KJ66 Conversies

Kende je dit filmpje al, (vast wel) hier kun je mooi in de motor zien hoe de verbranding is.
Grt,
Peter
Hoi Peter, ik kende dat filmpje inderdaad, heel mooi hoe ze dat gemaakt hebben. Kunt inderdaad goed zien hoe de verbranding loopt hoewel je er niet blind op moet staren wat ik in het begin wel eens deed. Zo kun je aan de buitenkant van de kamer na een run mooi zien waar de vlam zat vanwege metaal verkleuring...., dat is echter deels waar, de vlam loopt in en curve en komt pas later met de kamer in contact waar je het pas ziet op gloeien. Kijk maar eens naar de allervoorste gaatjes, daar zie je ook en practige blauwe vlam dus deze kamer verbrand mooi aan het begin..... je moet er achter komen.....;)

Groetjes,

Beste Turbinebouwers, bij deze wil ik mij tussen jullie voegen om weer wat turbinebouw op te doen.....Ben er een paar jaartjes mee gestopt en heb er weer zin in....
Ongeveer de laatste 15/20 jaar 25 turbines gebouwt met succes en wil er weer wat mee gaan stoeien.... Martin?, heb jij je eerste turbientje nog?...

Gr Bram
Hoi Bram, mooi dat je weer begint, alle animo hier is welkom! Ik lees dat je het nodige gebouwd hebt, die ervaring kunnen we hier goed gebruiken hoor. Heb je misschien nog wat foto's van toen?

Groetjes,
Gerald

Beste Gerald,

Foto,s ja dan zal ik moeten zoeken, het is al weer ff geleden....
Ben begonnen in de tijd van de FD3 van Kurt, toen overgegaan op Kamps en later werd het een mengelmoes van Kamps en KJ.. Mijn turbines draaiden max. 100k/min. met 4 tot 5 kg druk.... Hoger ging het nog niet, dit door het gebruik van de toen nog kleinere compressor 2037 en zelbouw turbinewiel...
Mijn doel was om een turbine te bouwen en er mee te vliegen, dit lukt vrij snel.
Heb in die tijd (10/15 jaar geleden) vele zelfbouwmodel compleet met turbine verkocht en van het geld ging ik met de familie op vakantie en begon ik weer overnieuw...Zo heb ik er vele gebouwd...In die tijd hebben vele van mijn kennis geprofiteerd en nu doe ik het van jullie...Wat het bouwen van turbines betreft, ik heb het meeste geleerd van mijn oude vriend Adrie lamme...Hij is degene die voor Kurt al een turbine draaiend had....Ok ik laat het er even bij en zal eens naar wat foto,s zoeken.... Groet Bram...... En Rene! ik kan wel wat rvs gebruiken....
Laat maar weten..

!

Beste Gerald,

Foto,s ja dan zal ik moeten zoeken, het is al weer ff geleden....
Ben begonnen in de tijd van de FD3 van Kurt, toen overgegaan op Kamps en later werd het een mengelmoes van Kamps en KJ.. Mijn turbines draaiden max. 100k/min. met 4 tot 5 kg druk.... Hoger ging het nog niet, dit door het gebruik van de toen nog kleinere compressor 2037 en zelbouw turbinewiel...
Mijn doel was om een turbine te bouwen en er mee te vliegen, dit lukt vrij snel.
Heb in die tijd (10/15 jaar geleden) vele zelfbouwmodel compleet met turbine verkocht en van het geld ging ik met de familie op vakantie en begon ik weer overnieuw...Zo heb ik er vele gebouwd...In die tijd hebben vele van mijn kennis geprofiteerd en nu doe ik het van jullie...Wat het bouwen van turbines betreft, ik heb het meeste geleerd van mijn oude vriend Adrie lamme...Hij is degene die voor Kurt al een turbine draaiend had....Ok ik laat het er even bij en zal eens naar wat foto,s zoeken.... Groet Bram...... En Rene! ik kan wel wat rvs gebruiken....
Laat maar weten..
Is goed Bram,ik spreek wel met je af heb nog wel genoeg plaat en ook wel gelasert spul .

meeste plaat is 0.5/06 mm en evt 0.4 mm rvs 316 ti
ringen rvs 0.4 304 tapt iets makkelijker!

Bsete Gerald,

Hier enkele foto van de turbine en onderdelen..
Helaas kon ik niet wat fd3 foto,s vinden.....
Ben ook begoonen met de bouw van jouw ontwerp, heb alvast wat compressors met 7mm gat gevonden ( 10 stuks)
Zelfs ooit begonen met een turbine met 108mm comp....
Turbinewiel gemaakt van inc. 713

Gr Bram

full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bsete Gerald,

Hier enkele foto van de turbine en onderdelen..
Helaas kon ik niet wat fd3 foto,s vinden.....
Ben ook begoonen met de bouw van jouw ontwerp, heb alvast wat compressors met 7mm gat gevonden ( 10 stuks)
Zelfs ooit begonen met een turbine met 108mm comp....
Turbinewiel gemaakt van inc. 713

Gr Bram

Mooie foto,s bram, komen me zeer bekend voor!!!
is jou website nog ergens online?
best goed beschreven al je onderdelen
op je website.

groetjes RENE.

Prachtig spul Bram! Altijd leuk om te zien hoe anderen het maken, leuk om je eerdere KJ66-achtigen te zien. Met deze torretjes is toch eigenlijk turbineland pas in een stroom versnelling gekomen, dankzij hobbyisten zoals jij :D.

Groetjessss,

Beste Rene,

Wat de website betreft: Deze was in een keer verdwenen?
Had er natuurlijk geen copie meer van......Ik had hem ergens bij tiscali geplaatst
maar is daar weggehaald...
Maar goed....De onderdelen hier worden weer aan de lopende band gemaakt...
Ik heb 10 compressors 409179-002 met 7mm gat dus ik kan ook met de GR130 beginnen ..Eerst maar eens een paar orginele kjtjes bouwen voor de fun..
Laat weten wanneer ik weer bij je aan kan kloppen voor wat rvs strips of zo.
Ja wat de foto,s betreft, ik moet ze ook nog hebben van de fd3. Daar heb ik wel honderden onderdelen van gemaakt....Als het moet bouw ik van die motor alles uit het hoofd zonder boek, hahahahaha....:rolleyes:

Gr. Bram

Beste Rene,

Wat de website betreft: Deze was in een keer verdwenen?
Had er natuurlijk geen copie meer van......Ik had hem ergens bij tiscali geplaatst
maar is daar weggehaald...
Maar goed....De onderdelen hier worden weer aan de lopende band gemaakt...
Ik heb 10 compressors 409179-002 met 7mm gat dus ik kan ook met de GR130 beginnen ..Eerst maar eens een paar orginele kjtjes bouwen voor de fun..
Laat weten wanneer ik weer bij je aan kan kloppen voor wat rvs strips of zo.
Ja wat de foto,s betreft, ik moet ze ook nog hebben van de fd3. Daar heb ik wel honderden onderdelen van gemaakt....Als het moet bouw ik van die motor alles uit het hoofd zonder boek, hahahahaha....:rolleyes:

Gr. Bram

Hoi Bram , het is mischien handig als ik gewoon weer eens naar je toe kom met plaat en wat gelaserd spul , kun je uitzoeken wat je kunt gebruiken , dan spreken we wel weer verder wat je nodig hebt .
Mooi man dat je weer begonnen bent .
ik hoor wel weer .
groet Rene.

Bt 108

Rene, Hier wat foto,s van de melkbus turbine jajajajjaja!!!!!!!!!!

Turbine ontwerp voorkant Kamps en achterkant Schreckling.

Wordt een beste, gr . Bram.

full
full

Fd3/64

Jaja, toch nog een fotootje gevonden van een van mijn eerste turbines.
De Schreckling FD3/64 75.000 rpm met 22N. Gaan met die banaan.
Geweldig zoals dit motortje draaide toen.
Heb er in die tijd wel 10 gebouwd. Sommige verkocht en sommige opgeblazen.
( Boven de 80.000 rpm knalde vaak de houten compressor uit elkaar,:oops:.

full

Gr. Bram

reading last Gerald news i made new CC for my ut 160
with original CC i have not stable flame at idle (maybe much hole in front)
and some problem in accelleration

524131_3582662889842_435360149_n.jpg

Hi, I must say I havn't fully tested this chamber yet. First impression at higher rpm did not make very much difference compared to the normal chamber, but again I did not try to get the best potential out of it. Last few months no time at all, very busy working on my new home which is comming to an end, next week last project, the hobby room! ;)

Best regards,
Gerald

GroteFoto-37R7PLYQ.jpg

GroteFoto-YZDYPWV3.jpg

new home..new model room!!! ;););)

Gerald...i must to confinate the flame in front to Combustion Chamber because
flame passes trought EGV in 1 zone.. suggestions?

in my opinion the Original CC ut160 is critical design

Trial and error! :cool: Be prepared to abuse one chamber for the sake of testing. Maybe more air is needed on front for better combustion..., maybe less air is needed there to keep flame to the front, maybe more mix in front is required by means of offset holes.....every engine type reacts different, you need to try and see.

Rgds,
Gerald

tryed 10 min ago...no good test...much flame out egv like previous chamber
i try with another design...
but i think that in n.2 engine there are a part of lubrication flow that is sucked by compressor....
i drilled 3 hole in the diffuser like jet cat discharge flow in the tunnel
i changed several injector ring but hot spot always in the same position of oil injector

Burn pattern seems to be oke looking at the picture?

part of lubrication flow that is sucked by compressor....
i drilled 3 hole in the diffuser like jet cat discharge flow in the tunnel
i changed several injector ring but hot spot always in the same position of oil injector
I had some similar problems a while ago when testing to 20kg thrust, always in the same spot dispite using different fuel nozzle rings. Fuel pressures are reaching very high values and oil restrictor may not be sufficient at those high pressures giving more fuel and acting as a 13th nozzle. Can't make smaller restrictor though as low rpm would not give enough lubrication, tried this the hard way...! I made fuel nozzle ring as wide as possible, 4mm overal (3mmid), except where it enters the engine it remains 3mm od, 2mm id. I also use 1mm od, 0.5mm id wide brass needles with 50mm length to decrease resistance, I think it might have helped although I did not test the engine at 20kg since, mine are set to a sollid 18kg thrust which is fine.

I have ordere the new turbinewheel from Dieter (jetmax) which has same core diameter, larger tip at 74mm. This could pump up the power to 22+kg, more air flow at lower rpm. We will see in a few months when my home construction is ready....

Best regards,
Gerald

ps, I don't use the 3 holes rear of diffuser, they gave too much air pressure and static force on the rear of compressor. Imagine, 2 bar overpressure give about 50kg piston force in forward direcion which add's up on the existing forces....

hello...

i reduced the lubrication flow some time ago with siringe needle like jetcat
i changed various injector 0,6mm 0,8mm 0,5mm diam. but same hot spot
but around idle rpm and max rpm...intermediate rpm hot spot seem missed..

in this engine last test 2 hot spot oil lubrication zone and opposite zone..
the flame pattern seems ok...but in 2 zone the flame go to rear...

open or add the rear holes?

530080_3599717116187_1027231792_n.jpg

ps..i can try to close n.2 of 3 holes rear diffuser.. (i see this method in jetcat engine)

your gr180 will take new 74mm wheel?

Back