K-154 Tigr

  • Topicstarter Topicstarter bochie
  • Startdatum Startdatum
hallo

dus de tweede tekeing die ik gepost heb is juister dan diegene waar we de rompen van gemaakt hebben

daar zie je ze dus inderdaad zitten tussen de sonar en de zijkijkende sonar

nu is de keuze aan alain wat hij wil gaan doen
of ze laten gelijk ze zijn of de roeren een verdieping lager plaatsen en de gaten terug dicht polyesteren

nu blijkt wel dat ze er dus degelijk wel hebben en ook hoe ze zitten
en of er genoeg plaats is tussen de dubbele romp om deze roeren op te bergen als ze plooibaar moesten zijn geweest ????
een roer is al snel 1 metertje breed hoor en als je dat moet in een romp plooien verspeel je al snel een meter of 3 voor de twee roeren
plus de lengte van het geheel

blij dat het is opgelost en we de ware toedracht van de verborgen duikroeren bij de akula hebben bewezen gekregen

al weer een mythe die opgelost is geworden zou ik zeggen
nu aan de bouwer van deze akula om te kijken wat hij gaat doen
groetjes raf
 
tja wat kunnen we er aan doen Raf :roll:
ik denk dat we polyester zullen halen zeker
en dan misschien de eerste op het forum zijn met de korekte duikroeren :lol:
en Raf al in gedachten hoe we de duikroeren gaan intrekken :lol: :lol: :lol:
groetjes alain
en eindelijk is bij deze het mysterie opgelost
 
en Raf hoe gaan we dat proper dichtmaken de gaten eerst langs buiten netjes dichtplakken met bruine plakband?
voor het dichtschuiven dacht ik aan twee volle staafjes aan het ene en twee holle staafjes aan het ander roer
met daartussen twee veren die ervoor zorgen dat ze altijd uitstaan, en dan met servo - kabel kunnen intrekken
zit er muziek in :?:
 
hallo alain

uw beslissing wat je wilt doen
maar retracts ????
eventjes over na denken
iets met kabels en een resor denk ik
eventjes over na gaan denken lijkt me beter

ik hou de roeren waar ze zitten
het systeem voor deze plooi roeren heb ik reeds bij de XXI en dat werkt goed

dan is mijn akula maar off scale maar lig ik niet wakker van

groeten raf
 
hallo

het is zo dat ik eerst moet zien of ze er alle twee in geraken
dus ik zal de mal eventjes pakken en de twee roeren achterelkaar leggen en kijken of ze niet te lang zijn

dan in het ene roer een buisje en het andere een staafje
en dan tegen de romp aan een poelie aan beide kanten
dan een draad die de beide roeren naar elkaar toetrekt
of zoiets???????
ik kan nu niet weg ik ben honden sitter voor een paar uur

groeten raf
 
@ Raf : zot gedacht van mij doorgemaild bekijk het eens of er muziek inzit
en hoe maak ik het properst die gaten toe ?
groeten alain
 
hallo alain

plakbant gaat niet want de romp is rond en palkband gaat zich recht zetten over de openingen
ik zou ze voorlopig zo laten en verder gaan met de rest
ik zal zien of ik met de roeren malletjes mee kan opsturen
die zet je dan over de gaten en dan ployester je langs binnen er een lapje tegen aan
het zijn dan supper kleine mallen die je dan hebt
ik zal ze meteen ook lakken dan lossen ze goed van de polyester
dan wel niet aan schuren of zo want dan is de lak weg

voor de rest heb ik reeds uitleg gegeven

groeten raf
 
hallo

toch nog eventjes tijd gehad en een tekening gemaakt
het probleem met de retracts is enorm
het ischuiven is geen probleem maar wel het steunen van deze roeren
duikroeren.jpg

hier zie je de in en uitgeschoven situatie
alle twee evenhoog gaat niet want er is gewoon weg niet genoeg plaats
in het echt zitten ze ook niet evenhoog als je de foto's bekijkt die ik heb gekregen
de twee retract cylinders zitten boven elkaar
als je de tekening bekijkt dan zie je de twee groene blokjes links
deze zijn de steunen van de gelijde stangen
in het midden zie je er ook twee (ze zijn wel aanelkaar maar normaal hoeft dat niet)
de bovenste is ingetrokken de onderste is uitgeschoven
het blauwe is de geleide stang
het rode het roer
als je nu de uitgeschoven toestand bekijkt dan zie je dat het roer uit de romp steekt maar dat het steun punt midden in de romp licht
er is nu zo een as van ongeveer 10 cm die vrij hangt in het niets en daar zit ook nog een roer aan vast wat met een zekere snelheid door het water wordt gehaalt
ik denk dat in het echt er op de geleide stang een speciaal stuk zit dat mee opschuift en zich IN de opening van het retract systeem zit om zo de as te steunen in de romp
dit stuk moet wel zo zijn dat het elke keer juist in die opening valt bij het uitschuiven van de duikroeren
of dit in model te verwezenlijke is ???????????????????
dan nog te zwijgen van het uit en intrekken van de roeren en bewegen gaan we het dan helemaal niet over hebben

