jeroen1987's heli beslommeringen

in mijn opzet zijn klemmetjes noodzakelijk.
zonder klem, blaas je ook de motor vol tijdens tanken.
of je zet je tank vol after run.

of je moet continu zelf de slang afknijpen.. maar een GOEDE klem is dan wel zo makkelijk.
en weegt geen ruk

of je moet continu zelf de slang afknijpen.. maar een GOEDE klem is dan wel zo makkelijk.
en weegt geen ruk

OW dat klemmetje bedoelde ik niet, die heb ik namelijk wel tussen de tank en de carburateur zitten. Nee ik bedoel die klemmetje die de slang zekeren over een koppeling, soort van slangenklemmen

36b27ba28ee3643561104ba4f67cb7cf.jpg

Laatst bewerkt:

en weegt geen ruk
... ja, of je hebt 3-wege-ful-systeem, of (dat doe ik bij de NX4) , slangetje bij de motor afhalen en tanken .

Noodzakelijk zijn die niet, maar als je een keer per ongeluk je systeem onder druk zet ploppen je slangetjes er niet vanaf en voorkom je dat er brandstof rondspuit/spettert. Branstof is erg giftig, zelfs op je huid moet je dat absoluut niet hebben. (niet te vergelijken met een beetje wasbenzine ofzo)

Oké thanks! En verder lijkt het me ook raadzaam na het vliegen het overgebleven brandstof af te tappen? Ik kan me zo voorstellen dat anders de slangen worden aangetast door die chemische bende [emoji6]

Voor je slangen hoef je dat niet te doen, ik deed dat eigenlijk nooit. Mijn vliegtuigen haal ik wel altijd leeg want die staan niet altijd rechtop.

Oké dus in principe kan het geen kwaad? Ik had namelijk ook nog een halve tank brandstof, en toen ik mijn landing skids ging vervangen had ik de heli op de rotorblades gezet. Met als gevolg dat de uitlaat vol gelopen was met brandstof. Misschien daar ook maar een klem tussen zetten dan.

Ik heb nog een site gevonden waar ze uitleggen hoe een gloeiplug af te lezen is...
Vroeger kon ik ook de bougies van mijn brommer aflezen of deze te arm of te rijk afgesteld stond.

http://www.tmv.be/Technische_artikels/gloeipluggen.htm

Als je plug nummer 1 hebt, heb je ook een verziekte motor.

Je moet gewoon constant waken dat hij niet arm gaat lopen. Rijk is niet erg, arm wel :)

Sorry, maar nee, dat is niet erg sterk, dat is behoorlijk zwak zelfs: maar 1 kg/cm, en je pompje zit maar met een paar cm vast...

Ik zou dat écht anders doen....
haha ja en ik heb maar 2 strookjes van +- 5cm op het pompje verdeelt, dat komt op 10kg uit... Gelukkig dat die tyraps de boel bij elkaar houden[emoji6]

Als je een startpaneeltje gebruikt met accu, kun je het makkelijkst daar je pompje hebben. Dat pompje op die kan wordt een ergernis.

haha ja en ik heb maar 2 strookjes van +- 5cm op het pompje verdeelt, dat komt op 10kg uit... Gelukkig dat die tyraps de boel bij elkaar houden
emoji6.png

Zo werkt dat niet.... Je hebt een flexibele tape, een flexibele kan en een "hard" pompje... dat leid tot spanningconcentratie op de randen, die steeds verder los gaan scheuren. Beetje vettigheid er tussen....

Geloof me, die tie-rap zal het wel een tijdje bij elkaar houden, maar niet voor eeuwig.

De tank na het vliegen gewoon weer vol tanken. Zo drijf je alle uitlaatgassen eruit en een volle tank houdt je clunk slang soepel.

Zelf heb ik ook een lipo met klitteband op een schuine kant op een 5ltr jerrycan en de elektro pomp tegen de zijkant met dubbelzijdige foam tape.
Gaat toch al een paar jaartjes mee zo.

Wil m volgend weekend wel ns zien vliegen.. heb dan ook mn eigen nitro weer vliegwaardig

Tegen de tijd dat het pompje los komt van de can is het hoog tijd om een nieuwe can brandstof open te trekken[emoji6]

Maar ach dit is mijn eerste tanksetje wat ik in loop van de tijd vast verder ga ontwikkelen.
Zodra de regen weer over trekt ga ik het in de praktijk snel genoeg merken wat wel en niet handig is[emoji56]

Wat ik probeer te voorkomen is dat ik veel mee moet slepen om te kunnen vliegen. Dus een mega start koffer XL is dan misschien wel handig op het veld, maar voor mij niet praktisch aangezien je ook alles mee moet slepen.
Ik ben al lang blij dat er een "on board" gloei systeem opzit, hierdoor ben ik niet gebonden aan een koffer met een voeding.
En die compacte Align starter met geïntegreerde accu is ook onafhankelijk van diezelfde koffer[emoji6]
Als ik naar het veld ga sleep ik meestal mijn gehele heli vloot mee omdat ik overal mee wil vliegen, en juist daarom wilde ik een compacte start/tankset.[emoji4] [emoji4]

De tank na het vliegen gewoon weer vol tanken. Zo drijf je alle uitlaatgassen eruit en een volle tank houdt je clunk slang soepel.

Zelf heb ik ook een lipo met klitteband op een schuine kant op een 5ltr jerrycan en de elektro pomp tegen de zijkant met dubbelzijdige foam tape.
Gaat toch al een paar jaartjes mee zo.

Wil m volgend weekend wel ns zien vliegen.. heb dan ook mn eigen nitro weer vliegwaardig
Oké de heli gewoon afgetankt wegzetten, ga ik dat doen. [emoji106]
Heb jij ook dat er brandstof uit de uitlaat druppelt wanneer je de heli op de kop op de werkbank heb gehad bijvoorbeeld?

Als het volgend weekend nou goed weer is zie ik mischien wel een mogelijkheid om op zondag naar de club te komen.
Dan kan jij mischien eens kijken of de heli goed afgesteld is[emoji6]

Ik zet heli elke keer met schoonmaken op de kop met volle tank.
Enige manier waardoor er brandstof de uitlaat in kan lopen als er lucht bij de tank kan komen. Zit er een klem op de slang naar de carb om de slang dicht te knijpen? Verwacht t wel want je merkt wel waarom als je gaat tanken

Ik zet heli elke keer met schoonmaken op de kop met volle tank.
Enige manier waardoor er brandstof de uitlaat in kan lopen als er lucht bij de tank kan komen. Zit er een klem op de slang naar de carb om de slang dicht te knijpen? Verwacht t wel want je merkt wel waarom als je gaat tanken
Oké met volle tank gaat het wel goed?
ik heb nu met een half volle tank de heli op de kop gezet, en dan pakt hij lucht waadoor de brandstof de uitlaat in lekt.
Ik kan de heli helaas nog niet afhankelijk aangezien ik nog geen juiste tank nippel heb (die er nu in zit is massief ipv hol)
Ja ik heb idd een klem tussen de tank en cabrateur, zo verzuip je het blok niet tijdens het tanken haha

ok, starten met brandstof deel 2;-)

- uitlaatgas vreet slangen op. des te meer nitro, des te erger.
ieder jaar slangen in de tank wisselen.
daarom eerst even voltanken, voor je hem leeg haalt aan het eind van de dag.
dan nog. sommigen houden de tank vol. als het voor jou maar werkt.
ik hou niet van het idee dat zo'n tankje leeg kan lopen op de kast.
maar dat ben ik.

- ik laat, aan het eind van de dag, de motor leegdraaien.
oftewel, starten, slang eraf trekken, wachten tot hij stopt door brandstofgebrek.
daardoor zit er zo min mogelijk brandstof in de motor. dus ook minder spul wat een reactie met water aan kan gaan om de lagers te verzieken.
daarna after run erin.

ook daarin zijn er vele meningen. sommigen hebben nog nooit van after run gehoord. sommigen hebben 3 keer per jaar lagers moeten wisselen vanwege roest terwijl ze wel after run gebruiken (ik)

- dat lostrekken van de slang van de carb. persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat dit na een x aantal keer de slang wat oprekt. en dat het lostrekken steeds simpeler gaat. tot hij er een keer af komt in de lucht.
vandaar mijn 100 klemmetjes systeem.
maar, nogmaals, MIJN systeem, voel ik me prettig bij.
als je maar weet waarom ik het zo doe, kun je zelf je eigen manier bepalen.

- pomp op de kan brandstof.
wat ik bij ons wel eens zie, is dat mensen van hout oid een bakje maken, wat om de hals van de kan gehangen kan worden.
dan plak je de pomp dus op hout (alu,kunststof, wat je leuk vind), komt hij er niet af.
kun je een plekje maken voor de accu. en je kan sneller van kan wisselen.

- lekken van de uitlaat.
das normaal.
in vlucht komt er een stevige hoeveelheid water/olie etc in de uitlaat terecht.
aangezien een uitlaat tegenwoordig meerdere kamers heeft, kan het lastig zijn om heel de uitlaat leeg te krijgen.
daarom stoppen velen een plug in de uitlaat na de vliegdag.
ikzelf wikkel een doek om het uiteinde van de uitlaat, aangezien ik de heli niet teveel draai en over de kop gooi thuis, loopt er ook bijna niks uit. en wat er uit loopt, zit dan in de doek.
dit werkt voor mij ook bij de vliegtuigen trouwens, die hebben exact hetzelfde probleem.

- het 2 in 1 startsysteem
je zal merken dat je maar 4 vluchten oid uit een 2s 2200 lipo haalt.
ik heb hem ook gebruikt nl.
op een gegeven moment ben ik zo'n losse gloeiplug accu gaan gebruiken (ding van 15 eur of zo, extreem veel gebruikt bij auto's) en opeens kon ik 8 vluchten uit een accu halen.
niet belangrijk verder. maar voor het achterhoofd.

mijn brandstofheli's "parkeer" ik altijd leeg

Gloeiplugheli's LEEG inclusief carb (wat Student bedoelt met "slang lostrekken bij lopende motor" maar ik doe het altijd door de heli leeg te tanken en daarna te starten, dan gaat ook écht alles er uit, laatste restje uit de tank, slang, filter etc etc).

Het roesten is nog steeds een raar verhaal, waar geen peil op te trekken valt: De één doet alles wat mogelijk is, en heeft nog steeds roest, de ander doet niks, en heeft nergens last van. Deze brandstof, die brandstof, heli zus opslaan of zo in de hoek flikkeren, er valt geen gemeenschappelijke factor in te ontdekken.

- pomp op de kan brandstof.
wat ik bij ons wel eens zie, is dat mensen van hout oid een bakje maken, wat om de hals van de kan gehangen kan worden.
dan plak je de pomp dus op hout (alu,kunststof, wat je leuk vind), komt hij er niet af.
kun je een plekje maken voor de accu. en je kan sneller van kan wisselen.

Dat vind ik een briljant idee, ben bijna jaloers dat ik het niet zelf verzonnen heb...:hammer:

Back