Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Dat is inderdaad de schroefas uit de bouwbeschrijving.

Tip: Kijk en meet even na hoe lang de as moet zijn om, bij gebruik van een vaste koppeling (Graupner 3374 ) het lengteverschil door het wegvallen van de kunststof koppeling te overbruggen.
Je kunt beter een te lange as hebben dan te kort, ik heb er tenminste nog nooit iets kunnen 'aanzagen'...
De motoras en de schroefas moeten elkaar kunnen raken, in de koppeling zitten ze ook tegen elkaar aan.

Groeten, Jan.

1538_0.jpg

Volgens mij zit daar niet eens een koppeling aan. ;-)
Gaat het dan werken met de koppeling van graupner die jij noemde? (3374)
De motor heeft een 4mm as;-)

Ik heb ook al een regelaar met waterkoeling 100A gevonden:D
En het roer hoe groot moet die zijn, ik kan er namelijk niets over vinden ;-)

Groeten, Niels.

Hoi Niels,

Je moet pas een koppeling uitzoeken, als je weet welke motor je gaat kopen, de motor, die ik voorstelde, heeft een Ø 5 mm as, dus zal de Graupner koppeling passen, die is namelijk van 5 op 4 mm.

Heb je een linkje naar die regelaar?

Het roer heeft óf een ander nummer gekregen, óf de kleinste versie is uit het assortiment, ik zou deze nemen:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=430.35

Groeten, Jan.

Bedankt Niels,

Als schroef zou je eentje, bestemd voor de ECO klasse kunnen nemen, daar ik in die klasse niet actief ben, heb ik zo geen bestelnummers bij de hand, ik zal wel even zoeken.
De 35mm schroef uit de bouwbeschrijving zal waarschijnlijk aan de grote kant zijn, omdat die voor een 540 borstelmotor (met minder toeren) gedacht is.

Groeten, Jan.

Oke, misschien kun je er eentje vinden op hobby-lobby?
Aangezien ik bijna alles daar ga bestellen, is dat wel handig;-)
Maar ik denk dat die wel wat overdreven zijn, maar ik zag op hobbycity ook veel schroeven;-)

Hallo Niels,

Hobbylobbyheeft geen spullen voor raceboten, misschien kunnen ze de props voor je bestellen, maar die kun je ook bij 2BrothersRC in Bussum bestellen/halen.

Ik zou niet één prop bestellen, zo duur zijn ze niet en als je er eentje molt, zit je niet gelijk zonder...
Ik zou er een paar van elk in oplopende grootte nemen (29, 31, 33), dan kun je testen en heb je reserve.

Props: 2318.29 kunststof, inderdaad een stuk kleiner dan de bouwbeschrijving, of deze 2330.29, een messing prop, hoger rendement en helaas een stuk duurder, voer de nummers maar eens in op de Graupner site in het vakje 'suche'.
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=22
De volgende grootte is de 2318.31 (inderdaad Ø 31mm), dan komt de 33 en de 34,5mm.

Ook nog een alternatief roergarnituur: 2108.5

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Oke.... die regelaar gaat het dus niet worden... staat nu al op 30 incl. verzenden!
Dan maar een niet watergekoelde... Maak het zelf wel.
Maar nu ga ik wel alvast de schroefas, roer koppeling enz. kopen! :D

EDIT: de schroefas, roer koppeling enz. zijn besteld!:D
Was even zoeken hoe dat nou werkt via ideal, maar volgens mij is het gelukt :lol:

Laatst bewerkt:
Hallo Stephan,

Da's een speed 380 met een vertraging, da's meer iets voor een Pollux o.i.d.

Het zal wel vooruit gaan, maar het lijkt erop, dat de as wat kort is, met een te steile ashoek vaart het helemaal voor geen meter...

Groeten, Jan.

[newbie first post alert!!]:help:

Hallo,
Ik ben komende maanden van plan deze boot ook te bouwen als een tweede boot project.
Eerst is een airbootje project aan de beurt, dit om m'n neefjes te enthousiasmeren voor een meer knutselhobbie dan het tegenwoordige "zit als een zoutzak achter je gameconsole en kompjoeter hobbie".

Ik heb de meeste materialen en onderdelen al in huis.
Ik ben alleen nog niet zo thuis in het juist kiezen en combineren van het electro gedeelte t.o.v. eigenschappen van de boot zelf.
Na het lezen van reviews en vergelijkbare info betreffende brushess vs. brushless, zie ik soms de bomen door het bos niet meer, zeker ook door het vele aanbod. Ik vraag me dus af welke type lipo accu's ik erbij moet halen, als ik plusminus 10 min. wil gaan varen met onderstaande motor en esc. en standaard prop. Ik ben gekomen tot 3S ....mAh ..C , de mAh zal denk ik 3000> moeten worden en die C die van 15 tot 30 kan varieren, zeggen mij nog even niks. Kan iemand me in de juiste richting duwen?;)

HXT 2835 (380S) 3900kv Brushless Inrunner
Speed: 3900kv
ESC Required: 40A
Voltage Range: 6~12v
No Load Curr: 2.0A
Max Load: 40A

Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC
Constant Current: 60A
Burst Current: 380A
Resistance: .0007ohm
Battery: 2-3S Lipoly
BEC: 6v/ 1.5A

Ik zoek overigens nog een shop link voor een koppeling zoals dit:
87_275_3346.JPG

maar dan voor een overgang 3,2 naar 4 mm

Een alternatief die ik o.a. gezien heb, is dit:
87_660_1445.JPG

en dit:
354.jpg

maar dat laatste vertrouw ik niet en de prijs van dat zelfde type koppeling is in vergelijking met andere overgangs maten veel duurder.

