jeroen1987's heli beslommeringen

Dus als ik het goed begrijp zit de ontluchting met een t-stukje tussen de aanzuigslang in de tank?
Zo ontstaat er ook geen onderdruk in de jerrycan tijdens het vullen?

Nee.... dat zou betekenen dat er twee verschillende stoffen (lucht en brandstof) in tegengestelde richtingen tegelijk door één slang stromen.

Of is één nippel voor de aanzuig (slang tot op de bodem van de fles)
En de andere nippel loos, waardoor deze als ont/beluchting dient?

Deze dus....

... ik weet het niet, of het al geschreven is,
maar let ook op verschillende slangen :
brandstof, benzine, nitro ...

Ook dat is niet geheel onbelangrijk Uwe! Was inderdaad nog niet vermeld maar het viel me wel op tijdens het bestellen. Ik heb silicone slang besteld speciaal voor nitro[emoji106]

even voor het algemeen, omgang en handigheidjes:

- Methanol (dat is de brandstof) is gevoelig voor het opnemen van vocht uit de lucht.
zet je ieder dag de tank open, komt er veel lucht voorbij, heb je kans dat het aandeel vocht in de brandstof steeds hoger wordt.
vandaar dat de meesten een voorraadtank hebben, die eens per zoveel tijd eens wordt bijgevult. tussendoor gaat deze eigenlijk niet open.
waarom is dat erg? water in de motor, samen met de methanol etc creeren mierenzuur. waardoor je lagers roesten, wat zeer slecht is voor de motor.
- vanwege bovenstaande, altijd after run olie in de motor na een vliegdag.
gewoon een scheut. goed erdoor rammelen met de starter.
- handigste om bovenstaande te doen, vind ik met een 3 weg align filter.
https://www.google.nl/search?q=alig...hVDcA8KHVy8AkkQ_AUIBygC#imgrc=-7rgdN4Ua-CvOM: (dit is het setje, is bij velen wel te krijgen)
dus in de leiding tussen carb en tank een 3 weg filter.
de doorgaande leiding aan beide kanten van het filter een klem.
en de 3e aansluiting (die je dus gaat gebruiken voor tanken en after run) dop je af tijdens de vlucht met een bout.
ikzelf had daar nog zo'n mooi align plug dingetje, wat meteen op je leiding zit (in het eerder genoemde setje)
dus nooit zoeken naar dat plug ding. en de tankleiding steekt niet zo uit.
en door de 2 af klem clips kun je tanken zonder de carb te verzuipen, en after run in de motor doen zonder de tank vol te blazen.

nu heeft iedereen wel een beetje zijn eigen methode, dit is dus absoluut geen wet.
after run en zo eigenlijk wel.

- FILTERS!!!
dat 3 weg filter in de leiding op de heli.
maar stop er ook een of twee in de leiding van de voorraadtank.
er zit af en toe toch wel eens troep in de brandstof...

- Zoek even iemand op om je af te leren stellen.
scheelt zoveel irritatie, als je gewoon even kunt horen/zien/voelen hoe het werkt.
kost een uurtje. maar scheelt je doorgaans 1 of 2 motoren ;-)

top @Student:

je hebt alles genoemd,

het zijn heel veel dingen, waar je op moet letten,

zo heeft bij mij een 3 wege filter naar de winterpauze niet meer goed afgesloten, en de motor doet rare dingen of niks ..
ik heb iig auto roteren met nitro's geleerd, dat was leuk,
de eerste keer was het een verrassing, maar steeds ging het beter,

wat niet betekend, dat elke dag een motor uit valt,
dat gebeurt, als je heel heel veel vliegt, en dan ook niet, als je jou onderhoud goed doet (slangen wisselen enzv.)

succes @jeroen1987:

Groet
Uwe

wat niet betekend, dat elke dag een motor uit valt,
dat gebeurt, als je heel heel veel vliegt, en dan ook niet, als je jou onderhoud goed doet (slangen wisselen enzv.)