maar dit was zo maar een idee als er onder jullie zijn die er ook een hebben please posten
want ik denk dat dit het grootste probleem van dit type duikroeren is

groeten raf
 
Hoi Raf,

Eh zijn de roeren in het echt ook zo lang? Als ik grofweg ga rekenen kom ik op een breedte van 13 a 14 meter
voor de echte akula. Dan zouden de beiden roeren 6 a 7 meter breed zijn? Ik kan mij er geen voorstelling van maken.
Als deze roeren net zo groot zijn als die van Vladimir zie ik geen probleem om dit retracts te maken...........
En op jou manier trouwens ook niet........ Maar ik ben wel benieuwd naar de foto. Kun je (of mag je) deze opsturen?

Douglas
 
dat is mijn zot idee dus,
noem het maar een afwijking
naamloos.jpg

of het haalbaar is :?:
 
hallo douglas

doormailen moet je zelf vragen aan roel
ik heb met hem afgesproken dat ik zijn foto's niet zo verder doorgeven en dan doe ik dat dus niet

maar opmeten kan ik het dus wel

de roeren op deze tekening zijn 27 mm lang
en de halve romp breedte is 46 mm

maar het is wel een alfa en geen akula waar de tekening van is
maar het principe van retract is wel hetzelfde
wat me wel opvalt is dat niet heel het roer beweegt????
het roer zou volgens deze tekening bestaan uit een vleugel met een roer er aan
zoals een vliegtuig zijn vleugels met de flaps er aan
dat zou het steunen van de roer as reeds een stuk vereenvoudigen
als het roer niet volledig hoeft uit te schuiven dan blijft er een stuk staan wat stevig genoeg kan worden gemaakt om voldoende steun te geven
de opening in de romp moet dan juist de doorsnede hebben van het roer dat dan voor een stukje binnen blijft
eventueel met een verdikking aan de binnen kant als stopkant
zo staat het ook op deze tekening

het ene roer zijn midden punt zit op 1.5 mm en het andere 1.0 mm
wat bewijst dan beide roeren niet opdezelfde hoogte zitten
het BB roer zit aan de hoge kant en SB zit lager
binnen zitten beide roeren dus overelkaar heen
het mechaniek loopt dwars door heel de boot
moet nogal plaats in pakken in het echt maar ook in model want als je het zo wil bouwen wordt de WTC een heel stuk kleiner

ik ga nog wat foto's bekijken want dit is wel heel interesant
en of het mee in de wtc kan gebouwd worden ?????
eens kijken wat plaats daar is
want de accu's zitten ongeveer op deze hoogte en daar boven is er een cm og 6 plaats
mischien kan het systeen mee in de wtc gebouwd worden
maar wel los van het tech rek

groeten raf
 
hallo alain

dat is niet haalbaar
je SB roer zijn as zit achteraan en dat roer zou meteen omslaan omdat de lange kant voor de as zit
elke kleine afwijking heeft een maximaal effect op dat blad en het klipt gewoon om
doe de proef in een badkuip
wou het roer in de stand waar voor het ontworpen is en sleep het door het water en kijk wat er gebeurt
draai dan het roer om en doe hetzelfde ????

de roeren zitten boven elkaar in het echt en dat is de meest logische verklaring

groeten raf
 
hallo

hoe ik het wel dacht dat het zou kunnen
retract1.JPG

zwart bakje = servo zonder einde met externe potmeter(meerslags) verbonden met een tandwiel aan de uitgaande as van de servo
asje naar buiten en daar een tandriem polie op
de assen van de roeren voor zien van draadgewinde
een as met rechtse draad en de andere met linkse draad (alleen waar vind je weer zo een tap en snijkussen ???)

als nu de servo 1 kant uitdraait dan gaan de roeren naar binnen op het draad gewinde van de as
gaat de servo de andere kant uit gaan ze terug naar buiten
de as is gelagert juist naast de beide kanten van de poely en door de roeren aan de zijkant als ze uit de romp steken
maximale stevigte en de roeren gaan eigenlijk nooit uit de roer kleuzen(hoe noem je die anders ????je hebt ook anker kluizen niet ??)