Alvast bedankt,
Ronald

[Einde newbie first post alert!!]

Hallo Ronald,

De Wiesel is een boot in de ECO klasse en wordt in wedstrijdtrim gevaren met zeven cellen NiMH (7,2V) of 2S Lipo (7,4V).
Toerental aan de prop rond de 25000.
Motorsuggestie op dat voltage: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $34.95)

Er is niks tegen om de Wiesel op 3S te varen, maar met de motor, die je hebt uitgezocht kom je aan ruim 43000 rpm, da's erg veel, het resultaat is waarschijnlijk veel schuim en weinig snelheid, vanwege het kleine propje dat gebruikt wordt (Graupner 29K).

Een motor met iets van 2250KV is dan beter geschikt.
Als je er eentje uitzoekt met een 4mm as, dan is er daarvoor ook een starre koppeling te krijgen: Hobby-Lobby Modellbau - Graupner Kupplungsbuchse Ø 4,0 / 4,0 mm , #3382 3382

Deze motor zou ook passen:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95
maar dan zit je weer met die 3,2mm as.
Daarvoor heb ik alleen deze koppeling gevonden:
Hobby-Lobby Modellbau - Graupner flexible Wellenkupplung Ø 3,2 / 4,0 mm , #3344 3344
Relatief groot en zwaar met de noodzaak van een perfect uitgelijnde schroefasinstallatie met een binnen(kogel)lager.
2BrothersRC in Bussum kan je ongetwijfeld aan een starre koppeling 3,2 op 4 mm helpen, da's een standaard maat.
Of deze motor de fut heeft van de eerder genoemde (die ik zelf heb), weet ik dus niet.

Welke Lipo je kiest is een kwestie van financiën en voorkeur en hangt ook af van de gekozen motor.
Een akku met b.v. 2S 4000mAh 25C kan maximaal 100A leveren (25 x 4A) en kan dus een motor zoals hierboven gemakkelijk van stroom voorzien.
Vaartijd is, sterk afhankelijk van bootgewicht, afstelling en vaargedrag, 10-15 minuten.

Groeten, Jan,

Laatst bewerkt:
bedankt voor de aanwijzers Jan.

Ik heb nogmaals een goed gekeken naar de schroefas gekeken en zag dat het uiteinde(motorzijde) over 1 cm smaller is, waarschijnlijk 3,2mm. Ik moet het nog precies na meten. Maar als het zo is dan kan ik gewoon de 3,2 naar 3,2 mm koppeling gebruiken.
B2835-3900.jpg

Dit is overigens het motortje wat ik heb. Tis gewoon een Turnigy. Het lijkt op de TR_2845_3600WJ zonder watercooling jacket, specs komen bij elkaar in de buurt. De keuze voor deze is gewoon uit financieel oogpunt, 34$ vs. 18$, aangezien watercooling zelf te maken is voor weinig.

Bedoel je met de Graupner 29K, de diameter van de prop? Wat dat is standaard toch 35? Of lees ik dat verkeerd?

Wat de lipo accu betreft. Ik heb even gekeken op hobbycity naar 2S 4000mAh lipos maar die zijn schaars en toch wel prijzig. Als ik die 2S 4000mAh als richtingpunt gebruik, kan ik dan 2S2p 2000mAh daarvoor gebruiken, dus 2 packs parallel geschakeld? Of opper ik nu iets raars en moet ik m'n mond spoelen met sambal :D.

grt. Ronald

Nee hoor, twee identieke packs parallel kan prima.

De 35mm prop van de bouwbeschrijving is bedoeld voor de 540 motor die erbij genoemd wordt.
Ik zou met borstelloos voorzichtig beginnen (die 29 mm prop) en, als alles koel blijft, grotere props proberen.

Groeten, Jan.

Roer en schroefas+koppeling zijn binnen:D
Nu even monteren, weet iemand een manier om de schroefas uit te lijnen zonder motor?
Of kan dat niet, foto's volgen;-)

Met motor kan je, als je as de zelfde diameter als de motoras een messing busje hierover schuiven. Zo kan je hem 100% recht uitlijnen. Zonder motor gaat dit je niet lukken.

Greetz,
Bart

Hoi Niels,

Om de zaak goed vluchtend (uitgelijnd) in je boot te krijgen, moet je de motor aan het motorspant schroeven, de koppeling op de motoras en de as in de koppeling vastzetten, met de koker en de lagers natuurlijk.
Dit geheel moet je inpassen en vastlijmen, dan weet je zeker, dat alles uitgelijnd is.
Als de lijm is uitgehard kun je de motor er weer uit schroeven en de boot verder afmaken.

Ik quote mezelf maar even, dat gaat vlugger, dan het opnieuw te typen...

Ik ga er van uit, dat het motorspant past, maar nog niet in de boot verlijmd is, dat doe je dus op de bovenstaande manier.

Een schroefas +koppeling+ motor inbouwen doe je niet 'even' , dat doe je zorgvuldig, anders krijg je aleen maar ellende daarna...

Als er ruimte voor is (ook als de akku op z'n plaats ligt) zou ik de moeite nemen om een smeerpijpje op de schroefas te solderen (en door te boren), dan heb je later de mogelijkheid om met een injectiespuit en een stukje siliconenslang een beetje dun (héél dun!) vet in de schroefaskoker te persen, mocht de zaak onophoudelijk lekken.
De lagers van je as moeten toch gesmeerd worden...

Groeten, Jan.

Back