een 7812 spanningsregelaar maar een buck converter kost amper een dollar op aliexpress of ebay.
    Gebruik je een losse voeding bij je lader kan je daar wel de fan op aansluiten .

    De LiPo alarm die ik in mijn omtlade heb hebruikt kost ook maar een paar dollar op ali/ebay wn is instelbaar bij welke spanning die moet gaan piepen. Max is 3.8v voor storage meer voor een keertje geheel ontladen kan je ook 3.1v instellen.

    En dan erbij blijven om de de accu te ontkoppelen als het alarm afgaat.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roelof heeft al geantwoord maar je had nog een vraag, of de weerstand ook op andere lipo's kan.
    Ja.. maar dan wordt omdat de spanning lager is (4S en 2S) de ontlaadstroom ook veel lager.

    GJ
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Bedankt voor de uitleg.
    Ik ga kijken om de onderdelen te bestellen, en als ik deze heb zal ik de voortgang hier posten. Zal waarschijnlijk hier nog wel vragen over gaan hebben.

    En even voor de duidelijkheid, voor die andere lipo's moet ik dan een lichtere weerstand hebben, zodat ik sneller kan ontladen?
    Zal mij eens baseren op de berekening van de ohm waarden die hier gepost zijn, dat ik dat toch al wat begrijp.

    Alvast bedankt, weeral wat bijgeleerd.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, als de weerstand lager wordt dan wordt de stroom hoger.

    GJ
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Toch nog een vraagje, voor ik de één van onderstaande weerstanden bestel.

    De weerstanden die Roelof gebruikt zitten in een aluminium behuizing en degene die GVJO aangeeft is zonder behuizing.
    Buiten dat die in de aluminium behuizing gemakkelijker ergens aan te monteren is, zal die ook wel moeilijker te koelen zijn al geleid aluminium de warmte wel af.
    Voor degene zonder behuizing moet je dan weer zien hoe je die monteert, maar zal denk ik gemakkelijker te koelen zijn, omdat de warmte rechtstreeks weg kan, en is kleiner waardoor ik een kleinere behuizing kan maken/voorzien.

    https://www.conrad.be/p/widap-160170-draadweerstand-33-in-behuizing-300-w-1-1-stuks-1525132
    https://www.budgetronics.eu/nl/weer...tand-2-8-ohm-ohmite-300-watt/a-23478-10000185

    @Roelof

    Jij gaf ook aan de lipo's eens een keer wat verder te ontladen tot 3.1V maar dan moet je ze weer naar naar storage laden, of leg jij ze zo weg?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat voor soort weerstand je neemt maakt niet uit, wat jij mooi vind.
    De aluminium hebben een soort koelblok er omheen, de normale niet.
    De aluminium kunnen mechanisch wat meer hebben, de andere is eigenlijk gewoon een stuk steen met daar een draad omheen gewikkeld.
    En de aluminium is veel kleiner, de gewone is 21cm lang de alu is 13cm.

    Je kan af en toe de lipo diep ontladen (en dan ga ik zelf dieper dan die 3,1) maar als je gewoon ontlaad tot iets van 3,5 Volt onder belasting en ze dan aan de lader hang op storage dan doe je het goed.

    GJ
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, als we racen gebruiken we de accu meerdere keren op een dag maar rijden we ook niet geheel leeg. Na het rijden ontladen we de accu en zetten we hem weer op de lader voor de opvolgende heat/race op die dag. Uiteraard gaat de accu aan het eind vd dag op storage om opgeborgen te worden.
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Is nog even bekijken welke ik ga nemen.
    Die zonder de behuizing is dan wel langer maar veel dunner, en misschien dat ik er zo'n twee neem om ze parallel te kunnen zetten en die is 2.8Ohm en 300W
    Als mijn berekening klopt zou die als ik ze enkel neem inderdaad voor 6S een 8.75A trekken en 210W, en als ik ze dubbel neem verdubbeld mij amperage, Toch?

    Achteraf zou het ook leuk zijn dat ik het zo kan maken dat het vanzelf uitschakelt zoals bij Roelof met een lipo saver, maar dat kan ik achteraf nog.

