Iveco CCFM 4000

Marceline, 1000 ml is gewoon een liter! Dat is een kilo aan gewicht. Als je model het dragen kan is dst geen probleem. Maar waarom zoveel? De Iveco kan 900 hebben, maar dat zal ik er bijna nooit in doen. Veel te zwaar voor het chassis.
Ik heb maar één aansluiting in de bodem van de tank. Die gaat naar de pomp. Vullen aande bovenzijde met een flesje met dunne tuit. Beluchting via klein gaat je in de dop van de vulpijp.
Aanzuigen voor tank vullen doe ik niet, hoewel een aantal RCEFF leden dat wel kunnen. Moet je op de baan een waterpunt maken, pompaansluitingen en dan slangentjes aankoppelen etc. Teveel gedoe, spuiten tot de tank leeg is, en bij echt vuur je water goed gebruiken.

Hallo Fred,
Dank je voor je antwoord ga hier rekening mee houden en een kleinere fles gebruiken.
 
Oh, sorry, antwoord op de vraag of een "fles" handig is, Ja, en misschien nee. Ik ken van die tankjes uit de model vliegtuig wereld. Voordeel, waterdicht, en vul- en aanzuig aansluiting en beluchting voorhanden. Nadeel, vormgeving, paste vaak niet in mijn model, was dan wel breed passend maar in de lengte/hoogte te groot. Vandaar dat ik mijn eigen tanks bouw in het model, past het altijd. En aanzuigopening zit bij mij in de bodem en geen slang die van boven af in de tank gaat. Daardoor kan ik een pomp gebruiken die niet zelf hoeft aan te zuigen, het water loopt vanaf de tank vanzelf de pomp in.
Tip, hou de slangen zo kort mogelijk, en zo groot mogelijk(diameter) tot aan de blusmonitor. Heb je de meeste opbrengst van je pomp. In de blusmonitor maak je een kleinere diameter en dat kan dan de worplengte vergroten indien nodig. Succes!
En vragen als je iets wilt weten.
 
20240407_134050.jpg
20240415_120158.jpg
20240421_133228.jpg


Zo even wat stof van dit project blazen. Voor de Intermodellbau had ik even wat ruimte omdat een langdurig projekt even een kleine vertraging had.
Die tijd gebruikt om de CCF weer op te pakken.
Bedrading verder afgemaakt, en een DasMikro V3 geluid en schakelprint ingebouwd. Deze heb ik goed kunnen testen op de beurs, voldoet uitstekend, mooi volume, makkelijk instelbaar en meer dan luid genoeg. Schakelen van functies zoals led ook prima.
Rij technisch reed het model prima, ik heb 4x4 maar met differentieels. Dan kom je soms in ruw terrein net iets aandrijving te kort. Ga het diff in de achteras vervangen door vaste aandrijving.
Bluskanon voorop wordt vervangen door een betere uitvoering, gelijk aan die op mijn Oostenrijkse Scania zit.
Verder nog wat detailwerk te doen, en als dat klaar is kan ik hopelijk weer verder met het grote project.
 
Dat bluskanon voorop lijkt toch een mooi straaltje uit te komen,, dacht ik. Of is dat optisch, die Oostenrijkse uitvoering?
Mooi plekje voor de speaker daar voorop, vast heel efficient, als hij ook tegen een beetje sproeiwater kan.;)
Leuk ook die DFNY mok: mijn buur doet ook brandweerwerk, en is gek op Amerika, jaarlijks doet hij diverse FD's aan en verzamelt daar dan ook goodies.:rofl:
Cor
 
Cor, bluskanon is een 3D exemplaar, heb twee versies, en met wat aanpassingen goed RC werkend te krijgen.
FDNY mok gekocht bij de Fire Store, in Rockefeller Plaza NY tijdena bezoek.
Bij zo'n zelf bouw model is het altijd zoeken naar ruimte om de noodzakelijke ondeddelen onder te brengen.
 
Back
Top