Kds-450s

Ik zou werkelijk niet weten waarom niet. MAAR meestal worden bladen in SETS uitgewogen en uitgeleverd.
Maar of deze kleine bladen ook uitgewogen worden? geen idee..

groeten
Roel

Dag Roel,

Ik heb zojuist mezelf het antwoord kunnen geven, ik heb het gewoon geprobeerd en ik merk geen verschil. Behalve dat ik met de laatste crash kennelijk ook mijn hoofdas een beetje heb krom gedrukt :( al lijkt de Heli er geen last van te hebben maar bij de volgende bestelling zal ik gelijk maar één mee bestellen.

Maar ik vlieg weer :p:p

Groeten,

Jan.

Govener komt oorspronkelijk bij brandstof motoren vandaan.
Voor electro motoren is het wel een goede optie als de motoren een Governer optie hebben maar bij de goekopere motoren is die optie er niet.
Je hebt namelijk een terug koppering van het toerental van de motor op de regelaar...

In de duurdere regelaars zit er wel een governer mode maar die maakt gebruik van een stroom reactie regeling..
Eigenlijk probeert die de motor stroom extreem op te regelen als er extra stroom gevraagd wordt.
Dat wil je echter alleen als je dat vermogen ook echt kunt halen uit je accu en je motor kan die extra stroom verdragen...

Bij de goedkopere heli's heb je een motor die net het vermogen kan leveren en die krijgt het dus zwaar met die extra stroom..
Verder zijn de lipo's maar net sterk genoeg voor een normale vlucht en zullen die het zwaar krijgen met de governer mode...
Daarom

Alleen governer mode gebruiken als je accu sterk genoeg is (genoeg extra C) en je motor genoeg over capaciteit heeft...

Overigens ter compensatie van het gemis van de governer raad ik altijd aan de Pitch lineair te houden en de Throttle vlak te houden met een 10% stijging...
Dat wordt dan normaal iets van 0-60-65-70-75....
Waarbij de laatste 75 ook wel weer terug op 100% kan staan zodat je toch alle power hebt...
die 10% stijging is ter compensatie van het inkakken van de motor...
Op het gehoor vlieg je dus met ongeveer dezelfde headspeed...

Benno

Hoi jan,
Ik zie bij de metalen bladhouders nergens een A of B op..
Volgens mij is die A en B alleen maar belangrijk zodat je altijd dezelfde blad afsteld als je het bladspoor afsteld..
Je wilt niet vandaag de A omhoog draaien en morgen de B en overmorgen de A zodat de hele pitch omhoog gaat...
Dus gewoon met een edding stift 1 bladhouder merken...
en alleen die op of neer draaien...

Benno

ps pas op met trillingen...
Ze geven soms nieuwe problemen als je te lang er mee door blijft vliegen...
Een kromme hoofdas kan de lagers extra snel doen slijten bv...

Mensen,

Ik heb pasgeleden twee setjes nieuwe blades besteld. De nieuwe blades zijn met de schuifmaat gemeten ongeveer 5 mm dik. Dit terwijl de oude ongeveer 4,5 mm dik waren. Is dit normaal? Heb toch echt fiberglass blades besteld voor de 450C. Of moet dit gewoon een beetje slijten...

Hoi David,

Ik vind het vreemd dat die afwijking in dikte erin zit.
Ik zou in jouw geval altijd even controleren dat de rootdikte van de bladen die je koopt juist zijn.
Zijn ze dunner dan kan je spacers gebruiken, zijn ze te dik dan zou je naar passende grips moeten zoeken (beetje duurder :) ).
Je moet eens kijken wat de standaard T-rex 450 grips voor maat hebben, daar zijn namelijk de meeste bladen voor gemaakt.

Hoi Eric,

Ik begrijp dat de afwijking dus niet normaal is. Jammer, zit ik met twee nieuwe setjes van die bladen, anyway komt wel goed. Ik zal het van te voren idd eens gaan checken. Wat is eigenlijk de normale dikte voor een 450 size?

En natuurlijk weer eens bedankt voor de reactie!!;)

Even gekeken op inet en idd zijn bijna alle blades 4.5mm dik. Dit is de dikte die ik nodig heb...Vreemde zaak. Zal eens goed kijken wat ik besteld heb...
Bij de meeste advertenties staat de dikte van de blades er eigenlijk niet bij? Blijft dus een gok...

Laatst bewerkt:
carbon bladen zijn meestaal net wat dunner. Waarom weet ik het ook niet. Op mijn copterx450 had ik vroeger altijd 315 houten bladen van align. Die pasten toen ook moeilijk erin. Even schuurpapier er overheen en was het weer goed. Maar op de align bladen zat ook een stuk plastic die je wel een beetje kon afschuren. FG bladen en carbon zou ik niet gaan afschuren.

ik heb sinds kort een KDS450S. Is mijn eerste CP heli. En heb nu na 10 accu's volgens Radds school of rotary flight vandaag de eerste keer 45seconden redelijk stabiel gehoovered. Ik kan dat traininsprogramma echt iedereen aanraden.

Nu heb ik het volgende probleem met mijn heli. Wanneer de zender op throttle hold sta en ik de accu aansluit kan het toch zo zijn dat de heli soms korte stoten gas geeft wanneer ik met een willekeurige knuppel beweeg. Toont dit alleen maar aan dat het goedkope electronica is, hebben anderen dit probleem ook?

Verder vindt ik het een fijne heli, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Al ervaar ik soms toch wat rare vibraties tijdens het hooveren. Ik vraag me af of de training gear hiervan de oorzaak of een versterker is. Want de training gear zie je soms toch behoorlijk vibreren.

Superleuk om te lezen dat je al hovered Danny!

De throttle hold vertrouw ik eigenlijk nooit 100%, hoe goed of hoe duur een ontvanger/zender of snelheidsregelaar ook is.
Ik houd ook nog altijd mijn stick laag met mijn duim, en geef pas gas of schakel pas naar een idle-up modus als de heli op veilige afstand is.
Is een goede gewoonte.

Het trainingskruis kan gaan resoneren in een hover.
In het slechtse geval kan je zelfs last krijgen dat het voor grote afwijkingen en zelfs onbestuurbaarheid gaat zorgen.
Ik vind die dingen fijn voor de eerste stappen, binnen het vierkantje blijven....
Zodra je de heli goed stabiel kan houden (gecontroleerd), je de staart altijd naar jezelf toe kan sturen (comfortabele stand) en hem zacht en beheerst neer kan zetten dan kan dat kruis eraf.
Een heli vliegt veel beter zonder kruis.

Grt,
Eric

Wat het ook nog zou kunnen zijn met je gas, valt wel onder de noemer goedkope electronica.
Ik weet niet wat voor een servo's maar door het bewegen van de andere stick bewegen natuurlijk de servo's en die nemen soms zo veel stroom op dat de 5 volt spanning te ver inzakt wat onberekenbare electronica kan opleveren..
Ook kan het gewoon 35Mhz storing zijn (als je tenminste 35Mhz gebruikt) al moet je dat dan echt ook tijdens het hooveren merken..

Dus..
Voor 35 mhz geldt de ontvangst en zend antenne's optimaal maken...
(antenne draadjes nooit opspoelen of langs metalen gedeeltes spannen...)

Voor die 5Volt problemen bestaan er ontstoor condensatoren..
Die prik je op een vrij ontvanger kanaal en bufferen de 5 Volt...

Maar verder ben ik het met Erik eens..
Heli's zijn gewoon gevaarlijke machines en je zelfbouw werken kunnen wel eens iets doen wat je niet verwacht daarom altijd afstand en vrije ruimte bewaren..
En ja een meesterlijk stuk dat van RADDS...

Benno

het rare is dus dat hij er alleen de eerste 30s last van heeft. Als ik de accu aansluit van de heli en dan vervolgens de swashplate wat laat bewegen gaat de motor kortstondig (haperend) draaien. Na een seconde of 30 gaat dit over en werkt het allemaal normaal. Het is 2.4G trouwens.
Ga gewoon rustig sparen voor betere zender en dergelijke.

Wat is overigens een goede headspeed voor de KDS 450S? Mijn throttle curve is nu 0-50-70-85-100 en pitch curve 50-62-75-87-100. Op die manier hoover ik ongeveer bij half stick.
Volgens een headspeed calculator is hij max 3500rpm. Kan ik beter naar een hogere throttle curve met een kleiner motortandwiel?

Kort filmpje van oefenen vandaag [media=youtube]HtSiin2gdGE[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou alleen de thr curve wat verhogen naar b.v. 0-65-70-75-80. (je gaat voorlopig toch niet op 100% vliegen). Wel rustig optoeren.

Ellende met 0-50-70 is dat als je je heli laat zaken, zaakt ie 2x zo snel omdat je A: Je pitch verlaagd en B: je toeren tegelijk. En als je hem wilt oppakken gaat het moeizaam omdat je motor nooit optijd opgang komt.

Ja over curves valt veel te discuseren..
uiteindelijk moet je het zelf weten wat je prettig vind voor jou vliegstijl..

Echter aan de beginner raad ik altijd een paar basis regels aan..
1. Pitch curve altijd linear...
2. Pitch curve in normale mode (voor landen, op stijgen, en hooveren) beginnend bij 20.. dus 20-40-60-80-100
en in de overige modes 0-25-50-75-100...

Je wilt nl bij het landen de heli niet de grond in boren...

3. Throttle curve vlak rond de hoover en niet te hoog de eerste maanden..

Dat wordt dan voor normaal iets van 0-50-55-60-100
De 0 voor het uitzetten van de motor in stick down..
50-55-60 vlak maar toch iets schuin om de belasting van de pitch te compenseren...
Op het gehoor moet de heli dezelfde aantal toeren blijven maken anders die schuinte aan passen..
en 100 % aan het einde om toch alle power te houden als je een bijna crash wilt voorkomen...
Is de 50-55-60 te langzaam om de heli rustig te houden (staart kan gaan wobbelen (niet hunten)) dan de lijn 10 om hoog...
Bedenk goed..
Hoe meer toeren hoe meer power maar ook worden de stick bewegingen meer versterkt en dus word de heli bewegelijker...

Hooveren hoor je net boven het midden te doen (midden hoort 0 graden pitch te zijn) en net onder het midden is inverted omhoog...
dus hooveren op ong 60% stick....

Ik zou de stunt of idle up stand iets hoger zetten zodat je makelijk iets bij kan zetten als je te weinig power hebt...

bedankt voor de tips.

heb jammer genoeg gister de vertical fin te hard tegen de grond gezet waardoor deze in de draaicirkel van de tailblade boog en daar wat stukken heeft doen afbreken.
Het main frame lijkt ook krom te zijn maar lijkt me onwaarschijnlijk dat dat met de crash te maken had. Al was wel de belt tension pulley krom.
Vanavond even alles repareren en dan hopelijk snel weer gaan oefenen. Was denk ik iets te overmoedig om het trainingskruis er al af te halen. Anderzijds buigt de alu fin wel heel makkelijk.

Ik heb een KDS 450C rtf set aangeschaft.:D
Hierbij zit een kds K-7X zender. De nieuwe 7 kanaals zender van KDS.
Alle ingestelde waardes in de zender even nagelopen en opgeschreven, het meeste is me wel duidelijk.
1 vraagje:
De zender geeft een alarm als de accuspanning beneden een ingestelde waarde komt.
Weet iemand wat een veilige minimale waarde is om hier in te voeren?
De zender wordt gevoed door 8 nimh aa batterijen van 2700mah.
Standaard staat hij op 9,0 volt.

Ja, ik weet dat regelmatig opladen beter is als vertrouwen op een metertje in een lowbudget zender. :mrgreen:

Back