K-154 Tigr

Discussie in 'Duikboten' gestart door bochie, 31 jan 2007.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    links draad tap +snijkussen 4 mm besteld
    als die binnen zijn kan ik het syeteem droog gaan testen
    de roeren heb ik reeds dus dat is geen probleem
    en ik kan woensdag reeds de opstelling maken
    dan is het juist wachten op de tap en snijkussen
    groeten raf
     
  2. bochie

    bochie Guest

    @Raf : je laat er duidelijk geen gras op groeien hé :wink:
     
  3. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ben eens benieuwd wat het zal worden. Is geen gemakkelijke opdracht! Hopelijk lukt het, maar met deze motivatie en expertise ben ik daar nu al van overtuigd! Veel succes!
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik ga eerst voor retract en kijken hoe dat gaat werken
    op de plaats waar deze draad stangen komen heb ik 1 cm dikte en dat moet voldoende zijn om een M4 draadstang met geleide buis in te krijgen
    het bewegen van de roeren komt later aan de beurt
    ik ga een kopstuk maken van de romp waar ik alles in kan vast zetten en testen
    en als dat werkt kan ik dit in de originele romp monteren
    daar ik van plan ben om de sonardome (boeg)afneem baar te maken kan ik langs daar altijd aan deze mechaniek aan geraken
    groeten raf
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    juist de prijs van die tap en snijkussen binnen gekregen
    art. 51 20 1370 : machinetap M4 : 22.75 euro / netto excl. btw.
    art. 51 30 0240 : snijkussen M4 : 16.82 euro / netto excl.btw.


    das nie goed koop hoor maar ja wat moet moet dus maar bestellen

    groeten raf
     
  6. bochie

    bochie Guest

    hoi,
    gisteren al begonnen met de retracts, het zal vermoedelijk lukken, alleen niet met veering maar met ..............
    je zal wel zien, duikroeren wel moeten inboren met boortje 4mm, schiet niet veel over maar lukte wel
    ze zullen voorlopig wel niet kunnen draaien
    hoop van volgende week het af te hebben zal dan wel demostratie geven
    poepsimpel systeem al is het een prototype
    groeten
     
  7. bochie

    bochie Guest

    tijdje stil geweest, het leven van een werkmens zeg maar
    ondertussen met de zaag in de bovenromp gezeten :oops:
    kopstuk gepolyesterd, en al twee lagen plamuur
    spanten doorgezaagd, met pin en buisjes passen ze mooi op elkaar,
    wel in totaal zeven spantjes gelijmd,
    maandag of donderdag ga ik de bovenromp beetje verstevigen
    mooie alubuis op de kop getikt wel diameter 80 iets kleiner als voorzien
    ik zie wel anders haal ik een pvc dia 90
    vraag me wel af als die alubuis niet te zwaar is
    hij moet nog bovenkomen ook hé
    zal dinsdag foto's posten
    groeten
     
  8. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hoi Bochie,

    Maak eens wat foto`s lijkt mij wel leuk om te zien hoe ver je al bent.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo alain

    alu buis is tezwaar en te klein
    ge moet er alles IN krijgen hoor
    de romp is voorzien voor een pvc buis van 90
    groeten raf
    ps hoever sta je met de inschuifroeren ????
     
