Japanse tempel: Byodoin Hououdo (Kyoto) Foenix Hall

Discussie in 'Diorama's' gestart door GijsbertTw, 7 okt 2020.

  1. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    De linkervleugel is nu zover klaar. Er moeten nog enige balken op de dakbedekking worden geplaatst, maar dat kan pas wanneer het torentje is gebouwd.
    Dus nu op naar de rechtervleugel. Dat zou geen probleem moeten zijn want alle puzzels heb ik in feite al zo'n beetje opgelost. Ik meld mij weer wanneer deze klaar is.

    Hier de foto van de linkervleugel met de laatste afwerkdingetjes.

    upload_2020-11-10_12-19-21.jpeg



    upload_2020-11-10_12-20-5.jpeg

    Met de foto van het ongeverfde model op de doos is goed zichtbaar wat een toegevoegde waarde het verven geeft.

    wordt vervolgd...
    Gijsbert
     
    Jan Walpot, P Voogt, Lisette en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    bijgelezen! Mooi wat je laat zien en ook leuk om te doen.
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  3. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Thanks Stephan! Het is ook echt weer wat anders..
     
  4. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Tot zover een geweldig resultaat Gijsbert, hier mag je trots op zijn..:worship::worship:
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  5. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Prachtig en wat ga je snel!
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  6. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Dank voor de complimenten! Het is best stimulerend om af en toe reacties te krijgen anders zit je maar in je eentje te knutselen. Dit houdt de moed er in!!!
    :thumbsup:
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  7. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Heb je helemaal gelijk in. Diorama's maken is helaas niet zo actief als de scheepsmodelbouw.
    Toen ik hier vorig jaar begon was het geloof ik al enige weken stil hier. Heel langzaam aan komt er toch meer leven in de diorama brouwerij :)

    Nog een leuk filmpje van een Japans diorama:
     
    Lisette en GijsbertTw vinden dit leuk.
  8. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Wat een geweldig filmpje, Maarten... diorama's zijn echt leuk! En de technieken die je kan gebruiken zijn eindeloos.
    Bootjes bouwen is ook leuk, maar ik heb een hekel aan die tuigage, al die touwtjes en katrolletjes. En moderne schepen zijn dan weer veel te strak.
     
  9. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik vind de eerste beplanking het nare deel van een schip bouwen. De tuigage vond ik leuk (m.u.v. het staande want).
    Na Burg Falkenstein is het mijn bedoeling om de Palamos van Occre te bouwen. Die heb ik voor de zomer gekocht en vind het zo'n leuk bootje om te zien.
    l_occre-12000-palamos_.jpg

    Maar heb nog zo'n 50 andere bouwpakketten liggen dus ben voorlopig nog niet klaar :)
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  10. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    50 bouwpakketten?????

    Die Palamos is inderdaad ook wel een leuk bootje. Ergens in mijn jarenlange modelbouwpauze ben ik eens begonnen aan de Marie-Jeanne. Ik ben tot aan de beplanking van de romp en het schuren en plamuren gekomen, maar toen heeft het arme ding schipbreuk geleden bij een uitbarsting van echtelijke onenigheid.
    Wellicht is dit toch wel een goed offer geweest want we houden het nu al 40+ jaren vol saampjes, haha
    Ik heb de restanten altijd goed bewaard en voor mijn Duyfken heb ik nog een paar plankjes goed kunnen gebruiken.

    [​IMG]
    Qua plannen wil ik nog altijd eens een poldermolen bouwen, zoals vlak bij ons stond in Voorburg (de Vliegermolen), scratch en in het oorspronkelijke polderlandschap

    289866AF-A8B0-4021-91BA-1D9BD241D458_4_5005_c.jpeg

    en het andere is een RC 16 kwadraat waar ik mijn eerste zeilervaringen in heb opgedaan. Maar ja, dan moet je wel een cirkelzaag hebben om latjes te zagen en daarvoor moet dan ook de garage worden ingericht om alles kwijt te kunnen en om geen problemen te krijgen met zaagselwolken en daarmee een dreigende nieuwe schipbreuk voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    P Voogt en Prutsertje vinden dit leuk.
  11. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dat is ook een heel leuk bootje. 40 Jaar samen, wow dat is nog een mooi.

