KJ66 Conversies

Hallo Rene,

Dank je voor het aanbod. Ik zal daar graag gebruik van maken en wat plaatmateriaal van je overnemen om te starten. De gaten boor ik liever zelf. Was zowieso al van plan met de verbrandingskamer te beginnen. Deze week ga ik een puntlasapparaatje maken (heb namelijk nog een lastrafo staan die nergens voor gebruikt wordt). Ik stuur je via een PB'tje mijn adres. Ik hoor wel wat het gaat kosten.

gr. Raymond

Hoi Raymond , ik ga er vanuit dat je kunt knippen?
Stuur je volgende week wel een stapeltje .

Anders even maten door sturen.
Ik heb ook wel een uit gelaserde uitslag van de uitlaat doe er wel bij dan.
Als ik iemand kan helpen vraag ik geen kosten , als het niet te gek wordt natuurlijk.
groetjes Rene.

:worship:

Fantastisch. Ik ben heel blij met alle hulp die ik kan krijgen. Als ik ooit wat voor je terug kan doen...just ask.

Overigens, knippen is inderdaad geen probleem. Ik houd de brievenbus met spanning in de gaten.

Gr. Raymond.

Hey Raymond,

Gaaf dat je gaat beginnen man!

Is het niet leuk om zelf een draadje over je project te beginnen?

(Blijft t draadje hier ook op orde :mrgreen:)

Had ik eigenlijk ook al bedacht. Dan kan ik ook wat foto's plaatsen van de voortgang zonder dat dit draadje volledig off-topic gaat ;).

Meer on-topic nu een paar vraagjes om zoveel mogelijk stuwkracht te krijgen uit een KJ-66 zonder gelijk naar een 70mm compressor/turbine te gaan:
1. welke compressor is de beste combinatie met de 66mm turbine van Jetmax?
2. Ik heb 2 brandstof injectors gemaakt, 1 met naalden 0,9x40mm (heb ik nog 200 van liggen, dus als iemand er nog nodig heeft....) en 1 met messing buisjes 2,0x0,3mm. Beste optie?
3. Bij de wig-diffusors a la GR180 valt mij op dat de vertraging van de luchtstroom alleen in het radiale deel van de diffusor plaatsvindt en dan nog alleen "2D" (hoogte van de wig blijft gelijk). Zou je niet meer drukverhoging kunnen realiseren, en de diffusor dus nog efficienter maken, door:
a. de "bodem" tussen de wiggen onder dezelfde hoek dieper te frezen naar de buitendiameter toe, waardoor de lucht "3D" expandeert
b. het axiale stukje van de wig dat zich "om het hoekje" bevindt onder dezelfde wighoek deels weg te frezen, zodat ook hier de expansie (en daardoor de drukverhoging) verder gaat. Hierdoor wordt ook de "achterzijde" van de wig kleiner waardoor ook de turbulentie bij het uittreden van de diffusor kleiner zal worden. Nadeel is uiteraard de iets complexere fabrikage van dit onderdeel. Maar gezien de meesterwerkjes die hier regelmatig voorbijkomen lijkt me dit niet onoverkomelijk.

Ik hoop dat deze beschrijving een beetje duidelijk maakt wat ik bedoel en ik ben erg benieuwd naar jullie ideen/reacties/ervaringen.

Groeten,

Raymond

Weer een slachtoffer van Geralds enthousiasme.....:D.
Hoi Ray, sorry, krijg vaker dat verwijt te horen.....:cool:

Ik had wat problemen om eea op m'n adres te uploaden maar het is me uiteindelijk toch gelukt.

Alle tekeningen zijn te vinden op m'n homepage, onder de GR180 tekeningen bij "turbines", zie onderschrift.

Groetjes,
Gerald

Geweldig Gerald, dank je.

Gezien jou uitgebreide experimenten met diffusors en verbrandingskamers ben ik eigenlijk heel benieuwd naar jou gedachten over de "3D" expansie van de luchtstroom in de diffusor.

Raymond

Meer on-topic nu een paar vraagjes om zoveel mogelijk stuwkracht te krijgen uit een KJ-66 zonder gelijk naar een 70mm compressor/turbine te gaan:
Hoi, ik zie je antwoord pas later. Kijk eerst maar eens naar alle tekeningen, daar staat ook de gebruikte compressor tussen en de diffuser speciaal voor deze motor. De 2mm injectie naalden zijn een slecht idee, gaat je motor onstabiel van draaien en vooral bij laag toerental, die 0,9mm naalden zijn perfect.

en de diffusor dus nog efficienter maken, door:
Ghe ghe ghe..., na jaren ervaring ben ik er achter dat een efficiente diffuser niet bestaat ha ha ha! Onze diffuser maakt alleen maar het beste uit een zeer slechte situatie, het is meer te vergelijken met een "lucht dumper". Schuine of rechte vloeren maakt niet zo heel veel uit bij een goede diffuser, kan zelfs averechts werken. De uitree/diffusie hoek is heel belangrijk en mag niet té groot zijn. Als je nu een perfecte hoek gevonden hebt en je gaat de vloer in een hoek zetten dat wordt de relatieve diffusie hoek groter en missschien wel ongeschikt....snap je waar ik heen wil?

Maar het ene is lang geen garantie voor het andere en iedere type motor reageerd anders dan andere motoren. Wat goed is voor de ene kan misschien heel slecht zijn voor een andere, trial and error zal dat uitwijzen....welkom bij home built turbines! :cool:

Groetjes,
Gerald

Geweldig Gerald, dank je.

Gezien jou uitgebreide experimenten met diffusors en verbrandingskamers ben ik eigenlijk heel benieuwd naar jou gedachten over de "3D" expansie van de luchtstroom in de diffusor.

Raymond
Nogmaals, dat kan goed of slecht uitpakken, hangt af of de diffuser al bijna optimaal is. De diffusere van de JG100 (voorloper van deze motor) heefd een twee traps diffuser die naar mijn idee niet echt efficient was. Daarbij heb ik ook 3D diffusie proberen toe te passen waarbij ik beredeneerde dat de motor nu wel veel beter moest gaan lopen....dus niet! Het ding liep voor geen meter meer en daarmee een diffuser verprutst.....:( Bij de originele KJ66 werkt het juist weer wel omdat daar de diffusie hoek al een de lage kant is. Het schuinzetten van de vloer maakt zijn relatieve diffusie hoek grotere en dus beter voor deze motor.

Groetjes,

Ik begrijp wat je bedoelt, Gerald.

Mijn verhaal komt voort uit het idee dat je een luchtstroom vanuit een punt maximaal kunt vertragen, en de drukstijging dus ook maximaal is, in een conus onder een dusdanige hoek dat de stroming net niet loslaat van het oppervlak. Aangezien een conus in een diffusor niet erg praktisch te realiseren is, denk ik dat de beste benadering hiervan de rechthoekige doorsnede is waarvan in elk geval 3 oppervlakken onder deze optimale hoek "weglopen".

Zoals je zelf al zegt wordt dit waarschijnlijk zo'n typisch gevalletje "trial and error" (met hopelijk meer trial dan error :D). We zullen zien. Eerst maar eens een goed lopende motor bouwen en dan verder prutsen. To be continued...

De maximale drukverhoging die je in de diffusor kunt bereiken is dus afhankelijk van de verhouding van de intree- en uittree oppervlakken. Als je deze maximale verhouding dus al 2D bereikt (zonder loslaten van de luchtstroom) zal een verdere vergroting van de verhouding door een 3D expansie dus blijkbaar averechts werken.

Food for thought :).

Gr. Raymond

Hoi Gerald, al druk aan het behangen?? :)

Kende je dit filmpje al, (vast wel) hier kun je mooi in de motor zien hoe de verbranding is.

Grt,
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Hot

Wat een ontzettend gave video.
Het lijkt me alleen dat de vlam te ver naar achteren brand. Ook de vlammen uit de uitlaat lijken me niet helemaal O.K.
Maar werkelijk een geweldige post.

