jeroen1987's heli beslommeringen

Ik heb inmiddels alle componenten voor de X7 besteld.
Hieronder de setup:

X7
Flight Style: Sport & Soft 3D
FBL System: Full-size vbar 5.3 pro
Motor: Scorpion HK 4035 530kv Power Decker
Pinion:10T
Target Headspeed(s):
ESC: Scorpion 130A Opto.
Governor: vbar
BEC: geen
RX Pack: 2s lifepo
Cyclic Servos: Align DS615
Tail Servo: Align DS655
Main Blades: Sab 690mm
Tail Blades: Edge 105mm
Lipos: Turnigy Heavy Duty Series 5000mAh 6S 60C

Ik heb inmiddels alle componenten voor de X7 besteld.
Hieronder de setup:

X7
Flight Style: Sport & Soft 3D
FBL System: Full-size vbar 5.3 pro
Motor: Scorpion HK 4035 530kv Power Decker
Pinion:10T
Target Headspeed(s):
ESC: Scorpion 130A Opto.
Governor: vbar
BEC: geen
RX Pack: 2s lifepo
Cyclic Servos: Align DS615
Tail Servo: Align DS655
Main Blades: Sab 690mm
Tail Blades: Edge 105mm
Lipos: Turnigy Heavy Duty Series 5000mAh 6S 60C
mooi mooi!! :)

een clubgenootje van mij gebruikt ook die lipo's o a in de goblin 700. hij is er zeer tevreden over.
maar persoonlijk vind ik ze wel wat aan de zware kant.. bijna 900gr voor 1 pakket dacht ik..

Volgens mij heb je ook meer kans op schade als er iets mis loopt met een zwaardere heli dan met een lichtere, alhoewel het ook veel te maken heeft hoe hij tegen de vlakte gaat natuurlijk ;)

niet dat je niet kan vliegen hé maar ik bedoel stel er gaat bvb iets mechanisch of elektrisch fout en het gevolg is een tik na hold tegen de grond, ik denk dat een lichtere heli minder hard stuk gaat zijn dan een "zware"

maar dat is misschien nog leuke discusie stof voor de kenners ;)

in elk geval een knappe heli die X7 :)

Kan zijn dat ik al half slaap nu maar..

die Align servo's die je opgeeft zijn toch geen HV volgens mij.. omdat je zegt: geen bec en 2s lifepo.. dat lijkt me een hv spanning dan.. toch meer dan 6 volt..

of ben ik helemaal mis ;)

Laatst bewerkt:
Ja ik ben er zelf ook goed over te spreken, ik gebruik deze namelijk ook in de trex 700.
De flightmax van zippy zijn over het algemeen ook niet onaardig, ja je moet ze niet met de A merken gaan vergelijken maar daar is de prijs ook na.

Geen idee wat de schade is als je met zo'n grote/zware heli crasht, maar ik heb mijn 450 wel eens de grond in geboord.. en ik kan je zeggen dat die behoorlijk total loss was.. Uiteraard is deze weer helemaal nieuw inmiddels ;)

Klopt @easy dat zijn LV servo's... ik wilde geen bec gebruiken omdat deze storings gevoelig zijn, en om die reden kwam ik uit bij de HV servo's. Maar nu ga ik de onvanger voeden d.m.v. een 2s lifepo (6,6V) en kan het ook met LV servo's. Prijs technisch zijn deze ook iets liever!

ja ik geef je groot gelijk om voor die servo's te gaan ipv de (overdreven) dure HV types zene :)

maar ga je ze niet iets of wat overbelasten met die 6.6V.. of zijn er meer die ze op die spanning probleemloos gebruiken..
omdat ze maximaal maar 6V mogen hebben dacht ik..

ik stel maar vragen hé ;)

ja ik geef je groot gelijk om voor die servo's te gaan ipv de (overdreven) dure HV types zene :)

maar ga je ze niet iets of wat overbelasten met die 6.6V.. of zijn er meer die ze op die spanning probleemloos gebruiken..

Het kan gewoon zonder dat het kwaad kan. Er is hierover genoeg te vinden op het internet, en ik ken iemand die dit al jaren zo doet en er nooit problemen mee heeft gehad. :yes:

Jawel he, een 2s lifepo 3000 mAh pack is goed voor 10 vluchten!!! Het mooie van lifepo is dat de spanning vrijwel stabiel blijft tot hij helemaal leeg is.

De X7 is een schitterende heli welke echt degelijk gebouwd is, maar wat me wel opvalt is dat de landing gear's bijzonder slap zijn.
Vooral de achterste buigt helemaal door, en dan moet je nagaan dat mijn heli momenteel enkel een airframe is!!
En het zijn nieuwe landing gears notabene..

Maar goed, dat is dan ook mijn enige puntje van kritiek!

Landing gears moeten ook niet te stug zijn.. zie t als een kreukelzone. Dempt als het ware een impact bij bijv een harde landing.

Trouwens.. ik kan me nog n helimeeting herinneren van een aantal jaar geleden? idee voor 2016?

Landing gears moeten ook niet te stug zijn.. zie t als een kreukelzone. Dempt als het ware een impact bij bijv een harde landing.

Trouwens.. ik kan me nog n helimeeting herinneren van een aantal jaar geleden? idee voor 2016?

Ik vind het een uitstekend idee om een helimeeting bij te wonen!!! En ik denk dat er genoeg animo voor is:yes:

Geweldig dan kunnen we ze allemaal op elkaar laten knallen !! :banana::banana::banana::banana:

Ha nee dat is niet de bedoeling zeker.. :p :p :p

landingsgestel mag niet te stug zijn maar ik zou het wel abnormaal vinden als je de heli (helemaal vol met alles er in) neer zet en hij er dan wat "doorzakt".. dan is het toch net te zwak volgens mij..

straf dat die dikke turnigy's in je trex 700 passen Jeroen! zo heel veel plek heb je toch niet in dat frame hé.

Er zijn er die deze Align's direkt op 'n 2S lipo aansluiten zonder problemen.
Ik gebruik nog de voorganger ervan, de DS610, en vlieg ze nu al bijna 2 jaar rechtstreeks op een 2S lipo. Zowel op de 700 en 600.
Scheelt voor mij extra elektronika en gewicht.

Er zijn er die deze Align's direkt op 'n 2S lipo aansluiten zonder problemen.
Ik gebruik nog de voorganger ervan, de DS610, en vlieg ze nu al bijna 2 jaar rechtstreeks op een 2S lipo. Zowel op de 700 en 600.
Scheelt voor mij extra elektronika en gewicht.
straf.. maar goed het kan dus :)
gebruik de ds610 ook.

dus eigenlijk vlieg jij HV voor de helft van de prijs ;)

maar euhm.. gewicht? als je met die 60c lipo's vliegt komt het toch niet op een extra grammetje aan hé Jeroen ;)

Ik gebruikte op beide heli's een lompe BEC die makkelijk met een schakelaar te bedienen was en mocht die schakelaar
het begeven dan blijft de BEC standaard aan. Zonder dat spul heb ik nu wel een veel overzichtelijker geheel en bulletproof want een BEC
kan ook de geest geven.

Verder super servo's.. heb er nog 6 op voorraad.
Dus de 615 zal ook zo slecht niet zijn.

Het kan gewoon zonder dat het kwaad kan. Er is hierover genoeg te vinden op het internet, en ik ken iemand die dit al jaren zo doet en er nooit problemen mee heeft gehad. :yes:

gewoon doen, heb ik ook gedaan met mijn 700 destijds, no problemo.

lifepo eronder en klaar.

wel adviseer ik je om 2 lead's te maken.

1x naar bijv. je fbl unit, en 1x naar de ontvanger.

dan weet je 100% zeker dat je altijd spanning hebt, tenzij je lifepo uit je machine valt ;-)

gewoon doen, heb ik ook gedaan met mijn 700 destijds, no problemo.

lifepo eronder en klaar.

wel adviseer ik je om 2 lead's te maken.

1x naar bijv. je fbl unit, en 1x naar de ontvanger.

dan weet je 100% zeker dat je altijd spanning hebt, tenzij je lifepo uit je machine valt ;-)

Dat is inderdaad het minste wat je moet doen om een goede en betrouwbare stroomtoevoer te hebben.

pfff weer rotweer voorspelt voor komende wkend..
kom hier maar wat zagen en klagen op Jeroen zen draadje ;)

btw die vorige meeting was in Venlo?

dat is van afstand nog wel doenbaar voor mij :)

Geweldig dan kunnen we ze allemaal op elkaar laten knallen !! :banana::banana::banana::banana:

Ha nee dat is niet de bedoeling zeker.. :p :p :p

landingsgestel mag niet te stug zijn maar ik zou het wel abnormaal vinden als je de heli (helemaal vol met alles er in) neer zet en hij er dan wat "doorzakt".. dan is het toch net te zwak volgens mij..

straf dat die dikke turnigy's in je trex 700 passen Jeroen! zo heel veel plek heb je toch niet in dat frame hé.

Nee het is niet dat ik ze er van afstand kan in gooien, maar het past wel.. Nouja het past net ;)
Ik moet wel voorzichtig de accu naar binnen begeleiden, want anders blijft er een connector of een klittenbandje hangen!!
Ik kies bewust voor zo'n hoge C rating, omdat deze bij de "B-merk baterijen" niet erg betrouwbaar zijn.
Als het betekend dat ik een realistische 45C overhoud heb ik er vrede mee!

Bijlagen

• 0f5a5fb23c54f44b33d86c0d1851fa43.jpg
    0f5a5fb23c54f44b33d86c0d1851fa43.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 174
  • 487ab96a86f3e513568c5bec39bdd3fb.jpg
    487ab96a86f3e513568c5bec39bdd3fb.jpg
    127,2 KB · Weergaven: 196
  • de89f1af86942ba694ef6f906cbf9f6d.jpg
    de89f1af86942ba694ef6f906cbf9f6d.jpg
    139,5 KB · Weergaven: 183
Ik gebruikte op beide heli's een lompe BEC die makkelijk met een schakelaar te bedienen was en mocht die schakelaar
het begeven dan blijft de BEC standaard aan. Zonder dat spul heb ik nu wel een veel overzichtelijker geheel en bulletproof want een BEC
kan ook de geest geven.

Verder super servo's.. heb er nog 6 op voorraad.
Dus de 615 zal ook zo slecht niet zijn.

Ik gebruik de 615 & de 650 ook op mijn trex 600 & trex 700, en daar heb ik ook er veel plezier van!:koud:

Back