KJ66 Conversies

Vind het wel.........

geheim.gif


Han
 
nee je bedoelt axiaal Gerrit jan, toch?

ik heb de wiggen gehalveerd
op een speciale manier

Ik heb bij mijn kj 66 de schoepjes die rond om zitten in het verleden , in de door laat weg gehaald achter de wiggen laten staan met gevolg een beter draaiende motor koel en super snel er draaien op dit moment nog 3 van die motoren bij andere model bouw vliegers.
Ik heb er nooit een foto van gemaakt om dat het er niet uit ziet maar het werkte .
Nu maak ik alleen nog maar door lopende wiggen.
gr Gerrit Jan
 
hey gerald
lukt het wat met de dragbrace ?
ben nog steeds met peter bezig de frees op orde te krijgen en dat valt niet mee
de comp was in de war loopt nu eindelijk weer dankzij peter .
moest een nieuwe videokaart in kon de comp boer niet voorelkaar krijgen en alles in de war geschopt peter heeft alles er opnieuw opgezet en nu werkt het weer als vanouds pffff
zo zie je maar weer de grootste uitdagingen gebeuren in de kleinste schuurtjes en uitvindingen kijk naar ons en martin
grt mendelt
Hoi, ik hoop er volgende week mee te beginnen, nog wat extra materiaal bestellen. Afgelopen weken beetje bij beetje met de F16 airframe bezig geweest, de kleine slurpt (letterlijk) ook lekker veel tijd op..., maar wel leuk! Goed dat je comp weer aan de gang hebt, ik heb ook geregeld ruzie met dat ding, vandaar dat ik toch vaak weer 'old-school' aan het handwerken ben, werkt dan voor mij uiteindelijk toch sneller. ;)

Groetjesss,
 
Eindelijk!!!!!

Sow....., tientallen testen verder en eindelijk het euvel gevonden!!!!:zon:

Wat was er ook al weer mis? Na een tweede GR180 gebouwd te hebben heb ik de eerste, die al 60 vluchten in m'n grote F16 heeft zitten, aan een revisie onderworpen. Na de revisie bleek hij zijn max toerental niet meer te kunnen halen, boven 112.000 toeren ging de compressor in stall/surge, erg luid pulserend kabaal, geen vermogen meer en hoge EGT's. Heb zo'n beetje alles wat ik vervangen heb één voor één terug gezet maar er was telkens geen verschil, hele berg kleine aanpassing gedaan en weer geen verschil, ik werd er zo langzamerhand helemaal gek van! :hammer:

Poosje afstand van genomen en toen maar eens een wijze les van Martin geprobeerd:
hij kan het gewoon niet kwijt
wat ik toen gedaan heb is elke keer een boutje van de ngv uitgedraaid
dat ie lucht lekt als het ware
het werd steeds beter
nou ,dan weet jij wel wat het probleem is
juist te weinig doorlaat
ngv moet je afblijven ,dat geeft enkel maar meer warmte
dus je weet dat het van voren goed zit
maar hoeveel kan die kamer kwijt

dus word het gaatjes boren , tot ie rustiger word
althans ,dat is mijn gedachte
ik weet dat je niet langs kunt komen;)
dan word het lange afstands hulp hahaha
Grotere gaten in verbrandingskamer had ik al geprobeerd, geen oplossing....en dan maar boutjes verwijderen. Na 5 boutjes durfde ik niet verder te gaan omdat anders de motor uit elkaar valt. Wél kon ik iets meer toeren draaien, nu naar 117.000, daarna nog steeds surge. Hmmm. Er is dus inderdaad té veel lucht. Conclusie is dat in de laatste revisie de compressor té goed werkt. Eigenlijk zou er een grotere turbine wiel in moeten maar dat gaat niet zomaar, dus dan maar de compressor weer minder efficient maken. Grappig trouwens dat die 5 gaatjes héél veel lucht uitspugen tijdens het draaien maar dat de EGT's nauwelijks omhoog gaan, ook een symptoon dat er méér dan genoeg lucht is.

Truuk is dat de flow en dus ook druk te hoog wordt waardoor de lucht in de motor gaat stagneren. De relatieve aanvalshoek van de diffuserbladen wordt steeds platter en platter totdat deze net zoals een vleugel overtrekt. Dat is de inleiding van de surge. Daarna hersteld het onmiddelijk maar omdat de motor dezelfde toeren blijft draaien komt het meteen weer terug, vandaar het pulserende geluid. Geef je dan geen gas terug zou je de motor serieus kunnen over verhitten en zelfs beschadigen, een straalmotor kan zichzelf niet uit deze status herstellen, dat kan alleen door gat terug te geven.

Toch maar weer eens heel precies naar alle gereviseerde onderdelen kijken, lang verhaal kort maken, ik had de compressor passing tóch precieser en beter gemaakt waardoor het té efficient werkte.....geloof je toch niet? Zie foto hieronder:
GroteFoto-W6R7QSML.jpg


Het gaat hier dan puur om het laatste randje, laatste 2mm. Bij de oudere passingen liep hij daar beetje uit en niet zo mooi mee. Afgelopen week dit randje ook een beetje afgedraait, we praten dan over 0,4mm wegdraaien van het laatjes stukje passing.

Nét terug van testen en jawel, 100% vermogen terug!!!:banana:

motor draait zelfs erg koel op vol vermogen (tis buiten ook lekker koud dus dat help wel) en weer enorm snelle acceleratie. Yesss, we zijn weer terug, hé hé! Had niet gedacht dat zo'n klein randje ál het verschil kon maken, heeft me weken hersenkraken gekost ha ha ha! Motor eindelijk weer klaar voor inbouw in de nieuwe F16. Dat turbine bouwen is soms toch écht zwarte magie....:cool:

Weer terug op ruim 18kg vermogen:
GroteFoto-BNUV837F-1.jpg


...en hij voelt zich er nog happy bij ook, onder 650 graden:
GroteFoto-JWELEPAF.jpg


Motor weer klaar voor inbouw in de nieuwe tweezitter F16B.

Groetjes,
Gerald
 
Ha, prachtig :) Diff is dus niet niet toe aan zo'n strakke passing. In theorie zou je de compressor een stukje kleiner kunnen maken zodat je luchtsnelheid aan de rand iets zakt.
 
Precies!

Ik had bij het samenstellen van deze motor een zo groot mogelijke compressor gezocht om zoveel mogelijk vermogen uit dit torretje te halen. Dat is me gelukt maar je kunt inderdaad stellen dat hij een fractie te groot is. Maakt hem in de lagere toeren wel heel erg koel, je kunt uit deze motor jáááren 15kg halen bij een P80 motor gewicht. Tsja, het blijft experimentere hé? ;) Ik zal een notitie in mijn download tekeningen zetten.

Groetjess,
 
Goed te horen .dat je motor weer oke is
Weer wat geleerd het luisterd allemaal toch wel erg nauw .
Maar met een volgende motor kan er net wel weer iets anders zijn.
Een goed lopende motor niets meer aan doen blijkt ook uit dit verhaal .
gr Gerrit Jan
 
Laatst bewerkt:
Hee Gerald,

je wilde het gewoon weer te precies maken, hele goede eigenschap alleen hier blijkbaar net iets te.

Mooi dat het gevonden hebt, het weer wordt ook weer meer vliegbaar dus binnenkort maar weer eens vliegen toch?

Grt en knutsel ze,
Berto.
 
Mooi man

@Gerald.

Alles goed met kleine Boet? Suus al weer een beetje glad getrokken?
Martin ja, wat zal ik zeggen, als hij het niet meer snapt :wink:
Die Switzer pomp is waarschijnlijk ook verantwoordelijk voor de nieuwe Frank 250, of er zit een zelf gefreesde compressor in? Ongelofelijk wat er uit een CV 470 gasbusje te halen is :wink:
Denk dat Martin ook wel effe zo,n nieuwe Frank wil onderzoeken ( vindt tie waarschijnlijk nog wat power ook :wink: )

Groet Ger.
 
Back
Top