Ik geloof dat ik zelf ooit één keer een echte motoruitval in de lucht heb gehad, maar dat is toch al gauw meer als 20 jaar geleden (en had een duidelijke oorzaak in mijn eigen handelen: ik had iets doms gedaan met een uitlaat) en stomtoevallig hadden we vorige week bij ons op het veld ook iemand met een motoruitval door een kapotte plug... En dat was de tweede échte motoruitval, die ik in de bijna 35 jaar dat ik brandstofheli's vlieg, meegemaakt heb....

M.a.w: als je je spullen goed voor elkaar hebt, dan denk ik dat brandstof in dat opzicht betrouwbaarder is dan electro, als ik zo her en der lees over uitgebrande regelaars en andere malheur. Niet bedoeld om electro neer te halen, maar gewoon, om een en ander te relativeren....

Bedankt @Student voor deze waardevolle uitleg!
Gezien het feit dat ik een leek ben in het brandstof gebeuren kan ik veel met dit soort informatie!
Nu moet ik zeggen dat ik bijna het hele "brandstof specifiek" gedeelde heb doorgelezen wat overigens erg leerzaam is.
Ook heb ik op jouw aanraden de 3 weg filter van Align besteld. Deze kan ik mooi uitwisselen met het T-stukje zoals op de foto te zien is.
41aaa3c85bc534325783123bca899bb3.jpg

Vandaag ben ik heel even met de 600N naar het veld geweest, enkel om de endpoint van de Throttle zo in te stellen dat hij mooi stationair loopt.
Tevens de Throttle hold ingesteld op stationair en Throttle cut om de motor uit te zetten.
Helaas kon ik de heli niet optoeren aangezien de (nieuwe) zwarte landing skids al kapot gingen toen ik de heli neer zette, het brak er gewoon onder vandaan.
Ik had van die zwarte skids in China besteld voor € 4,- inclusief verzenden.....
Tsja typisch gevalletje "goedkoop is duurkoop"
Ik heb er weer originele witte aligns onder geschroefd zodat ik het van de week nog eens dunnetjes over kan doen.
De motor starte overigens vrijwel direct toen de brandstof de cabrateur had bereikt.
De motor is al afgesteld door de vorige eigenaar en ik gebruik exact dezelfde brandstof, maar het is absoluut geen overbodige luxe om het zelf ook te kunnen.
Daar heb ik al veel gelezen over hoe het afstellen in zijn werk gaat, ook heb ik al wat filmpjes gezien waar ze heli's met zowel te arm afgestelde motoren als te vette afgestelde motoren laten vliegen om de signalen duidelijk te maken.

Ik heb terwijl de heli stationair liep het brandstof slangetje voor de cabrateur al eens dicht geknepen, en het duurde iets langer als 5 sec voor de motor afsloeg[emoji106]
Ook heb ik een tip van @Heli-Uwe gelezen uit een eerder draadje dat je na het vliegen de motor nog een minuutje moet laten nalopen zodat de plug gekoeld word, handige tip!!

Ik vind het echt helemaal geweldig zo'n nitro heli, en nee vergelijk het niet met het vermogen van een elekto.. maar daar gaat het mij ook niet om. Nee lekker rond tuffen en wat "smooth" 3D is ook leuk. Wat ik bedoel te zeggen is dat langzame gecontroleerde ticktocks erg leerzaam zijn![emoji6] En ik heb deze heli nu eenmaal uitgeroepen als mij trainer!

Hoe krijg je de skids nou zo snel kapot? :O

Verder nooit afgaan op afstelling door de vorige eigenaar. Zet m sowieso een klik of 3 rijker.

Wanneer ben je vliegklaar?

Hoe krijg je de skids nou zo snel kapot? :O

Verder nooit afgaan op afstelling door de vorige eigenaar. Zet m sowieso een klik of 3 rijker.