    Dit ben ik tegenkomen , lekker compact
     
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Omdat ik toch graag ineens weerstanden in parallel wil plaatsen omdat het wenselijk is om snel te kunnen ontladen, en al goed dat me hier is wijs gemaakt dat je ze niet zomaar in parallel mag zetten, omdat je eerst de vervangingsweerstand moet berekenen.
    Het is gewoon te moeilijk en ben geen held in rekenen laat staan breuken!!!

    Heb er uren over gedaan om dit zelf proberen uit te rekenen(en ook eerst wat verdiept in de formules van elektriciteit) maar kom er niet uit.
    Onderstaande link is wel begrijpelijk, maar het lukt me gewoon niet, heb er zelfs niet geslapen.
    en ik werk er ook niet genoeg mee om alles te kunnen blijven onthouden.

    https://www.mvwautotechniek.nl/serie-en-parallel/

    Is er geen calculator tool waar je dit kunt berekenen? Waar je alle waarden kunt ingeven. (heb het zeker niet gevonden)
    Omdat ik met verschillende lipo's zit, zou het wenselijk zijn om misschien een universele te maken.

    Alvast bedankt
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Schakel je weerstanden is serie, dan kan je de waarden gewoon optellen. Bij voorbeeld een weerstand van 100 ohm en een van 50 ohm is serie levert een weerstand van 150 + 100 = 150 ohm op.

    Schakel je weerstanden parallel dan is het wat lastiger, maar als je je beperkt tot twee weerstanden, dan is het goed te doen en heb je ook niets te maken met breuken.
    We gaan weer uit van dezelfde twee weerstanden. Dus 150 en 100 ohm. In de formule heten die R1 en R2 en is Rv de vervangingsweerstand die wordt berekend.

    De formule is Rv = (R1 x R2) : (R1 + R2)

    Nu voor R1 en R2 de waarden invullen:
    Dat wordt (150 x100) : (150 + 100)

    Dan eerst de berekeningen tussen haakjes maken:
    150 x 100 = 15000
    150 + 100 = 250

    De berekening wordt nu:
    15000 : 250 = 60

    Re vervangingsweestand voor twee parallel geschakelde weerstanden van 150 en 100 ohm is dus 60 ohm. De vervangingsweerstand is altijd lager dan de laagste weerstand.

    Schakel je gelijke weerstanden parallel, dan is het nog eenvoudiger. De vervangingsweerstand is de weerstand van één weerstand gedeeld door het aantal weerstanden.
    Worden er drie weerstanden van 75 ohm parallel geschakeld, dan is de vervangingsweerstand 75 : 3 = 25 ohm.

    Je ziet, zo ingewikkeld is dit niet. Even oefenen en je kan het ook!
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2020
    haje74 vindt dit leuk.
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    @GJVO
    Bedankt die had ik ook al gevonden, maar had schrik dat deze niet correct zou zijn, maar heb al geprobeerd met weerstanden met gelijke waarden en dan komt het netjes uit.

    @N.P.S.

    Het is inderdaad voor parallel te zetten, ik kies het moeilijkste weer.
    Ik ga er eens mee oefenen, zo staat dat het voor mij duidelijker dan met breuken, want op den duur moest je de noemers eerst gelijk trekken om dan verder te kunnen en daar stopt het voor mij :oops:

    Voor ik de weerstanden bestel, zet ik mijn setup hier even neer zodat ik alles correct doe.

    Bedankt voor de moeite en vooral jullie geduld.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In formulevorm lijkt het moeilijker dan het is.
    Als je gewoon met even getallen wat experimentjes doet zie je het trucje.

    GJ
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je gelijke weerstanden gebruikt is parallel schakelen simpel, dan is de totale weerstand de waarde van 1 gedeeld door het aantal dat parallel staat.

    En voor meerder weerstanden geldt: 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + 1/R4 .......
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Yup... dus in niet formulevorm.

    zet 2 weerstanden van 100 Ohm pararllel en het wordt 50 Ohm.
    Zet er 3 parallel en het wordt 33,33333 Ohm.

    GJ
     

Deel Deze Pagina