    De bouwpakketten heb ik geërfd van mijn vader. Hij bouwde zijn hele leven ongelooflijk gedetailleerde en echt lijkende plastic vliegtuigen (meestal revell).
    In bijna alle modellen schilderde hij de cockpit met de hand, dus ook de klokjes en beschadigingen. Ook vulde hij vaak de klokjes met iets waardoor er een bol staand glaasje over zat.
    Degene die ik heb zijn nog niet afgebouwde modellen waarvan ik de meeste wil afbouwen als ik dat kan.
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  12. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Ha, modelbouw zit dus in de genen...
    Bij ons ook, niet per se modelbouw, maar wel bouwen. ook ik heb dat doorgegeven aan zoonlief. Die bouwt nu tentoonstellingen voor musea over de hele wereld.
    Leuk hè!
     
  13. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ja het zit in de familie hier.
    Dit is een cockpit van een F16. Weet de schaal niet maar op de foto is het beter te zien dan in het echt:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    HeliKoper, ozy en GijsbertTw vinden dit leuk.
  14. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Zo'n molen vanaf scratch bouwen is ook een flinke uitdaging zeg. Ik heb wel een paar bouwpakketten van molens gezien bij hobbie&co dacht ik.
    Maar die jij wilt bouwen is zo te zien met riet bedekt.

    Hier bedoel ik: https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Tuinmolens
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  15. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Schitterend... en ik vind die kopjes geel schilderen al spannend... baas boven baas. Ik ben soms werkelijk verbijsterd over wat sommigen klaar krijgen en hier op dit forum delen.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  16. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    ja, maar dan ook helemaal werkend met alle tandwielen en assen erbij. Ik heb al flink wat research gedaan dus ik weet een beetje wat er in zo'n ding gebeurt en een kennis van me is vrijwillig molenaar bij de Kaag, dus daar kan ik fotootjes maken als het corona gedoe een beetje voorbij is. Maar net als met 17e eeuwse zeilschepen zijn de technieken behoorlijk uitgerijpt en zijn voornamelijk de afmetingen verschillend. Ik ben op de diorama's gekomen omdat ik ook de weilanden en sloten wil namaken, dus daar is het eigenlijk begonnen.
     
    P Voogt en Prutsertje vinden dit leuk.
  17. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ja klopt. Ik kijk steeds mijn ogen uit bij de Scheepshelling.
     
    Jan Blonk, Ruud Pont en GijsbertTw vinden dit leuk.
  18. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Volgens mij dwalen we af, haha
    Maar ja, wel gezellig :beer:
     
  19. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Haha ja nogal. Tijd voor de Japanse Tempel en ik hobbel weer even terug naar m'n burg :beer:
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  20. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    Weer een kleine update. De laatste tijd geconfronteerd geweest met een overlijden in de familie, dus het geknutsel heeft een lagere prioriteit gekregen, maar toch wel weer een paar dingen gedaan.
    Voor de tweede vleugel heb ik weer alle dakpaneeltjes bewerkt, rood schilderen, papierstrookjes plakken, uiteindjes afvijlen en de kopjes geel verven. Het grappige is dat je al dat werk alleen maar ziet als je de tempel van onderaf bekijkt, dus het zal straks nauwelijks zichtbaar zijn. Maar ja, het moet zo realistisch mogelijk worden en dan word je er nog zen van ook!

    IMG_6831.jpeg

    Een afwisseling vormt het bouwen van de vloer van de vleugels en het fundament van de centrale hal. Hierdoor krijg je een beetje een idee van de afmetingen van het complex.

    IMG_6851.jpeg

    IMG_6852.jpeg

    IMG_6853.jpeg

    upload_2020-11-20_17-38-52.jpeg

    Voor de achtergrond heb ik een foto van een bosrand op een paar A4'tjes uitgeprint en op een stukje triplex geplakt. Het is nog niet zoals het moet zijn, maar het geeft een leuk idee.

    Wordt vervolgd...
    Gijsbert
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2020
    Jan Walpot, M@rcel, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina