KJ66 Conversies

GR180 probleem: surge.....!

Hoi, afgelopen week weer de draad opgepakt door m'n #1 GR180 revisie waar ik aan begonnen was af te maken. De motor heeft nu een doel gekregen en moet rap af. Alleen nog effe aftesten dacht ik.......:( Dat bleek nog effe anders te gaan dan ik dacht. In eerste instantie vrij hoge egt's, na een aantal testen er achter gekomen dat de voorkap afdichting niet goed werkte, een grotere groef er in gerdraaid en een dikkere o-ring die ik ook bij m'n andere GR180 heb gebruikt. En inderdaad EGT's nu goed naar beneden, probleem opgelost......maar heb nu een ander probleem er bij. Vanaf 113.500 toeren gaat hij vet in de surge. Hoop kabaal, lijkt wel een pulsejet. Alleen snel gas terug geven is dan de oplossing want de motor hersteld zichzelf niet. Huh...., wat is dat nu? Inmiddels ruim een week verder, hoop testjes gedaan en nog niets gevonden. Eerst een paar kleine aanpassingen aan ngv en kamer gedaan met geen resultaat, snap er weinig van. :confused: Ben nu allerlei onderdelen die ik vervangen heb weer terug aan het zetten zoals de compressor en verbrandings kamer. Vindt het erg vreemd, de motor heeft ruim 60 vluchten gevlogen op de grote F16, en de andere GR180 doet het daarop nu ook prima, de revisie heefd weinig aan de motor verranderd.

Nog uit te proberen zijn de sticks terug wisselen, verbrandingskamer terug, NGV/turbine schoonmaakbeurt geven en mogelijk de lagervoorspanning iets verhogen die nu aan de lage kant is maar heb er weinig geloof in.

Iemand iets dergelijks mee gemaakt?

Van de week maar weer verder maar krijg er aardig een punthoofd van...:hammer:

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-JFYO3U7O.jpg
 
Hoi gerrald kan het zijn dat het lager blijft hangen?
Hebben wij ook gehad lager huis opgepoetst en het vreselijke geluid is weg.
het lager is gevoelig voor de voorspanning die je geeft.
enige beste oplossing is stalen bus en daar het lager in laten glijden.
ad en is Gerritjan heeft het zelfde probleem gehad en na deze verandering nooit meer dit soort geluiden meer.
van middag de twee motoren nog zien draaien ,en lopen echt perfect.
was echt weer eens gezellig jetten met gerritjan en z,n formost .
volgende keer maar weer eens filmpjes maken.
gr Rene.
 
Hoi gerrald kan het zijn dat het lager blijft hangen?
Hebben wij ook gehad lager huis opgepoetst en het vreselijke geluid is weg.
Hoi Rene, dat is een mogelijkheid die ik zeker meeneem. Het is echter geen "raar" geluid wat de motor maakt, de compressor gaat in Surge wat betekend dat de hele motor stagneerd en inklapt, werkelijk oorverdovend geluid, veel luider dan het ding op vol vermogen. Er zitten reeds stalen lagerpassingen in en echt meedraaien doet hij volgens mij niet, ik zie geen slijt/polijst sporen in de zitting, ook blijven de lagers in prima conditie. Waar ik zelf op doel met de lage voorspanning is dat mogelijk de rotor naar achteren verplaatst en daardoor plotseling compressor druk verliest als gevolg van het wegvallen van de strakke compressor passing. Ik denk dat dit onwaarschijnlijk is maar ik ga het wel testen door de voorspanning iets op te voeren. Bij alle testen tot nu toe surged hij precies bij 113.500 toeren, dat zou dan hopelijk moeten verschuiven naar een lager of hoger toerental....(liefs boven 120K want dan heb ik er geen last meer van.

Groetjes,
Gerald
 
vreemd geluid.

Hoi Rene, dat is een mogelijkheid die ik zeker meeneem. Het is echter geen "raar" geluid wat de motor maakt, de compressor gaat in Surge wat betekend dat de hele motor stagneerd en inklapt, werkelijk oorverdovend geluid, veel luider dan het ding op vol vermogen. Er zitten reeds stalen lagerpassingen in en echt meedraaien doet hij volgens mij niet, ik zie geen slijt/polijst sporen in de zitting, ook blijven de lagers in prima conditie. Waar ik zelf op doel met de lage voorspanning is dat mogelijk de rotor naar achteren verplaatst en daardoor plotseling compressor druk verliest als gevolg van het wegvallen van de strakke compressor passing. Ik denk dat dit onwaarschijnlijk is maar ik ga het wel testen door de voorspanning iets op te voeren. Bij alle testen tot nu toe surged hij precies bij 113.500 toeren, dat zou dan hopelijk moeten verschuiven naar een lager of hoger toerental....(liefs boven 120K want dan heb ik er geen last meer van.

