Ka8-b

Als je een bankschroef hebt kun je uiteraard het uiteinde makkelijk in de goede richting buigen. :D

En als je dat op een slimme manier doet belast je niet de soldeerverbinding. :p

Johannes

Justin,

Ik ben met het stabilo en hoogteroer bezig.

Hoe heb jij dat gedaan: inderdaad zoals op foto 40 aangegeven?

Eerst de scharniertjes en de U met roerhevel inlijmen, en dan in een tweede stap (foto 41) hoogteroer aan het stabilo lijmen?

jan.

Ik heb inderdaad de scharnieren bij de koperen busjes in de vaseline gezet en dat goed ingewerkt met bewegen, en daarna in het hoogteroer gezet met epoxy, met een winkelhaakje/geodriehoek rechtgehouden

Mijn "U" stang moest ik ook recht buigen, ik heb het rechte stuk van een kant vastgeklemd in de bankschroef en met een tang met een lange bek het kortere haakse stukje recht gebogen tot het naar mijn zin was. Bij het inlijmen van de "U" heb ik een oude loodaccu op de roeren gezet zodat het perfect recht bleef (mits je een rechte tafel hebt natuurlijk) Vergeet niet om de stukjes van de "U" die in contact staan met het hout/lijm eerst behoorlijk op te ruwen en ontvetten zodat de lijm er beter in grijpt zoals in de beschrijving staat

Okay, bedankt.

Dus als ik het goed begrijp: als je het punt van de U waar de roerhevel zit als 'midden' beschouwd, dan zet je hem bv. rechts van het middel vast in een beste bankschroef (heb ik!), en probeert dan het rechter omgezette stukje iets te torderen.

Links idem dito.

Dan belast je die soldeerverbinding niet. :)

(Ik wilde eerste het linker omgezette stuk in de bankschroef zetten, en dan rechts gaan draaien. (:hammer:) )

jan.

een oude loodaccu op de roeren gezet zodat het perfect recht bleef

Ik weet niet precies wat en hoe je het gedaan hebt, maar het uiteinde van de roeren is iets dunner dan in het midden, dus je zou de uiteinden dan wel een heeeeeeel klein beetje moeten ondersteunen . . . :?

jan.

Ik weet niet precies wat en hoe je het gedaan hebt, maar het uiteinde van de roeren is iets dunner dan in het midden, dus je zou de uiteinden dan wel een heeeeeeel klein beetje moeten ondersteunen . . . :?

jan.

Ja, het is een kleine modelbouw lood accu... niet van een auto oid :)

Ik zal straks nog eens even goed kijken, maar . . . :?

Zit het kielvlak nou alleen tegen de buitenkant van de achterste spant aangelijmd, of ook bovenop het stabilo vastgelijmd? :confused:

jan.

Kielvlak is duidelijk, hoe dat zit.

Ik heb nu de schaats eens op de romp gelegd.

Kreun! :shock:

Ik denk dat er zowel voor als achter wel plm. 2 à 3 mm ruimte tussen de schaats en de romp zit! :o

De 'holling' is veel te klein.

Justin, was dat bij jou ook zo?

De schaats bestaat uit een laminaat van hout en . . . carbon?

Is wel te buigen, maar . . . :?

Wat nu? :confused:

jan.

Kielvlak is duidelijk, hoe dat zit.

Ik heb nu de schaats eens op de romp gelegd.

Kreun! :shock:

De 'holling' is veel te klein.

Justin, was dat bij jou ook zo?

De schaats bestaat uit een laminaat van hout en . . . carbon?

Is wel te buigen, maar . . . :?

Wat nu? :confused:

jan.

De schaats is gewoon van gelamineerd hout (het zwarte komt van het lazeren) en ik heb nadat ik een stukje vrij van bespanning op de romp en schaats heb gemaakt ter plekke van de schaats (2mm kleiner dan de schaats, dus je plakt ongeveer 2mm oracover en de rest hout) de schaats vast gezet met 30min epoxy, en met lijmklemmen (met balsa tussen het geklemde hout!) in de gewenste vorm en plek geklemd voor en achter. De aansluiting voor is voor het gezicht het belangrijkst.

Toch raar: het is duidelijk een laser-cut CAD kit, de schaats is ook laser gesneden: pst voor geen meter! :shock:

Of is het hout gaan werken? :confused:

Het wiel is al geplaatst, dus daar kan ik niet meer klemmen. :nooo:

Dan moet het maar in twee etappes (eerst bij het wiel et elastiek oid. laten drogen, dan vooraan klemmen).

jan.

Is de afwijking bij jou zo erg dan? bij mij was het maar een beetje, strak intapen met schildersafplaktape zou al voldoende moeten zijn

Misschien al te laat, maar ga eens kijken in de draadjes van Johannes (Ariel) over hoe je hout moet buigen! Dan kun je wellicht de boel er spanningsvrij op krijgen ....

Dirk.

Bij mij was het toch een beste kier.

Ondertussen opgelost.

full

Een Vietnamees (wat was het maar weer? :confused:) heeft een beetje scheef geboord. :hammer:

Kom ik natuurlijk pas achter als de scharnieren met bruislijm muurvast zitten. :mad:

full

Wordt vervolgd.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kielvlak zit erop.

full

Lijkt nog redelijk recht (haaks) ook! :)

full

Nu kijken of ik de sluiting van het kapje erin kan frommelen . . .

full

Mooi ding!

jan.

Zo, hier ben ik wel eventjes me bezig geweest. :shock:

Er was niks voorgeboord oid.; zelf voorboren wil niet, geen ruimte . . . :nooo:

Dus beetje prikken, erin, vastschroeven, onderste gaatjes prikken, servo's eruit, ding er weer in, etc.etc. :mad:

Maar: hij zit! :p

full

Vraag aan Justin: weet jij wat er precies in plaatje 63 bedoeld wordt? :confused:

Eerst scharniertjes aan de romp lijmen (plaatje 62), maar dan?

Dank.

jan.

Ja, jullie mogen me allemaal hartelijk uitlaggen; ik post het toch, zodat iemand die hetzelfde domme idee heeft op betere gedachten gebracht wordt. :oops:

Dacht even met stickerverwijderaar de lijmresten van plakband oid. de te verwijderen. :hammer:

full

Is prima gelukt, de lijmresten zijn verdwenen. :D

(In het echt is het minder erg dan het hier lijkt. :?)

Voordat we de kap aan de scharniertjes gaan plakken, eerst maar even een recht lijmoppervlak maken: nu zit er een gigantische kier, zoals op de eerste foto te zien is.

full

Langzaam maar zeker.

jan.

De gaten in de romp en kap zijn gaten voor schroeven, de kier zit er voor de schroefkopjes. ik heb met balsa resttukjes een schuin dingetje erin gemaakt zodat de scharnier mooi met de kap op lijnt. je kan ook de omgeving flink afplakken zoals in de handleiding en met epoxy de kap met scharnier erop lijmen. de tape eraf trekken zodra de restant epoxy in je bakje warm word.. ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij had ik 1 kant vast geschroefd/gelijmd, en met kap en al vast gelijmd met tape om het in de goede positie te houden..

ik heb met balsa resttukjes een schuin dingetje erin gemaakt zodat de scharnier mooi met de kap op lijnt.

Ja, dat had ik dus ook moeten doen. :hammer:

Doe het nu dus andersom.

(Of ik breek de boel eruit en doe het zoals jij het hebt gedaan.

Hmmm . . . Kan altijd nog. ;) )

Geen ding zo vervelend als een kap die niet netjes aansluit.

jan.

Laatst bewerkt:
Back