KOKAM Li-Poly accu's

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Dirk, 17 nov 2002.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zou door de (voorlopig nog?) lagere maximale ontlaadstroom van LiPoly's t.o.v. NiCd/NiMh, een trend naar hogere motor-spanningen (= meer wikkelingen) kunnen ontstaan?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Van
    http://www.lithylene.philips.com/items/lic.html

     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Hoeft niet zo te gaan

    Weinig grote cellen zal denk ik handiger blijken. Ook in de electro oertijd 25 jaar geleden waren er meer 7 of 10 sc cellen in gebruik dan 14 of 20 van een kleinere maat. Alleen Astro had veel en kleine cellen als advies.

    Bij Lipo's kan je volgens zeggen 2c of 3c continu stroom trekken. Dat is dus een waarde die afhangt van de capaciteit, dus grootte (gewicht) van de accu.
    Voor meer vermogen heb je of meer stroom nodig (grotere Lipo's) of meer spanning (meer Lipo's).
    Hoeveel vermogen je met kokams kan leveren komt neer op een "watts per kilo kokams" getal (*). Of je het zoekt in antal cellen of grote cellen maakt niet veel uit.
    Weinig cellen blijft handig voor laders op 12 volt. Net zoals je nu nog steeds 7 cellen als instap maximum ziet.
    Ook voor BEC is weinig cellen handig.

    (*) "wapekiko" getal is ongeveer 500 watt/kg kokam.
    Voorbeeld 1020mAh, 20.5g. 4V * 3A = 12 watt.
    12 is ongeveer helft van 20.5 (maar 3C is aan de hoge kant...)
    Vergelijk:
    Bij nicad: 1 kg is 18 cellen. 40A continu kan makkelijk. Zit je op 800 watt/kg. Is niet eens zo veel meer.

    Mijn voorzichtige conclusie: Van Lipo's heb je in gewicht evenveel nodig als je van lichste nicads die de stroom aan zouden kunnen.
    Een stevig belaste nicad is dan echter in 4 minuten leeg, een 3c belaste Lipo zou 20 minuten (5 keer zoveel) betekenen.
    Voorbeeld:
    Een speed 600 met 25A kan makkelijk op RC2400, maar een voor 2/3 SC 1200 is dit "stevig belast". 32 gram, 7 stuks = 224g.
    3270 kokams met 3C continu = 10A, dus 2 parallel nodig en dan 2 in serie is 4 stuks is 256 gram. Klopt wel zo'n beetje.
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Lithium-nogwat accu's zijn en worden primair ontwikkeld om allerlei draagbare apparaten zolang mogelijk in de 'lucht' te houden zonder bij te laden...Mobiele telefoons, PDA's(=electronische agenda) etc. wil je niet meer elke dag opladen...en ook het verplichte "eerst leeg" van de accu's wordt als onoverkomelijk ervaren..(je zou toch niet bereikbaar zijn....of je agenda niet kunnen raadplegen...)....ook bij laptop computer en digitale camera's willen we een zo lang mogelijk plezier van onze accu's...

    Vervolgens willen wij ons aan al deze apparatuur geen breuk tillen....

    Stromen van 10 tot 20C hebben voor dit soort apparatuur absoluut geen zin....en zijn voor de fabrikanten hooguit een bijkomstge eigenschap...

    De primaire doelstelling van de fabrikanten zal zijn iets rond de 1 tot 2C ontladen en liefst 2C of meer laden...

    Aangezien je Li-... accu's net zo makkeleijk parallel als in serie zet...
    heb je als...WATT hongerige gebruiker de keuze uit hoog voltage weinig amperage of omgekeerd....

    Lange looptijd is "verplicht" en serie of parallel schakelen van de accu's wordt bepaald door wat het meest efficient is voor de aandrijving...
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Ja, En wat wil je hier nu mee zeggen??? :?:
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Op het E-zone forum, heeft de heer J.J. Hong een tread geopend voor real questions over KOKAM's de man is dan ook de uitvinder van, en CEO bij KOKAM http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=89f2aaf2f68dcf3a9b1015916da9136b&threadid=80257 als hij en zijn engeneers het niet weten...

    Ergens belooft hij speciaal voor de Electro vliegers een 1200Mah cel die tuseen de 10 en 15C ontladen kan worden..

    Zoals hij ook zegt miljoenen van hun cellen gaan naar de Mobiele telecom industrie tegenover een 20.000 naar de Electrovliegers...
     
  7. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vind het helemaal top dat jullie dit onderwerp duidelijk
    maken voor mensen zoals ik die niet helemaal op de hoogte
    zijn over het toe te passen van deze nieuwe soort accu en
    de manier hoe te laden. Mensen bedankt :D
    Ikzelf ben op zoek naar een configuratie voor een Speed
    300 6V.

    m.vr.gr.
    Olaf van der Plaats
     
  8. andre

    andre Guest

    Levensduur van LiIon Accu's

    Ik was even in mijn ELEKTUUR aan het lezen en vond dit artikel over LiIon Accu's

    Het gaat over dat een LiIon Accu maar een levensduur heeft van +/- 2 jaar
    Dat dan de capaciteit met meer dan de helft is terug genomen ook als je ze wel of niet gebruikt


    Moet je maar even lezen

    http://members.chello.nl/~a.janssen25/technobox/data/n030138.pdf
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Wat ik er misschien nog aan toe kan voegen is het feit dat kokam al de techniek in huis heeft om in laboratoriumomgeving lithium cellen te maken die 10C en hoger kunnen leveren. (uitspraak zelfde meneer van Kokam...jaja ook ik volg deze threads op de voet) ;)

    Het is alleen nu een kwestie van het ook in seriematig en goedkoop deze cellen te gaan produceren. Dit is overigens een nog niet uitontwikkelde en zeeeeeeeeeer interessante markt voor fabrikanten van Litium cellen.

    Ik preek op de club al dat er een tijd gaat komen dat niemand eigenlijk de zin meer ziet van het vliegen met verbrandingsmotoren... ;) he he..
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Vergeet ook niet dat je C om te beginnen eigenlijk al vrij groot is vergeleken met nicad/nimh.

    3C met een kokam komt overeen met bijv. 15C bij een Nicad van hetzelfde gewicht.

    Dat is 1 appel vergelijken met 5 peren :lol: :?

    Electro v;liegen wordt nog mooier zo.
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    LiPo cel vermoord??? Controle mogelijk?

    :help: Ik heb 1x nieuwe 560 cel in lader stand 8.4V :oops: :x met 200 mA geladen gedurende 3 uur :hammer: tot ik het me realiseerde.

    Is ie zeker kapot of is het nog de moeite waard dat te controleren? Zo ja, hoe doe je dat zodat ook naar voren komt of er schade is? Ik moet er nog een 2s pakket van maken... ik zal de andere maar even in de goede stand laden :lol: .
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Als je verkeerd geladen cel niet dikker is geworden heb je nog een kans. Het hangt allemaal af van de hoeveelheid reeds aanwezige lading voordat je zelf ging laden met de verkeerde instelling. (Meestal komen ze half vol.)
    Als je eerst de andere cel goed laad en vervolgens ontlaad met 1C (0,5A) tot 3Volt en het aantal mah's onthoud en vervolgens de misschien overladen cel net zo ontlaad kun je zien of de capaciteit nog vergelijkbaar is met een goede cel. Als ze binnen een paar procent capaciteit van elkaar zitten heb je geluk gehad en kun je ze als pack gebruiken. In dat geval kan het geen kwaad om af en toe na gebruik, van elke cel afzonderlijk de spanning te meten, bij een goed pack loopt dat slechts enkele hondersten van een Volt uit elkaar.
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @Bert: de cel is op het oog niet dikker geworden, meet ik nog even na. Ik ga ze ontladen zoals je zegt, kom nog wel terug met de waarden...

    ... De dikte van de 'goede' cel is zelfs ongeveer 0,1 mm dikker dus dat lijkt in orde. De overladen 'kapotte' cel is met 0.52A tot 3.0V ontladen in 1h05m: 565 mAh. De 'goede' cel ontladen met dezelfde condities in 1h00m: 520 mAh.

    De lader heeft een LED die blijkbaar uitgaat bij 90% lading en niet bij bijna 100% zoals ik dacht; de 'kapotte' cel heeft iets langer aan de lader gehangen dan de 'goede' cel dus dat kan het verschil verklaren.

    Afgaande op jouw controlemethode ga ik ervanuit dat de cel geen merkbare schade heeft opgelopen. Mee eens?
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    harold, wat bedoel je hier precies mee ?
     
  16. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik snap Harold's berekening :?

    1 Li-Po cel vervangt 3,5 NiCad of 4 NiMh (stelling)

    voorbeeld:

    één Li-Po 1020Ma weegt ca. 22 gram, dus om deze met een NiCad cel te vergelijken moet je het gewicht door 3,5 delen = 6,2 gram

    6,2 gram dat is (zelfs iets minder dan) een 110Ma cell NiCad..

    trek je uit het Li-Po pack 3A dan is dat 3C, wil je uit een in gewicht vergelijkbaar NiCad pack 3A trekken dan is dat 3000:110 = ruim 27C 8O :oops: :oops:
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De Nieuwe KOKAM's

    600 Ma 14 gram, 34x62mm dikte nog onbekend

    830 Ma 19 gram, 34x52mm dikte nog onbekend

    1200 Ma 25 gram, 38x52mm dikte nog onbekend

    Bij een belasting van 5C nog 94% van de capaciteit te gebruiken daarna loopt het snel terug bij 8C nog 83% en bij 10C nog maar 52%...

    ook de spanning zakt bij deze hoge belasting 10% extra..

    dus een 2x1200Li-Po is bij 12A belasting een NiCad equivalent van 6-7 600Ma maar weegt nog steeds minder dan de helft..

    de prijs is afhangkelijk van de vraag...(introductie prijs voor een 1200Ma zou $ 17,50 zijn, wordt gemompeld..)
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Mee eens. Als je de 2 cellen weer afzonderlijk laad tot ze vol zijn en dan in serie aan elkaar koppelt kun je ze gebruiken. Het blijft denk ik wel raadzaam om af en toe even de afzonderlijke spanning te meten, na gebruik.
     
  19. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Gaan we in Veendam beleven hoe ze het doen op de Slowmo...
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ja, zoiets.
    Mijn 1020mAh 2S kokam weegt even veel als 7x120mAh AAA Nicad.
    Beide cellen kunnen netto ook evenveel stroom leveren (2-3A), ondanks dat een Kokam "maar" 3C aankan.

    Sociaal maatschappelijk voorbeeld:
    Wilt u "2 keer" zoveel verdienen als die directeur, of liever "20 keer" zoveel als die dakloze sloeber.

    Hmm... :roll: "2 keer" is niet zo'n grote factor... Moeilijk... :lol:
     

Deel Deze Pagina