KNRM Valentijn Class scale 1:7

C500,

Idd, daar heb ik aan gedacht. Alleen is de vrije afslengte van de jets niet voldoende voor die optie, als het al kon zou 1 van de jets de poelie helemaal op het uiteinde van de aandrijfas krijgen te staan en dat is ivm massatraagheid niet wenselijk. Ik heb voor deze optie gekozen om op het beoogde rpm van 16 K te komen omdat ik dan zelf niet een volledige kast (incl lageringen etc) hoefde te bouwen... Dat was voor mij de doorslag

HJ
 
Laatst bewerkt:
" Ik heb voor deze optie gekozen om op het beoogde rpm van 16 K te komen omdat ik dan zelf niet een volledige kast (incl lageringen etc) hoefde te bouwen... "

dat snap ik,maar dat is niet zo,n heel werk toch?
twee stevige kunststof platen/delen met daarin uitsparingen voor de lagers,welke je bijvoorbeeld dmv stevige bussen/draadeinden op afstand houdt..
de tandwielen en riemen er dan tussenin??
1 centrale ingaande as,twee uitgaande.
dan mooi in lijn de twee jets erachter.
33% omhoog in toeren in 1keer zeg maar.
 
Ja dat kan ook zeker idd. Wellicht dat ik zoiets alsnog doe als dit niet goed blijkt te werken. Bedankt voor de tip!

Mvg,

HJ
 
Laatst bewerkt:
En zo is het geworden:

image.jpg


De tandriemschijf op de as van de jets:

image.jpg


En de tandriemschijven op de uitgaande assen van de splitter gearbox:

image.jpg


De assen moeten nog wel een vlak kantje krijgen.
Volgende keer meer!

Mvg,

HJ
 
Laatst bewerkt:
De Stator met het eindlager; deze zit mooi gecentreerd in het drukhuis.

image.jpg


En dan de impellor. Op de foto is duidelijk te zien dat deze niet exact gecentreerd zit in de intakebuis. Dit komt doordat het dubbele lager in het voorste lagerhuis niet exact is uitgelijnd met de passing van het eindlager in de stator: Er zit wel een halve mm in... Hierdoor buigt de aandrijfas bij elke omwenteling te veel door. Ik wil het eindlager in de stator daarom vervangen voor een op maat gemaakt excentrisch glijlager om dat op te vangen. Als ik het gewoon zo laat ben ik bang dat de as het na verloop van tijd begeeft. Wellicht kan ik een op maat gemaakte huls maken (alu/composiet?) om de slip van de impellor in de intake te minimaliseren? Eerst maar eens inbouwen

image.jpg


Mvg,

HJ
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe werkplaats in de achtertuin krijgt vorm. Ik ben er een jaar geleden mee begonnen:















Nog even en we kunnen de opslag leeghalen!

HJ
 
dit ziet er zeer profesioneel uit

Dankje Greef, het werk is (gelukkig) bijna klaar.
Al met al meer dan een jaar werk, en een grote wens die uitkomt! Het bouwwerk is 6 x 5,6 m met een overstek/veranda van 2,3 m diep. De werkplaats is volledig geïsoleerd (90 mm steenwol voor de wanden en Isopan platen van 60 mm dik voor het dak. Nu heb ik eindelijk weer de ruimte en kan ik zomer en winter ongestoord met epoxy en zo aan de gang.
 
Ja het wordt wel mooi. De boel is goed geïsoleerd; ik gebruik een kleine oliegevulde radiator van 1100 Watt en hiermee is de ruimte binnen 5 minuten lekker warm! De muren en vloer moeten nog geschilderd en dan is het grotendeels klaar. Na het inhuizen van alle stellingen, werkbank(en) en gereedschappen wil ik voorzichtig aan weer met modelbouw verder. Daarnaast heb ik nog een paar andere projecten klaarstaan zoals een Chesapeake 17 kajak kit en een aantal te bouwen composiet vormdelen voor een motorjacht (schaal 1:1). Ook wil mijn vrouw graag onder de luifel het liefst nog een aantal zaken gerealiseerd zien zoals een buitenkeuken en een zithoek met tuinkachel. Zo wordt dit deel van de tuin een mooi plekje om te vertoeven, ook in de wintermaanden:thumbsup:
 

De tuindeuren zitten er inmiddels al wel in, maar dit geeft een idee van hoe het er vanuit de achtertuin uitziet. De rest van de tuin komt later nog wel een keer aan de beurt voor een facelift;)

HJ
 

Over deze door de Australiër Mikie Beez ontwikkelde jet drive is veel te vinden binnen de jet drive thread op RC Group forum

Daar las ik dat Mickie met de verkoop gestopt is. Hij leverde ook diverse rompen.

Op zich de moeite van het proberen waard.
Echter als er wat stuk gaat zijn er nauwelijks meer onderdelen te krijgen.

Wel zag ik op hetzelfde ebay dat een firma uit Hong Kong nu een messing drieblads impeller voor de Kehrer 28mm drive levert!
 
Back
Top