Iveco CCFM 4000

Nou dan maar geen reactie, ik vind het storend dat je bij de meldingen alleen maar leuk aanklikkers krijgt.
Daarom doe ik ook niks met FB.
 
In topic 3D print nadere toelichting geplaatst over oorzaak kromtrekken PLA wand van het model.
Durf nu zonder problemen in de zon met het model, dat gaat geen probleem geven.
 
20210603_123427.jpg
Bluspomp getest bij 6V, in combinatie met blusmonitor voorzijde. Mooie straal, worplengte voldoende en na meer dan 5 min continue blussen is de tank leeg. Dat is prima. Tank blijkt nog ergens wat water te "zweten" dus dat moet ik nog even verhelpen.
 
Charlotte bedankt, niet teveel brandjes, ben net gestopt.
Watertank was even een hoofdpijndossier. Er bleven druppeltjes onder de tank ontstaan. Weliswaar minimaal, maar wie de MBVP kent; GEEN WATER OP DE BAAN ! Hele tank van binnen dik in de Humbrol verf gezet, extra veel in de randen, en de buiten zijde van de bodem met Revell lijm ingesmeerd.
En na het vullen de tank op keukenpapier gezet, geen lekkage meer.
We kunnen de tank nu gaan monteren.
20210605_114530.jpg
 
Wat jammer Fred, dan kan je de monitor daar ook niet demonstreren, en dat is natuurlijk wel iets bijzonders om in werking te zien.
Cor
 
Charlotte bedankt, niet teveel brandjes, ben net gestopt.
Watertank was even een hoofdpijndossier. Er bleven druppeltjes onder de tank ontstaan. Weliswaar minimaal, maar wie de MBVP kent; GEEN WATER OP DE BAAN ! Hele tank van binnen dik in de Humbrol verf gezet, extra veel in de randen, en de buiten zijde van de bodem met Revell lijm ingesmeerd.
En na het vullen de tank op keukenpapier gezet, geen lekkage meer.
We kunnen de tank nu gaan monteren.Bekijk bijlage 443230

Tip van mij
Lijm de volgende keer met bison kombi plastic.

Dat is een 2k lijm die als die hard is je alles mee kan doen. (Schuren schilderen boren)

Die 2k gaat een reactie aan die vreet zich vast waardoor het 1 geheel Word. Hier doe ik ook al me giertanken en watertanden mee dicht.



Meestal hecht ik het met secondelijm vast en maak ik 1 keer een vracht 2k lijm aan en smeer hem dan in de hoeken dicht. (Verwerking tijd 5 min)
 
Bison Kombi Plastic. Bedankt ga ik aanschaffen en in voorraad leggen.
Cor geen probleem, ik ben gelukkig niet afhankelijk van de MBVP, genoeg andere evenementen ( in Nederland, Duitsland, Oostenrijk) waar we met onze brandweermodellen welkom zijn.
Dus demonstreren van de mogelijkheden lukt altijd wel.
 
Zeker Cor. Meestal wordt er een bord geplaatst hoe laat er een demo van de brandweer is ( kon dat in het echt ook maar) ouders komen dan met hun kinderen speciaal terug naar het parcours om te zien hoe de rc brandweervoertuigen de brand echt blussen. Omdat het in een hal is moet je het wel beperkt houden ivm rook, stank en veiligheid.
Maar het is altijd een groot succes.
 
Bison Kombi Plastic. Bedankt ga ik aanschaffen en in voorraad leggen.
Cor geen probleem, ik ben gelukkig niet afhankelijk van de MBVP, genoeg andere evenementen ( in Nederland, Duitsland, Oostenrijk) waar we met onze brandweermodellen welkom zijn.
Dus demonstreren van de mogelijkheden lukt altijd wel.
Jij bent toch ook bij de RC EFF??
 
Jij bent toch ook bij de RC EFF??
Klopt, RC Euro Fire Fighters, een groep van circa 20-25 modelbouwers waarvan tot nu toe 5 uit NL, de anderen komen uit D, A, en Z. Geen echte vereniging, maar een Internetgroep waaruit nu hechte vriendschappen zijn gegroeid. Wij gaan naar hen in het buitenland voor een leuk evenement, en zij komen naar ons.
 
Laatst bewerkt:
20211103_160210.jpg
In dit topic is lange tijd geen up-date geweest, reden; er moest eerst een ander project afgerond worden. Dat is nu op een paar kleine zaken gelukt, zodat ook deze CCFM 4000 binnenkort weer op gepakt zal worden.
En wat was dat project, wel een 100% functionerend model van een brandweer autoladder met als basis een Bruder Scania, die omgebouwd is naar een P380 cabine en verder een met de hand opgebouwde opbouw. De basis van de ladder is ook van Bruder, maar ook daar is behoorlijk veel aan gewijzigd.
 
Zo, na het afronden van het jarenlange project Magirus Autoladder op Scania chassis kan ik deze maanden een aantal "tussendoor" projekten afronden.
Zo ook deze Iveco.
Had al eerder aangegeven dat de spoorstang verkeerd zit. Na wat test ritten stoorde het bochten gedrag me toch teveel( mogelijk mede veroorzaakt door 4x4) dat ik de boel heb aangepast. Onder op de foto de oude standaard uitvoering, boven de aangepaste versie. Door de stabilisator stang naar het chassis aan de binnenzijde van de bevestiging te zetten, en de grote bevestigingskoppen door kleinere draaikoppen te vervangen kon ik de fusees van links naar rechts wisselen. Servo arm naar achteren gezet, en een nieuwe arm gemaakt. Spoorstang ok vervangen door eigen maaksel.
20220714_122109.jpg
 
20220714_152747.jpg
20220714_152743.jpg
Op deze foto is de servo arm te zien, draaivlak gelijk aan de fusee, en daardoor trekt de servo niet aan de as. Daarbij de slag van de servo aangepast in de zender, uitslag zo ver tot hij tegen de nok van de schokdemper aanslag .
Door het verplaatsen van de schokbreker kwam deze wat scheef te staan.
20220714_135309.jpg

Door de bevestigings lip aan het chassis iets naar buiten te buigen stonden de schokbrekers weer in lijn.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag aan de deskundige, ik wil voor mijn MB Arocs een watertank nemen van 1000 ml in fles vorm / is een vierkante fles met 3 aansluitingen pomp, ontluchting volgens mij en retour.
Is 1000 ml genoeg of kan ik beter een kleinere nemen, voor 1 blusmonitor?

Fijn weekend,

Groetjes Marceline
 
Marceline, 1000 ml is gewoon een liter! Dat is een kilo aan gewicht. Als je model het dragen kan is dst geen probleem. Maar waarom zoveel? De Iveco kan 900 hebben, maar dat zal ik er bijna nooit in doen. Veel te zwaar voor het chassis.
Ik heb maar één aansluiting in de bodem van de tank. Die gaat naar de pomp. Vullen aande bovenzijde met een flesje met dunne tuit. Beluchting via klein gaat je in de dop van de vulpijp.
Aanzuigen voor tank vullen doe ik niet, hoewel een aantal RCEFF leden dat wel kunnen. Moet je op de baan een waterpunt maken, pompaansluitingen en dan slangentjes aankoppelen etc. Teveel gedoe, spuiten tot de tank leeg is, en bij echt vuur je water goed gebruiken.
 
Back
Top