Japanse tempel: Byodoin Hououdo (Kyoto) Foenix Hall

Discussie in 'Diorama's' gestart door GijsbertTw, 7 okt 2020.

  1. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    Weer een stapje verder. De paneeltjes aan de onderzijde van het dak zijn nu allemaal rood geschilderd en van streepjes wit papier voorzien. Het ging allemaal best vlot en het gevreesde monnikenwerk viel wel mee. Maar waar zeur je over als je een tempel bouwt, toch???

    Een paar kleine handigheidjes:
    - het aandrukken van het papier in het gleufje waarin lijm is gesmeerd gaat erg makkelijk met een siliconen "shaper dingetje" dat je ook voor verven en modelleren gebruikt.
    - de overstekende randjes aan de "zicht"kant kan je het mooist verwijderen met een sleutelvijltje, want dan druk je de kleine vezeltjes in het hout en dat ziet beter uit dan aan de achterkant die ik met een scalpel heb afgesneden.

    De onderstaande foto's geven een goed beeld.

    upload_2020-11-3_20-6-10.jpeg

    upload_2020-11-3_20-6-50.jpeg

    upload_2020-11-3_20-7-13.jpeg

    En op de foto hieronder zie je hoe het er uit ziet tegen het (omgekeerde) dak, waarbij de gele kopjes nog niet zijn geverfd en er nog een rij korte paneeltjes overheen moet komen, ook met gele kopjes.

    upload_2020-11-3_20-9-39.jpeg

    Ik ben er zeer tevreden over.

    groeten,
    Gijsbert
     
  2. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dat ziet er heel erg netjes uit en handige tips!
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  3. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo mensen,

    Het volgende 'probleem" waarvoor een oplossing moet worden gevonden is de witte band die zich vlak onder de grijze dakpannen bevindt.

    upload_2020-11-5_10-22-48.png

    Ook hier is er niet echt een apart onderdeel beschikbaar dat je alleen maar hoeft te verven en dan vastplakken.
    Ik heb met een strookje papier iets uitgeprobeerd, maar dat ziet er toch te grof uit.

    upload_2020-11-5_10-24-22.jpeg

    Ik denk dat het het mooiste is om een strookje van ongeveer een derde van deze breedte te gebruiken en die overal onder de grijze dakpannen vast te plakken.

    Groet,
    Gijsbert
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Woudrichem
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  5. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi Peter,
    Dit zou zeker een mogelijkheid zijn! Aan de andere kant, ik heb een papiersnijder en stripjes maken en plakken is geen probleem. Bovendien is de streep wit, dus dan hoef ik ook niet te verven en ik kan morgen weer verder bij wijze van spreken.
    Maar voor strepen met een sterke bocht is het zeker een overweging waard!

    Bedankt voor het meedenken.
    Gijsbert
     
  6. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    Dit ziet er goed uit. De smalle witte band onder het dak accentueert de horizontale lijnen van het gebouw en is daarmee een van de gezichtsbepalende visuele elementen in het geheel.

    upload_2020-11-6_11-38-14.jpeg

    wordt vervolgd...

    Gijsbert
     
    Lisette, Prutsertje, Ruud Pont en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Gijsbert,
    Die witte strook zit inderdaad in het zicht en accentueert het. Mooi dat je de oplossing hebt. Weer stroken gesneden?
    Gr. Peter
     
  8. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi Peter,
    Ik ben nu aan het uitzoeken hoe al die details moeten worden uitgewerkt die straks door het hele gebouw worden toegepast. Deze strips snij ik gewoon met een mesje. In de zijvleugels zijn ze alleen maar te zien als je echt vanaf de grond kijkt omdat het dak zover overhangt, maar in de Centrale Hal zitten ze meer in het zicht.
    Het is gewoon leuk om al dit soort zaken uit te zoeken en dat er nog niet echt een voorschrift is. Er zijn nog niet veel exemplaren van deze tempel die geverfd zijn in de originele kleuren. Ik heb contact met de leverancier en die kende er maar een die rond 2017 is gebouwd.
     