Wanneer ben je vliegklaar?
De skids zijn van bijzonder slecht materiaal gemaakt, het gewicht van de heli was voldoende om te breken.. en ze werden verkocht als trex 600/700 skids.
Maargoed, in principe is de heli vlieg klaar. Heb vandaag de optifuel per post ontvangen [emoji56]
Wacht alleen nog op het tank beslag en pomp, dan ben ik echt compleet

de heilige graal qua afstellen:
https://www.google.nl/url?sa=t&sour...ggbMAA&usg=AFQjCNGJCguhT_cfXYFTnbMGA1e7Ehircg

en afstellen moet je zelf kunnen.
per weersomstandigheid kan er een tikkie meer of minder nodig zijn.
daarnaast klinkt iedere motor/frame/uitlaatcombo anders. dus dit moet je bij jouw heli even zien uit te vogelen.

ook kan soms een rotte plug veel roet in het eten gooien ;-)
handig om dat te leren herkennen

maar, dat komt vanzelf..

Nog bedankt voor de link @Student!
Deze was mij al wel bekend, had hem namelijk al op m'n telefoon opgeslagen.[emoji56]

Ik heb intussen de brandstofpomp, siliconeslang en tankbeslag ontvangen!! Mischien zo nog even klaar maken zodat ik morgen even kan vliegen wanneer het weer het toelaat[emoji106]

Ik heb een "maandag ochtend" tank setje gekregen[emoji17]
De dubbele nippel welke als brandstof doorvoer in de dop dient is niet door geboord, er zit dus helemaal geen gat in pffffff...
Morgen even contact opnemen met de winkel..
30447e4a2905fb7adb70b4b4e1348123.jpg

8860ec8aa008f03848b5906e0369daba.jpg

dede2cc5af2c1c2bb670a44fe9330427.jpg

Nu alleen nog de pomp met EC5 stekker uitrusten en een lipo met klittenband op de can maken, en de dichte nippel vervangen voor een open nippel en dan ben ik er echt klaar voor[emoji41]

leuk @jeroen1987:
denk aan, dat veel olie in de brandstof is, en misschien jou klittenband niet goed plakt naar een duur ...
vele hebben een extra krat of zo iets, om de spullen daar in te pakken ...

dede2cc5af2c1c2bb670a44fe9330427.jpg

Nu alleen nog de pomp met EC5 stekker uitrusten en een lipo met klittenband op de can maken, en de dichte nippel vervangen voor een open nippel en dan ben ik er echt klaar voor[emoji41]
Aaaahhh die vieze methanol brandstof op die mooie houten vloer....! ;)

Waar is de tijd dat daar die mooie ESP op stond..... ;)

ja een lipo op de can bevestigen lijkt me ook wat raar, klitteband gaat volgens mij ook los komen en.. stel dat je lipo toch is faalt.. dan heb je gelijk een brandbom.. best safety first met 5l methanol..

beter denk ik de lipo wat verder leggen en met 2 "verleng" kabeltjes werken..

of idd in de toekomst een full size startbox..

Laatst bewerkt:
idd, een startbox ... niet kopen, zelf creëren, wat je wild, dat heb ik ook,
bij mij zit de jerrycan en de pomp in en ook de starter en een 12 volt load-accu,
daarnaast is nog de startpen, wat slang en een paar pluggen, sleutel niet vergeten ...

leuk @jeroen1987:
denk aan, dat veel olie in de brandstof is, en misschien jou klittenband niet goed plakt naar een duur ...
vele hebben een extra krat of zo iets, om de spullen daar in te pakken ...

Klopt helemaal Uwe, ik heb de pomp met deze vast geplakt:

50c4864a6be4bed165874185d69ed786.jpg

100kg/m dat is behoorlijk sterk, en nu zit het ook muurvast... Maar met die olie weet je het inderdaad nooit, vandaar die tyrap er extra omheen[emoji6]

Zijn die klemmetjes voor je brandstofslang aan te raden? Of eerder overbodig? Vroeg het me af

Zeg je nou ESP @easy? Die heb ik nog niet gehad, wel een EFL[emoji6][emoji106]

Back