Kds-450s

Het haaks zetten van de servo armen is altijd een compromis...
Je krijgt het idd niet altijd mooi recht..
Ik vind het niet zo heel belangrijk en kies gewoon de stand die me dan het beste past.. (een tandje hoger of lager)
Sommige stellen hun servo arm bij met de zender via de subtrim in het menu.

Als je dat dan hebt stel je de linkjes naar de swash zo lang dat de washout er net boven niet meer kruist maar beide kanten mooi parralel staan..
Als je dan nog steeds te weinig pitch krijgs stel de de volgende 2 linkjes langer....
in principe zolang dat de belarmen ook gelijk en vlak liggen....
Maar dat mag ook wel iets langer zijn...

Dan heb je nog de 2 linkjes van de belhiller armen naar de bladhouders..
en moet het toch lukken...

Benno

Eerste crash is een feit...Jammer. Eerste keer dat ik er buiten mee vliegde. Wat er kapot is weet ik niet, moet ik nog uitzoeken. Hij viel wel met de kop schuin naar beneden. Dus ik kan het niet zien maar ik denk dat de hoofdas ook wel krom zal zijn. Ik kreeg de heli niet eens in een hoover. Hij liep weg en voordat ik het wist vloog hij het hele veld over zonder dat ik wist wat ik deed...Toch nog wat langer hooveren in de parkeergargage dus...Nu de schade nog repareren. Tussen twee haakjes, hoe kom ik erachter wat er echt allemaal kapot is...Kan natuurlijk op het zicht wel dingen zien maar niet alles...Ben wel van plan gewoon vol te houden, de aanhouder wint!!

Klote voor je.
Ik ken het gevoel.
Laatst had ik een storing op mijn ontvanger.
Heli toerde plots naar vol gas tijdens hoveren.
Zocht naarstig naar de trottle hold knop. (rechts boven aan Erwin, oetlul) maar was te laat en de heli denderde met full Head Speed de struiken in.(maarja, beter de struiken dan mijn lichaampje)
Geen fijn gevoel zoiets.
Dus weet wat je voelde op dat moment.
Vallen en weer opstaan en vooral doorgaan is het devies.
Het is niet anders.
Dammen is altijd nog een optie indien er gestopt zou worden met helivliegen.
Helaas wel iets saaier dan helivliegen vind ik persoonlijk.
Vr GR E

Oei balen David, maar we maken het allemaal mee, gewoon doorgaan is het motto..
Kost je een avondje sleutelen helaas.
Meestal zijn de bladen kapot.
De hoofdas inderdaad krom.
de featheringshaft krom(verbindingsas tussen je bladgrips).
Staarbuis krom.
Staartasje.
En alle tandwielen nakijken of ze alle tandjes nog hebben.
Gewoon bij de bladen beginnen en een voor een afbouwen, controlleren en op volgorde wegleggen totdat je je hoofdas kan gaan vervangen.
Geld hetzelfde voor de staart.

Grt,
Eric

Moet nog eens goed inspecteren maar ik denk dat er met de staart niets mis is. Maar rotorbladen en as zal wel goed fout zijn. Idd een avondje sleutelen, maar daar leer ik de heli alleen maar beter van kennen...

Kan visueel niet zien of de hoofdas krom is. Heb ze namelijk wel al liggen als spare. Hoe kom ik erachter of deze krom is zonder de heli helemaal uit elkaar te halen? Zou zonde zijn om de heli helemaal uit elkaar te halen en erachter te komen dat de as niet krom is. Zoals ik het nu kan zien is de flybar stuk, het landingsgestel en de achterkant van de staart was verdraaid, heb deze al weer terug gedraaid. Valt dus wel mee, gelukkig. Maar als de hoofdas krom is heb ik wat meer werk!! Hoor het wel...

Je kunt hem even optoeren zonder bladen. Als de kop 'wobbelt' kun je zien dat hij krom is. Het nadeel is alleen dat het best lastig te zien is en de buiging vrij groot moet zijn. Ik zou hem gewoon even uit elkaar halen. Zoveel werk is dat toch ook weer niet? Jesusbolt eruit, maingear los en presto. Weet je het zeker ;) Straks vliegt ie voor geen meter omdat er toch een kleine buiging in zat wat je niet door had.

Klopt,
Standaard alles uit elkaar, i.i.g. zoveel mogelijk.
Tijdens een crash gaan er ook vaak dingen stuk die je niet ziet of opmerkt als je hem niet uit elkaar haalt.
Met als gevolg dat je vrij snel weer crashed omdat er iets niet in orde was, en dat wil je echt niet, is super vervelend.
Sommige mensen leren dat nooit, en gaan van crash naar crash om het vervolgens op te geven of de heli als slecht te bestempelen en een andere te kopen...

Laatst bewerkt:
Meestal kun je hezien als je hem optoerd zonder bladen..
dan boven op de kop kijken..
Zie je een rondje is het goed..
zie je een Ovaal dan weet je dat je verkeerd zit...

