Edit 21-1-2021; Veel foto's zijn helaas niet meer zichtbaar. Waarschijnlijk na de conversie van modelbouwforum naar ander platform. De foto's bestaan nog wel maar de link is niet goed meegegaan denk ik, excuses. Vanaf de link onder deze foto gaat het verder met de bouw van mijn GR180, deze foto's werken gelukkig weer wel. Veel lees plezier!
Groetjes,
Gerald
Edit 23-01-2009: Bezig met nog véél méér vermogen......bouw van mijn eigen ontwerp, de GR180:
[18237] kj66-conversies-6
Het duurde effe maar eindelijk gelukt!
roost:
Ben al een poosje bezig om een van mijn betrouwbare KJ66´s om te smeden naar meer vermogen. Als leidraad maakte ik gebruik van de Artes JG100 info, voor zover dat beschikbaar was. Wil namelijk zoveel mogelijk zelf maken, is goedkoper én leuker.
Ik hoor sommigen nu al denken; Waarom veel energie in zo´n conversie stoppen terwijl bijna alle huidige turbine fabrikanten deze zó te koop hebben? (Jetcat P120/160/200, AMT, Simjet, Alfred Frank etc.....) Daar heb ik drie antwoorden op: Metaalbewerken is ook een beetje hobby van me, ik vind het altijd leuker om zelf te maken, geeft méér voldoening (Ligt persoonlijk) en in mijn mening ben ik uiteindelijk tóch goedkoper uit.
Hieronder een klein verslagje van hoe en wat:
De basis onderdelen voor vevanging zijn hieronder afgebeeld: Grotere 70 mm Garrett compressor, bijpassende diffuser met vlakkere radiale schoepen en bijpassende voorkap, dikkere as van 16,5 mm voor hoger resonantie toerental, een verbrandingskamer achterring met 12 sticks ipv de huidige 6 en een nieuwe brandstof inspuitring, ook 12 nozzles.
De compressor en diffuser heb ik in Engeland besteld bij Alan Blackmun. Deze kerel heeft mij flink op weg geholpen nadat ik in eerste instantie de verkeerde weg was ingeslagen met een hele andere compressor. Die misschien uiteindelijk ook wel gewerkt maar zoveel tijd heb ik ook weer niet om dag en nacht diffusers to lopen onwikkelen. Kan die trouwens ook niet zelf maken maar ben er wel mee bezig. Alan Blackmun heeft diverse standaard turbine materiaal, onderdelen voor KJ66 en nu ook onderdelen voor JG100 te koop. Hij maakt deze onderdelen ook voor prominente fabrikanten zoals TJT, waar de JG100 als TJT3000 wordt verkocht. Service is echt goed, onderdelen zien erg gelikt uit en de man weet ook waar hij het over heefd.
http://www.abcmicroturbines.com/
Na wat eerste experimenten die er redelijk goed uitzagen, alleen uitlaat temperatuur wat aan hoge kant sloeg het noodlot al snel toe.... :cry: Lagertunnel finaal verbrand met alle gevolgen van dien!!!!!! :evil:
Duurde effe voordat ik in de gaten had wat er nou precies gebeurd was. Uiteindelijk was het een kombinatie van verkeerde lager smeer systeem en onstabiele verbrandings kamer. Ik gebruikte nog het oude smeersysteem wat bij mijn KJ´s goed werkt. (lucht gat in midden van lager tunnel en twee leidingen die allebei vlak voor lagers inspuiten) Door bepaalde druk verhoudingen is de achterste smeerolie/kerozine terug gaan spuiten en gaan ontbranden tussen lagertunnel en verbrandingskamer...... Ook schijnt de standaard verbrandings kamer wat onstabiel te zijn wat een zekere (zal niet té diep in detail gaan... :sleepy: ) "flow reversal" heeft veroorzaakt ==> ook te hoge temp.
De nieuwe verbrandingskamer heeft wat afwijkende gaten patroon maar is qua bouwen niet echt moeilijker. Hij heeft overigens wel weer gewoon 6 sticks wat voldoende schijnt te zijn.
In begin gebruikte ik ook mijn eigenbouw NGV maar ben voor zekerheid even overgegaan op de gegoten NGV/turbine kombinatie van Dieter Albisser die ik ook in mijn KJ´s gebruik. Deze unit loopt zeer koel op de standaard KJ66 en is zeker een aanrader als deze niet zelf gemaakt kunnen worden. Ze zien er erg proffesioneel uit en je krijgt er een certifikaat bij met materiaal specificaties en röntgen onderzoek.
Wegens werk/studie heb ik niet veel tijd gehad (..en nog steeds niet :cry: ) om hier aan te werken en progressie ging dan ook errúg lanzaam. ...weer wat aanpassen en 3 weken later weer proefdraaien.... dat duurde dus ongeveer 1 1/2 jaar bij mij!!! Hieronder nog een foto impressie van de ombouw en test fase die nu eindelijk afgerond is. Ik heb nu 120 newton bij 125.000 toeren en 650 C°. Bij 120.000 toeren zit ik op 105 newton en 610 C°. (Die hogere toeren worden trouwens zowel door zowel Dieter als Alan goedgekeurd daar zij de spec´s van de rotor komponenten weten) Heb er inmiddels meer dan 200 minuten draai tijd op zitten en vele liters kero door geblazen om duurzaamheid te testen. Hij moet het in de lucht uiteindelijk óók feiloos blijven doen, niet?
Later dit jaar zal ik deze motor in mijn Avonds F16 inbouwen en hoop ik wat tijd te kunnen vinden om deze eindelijk ook eens klaar te maken......
Volgend jaar heb ik weer wat meer tijd en hoop ik ook wat meer meetings bij te kunnen wonen.
Groet,
Gerald
Groetjes,
Gerald

Edit 23-01-2009: Bezig met nog véél méér vermogen......bouw van mijn eigen ontwerp, de GR180:
[18237] kj66-conversies-6
Het duurde effe maar eindelijk gelukt!

Ben al een poosje bezig om een van mijn betrouwbare KJ66´s om te smeden naar meer vermogen. Als leidraad maakte ik gebruik van de Artes JG100 info, voor zover dat beschikbaar was. Wil namelijk zoveel mogelijk zelf maken, is goedkoper én leuker.

Ik hoor sommigen nu al denken; Waarom veel energie in zo´n conversie stoppen terwijl bijna alle huidige turbine fabrikanten deze zó te koop hebben? (Jetcat P120/160/200, AMT, Simjet, Alfred Frank etc.....) Daar heb ik drie antwoorden op: Metaalbewerken is ook een beetje hobby van me, ik vind het altijd leuker om zelf te maken, geeft méér voldoening (Ligt persoonlijk) en in mijn mening ben ik uiteindelijk tóch goedkoper uit.
Hieronder een klein verslagje van hoe en wat:
De basis onderdelen voor vevanging zijn hieronder afgebeeld: Grotere 70 mm Garrett compressor, bijpassende diffuser met vlakkere radiale schoepen en bijpassende voorkap, dikkere as van 16,5 mm voor hoger resonantie toerental, een verbrandingskamer achterring met 12 sticks ipv de huidige 6 en een nieuwe brandstof inspuitring, ook 12 nozzles.

De compressor en diffuser heb ik in Engeland besteld bij Alan Blackmun. Deze kerel heeft mij flink op weg geholpen nadat ik in eerste instantie de verkeerde weg was ingeslagen met een hele andere compressor. Die misschien uiteindelijk ook wel gewerkt maar zoveel tijd heb ik ook weer niet om dag en nacht diffusers to lopen onwikkelen. Kan die trouwens ook niet zelf maken maar ben er wel mee bezig. Alan Blackmun heeft diverse standaard turbine materiaal, onderdelen voor KJ66 en nu ook onderdelen voor JG100 te koop. Hij maakt deze onderdelen ook voor prominente fabrikanten zoals TJT, waar de JG100 als TJT3000 wordt verkocht. Service is echt goed, onderdelen zien erg gelikt uit en de man weet ook waar hij het over heefd.
http://www.abcmicroturbines.com/
Na wat eerste experimenten die er redelijk goed uitzagen, alleen uitlaat temperatuur wat aan hoge kant sloeg het noodlot al snel toe.... :cry: Lagertunnel finaal verbrand met alle gevolgen van dien!!!!!! :evil:


Duurde effe voordat ik in de gaten had wat er nou precies gebeurd was. Uiteindelijk was het een kombinatie van verkeerde lager smeer systeem en onstabiele verbrandings kamer. Ik gebruikte nog het oude smeersysteem wat bij mijn KJ´s goed werkt. (lucht gat in midden van lager tunnel en twee leidingen die allebei vlak voor lagers inspuiten) Door bepaalde druk verhoudingen is de achterste smeerolie/kerozine terug gaan spuiten en gaan ontbranden tussen lagertunnel en verbrandingskamer...... Ook schijnt de standaard verbrandings kamer wat onstabiel te zijn wat een zekere (zal niet té diep in detail gaan... :sleepy: ) "flow reversal" heeft veroorzaakt ==> ook te hoge temp.
De nieuwe verbrandingskamer heeft wat afwijkende gaten patroon maar is qua bouwen niet echt moeilijker. Hij heeft overigens wel weer gewoon 6 sticks wat voldoende schijnt te zijn.

In begin gebruikte ik ook mijn eigenbouw NGV maar ben voor zekerheid even overgegaan op de gegoten NGV/turbine kombinatie van Dieter Albisser die ik ook in mijn KJ´s gebruik. Deze unit loopt zeer koel op de standaard KJ66 en is zeker een aanrader als deze niet zelf gemaakt kunnen worden. Ze zien er erg proffesioneel uit en je krijgt er een certifikaat bij met materiaal specificaties en röntgen onderzoek.

Wegens werk/studie heb ik niet veel tijd gehad (..en nog steeds niet :cry: ) om hier aan te werken en progressie ging dan ook errúg lanzaam. ...weer wat aanpassen en 3 weken later weer proefdraaien.... dat duurde dus ongeveer 1 1/2 jaar bij mij!!! Hieronder nog een foto impressie van de ombouw en test fase die nu eindelijk afgerond is. Ik heb nu 120 newton bij 125.000 toeren en 650 C°. Bij 120.000 toeren zit ik op 105 newton en 610 C°. (Die hogere toeren worden trouwens zowel door zowel Dieter als Alan goedgekeurd daar zij de spec´s van de rotor komponenten weten) Heb er inmiddels meer dan 200 minuten draai tijd op zitten en vele liters kero door geblazen om duurzaamheid te testen. Hij moet het in de lucht uiteindelijk óók feiloos blijven doen, niet?
Later dit jaar zal ik deze motor in mijn Avonds F16 inbouwen en hoop ik wat tijd te kunnen vinden om deze eindelijk ook eens klaar te maken......

Groet,
Gerald








Laatst bewerkt: