Kolderstok schepen tips en vragen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door TIMBERWOLF, 4 okt 2018.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    @Ronk,
    Rijk, Je hebt hier als allereerste model, en op jouw leeftijd, een alleszins acceptabel en leuk model neergezet. En je bent zeker niet blind voor je eigen fouten, Prima daar leer je van. En kan je die op je Victory proberen te vermijden. Een probleem waar alle bouwers, ook de ervaren bouwers tegen aan lopen is de schaal. Soms wil je details aanbrengen die op de gebruikte schaal haast niet te doen zijn. Vaak is het dan beter die NIET aan te brengen. Dit geldt bij jou o.a. voor de randafwerking van de zeilen. De steken aan het zeil om het lijk daaraan vast te zetten zullen in het echt ongeveer 5 cm breed zijn. Op een schaal van 1: 50 is dat dan 1 mm. Op jouw model zullen ze ongeveer 1 cm zijn, dus in het echt een halve meter. Lukt het je niet om ze 1 a 2 mm te maken, dan kan je het beter weglaten. Dat is iets om aan te denken. En vooral omdat je ze van donker touw hebt gemaakt vestig je daar extra de aandacht op. Dat vind ik jammer.
    Misschien heb je dat zelf ook al bedacht en heb je dat als leerpuntje genoteerd. Prima dan.
    Je bent nooit te oud om te leren en gezien je leeftijd heb jij de tijd om nog heel veel te leren. Ga zo door en laat ons genieten van jouw kunsten.
    Succes
    Jan
     
    Jaques, Ronk en Pingu57 vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Henk dit kun je voorkomen door de lijm minimaal aan te brengen op je plankje, eventueel wat extra lijm op de romp van het schip, maar niet te veel, want sapelli hout laat de lijm inderdaad door.
    Mocht het niet goed plakken met een kleine warmte bron nawrijven. een klein strijkboutje deed het bij mij redelijk.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2021
    Flying Scotsman en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb soms wel eens het vermoeden dat er in plaats van Mahonie-hout ( Sapeli of Sipo ) toch wel eens stiekem Merantie word toegevoegs in sommige pakketten. Is dit hout van jou Meranti-hout?
    Op het houtoppervlak van meranti zijn soms witachtige lijntjes zichtbaar als gevolg van gevulde harskanaaltjes die een witte inhoud kunnen hebben.

    zie hieronder een afbeelding van Meranti wat veel lijkt op jouw houtsoort en die ook de wit gevulde plekjes heeft
    Meranti-3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2021
    Stephan Kertész en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  4. Hans je kunt gelijk hebben, er staat in de bb dat het salpeli moet zijn, hierbij een foto met de verschillen 49B2CE0A-B6B0-4622-8D40-09FF44D26495.jpeg
     
  5. Dank vóór je reactie Peter, gelukkig gaat het verlijmen nu wel goed. (nog geen last;)) Ik ben na de eerste bok die ik geschoten heb extra voorzichtig en ik wil er niet nog een achteraan te schieten.;)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik snap het maar dan moet je mijn plank ook geheel inzoemen voor eenzelfde vergelijk.
     
  7. Ik had de verkeerde foto
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Bedankt, dat is een goede tip. het donkere touw had ik al gezien, maar de te grote steken nog niet.
     
  9. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ik vermoed dat dit wel een goede kleur voor een romp is, de 2e balk van boven
    upload_2021-1-11_10-41-24.png
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    ik was een plankje aan het beitsen maar toen pakte ik het verkeerde potje, in plaats van donker eiken ebben. ik probeerde het af te wrijven maar dat lukte niet, toen ik bedacht dat het eigenlijk toch wel een hele mooie kleur was. gelijk gaan experimenteren en ik kwam erachter dat als je een linden plankje beitst met ebben en het vlak voordat het helemaal droog is erovereen gaat wrijven/ deppen, vervolgens goed laat drogen en daarna een laagje licht eiken eroverheen kwast dat je dan dit resultaat krijgt (gelijk maar in 7p-setting, het blauw van de fortuining is nachtblauw van kolderstok zeer niett-dekkend geschildert en daarna een laagje donker eiken beits eroverheen, daarna inwrijven met danish oil.)
    WJVM9472[1].JPG
    de nagels zijn slordig en snel gebeurt, maar het geeft een goed idee. gewoon een gaatje met potlood ingekleurd.
     
    Arjan_B, TIMBERWOLF, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet Sanders heeft zoals bekend zich teruggetrokken van dit forum, wat natuurlijk een spijtige ontwikkeling is. Omdat ik voor het schip van Willem Barentsz met hem de afspraak heb dat hij mij op de hoogte houdt van zijn bouw om eventuele aanpassingen te kunnen doen aan het pakket, heb ik nog wel regelmatig contact met hem.
    Hij stuurde me enkele foto's toe met vragen, maar gaf me ook toestemming om af en toe hier wat te laten zien. Bij deze:

    JPG_1595_6327_bewerkt-1.jpg
    JPG_1594_6326_bewerkt-1.jpg

    Het braadspil met nagelbank aan de voorzijde van het schip.
     
    janzwart, Flying Scotsman, CXello en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    O mooi! Fijn dat je dat voor Piet wil doen
     
  14. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    helemaal top
     
  15. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    Jammer dat hij er niet meer bij is en wat een mooie details! Complimenteer ‘m maar;)!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal ik zeker doen!
     
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Zeg hem maar dat ik op de "leuk"-knop geramd heb :)
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    +9 anderen (voorlopig););)
     
    Flying Scotsman en Herby63 vinden dit leuk.
  19. + 1 dus (voorlopig 10) sorry correctie 12 ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mrt 2021
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    de teller staat al op 12 :goal
     

Deel Deze Pagina