  9. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo mensen,

    Weer een stapje verder. Het geel verven van de kopse einden van de draagbalkjes van het dak. Het zijn kleine rechthoekige vlakjes van ca. 2 x 1 mm. Het zoeken was naar een handige methode. De verf moest zo viskeus mogelijk zijn om te voorkomen dat het in het hout werd gezogen en het kwastje mocht geen verf buiten het rechthoekje en de randjes smeren. Lastig...
    Na enig experimenteren bleek de handigste methode te zijn om met het siliconen "dingetje" een dun laagje verf op het kopje te leggen. Goed te beheersen en alles mooi schoon te houden. Zie de foto's hieronder.

    upload_2020-11-7_15-40-18.jpeg

    upload_2020-11-7_15-40-38.jpeg

    wordt vervolgd...

    Gijsbert
     
    M@rcel, P Voogt en Prutsertje vinden dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dat ziet er alvast heel mooi uit Gijsbert.
    Misschien enkele kopjes nog eens aanstippen waar het rood er nog door komt, maar als alles gemonteerd is, valt het waarschijnlijk minder op.
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  11. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Ja, Herby, ik moet het even laten drogen en dan dekt het misschien nog wat beter, maar het is op deze manier niet al te moeilijk om het even na te lopen met nog een likje verf.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Beste klus zal dat zijn maar is perfect gelukt!
     
  13. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi Maarten,
    Het werk viel op zich wel mee, maar voor de volgende paneeltjes zal ik eerst wat grondverf opbrengen zodat het hout niet meer zo zuigt. Dan dekt het mogelijk ook beter.
     
  14. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo mensen,

    Het was even spannend hoe de dakondersteuning er uit zou komen te zien, maar ik vind het prachtig. Ik heb de kopjes mooi geel gekregen, gewoon met het allerkleinste kwastje en een vergrootglas.
    Het grappige is dat je dit beeld alleen maar ziet als je ongeveer 20 mm groot bent. Oordeel zelf...

    upload_2020-11-8_17-6-45.jpeg

    upload_2020-11-8_17-7-10.jpeg

    upload_2020-11-8_17-7-31.jpeg

    De volgende stap is de grijze dakbedekking met nog wat balkjes daarop.

    wordt vervolgd...
    Gijsbert
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat begint al echt ergens op te lijken! De details kosten je vast veel tijd, maar zo te zien is het de moeite ruimschoots waard! :thumbsup:
     
    P Voogt en GijsbertTw vinden dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.037
    Locatie:
    Woudrichem
    Prachtig Gijsbert!
    Ik heb ook een voorzet brilletje met vergrootglazen nodig. Mooi dat zoiets bestaat en mee help om een mooi resultaat te krijgen.
    Gr.Peter
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  17. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Mooi he als iets vorm begint te krijgen... ik loop al wat langer te kijken naar een voorzet bril, maar ik ben er nog niet uit wat handig is. Een loeplamp of een soort horlogemakers voorzet bril. Iets voor Sinterklaas of Kerst.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  18. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    Het dak zit erop! Aan de kopgevels nog wat plankwerk (boeiboorden) met de witte band erop vastgelijmd, daarna de grijze dakbedekkingspanelen erop. Op zich ging het allemaal zonder veel problemen, alleen in de hoek waar het dak omhoog krult moet je rekening houden dat de panelen niet goed tegen elkaar komen en er zich een spleet vormt. Nu is dat nog niet zo'n probleem, maar voor de andere daken moet ik daar in het vervolg wel rekening mee gaan houden.

    upload_2020-11-9_17-10-45.jpeg

    upload_2020-11-9_17-10-45.jpeg

    wordt vervolgd...

    Gijsbert
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Net echt, ik waan me weer in Japan :)
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  20. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Mooie herinneringen, leuk dat dit je terugbrengt
     

Deel Deze Pagina