groeten raf
 
hallo

nog wat verder gedacht deze nacht
hier komt het
retract1.JPG

de licht blauwe buis is vierkant en zit vast in het paarse lager
het zit er doorheen en aan de achterkant zit er een stopring met een kogelkopje er op om een stuurstang aan vast te maken
zo kan de vierkante buis draaien in een ronde opening maar kan niet links of rechts bewegen
deze stuur stang komt niet uit de romp
nu het roer zelf
zoals je op de grotere tekening ziet is er maar een flap die aan het roer beweegt
aan de rechterkant heb ik het roer aangepast en daar ga ik nu op verder
rechts zie je het roerscharnier punt dit bestaat eigenlijk uit twee buisjes in elkaar
de buiten buis zit in het roerflap en in de roer steun gemonteerd (vastgelijmt)
in de roersteun zit weer een buisje dat in de roersteun+buisje vast zit en dit gaat 5mm in het roer blad
nu heb je de scharnier klaar (een holle scharnier)
dan zie je die witte ruimte die is gewoon leeg want hier schuift die vierkant as door heen als het roer retract
aan de boot kant zelfde senario
dikke buis in de flap plus in de roer steun
dunne buis nu in de roer flap vast lijmen en dan heb je weer een holle scharnier waar de vierkant buis door schuift maar aan de binnen kant laten uitsteken want daar komt nbog een stukje op
nu moet aan die buis een stukje komen waar de vierkant buis door schuift maar niet kan draaien
ik dacht In de romp kant een ringetje te zetten waar zo een inbus boutje in kan geschroeft worden
dit boutje zorgt dat de vierkant buis niet kan draaien in dat stukje maar dat de buis zo heel de roer flap mee laat op en neer bewegen

als nu het roer wordt ingeschoven door dat de draadstang deze naar binnen haalt
dan gaat de stuurstang IN het roer schuiven en dient op dat ogenblik als extra geleiding
tijdens deze operatie moet de roer servo wel uitgeschakelt worden want anders gaat kraken en gaat er iets stuk
het enige probleem is dat het roer daar waar het mechaniek in moet maar 5 mm dik is ?????????

wat dachten jullie van dit idee??????
andere ideen laat maar komen

groetjes raf
 
een ding ben ik zeker, ge hebt ook nie veel geslapen vannacht 8O
dus nie enkel retract maar ook werkend :thumbsup:
 
hallo

weer een slechte nacht gahad vandaag
het probleem van die dunne roeren blijft zich wel stellen
ik ken de maten van vierkant staf materiaal niet zo van buiten
dus kan ik ook de maat van de buisjes niet berekenen
maar het zal wel heeeeeeeel dun moeten zijn
en of het dan genoeg kracht kan leveren om de roeren om te zetten ???
ik ben zo eens gaan rond kijken op het net en nu was ik het volgend etegen gekomen
vanaf een bepaalde snelheid zouden de roren zich intrekken omdat ze eerstens teveel lawaai zouden maken en door de turbulentie zouden ze geen werking meer hebben
kan iemand dit beamen ???
groeten raf
 
Te veel lawaai klopt. Er worden dan cavitatiebellen rond het roer gevormd die imploderen en zo een pak lawaai maken. Ze hebben op dat moment ook een remmend effect. Turbulentie ontstaat er ook, maar ik weet niet of ze dan nutteloos zouden zijn.
Als ze natuurlijk aan hoge snelheid varen maken deze onderzeeërs, zoals de meeste onderzeeërs trouwens, veel lawaai. Ze moeten dan de pompen voor de hoge druk wateromloop starten en deze maken op zich ook al lawaai. Een onderzeëer vaart ook enkel snel als hij zeker is dat er niets voor hem ligt en dus zal in zo'n geval het plotse manoeuvreren met de voorste duikroeren niet nodig zijn.
Je hebt enkele mails Raf :P
 
wat betreft lawaai zie hier dit moeten ze gehoord hebben onderwater :lol:



de akula voelde zich prima in het koude water.
 
hallo,
roersleufjes zijn terug dicht
eerst polyester en dan fijn laagje polyesterplamuur van die verstevigde ( met fiber erin of zoiets achtig )
wel volledig waterproof voor een prikje gehaald bij een surfboard-maker-tevens-kennis :wink:
en als het meezit doe ik morgen de nieuwe sleuven

groeten
 
Back
Top