Benno

Dank je wel voor de adviezen mensen. Wordt dus toch een avondje de heli uit elkaar halen. Lijkt me wel het beste want van crash naar crash gaan wil ik ook niet. Leer ik de heli ook weer wat beter kennen en kijk ik daar een eventuele volgende keer ook niet meer tegenop:). En als ie dan weer vliegklaar is toch maar weer trainingskruis eronder en nog meer hooveren, aangezien ik hem vanaf sec 1 niet in een hoover heb kunnen krijgen...;)
En simmen, simmen en simmen!!

Krijg je die nieuwe rotorbladen altijd zo moeilijk in de holders? Holders zijn niet beschadigd. Heb ook nieuwe liggen maar daar gaan de bladen ook al wat moeilijk in. Moet je de rotorbladen aan het begin altijd een beetje opschuren of zo? Ik ben een beginner en hoor het graag mensen...:). Ik vind ze er zo vast inzitten...

Laatst bewerkt:
Is de maatvoering van de root van de bladen wel hetzelfde als de bladen die je eerst had?
Schuren aan bladen kan je beter niet doen.
met aluminium grips kan je na een klap op de bladen wel eens hebben dat er wat braampjes aan zittenof dat ze een beetje dicht gedrukt zijn, met kunststof grips kan er wel eens wat verschil in de binnenmaat zitten (productie krimp).
Als de bladen gewoon weg kunnen klappen als je ze erin hebt zitten dan is het goed.

Is de maatvoering van de root van de bladen wel hetzelfde als de bladen die je eerst had?
Schuren aan bladen kan je beter niet doen.
met aluminium grips kan je na een klap op de bladen wel eens hebben dat er wat braampjes aan zittenof dat ze een beetje dicht gedrukt zijn, met kunststof grips kan er wel eens wat verschil in de binnenmaat zitten (productie krimp).
Als de bladen gewoon weg kunnen klappen als je ze erin hebt zitten dan is het goed.

Maatvoering moet ik dan ff met de schuifmaat checken met de oude (met name de dikte dan...). Het zijn gewoon 450C (fiberglass) bladen die ik besteld heb bij RCHellevoet (ik weet niet of ik dat mag zeggen). Ik moet ze der een beetje met geweld in zetten en als ze er dan in zitten hoef ik ze eigenlijk niet meer vast te draaien met de inbus boutjes. Ze zitten al vast, zo moeilijk gaan ze der in. Ik heb ze ook in een nieuwe bladhouder geprobeerd, maar dit lijkt hetzelfde! Snap het niet helemaal?

Hoi,

De KDS450s krijg ik steeds vaker op mijn workshop. Maar even een vraagje..

-wie vliegt hem eigenlijk in govenor mode?

de regelaar is altijd op stick response afgesteld, dat is goed voor beginners, maar als je kunt hoveren kun je toch beter in govenor mode vliegen?

En wie heeft een link voor de setup van die regelaar?

bedankt
Roel
Pitch-Play

Hallo.
Kan iemand mij kort uitleggen wat het verschil is tussen vliegen in Normal Mode en Governer Mode?
Ik ken wel het Idle Up verhaal.
Maar governer...............???
Vr Dank.
E

Hoi,

Het verschil is vrij simpel.... Het heeft niks met IDL1 te maken maar wordt wel meestal in deze toestand gebruikt.

Normale mode / stick mode etc houd in dat de toeren afhankelijk zijn van de stick-positie in en de gascurve. Dus geef jij heel snel opeens VOLGAS dan zal die motor proberen dit te volgen. Ideel voor beginners omdat als je stick laag doet is de motor ook direct uit.
Dus in hier duw je eigenlijk Ampere in de motor en dus bij verschillende akku spanningen heb jij bij 80% gas veschillende toerentallen..

De govenor mode houd is dat de regelaar ZELF de toeren constant houd. Jij programeert een horizontale lijn als gas curve in, met andere woorden de toeren zullen altijd constant zijn op welke positie dan ook. Dit vliegt een stuk rustiger omdat de toeren constant blijven en de heli puur op zijn collectieve Pitch omhoog cq omlaag gaat.

De govenor mode reageert ook HEEL TRAAG op volgas. Dus als jij de heli aanzet (0-gas) en naar IDL-1 schakelt (bijvoorbeeld 80% gas) dan zal die rustig naar zijn toerental gaan maar wel op dat toerental blijven.

Bij beginners is het dan nu wel zo.. Bij Paniek moet je dus de Autorotatie / engine cut gebruiken omdat ook bij knuppel laag de motor die toeren anders blijft houden!!!

Resume
Normale mode stuur je met ampere aan die door de motor moeten vloeien !!!
Gonevor mode geef jij aan welk toerental de heli moet hebben.

Duidelijk?

Laatst bewerkt:
Hoi allen,

Ik heb een heel andere vraag,

Ik heb één van mijn main blad houders stuk en daar staat de letter B op.

Nu is het zo dat ik nog een goede B heb liggen maar kan ik met twee B genummerde main blad houders vliegen?

Je hoort een A en een B te gebruiken maar ik zie geen verschil?

Wie o wie

Anders moet ik opnieuw gaan bestellen en sta ik wéér stil.. :(

Groeten,

Jan.

Back