  10. bochie

    bochie Guest

    @ Raf : ja de wtc komt toch in pvc 90 heb ook al gezien dat er gemakkelijke bajonetachtige doppen
    bestaan in pvc lijkt mij de moeite om eens te proberen
    maandag eerste werk naar den brico dus
    de schuifroeren zal ik maandag of dinsdag ne keer posten wel protoype hé raf, een probleem om zo binnen te houden
    zal ik continue stroomverbruik hebben maar het idee is heel simpel
    in plaats van die ventiel kan ik er ook zo geen gebruiken uit een bloeddrukmeter ? werkt wel omgekeerd maar is daar geen mouw
    aan aan te passen ? Is het nodig de bovenromp te verstevigen eigenlijk ?
    ik heb nu wel meer naden, dus meer plamuren, maar met die plastiekfolie-truk gaat het wel redelijk simpel
    en ik hou wel van plamuren eigenlijk
    wel nog geen pvc-profieltje gevonden voor de waterintake's te maken, zal dus met de hand worden
    ik begin er meer en meer plezier van te beleven nu er eindelijk een beetje zichtbare boot van komt al sta ik natuurlijk nog nergens
    zal wel een van de komende week twee kleindere schroefassen mogen gaan halen
    en de lageregler is voor volgende maand gepland
    groeten alain
     
  11. Dit is eenvoudig te vermijden, zorg ervoor dat de hoek tussen de stuurstang en de servoarm 0 of 180 graden is in ingetrokken toestand. Zo word de servo niet belast in 1 uiterste stand.

    Als je het helemaal goed wil doen kan je ev een standaardservo ombouwen naar 180 gradenwerking(is heel simpel hoor), en dan is hij in de uiterste punten nooit belast.

    Is het ongeveer duidelijk wat ik bedoel?

    succes
    Niels :wink:
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo alain



    de omgekeerde RCABS is wel te doen maar ????
    als het faalt zinkt je boot als een steen naar de bodem
    wij pompen water binnen om te duiken en de lucht blijft in de wtc om terug te stijgen
    rcabs pompt lucht uit de WTC om te stijgen en laat die terug in de wtc om te duiken
    de twee verschillen zijn nog groter als je weet wat er gebeurt
    ik pomp de wtc op als ik onder ben dus ik bekom meer stevigte
    rcabs zuigt vacuum en dat met de tegendruk van het water versterkt nog maals de druk op de wtc

    met overdruk zie je als je duikt als er belletjes uit komen dat er iets mis is
    met rcabs loopt je boot gewoon vol en blijft dan onder want er is water inde plaats van de vacuum gekomen dus je zak wordt niet meer leeg gezogen

    ik vind rcabs goed voor in een zwemdok of een vijver op een tentoonstelling waar je altijd goed aan je model aan kunt als er iets verkeert gaat

    ik wilde de krick eerst ook er mee uitrusten maar ben toch van gedacht veranderd en heb er een duiktank in gezet (marc houten mal gedraait en ik er overheen gepolyestert )

    hallo niels
    het gaat over intrekbaren roeren en niet zoals bij robbe u2540 roeren die In plooien
    ik ben ook benieuwd naar alain zijn prototype
    ik heb neregs kunnen lezen dat hij ook maar ergens een servo gebruikt

    groeten raf
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @ Niels,

    Wil je dat even uitleggen? Ik ben vast niet de enige die dat graag wil weten........ Dat idee kan ik goed gebruiken voor de Ohio.

    Douglas
     
  14. bochie

    bochie Guest

    @ raf een servo is er ook bijgerekend zal dinsdag of woensdag ne keer tonen
     
  15. @raf; pure intuitie :wink: . En de schets op vorige pagina hielp ook;)


    Eender welke servo ombouwen naar 180 graden:

    De behuizing openhalen en de potmeter eruit halen. Een van de buitenste twee draden van de potmeter (er zijn er 3, dus die links of rechts) soldeer je los, en zet een weerstand van ca 5k tussen het draadje en het contact van de potmeter. Doe dit ook met de andere buitenste draad. (aan beide kanten dus). Als je nu de servo terug aansluit zal je zien dat z'n bereik gevoelig vergroot is. Of het nu exact 180° is hand af van de servo, je moet een beetje zoeken tot je de juiste waarde voor de weerstanden vind. Groter dan 5K:meer uitslag, kleiner dan 5k, minder uitslag. Eventueel kan je er ook 2 extra trimpotmeters tussen zetten, eventueel zelf langs buiten, zo kan je het bereik nauwkeurig instellen.