Gr. Raymond

Vlammen

Ik ga er inderdaad van uit dat het niet in een keer perfect zal gaan en dat er nog wat fine-tuning nodig zal zijn.
Maar daarvoor reken ik natuurlijk op de expertise van dit forum :D.
Je bent bij deze al gewaarschuwd ;) ....

hahaha
ja dat is goed
maar je komt er wel hoor
als ik zo een beetje kijk en lees hoe jij over dingen denkt, dan zeg ik ,komt goed
dus van het jaar een mooie 130 er op dit forum
succes
Martin.

Dank je, Martin. Die 130er komt er zeker dit jaar, mede dankzij de hulp die ik van zoveel mensen hier op dit forum krijg.

Gr. Raymond

Beste Turbinebouwers, bij deze wil ik mij tussen jullie voegen om weer wat turbinebouw op te doen.....Ben er een paar jaartjes mee gestopt en heb er weer zin in....
Ongeveer de laatste 15/20 jaar 25 turbines gebouwt met succes en wil er weer wat mee gaan stoeien.... Martin?, heb jij je eerste turbientje nog?...

Gr Bram

Beste Turbinebouwers, bij deze wil ik mij tussen jullie voegen om weer wat turbinebouw op te doen.....Ben er een paar jaartjes mee gestopt en heb er weer zin in....
Ongeveer de laatste 15/20 jaar 25 turbines gebouwt met succes en wil er weer wat mee gaan stoeien.... Martin?, heb jij je eerste turbientje nog?...

Gr Bram

Hey bram leuk dat je weer begint met bouwen .
als je wat rvs zoekt weet je me te vinden, zover is het niet vanaf hier .
ja je bent echt een van de eerste turbine bouwers !
Groeten uit Apeldoorn.

Beste Rene,

Goed weer van je te horen....... Je hebt me ook benaderd via hyves maar
daar heb ik weinig tijd voor, sorry dus...........Ik lees regelmatig je berichten en zie op je site dat je vergevordert bent, verder als ik.......
Ja, ik kan wel wat materiale gebruiken...Die gelaserde strips voor de achterdiffusser dat lijkt me wel wat........ Ik blijf wel de turbinebouwer die de motor van A tot Z bouwt...Hoewel er tegenwoordig perfecte onderdelen tekoop zijn die je met eigen middelen niet zo mooi krijgt....Het maken van een turbinewiel is toch wel iets apart, zeker als het inconel 713 is.., wat een taai metaal is dat...Heb er zeker een stuk of 30 gemaakt, wat een slijpwerk..Blijft wel het mooiste onderdeel van de turbine...Ok, ik lees de berichten wel weer verder...
Gr. Bram

Beste Rene,

Goed weer van je te horen....... Je hebt me ook benaderd via hyves maar
daar heb ik weinig tijd voor, sorry dus...........Ik lees regelmatig je berichten en zie op je site dat je vergevordert bent, verder als ik.......
Ja, ik kan wel wat materiale gebruiken...Die gelaserde strips voor de achterdiffusser dat lijkt me wel wat........ Ik blijf wel de turbinebouwer die de motor van A tot Z bouwt...Hoewel er tegenwoordig perfecte onderdelen tekoop zijn die je met eigen middelen niet zo mooi krijgt....Het maken van een turbinewiel is toch wel iets apart, zeker als het inconel 713 is.., wat een taai metaal is dat...Heb er zeker een stuk of 30 gemaakt, wat een slijpwerk..Blijft wel het mooiste onderdeel van de turbine...Ok, ik lees de berichten wel weer verder...
Gr. Bram

Ja bram je hebt toen ik bij je was weer een aantal jaren terug heb je het slijpen van je turbine wieltjes laten zien, al met al maakte het grote indruk op mij , ja ik was kort geleden nog bij je in de buurt en vroeg me ineens af waar je gebleven was.

waar ons contact stopte begon voor ons het contact met Gerritjan Broekhuizen die ons veel heeft geholpen met draaiwerk en testen van turbine.

zo hielpen we elkaar en konden we samen verder komen.
Ik hoor wel weer van je .
groetjes Rene.

Back