Groetjes,
Gerald
ja voor ons is het een vreemd geluid , de overeenkomst is wel dat mijn ervaring je maar een ding wil is gas eraf het is altijd bij een bepaald toerental en meen me te herinnenren dat er dan ook trilling ontstaat, dus denk ik dat het met de voorspanning heeft te maken, maar het is maar een idee wat gelijk bij me opkwam toen ik van dit problem hoorde.gewoon weer je testjes doendat is het beste wat je kunt doen.
maak ook gelijk een raport van veranderingen die je uitvoerd,bv verandering ringetjes aantal ,dan kun je later altijd daar op terug vallen.
dat doen wij wel uit ervaring na een half jaar of langer weet je precies waar je kunt gaan zoeken.
oh ja golf ringen verliezen ook hun veerkracht na jaren gebruik.
groetjes Rene
 
Laatst bewerkt:
@Gerald.

Hoe 'open' is je VK nu aan de intrede zijde? nog steeds 24 gaatjes open van de oorspronkelijke 32 volgens tekening?
Doordat je de comp passing nu strakker hebt kun je misschien een mmtje wijder gaan zitten aan de stuwkant? omdat je totaal luchtdebiet hoogstwaarschijnlijk hoger ligt en deze niet zo makkelijk kwijt kan kan je eerder tegen de druk=stall grens aanlopen.

just my two cents :wink:

Houwuie Suus goed in de gaten Gerald :wink:

Groet Ger.
 
hoi gerald
ja die surge dat zijn dingen dingen die voor kunnen komen
heb ik bij vele motoren gehad
kom maar eens een keer langs ,dan zullen we eens kijken
mvg,

Martin.
 
kom maar eens een keer langs ,dan zullen we eens kijken
mvg,

Martin.
Da goa nie lukke..., kleine op komst! ;) Ik zoek gewoon vrolijk verder hier.

Wat je zegt Ger, is precies waar ik oa ook naar aan het kijken ben. Wellcht heb ik de passing nóg beter gemaakt. Ook had ik enige lekkage aan NGV/buitenmantel die ik tijdelijk met uitlaatkit heb afgedicht. Dat gecombineerd met betere seal aan de voorzijde geeft een aardig lichtdicht geheel. Truuk bij surge is inderdaad dat er té veel compressie flow is die dan weer door achter sectie wordt tegengehouden. Relatieve bladhoek diffuser wordt door lagere flow en hogere druk als gevolg van stagnatie te groot waardoor plots de airflow loslaat/afbreekt/overtrekt met gevolg surge. Dus óf de compressor levert te veel, óf de NGV kan te weinig verwerken. Vreemde hierin is dat ik onder andere de NGV bladhoek lichtjes heb aangepast door ze wat wijder te buigen, ongeveer 1,5 graden verder open. Dit geeft meer doorflow door NGV en een opener karacter. Echter bij de daarop volgende test ging hij weer precies bij 113.500 toeren in de surge zoals voorheen en dat had ik bij een ander toerental verwacht. (Wel had ik ongeveer 5% meer stuwdruk! :D)

Ik ga wat kamer testjes doen maar zoals ik eerder zei, eerst weer wat oude onderdelen testen om dat uit te sluiten.

Groetjes,
Gerald
 
De compressor die té mooi afgepast zou zijn klopt ook niet. Heb met de oude versleten compressor getest die een speling van 0,3mm (0,6 rondom) heeft en dat is voor een modelturbine écht veel maar opnieuw in de surge bij 113.500 toeren. Wel iets hogere temperaturen.

Bij plaatsen van oude kamer viel me wel op dat de nieuwe afstandsbusjes tussen diffuser en kamer korter zijn dan de oude, scheelt 2mm wat de kamer naar voren is gekomen en dus minder tussen ruimte om lucht door te laten...hmmmm. Heb het aangepast en misschien vanmiddag effe testen.

Groetjes,
Gerald
 
Hee Gerald,

zo te lezen ben jij met "zwangerschap verlof", geeft je lekker veel tijd om te testen nu :D
Maar straks :roll:

Groet en geniet er zo van,
Berto.
 
Whaaa, crap!!! Tóch zo stom geweest om twee dingen tegelijk te proberen, de oude kamer én de afstands busjes. Nu is de surge opgeschoven naar 117.000 toeren en weet dus niet welke daar verantwoordelijk voor is. Kwestie van eentje terug draaien maar testen loopt zo'n beetje op het einde voorlopig.
zo te lezen ben jij met "zwangerschap verlof", geeft je lekker veel tijd om te testen nu :grin:
Nee dus, ik werk gewoon door, en dan nog de voorbereidingen van de kleine er bij plus laatste dingetjes aan het huis. Time-management zoals Ger al zei, iedere dag een uurtje weten te vinden voor één test. Heb al ruim 12 testjes gedaan, dat is inmiddels twee weken gaande.....:bad-words:...zónde van m'n kostbare tijd! M'n punthoofd krijgt inmiddels record hoogtes. Al die tijd had ik liever aan m'n nieuwe F16 besteed. Maar ja, dat is het leven van een hobbyist zullen we maar zeggen. Volgende testjes effe opgesomt:
- gebruikte, nieuwe kamer terug met langere diffuser afstand houders
- nóg langere afstandhouders proberen om mogelijke opwaardse trend te bekijken
- oude stick ring proberen
- Lager voorspanning wijzigen/verhogen om Gerrit Jan's theorie te testen. Spanning is nu erg laag bij 2kg maar de lagers houden zich perfect.
- grotere gaten verbrandingskamer om de motor meer doorstroming te geven in de hoop de surge te laten "ontsnappen"

Maar dat gaat waarschijnlijk nog wel effe duren, er gaat wat anders geplanned worden....;)

Groetjessss,
 
nee joh Gerald
heeft niets met busjes te maken
gisteren was het kouder weer , dan vandaag
dus zal ie later gaan surgen
snappie
hij kan het gewoon niet kwijt
dat zelfde ge emmer heb ik ook bij de ontwikkeling van de Sprite turbine gehad
je maakt alles 100 procent het zelfde , en de ene surge , en de andere niet
om gek van te worden
wat ik toen gedaan heb is elke keer een boutje van de ngv uitgedraaid
dat ie lucht lekt als het ware
het werd steeds beter
nou ,dan weet jij wel wat het probleem is
juist te weinig doorlaat
ngv moet je afblijven ,dat geeft enkel maar meer warmte
dus je weet dat het van voren goed zit
maar hoeveel kan die kamer kwijt

dus word het gaatjes boren , tot ie rustiger word
althans ,dat is mijn gedachte
ik weet dat je niet langs kunt komen;)
dan word het lange afstands hulp hahaha
 
Hallo Gerald,

Toen ik las over de kortere afstandbusjes moest ik gelijk denken aan het verhaal in onderstaande link:

start

Alhoewel niet exact dezelfde symptomen, zo te lezen, zou ik me wel voor kunnen stellen dat de lucht uit de diffusor bij te korte busjes, moeite heeft om "de hoek om te gaan".

Wellicht heb je er iets aan. Succes ermee en ik blijf het volgen.
 
Tnx Martin! :cool:

@ Ray, ja die site ken ik. Kijk, het is een complex geheel en het verhaal van Martin is de richting waar het te zoeken is maar de oorzaak kan werkelijk van alle kanten komen. Mijn meeste testen tot nu toe zijn daarop ook gebaseerd. In het verleden heb ik ook gezeik gehad met de verbrandingskamer die té dicht op de diffuser zat waardoor er veel minder lucht naar de binnenkant kan en derhalve dus ook door de hele motor, vandaar het gefriemel met de busjes martin ;).

Soms zie je door de bomen het bos niet meer maar dan heb je anderen die je weer de goede kant op doen kijken, ik ga de volgorde van testjes maar iets aanpassen. Voordeel, ik heb een oudere kamer die ik lekker kan gaan misbruiken.

Groetjesss,
 
1016 v 986 milibar....

gisteren was het kouder weer , dan vandaag
dus zal ie later gaan surgen
Ik ben er achter dat er qua performance van de motor helemaal niets is veranderd. Het is niet de buitentemperatuur want dat werkt nét andersom. Gisteren was het inderdaad kouder dus zou hij vandaag bij warm weer "slechter" moeten presteren terwijl hij het juist beter deed. Zat net Helga van Leur op RTL4 weer te kijken en toen viel het kwartje, de luchtdruk is in 24 uur maarliefs 30 milibar gedaald naar 986Mb, dat is zéér laag. De lagere druk zorgt voor relatief minder druk opbouw en dus minder snel de surge in.....:rolleyes:....volgen we het nog ha ha ha? Daarmee wordt wél jou theorie bevestigd martin, dat het luchtdruk gerelateerd is en bij lagere buitendruk dus minder last van restricties. Gaan we mee aan de slag :D

Groetjes,
 
mooi, ben benieuwd naar je verdere stappen
wel 1 voor 1 doen heh hahaha
anders weet je het niet meer
succes

Mvg,

Martin.
 
Tja, komt toch weer die constante druk en temperatuur testkamer om de hoek kijken ;-)
Dan is echt elke aanpassin gdie je maakt, onafhankelijk van druk en buiten temperatuur.
 
74/70 turbine

De 74 /70 motor van mij is iets anders van opbouw ik gebruik geen camping gas bus voor de behuizing maar van rvs rond 110 en het geheel is iets langer zo dat de afstand diff verbrandings kamer ook iets groter is.
Ik heb hem getest maar hij loopt gewoon naar de 118k zonder probleen.
Inmiddels heeft de motor meer als 150 vluchten gemaakt en meer als16 uur gelopen.
en heeft dit jaar geen enkele storing gegeven.
De motor staat op 105k max en dat is meer als voldoende voor mij.
gr Gerrit Jan
 
Back
Top