    Bij de eerste keer opletten dat je de mechanische grens van de servo niet overschrijd, eventueel moet je op het laatste tandwiel het nokje verwijderen/aanpassen dat verhinderd dat hij volledig kan ronddraaien.

    Het princiepe is dat je de weerstandswaarde van de potentiometer vergroot, maar dat het bereik van de sleper niet veranderd is. afhankelijk van de potmeter is zelfs meer dan 180 graden mogelijk(zie hierboven)

    duidelijk?
    Niels
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @ Niels,

    Héél duidelijk!!!

    Douglas
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zal deze theorie eens voor leggen aan iemand die het kan weten (kor)
    want er klopt iets nie met de theorie hier achter

    de potmeter is in de servo 5 k
    er wordt ongeveer 2.5 k gebruikt om van 1 to 2.5 ms tegaan
    als je deze potmeter nu aan elke kant op 7.5 brengt
    (5 extra weerstand en de 2.5 van de halve potmeter)dan gaat er volgens mij niets veranderen
    of de servo gaat wel heel gekke toeren proberen uit te halen
    de impuls die de servo wil gelijk maken komt uit een rc kring met een weerstand en een condensator
    als je nu de weerstand gaat veranderen dan verloopt heel de kring
    dus volgens mij ???????????
    maar eventjes kor zijn uitleg afwachten


    groeten raf
     
  18. haha, theorie. Tof van je dat je ervan uitgaat dat ik zomaar wat theorietjes rondgooi.

    Dit is helemaal geen theorie. Ik heb meerdere servo's die zo omgebouwd zijn.(oa in zeilboten) Nochmaals, die 5k is een indicatie, pin hier niet op vast want het is afhankelijk van servo tot servo.

    Wat jij daar verteld over inpulsen klopt niet. Een potentiometer regelt geen inpuls. Het is een spanningsdeler die dus een analoog signaal geeft wat de positie van de arm is.
    simpel gesteld, er staat bij wijze van voorbeeld over beide eindcontacten van de potentiometer 5 volt. Als de potmeter in het midden staat zal er dus op de sleper 2.5 volt tov de massa staan. staan (laat ons er even van uitgaan dan 1 vd 2 eindcontacten massa is)

    Draai je de servo naar links, zal er bvb maar 2 volt opstaan. Dit is afhankelijk van de verhouding van de weerstand links en rechts. Als je aan beide kanten de weerstand vergroot, veranderd dus deze verhouding! Er zal dus minder spanning opstaan dan normaal het geval zou zijn.

    De waarde waartussen de potmeter kan varieren veranderd ook, maar de waarde zelf niet!

    ik besef dat dit vrij onduidelijk is, maar dit is het wel, ik probeer gewoon het princiepe van een spanningsdeler uit te leggen, en de beinvloeding ervan.

    Niels (is trouwens niks dat ik zelf uitgevonden heb hoor)
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    gewoon wachten op korrien
    met je spannings deler heb je gelijk maar het blijft een rc kring
    de potmeter bepaald de laad ontlaad tijd van de condensator en het ic doet er zijn ding mee
    probeert de rc kring gelijk te krijgen aan het impuls breedte signaal uit de ontvanger/servotester

    en het waarom ik er mijn bedenkingen bij heb is dat ik zoiets heel vroeger ook geprobeert heb en er geen resultaat mee geboekt had
    maar toen waren servo's nog 10 keer zo groot en zwaar
    dus het kan zijn dat de moderne ic's anders omspringen met de aangeboden analoge spanning van de potmeter dan de welke er vroeger in zaten

    groeten raf
     
  20. Stel dat het een rc kring is, de oplading is afhankelijk van de tijdsconstante, en de tijdsconstante is lineair afhankelijk van de weerstand, dan gaat het bovengaande evengoed op.
    Maar vraag het maar aan corrien, dan kan je terug gerust slapen. :wink:

    Niels
     

Deel Deze Pagina