Iveco CCFM 4000

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door FredK, 26 jan 2021.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Zo langzaam nadert het moment dat alle delen in de juiste kleur kunnen worden gebracht. Na wat testkilometers zijn er nog wat kleine modificaties aan de stuuras, en servo arm geweest. Model rijdt nu prima, en het schakelen naar de lage gearing geeft het model veel kracht. Dat gaat wel lukken als ik ooit van de verhardde baan van de MBVP kom.
    Chassis met basis delen matzwart gespoten. Wielkasten en bumper worden wit. Tranenplaat komt op de tredes naar de cabine. 20210429_123518.jpg 20210429_123553.jpg
     
    ozy, trialrolf en bvdh vinden dit leuk.
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    De cabine in primergrijs gespoten. Zie alle plekjes waar je nog wat plamuur en schuurwerk te doen hebt. Koplampen gepast, komen mooi uit achter het scherm. 20210407_154351.jpg
     
    vGenLheftruck_Maarten, Marker, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ondanks niet ideale temperatuur om buiten of in de schuur te spuiten toch de gok genomen. Achteropbouw in eerste laag met radiatorlak om de 3D print laagjes op te vullen. Na goed uitharden moet erg nog een keer geschuurd worden en dan kan de eerste rode laklaag er op. Dakdelen alvast in donkergrijs gespoten, en een dun plastic gaaswerk aangebracht als moderne antislip. Daar komt nog een laagje verf overheen.
    Opstaptreden hebben wel de ,"ouderwetse" traanplaat relief. 20210505_220159.jpg IMG-20210505-WA0011.jpeg
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Marker en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20210506_202350.jpg Even een kleine tegenslag. Voor het spuiten van de 3D geprinte opbouw deze geschuurd. Om de laatste printlijnen weg te krijgen de opbouw met radiatorlak van Motip in grijs gespoten. (tip van collega modelbouwer). Dit werkte prima, na nat schuren was de opbouw glad. Om een goede hechting te krijgen daarna de opbouw nogmaals in de Motip primer gespoten. En daar ging het mis. De radiatorlak is Alkyd, en de primer is een basis voor Alkyd en Acryl, maar dat ging niet goed samen in mijn volgorde. Op een paar plekken ontstond een haarvaten patroon in de primer. Niet erg, is weg te schuren, en dan voorzichtig weer een primer laag aanbrengen. Dus eerst maar eens de boel goed laten drogen, dan weer licht opschuren en dan nogmaals een goede grondlaag aanbrengen. Wel wat dakdetails een kleurtje gegeven
    Alles waar water in gaat; groen. Water uitkomt blauw, en blusschuimtank geel.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2021
  5. marcelinets

    marcelinets Guest

    Weer een mooie blus voertuig Fred.

    toch een vraagje waar heb je die blusmonitor vandaan?
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Heb ik van een ontwerper van Shapeways. Hij heeft me de Stl's van twee blusmonitoren gegeven. Die heb ik laten printen in resin. Dit wordt een niet werkend, voorop komt een werkend kanon van een andere type.
     
  7. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Deze heb ik zelf geprint met PLA, is goed maar door Support zijn kleine details wat weggevallen.
    20210317_124849.jpg
    Deze is in een resin printer gemaakt. Daar heb ik er nu een aantal van liggen. Hij is hol, maar door inwendig support is het lastig er een siliconenslang door heen te krijgen. Maar dat gaat wel goed komen.
    IMG-20210327-WA0014.jpg
     
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels zijn met de mooie dag een aantal delen van het model in kleur gespoten. Details worden aangebracht en langzaam gaat het model de volgende fase in van het aansluiten van de verlichting en verdere afwerking.
    Op internet foto's gezien waarbij de accu's van het voertuig en de luchtketels tussen cabine en opbouw waren geplaatst. ( lekker beschermd tegen beschadiging of vuur) Omdat ik niks had liggen wat er zo tussen kon worden geplaatst een accubak, luchtketel rek en twee luchtketels getekend en geprint. De brandstoftanks wordt nog aangepast, en er komt nog een klein tankje bij voor de Ad-Blue. 20210513_200932.jpg
    20210513_201007.jpg
     
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20210517_195311.jpg Gestart met de bouw van de bumpermonitor die beweegbaar wordt en water zal kunnen spuiten. De monitor zelf is een 3D onderdeel en om het geheel waterdicht te maken loopt er een 3mm siliconenslang door heen. Het horizontaal bewegen gaat dmv tandwielen en een servo, het heffen door twee weggewerkte vliegertouwtjes die aan een dubbele servo arm worden vast gemaakt. De servo's komen straks achter de grille en er komt een dekplaat over de tandwielen 20210517_201612.jpg
     
    vGenLheftruck_Maarten, Marker, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ziet goed uit Fred.
     
  11. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Ha haaa dat netjes zeg , leuk dat het echt werkend word.
     
  12. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Lekker bezig Fred, wordt weer een mooi voertuig
     
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Vanmiddag trokken de wolken weg, dus gelijk kans gepakt om de opbouw en cabine te spuiten. Het begint ergens op te lijken, wat een beetje rode verf al niet doet.
     
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20210519_205226.jpg 20210519_210144.jpg De rode lak zit er goed op, nog wat kleine zaken corrigeren op de bumper en wielkasten. Achteropbouw zit al in de blanke lak. Daar kan ik beginnen aan het afmonteren.
     
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Hij gaat echt heel mooi worden
    :wave
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20210522_173930.jpg Er was wat tijd om aan de achterzijde alvast detailwerk uit te voeren. Bumper van traanplaat voorzien, dekplaat op de liggende delen gelijk aan de dakplaat. Achterverlichting aangesloten op printje met weerstanden.
     
  17. marcelinets

    marcelinets Guest

    Wordt een knappe brandweer voertuig.
     
    Ro-tje vindt dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo dan Fred! Leuk dat met een paar details zo'n model meteen groeit!
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ga er geen Nederlandse Striping op maken. Dit voertuig is meer bedoeld voor internationale demo's, en met de rode kleur en blauwe lampen herkent ieder kind het als een brandweerauto.
    Daarom ook een Nederlands kenteken op de wagen gemaakt, om mijn Duitse vrienden te irriteren. Met een gele plaat, mag ik lekker continue links rijden op de Autobahn.:banana:
    VideoCapture_20210524-181820.jpg 20210524_130221.jpg
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Mag dat dan niet met een witte plaat?
     

Deel Deze Pagina