Hay
Vriend van modelbouwforum.nl
Ja, Phielp, die kiel, daar heb je natuurlijk een punt waar iedereen wel de oplossing voor zou willen hebben; wat is het ideale profiel? Zelfs in de AC is dit op dit moment heel actueel, ondanks de miljoenenbudgetten die daar in de research gaan. in het algemeen is het zoals jij aangeeft. Hoe smaller hoe beter, als je uitgaat van een rechte beweging door het water. Dan zou een dunne platte plaat nog niet zo gek zijn. Omdat die beweging waarschijnlijk toch onder een klein hoekje is, gebruiken we een profiel, hoe dikker het profiel, hoe vergevingsgezinder dit is met betrekking tot aanstroomhoek, maar ook hoe groter de weerstand. en dan vergeten we voor het gemak nog de pitchbeweging die door de golven ontstaat. Er zijn diverse 'scholen' op dit gebied. Zelf geloof ik in een smal profiel met een max camber van 8% op 40-50%. Daar ga ik dus nu mee experimenteren, want bij deze IOM heb ik zometeen twee kielen. één met een bewezen profiel van Craig Smith, en dus eentje van mezelf, die is smaller en iets dunner, dus ook een kleiner nat oppervlak. Ben benieuwd of je verschil gaat zien. het kleiner lateraal oppervlak schijnt bij de start wel lastiger te zijn. je houdt hem moeilijker op z'n plek als je weinig of geen vaart hebt.
ik heb overigens afgelopen weekend een Manta RG65 van balsa gebouwd. in 3 dagen klaar! nu schuren en in de epoxy. kan er wel ff een draadje van maken als er mensen zijn die dat leuk vinden.
ik heb overigens afgelopen weekend een Manta RG65 van balsa gebouwd. in 3 dagen klaar! nu schuren en in de epoxy. kan er wel ff een draadje van maken als er mensen zijn die dat leuk vinden.