Jeti Duplex 2.4GHz

FX-18 naar Jeti 2,4GHz

En de FX-18 is omgebouwd :-)

Even 3 draadjes solderen:
fx18a3.jpg

Jeti TU module plaatsen:
fx18a4.jpg

En klaar:
fx18a5.jpg

Binnenkort zal FX-18 2 ook wel gedaan moeten worden ;-)

Futaba T8UAPs ombouw

Heb nu hier een Futaba T8UAPs die ook uitgebreidt moet worden met een Jeti TU module.

Heb het Jeti gedeelte voorzover wel werkend maar moet nu even het juiste draadje zoeken om de spanning naar het 35mHz module te onderbreken.

In deze zender wordt er gewoon bepaald welk module er spanning krijgt dus een 3 polige veiligheidsschakelaar is voldoende.

Zo zit het in de T8UAPs.

De TU module kon mooi onder de antenne geschroefd worden:
t8uaps1.jpg

2,4GHz antenne en veiligheidsschakelaar komen naast de orginele antenne:
t8uaps2.jpg

Dit is gedaan omdat ander de antenne en schakelaar op het achterhuis geplaats moest worden met lange draden en dan zou ook nog de antenne draad tegen 1 van de stuurfuncties aan slijten.

Dan maar op een "iets minder mooie manier".

En zo ziet het er van buiten uit:
t8uaps3.jpg

Komende dagen dus even het 35mHz stroomdraadje zoeken en alles via de schakelaar aansluiten en dan is er were ene ombouw greed voor gebruik.

Gister met de NF-5 gevlogen met een R4, no problemo.

Ook met Onno`s Piper Cub met een R6 erin.
Jetibox was natuurlijk aangesloten en Onno vloog met de leerlingzender.
De R6 ligt achterin de cockpit en wanneer de kist naar ons toevloog een redelijk eindje weg op baseleg stonden beide Antenne ontvangsten een telletje op 0, ja echt NUL, NADA, NOPPES, NIKS.

En nog steeds was de kist volledig "IN CONTROL" :D

De eerste keer moest ik even slikken en vroeg ik aan Onno? Heb je hem nog en stuur eens.
Maar de kist reageerde direct, bij meerdere dezelfde bochten in dezelfde hoek heb ik het eens in de gaten gehouden en soms 1 soms allebeid stonden ze even op 0 maar blijkbaar maakt dat weinig uit want de kist pruttelde vrolijk verder en bleef goed bestuurbaar.

Blijkbaar schermt de motor en brandstoftank (de inhoud dan) de signalen af maar niet desastreus.
Volgende keer eens een fail safe op de motor erin zetten zodat we kunnen horen dat ie echt z`n kontakt wel of niet verliest.

Hi Berto,
Als ik het goed begrijp dan geeft de antenne ontvangts aan hoe goed de 'zender kant' de ontvanger hoort. Aangezien de 'ontvanger kant' minder goed is in zenden dan de 'zender kant' zou je ontvanger nog moeten reageren terwijl de zender de ontvanger al niet meer hoort/ziet. Indien de zender de ontvanger niet meer ziet/hoort gaat hij piepen. Als je dat dus niet hoort heb je nog goed ontvangst.
Groeten,
Bart

Yep, dat klopt, en dat geeft dus ook meteen aan dat je niet meteen in de rats hoeft te zitten als ze eens op 0 staan, dat is nu wel bewezen ;-)

Maar was ook meteen een goede test voor me, weet ik ook dat ik niet meteen bij de jet hoef te schrikken :-)

Laatst bewerkt:
Wordt pas echt spannend als het tellertje op -1 staat :shock::D:D:D:D

Danny

P.S.: Voordat er nu mensen gaan reageren dat dat niet kan, ik weet het....:rolleyes:

Als de teller negatief wordt dan worden alleen de controls maar omgedraaid. Als je het weet dus geen enkel probleem :):D:-D

Nauw Berto dan moeten we volgende week woensdag de 2.4 van ons maar eens gaan proberen en de calmato van Thijmen.

Dus wie weet gaat het goed;)

Hoi Allen,

Ik heb een vraagje ik ben helemaal nieuw in de 2,4Ghz.
Ik heb zelf een Futuba FC-16 en wil deze met behulp van de Jeti duplex tu ombouwen naar 2,4.
Ben ik nu verplicht om ontvangers te gebruiken van Jeti model of kan ik ook van andere merken 2,4 Ghz ontvangers gebruiken.
Ik ben niet van plan om de Jetibox te gebruiken

Groetjes Marco

Nop, de 2,4GHz systemen zijn merkgebonden.

Je moet dus ook de Jeti Duplex 2,4GHz ontvangers gebruiken.

En een Jeti Box is een leuk extraatje maar zonder kan ook :yes:

Laatst bewerkt:
mijn ervaring met jetibox is heel positief, bovendien kun je de sterkte van de ontvangst aflezen en zo een potentieel probleem onderscheppen (lees: kan je een model besparen ...)
In combinatie met een MUIxx module kun je ook real time data aflezen : stroom, spanning, verbruikte stroom, min/max waardes etc.
Dus jetibox is een echte aanrader
Bas

bovendien kun je de sterkte van de ontvangst aflezen en zo een potentieel probleem onderscheppen (lees: kan je een model besparen ...)
Klopt, echter de eerste keer dat 1 van de antennes bij mij op 1 stond en zelf 1 keer gezien een een tel op 0 slikte ik toch wel even.
De andere antenne bleef gewoon goed ontvangen eregns in de 4 of 5 en er is geen moment geweest dat de besturing in fail safe ging oid.

De real time ontvangerspanning is ook wel lekker :-)

De GPS module heeft ook wel m`n interesse maar ben u eerst aan het kijken naar de Max Bec 2D ontvangerstroomvoorziening voor in de jet.

Klopt, echter de eerste keer dat 1 van de antennes bij mij op 1 stond en zelf 1 keer gezien een een tel op 0 slikte ik toch wel even.
De andere antenne bleef gewoon goed ontvangen eregns in de 4 of 5 en er is geen moment geweest dat de besturing in fail safe ging oid.

het is ook de bedoeling dat je eerst een reikwijdte test OP DE GROND doet ......

En een Jeti Box is een leuk extraatje maar zonder kan ook :yes:

Op de G&E club hebben we sinds kort een Jeti box bij de Hückepäck. Dat geeft een extra dimensie aan de zweefwedstrijden; iedereen wordt keurig op 300 m. afgezet! Vroeger deden we alleen maar wedstrijden om een vooraf bepaalde tijdsduur met doellanding, maar nu de afzethoogte nauwkeurig te bepalen is kan het echt om thermieken gaan.

Hahaha, dat zou dan de eerste keer zijn met Jeti Duplex :rolling:

Vraag me trouwens af of ik het op de grond gemerkt zou hebben, kwam een enkele keer voor in een bocht naar me toe op een grote afstand met de Piper, denk dat dan net 1 antenne achter de motor en tank ligt.

Met de andere kisten nog niet eerder meegemaakt.
Maar nu kijk iok ook niet constant op de Jeti box ;-)

Heb trouwens ook een Jeti Model Max Bec 2D besteld en kijk nog steeds met een welwillend oog naar de GPS module (blijft ook wel even bij kijken vrees ik :-( ).

Laatst bewerkt:
Vraagje:
Is het output voltage van de ontvanger ook het voltage van de ontvangeraccu die je gebruikt?
Ik zit met een 2 cell lipo accutje als ontvangeraccu, maar mijn servo's kunnen maximaal 6 volt aan. Moet ik nu aan een Ubec? (heb daar eigenlijk geen ruimte meer voor in mijn overvolle romp van de Valenta Sharp Wind)

Groeten Maarten

Ja Maarten, in veruit de meeste gevallen is de uitgangsspanning van je ontvanger gelijk aan de spanning van je ontvangeraccu. Er bestaan in de auto wereld wel ontvangers die een BEC ingebouwd hebben. Bij boten of vliegtuigen ben ik die nog niet tegen gekomen.
Overigens zullen de meeste ontvangers 2S LiPo ook niet fijn vinden. Veruit de meeste ontvangers mogen ook niet meer dan 6V hebben.
Langzamerhand beginnen er nu fabrikanten te komen die ontvangers en servo's maken die wel geschikt zijn voor 2S LiPo! Toch zal het nog wel even duren voordat die algemeen verkrijgbaar zijn.

Back