De hoek moet ongeveer 28 graden zijn, NIET 23....
Het viertakten lijkt ook nog wat op verkeerde timing (vermoedelijk nog wat te laat) te duiden...
Hoe dan ook is 310 graden (temperatuur) veel te heet, da's niet goed, maar 150 graden, dat zou je nog wel moegen zien. Veel heter dan dat, zou ik me toch achter de oren gaan krabben....
Ik denk, dat je de volgende methode vrij goed kunt hanteren:
Kun je de ontsteking verstellen bij lopende motor? Zo ja, zoek, door bij lopende motor voorzichtig de timing te verstellen, het hoogste toerental op. Lukt dat niet, dan zul je, zonder aan de naald te komen, met iedere keer een graadje vroeger een run te doen de beste hoek met de toerenteller moeten bepalen. Er is een kleine hoek van plm 2 a 3 graden waarin je weinig verandering ziet. Kies in dat geval de hoek met de minste voorontsteking. Dat helpt de temperaturen wat in de hand te houden.
Qua mengsel: je kunt bij vonkontstekingen HEEL slecht horen of hij te rijk staat of te arm, en eigenlijk is de enige methode, om hem zo vet te stellen dat hij beroerd gaat lopen, en dan voorzichtig, een klikje per minuut of zo, magerder te gaan "tot het goed is"...
Meestal, als hij "te rijk" klinkt, staat in werkelijkheid de timing te laat, en als hij "schraal" klinkt, staat hij vroeg.
Te mager klinkt alsof je de ontsteking uitgeschakeld wordt als je gas geeft.
Te rijk hoor je meestal niet echt, hij verzuipt gewoon, maar soms merk je dat de uitlaatgassen een beetje meer naar benzine beginnen te ruiken in plaats van naar uitlaatgas.
Het LAATSTE wat je bij benzine moet doen, is afmageren tot je piekvermogen hebt, dat gaat meestal fout.
Als je de bougie wilt "lezen" (wat met de huidige benzines en oliesoorten weinig zinvol is overigens) dan moet je dat doen door de motor een minuutje vol gas te laten lopen, en ONMIDDELIJK uit te zetten. Niet stationair na-pruttelen, gewoon, gasdicht/ontsteking uit en dan de bougie bekijken.
Groet, Bert
Het viertakten lijkt ook nog wat op verkeerde timing (vermoedelijk nog wat te laat) te duiden...
Hoe dan ook is 310 graden (temperatuur) veel te heet, da's niet goed, maar 150 graden, dat zou je nog wel moegen zien. Veel heter dan dat, zou ik me toch achter de oren gaan krabben....
Ik denk, dat je de volgende methode vrij goed kunt hanteren:
Kun je de ontsteking verstellen bij lopende motor? Zo ja, zoek, door bij lopende motor voorzichtig de timing te verstellen, het hoogste toerental op. Lukt dat niet, dan zul je, zonder aan de naald te komen, met iedere keer een graadje vroeger een run te doen de beste hoek met de toerenteller moeten bepalen. Er is een kleine hoek van plm 2 a 3 graden waarin je weinig verandering ziet. Kies in dat geval de hoek met de minste voorontsteking. Dat helpt de temperaturen wat in de hand te houden.
Qua mengsel: je kunt bij vonkontstekingen HEEL slecht horen of hij te rijk staat of te arm, en eigenlijk is de enige methode, om hem zo vet te stellen dat hij beroerd gaat lopen, en dan voorzichtig, een klikje per minuut of zo, magerder te gaan "tot het goed is"...
Meestal, als hij "te rijk" klinkt, staat in werkelijkheid de timing te laat, en als hij "schraal" klinkt, staat hij vroeg.
Te mager klinkt alsof je de ontsteking uitgeschakeld wordt als je gas geeft.
Te rijk hoor je meestal niet echt, hij verzuipt gewoon, maar soms merk je dat de uitlaatgassen een beetje meer naar benzine beginnen te ruiken in plaats van naar uitlaatgas.
Het LAATSTE wat je bij benzine moet doen, is afmageren tot je piekvermogen hebt, dat gaat meestal fout.
Als je de bougie wilt "lezen" (wat met de huidige benzines en oliesoorten weinig zinvol is overigens) dan moet je dat doen door de motor een minuutje vol gas te laten lopen, en ONMIDDELIJK uit te zetten. Niet stationair na-pruttelen, gewoon, gasdicht/ontsteking uit en dan de bougie bekijken.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: