koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Ik heb een vraagje over de gewichts verdeling voor/achter van een Pro10/Pancar.

Wat is hier de beste verdeling voor?.. Ik rij zelf met een F103LM. En heb deze al gebalanceerd op links/rechts gewicht.
En heb een 58/42 gewichts verhouding (58 achter)

Groet Dennis

Daar zeg je wat zeg... Volgens mij zijn wij daar helemaal niet zo mee bezig. Zal best wel een ideale verdeling zijn maar of iemand uit het MACH ZAC clubje zich daar echt heel druk over maakt weet ik niet.

Als je erachter bent, let us know ;)

Je wilt in ieder geval wat meer gewicht achter hebben dan vóór maar de exacte verhouding zou ik niet echt mee zitten als ik jou was. Alles blijft een compromis tussen gewicht vóór en achter, de tractie die de banden genereren onder acceleratie/remmen, gewichtsverplaatsing in de verschillende bochten en het gripniveau van het asfalt etc etc.

Ik heb me enige tijd geleden proberen te verdiepen in het "beste" gewichtverdeling maar heb het opgegeven en het gewicht op de plaats geplakt die mij het "beste" uitkwam. Dus onder mijn lipo's en tussen de voorwielophanging. of dit de beste keuze is weet ik niet, heb er verder ook niet meer over nagedacht. De rest stel ik voor 80-90% af met de centerveer, type voorband en de hoeveelheid smeren van de voorband. Het fijntunen is dan vaak het aanpassen van je gasvinger en stuurvaardigheid.

Ik kan de auto wel een keer wegen maar ik denk niet dat je er iets aan hebt aangezien mijn auto anders is opgebouwd en kwa geometrie en afstelling anders in elkaar steekt.

Desalniettemin wellicht interessant om wat auto's te wegen en kwa verdeling te vergelijken.

Voor jullie zeker interessant omdat jullie op een zelfde circuit rijden. Ik rij alleen op een parking met vrienden (wel baan uit gezet).

Maar vind het gewoon interessant om veranderingen te merken in het rijden van de auto. Zo merkte ik ook het balanceren van het het gewicht van de auto links/rechts bij het uitkomen van een bocht (bleef die mooi recht in lijn)

Dit heb ik gewoon op deze dingen gedaan...
Foto-ZDXZUZFX.jpg

Foto-QTY47PZG.jpg

In het midden van het chassis in de kruisschroef koppen. En daarna met de electronica gaan schuiven.

Gewicht totaal van de F103LM is 946gram rijklaar (voor 405 en achter 541 gram)

Weet niet wat die exotische dingen van jullie wegen?...Maar zullen lichter zijn.:rolleyes:.

Groet Dennis

hey mooie balans knoppen. Waar heb je die vandaan?

De mijne is 1230-1250 gram race klaar afhankelijk van de banden en kap.

Deze knoppen heb ik op mijn werk nog gevonden ;)...Er zitten gewoon stiftboutjes in gedraaid.

Met body heb ik hem nog niet op de waag gehad....Weegt natuurlijk ook nog wat...

Balans rechts en links is wel een belangrijk iets in de auto's. Gewicht voor en achter denk ik minder. De accu's liggen nu eenmaal waar ze liggen bij mij. De servoplaats is ook vast dus het enige waar je mee kan schuiven is de ESC en de ontvanger naar links en rechts. Daar zou je de balans in kunnen zoeken. In de 1/12 balanceren ze zelfs de achterpod op zichzelf. Persoonlijk vind ik wel dat het belangrijk is maar gek genoeg heb ik er nog nooit zo veel mee gedaan.

Een andere mooie manier is vier micro-scales nemen en die onder de wielen zetten. Er zijn meerdere manieren om een auto in balans te zetten.

Balans rechts en links is wel een belangrijk iets in de auto's. Gewicht voor en achter denk ik minder. De accu's liggen nu eenmaal waar ze liggen bij mij. De servoplaats is ook vast dus het enige waar je mee kan schuiven is de ESC en de ontvanger naar links en rechts. Daar zou je de balans in kunnen zoeken. In de 1/12 balanceren ze zelfs de achterpod op zichzelf. Persoonlijk vind ik wel dat het belangrijk is maar gek genoeg heb ik er nog nooit zo veel mee gedaan.

Een andere mooie manier is vier micro-scales nemen en die onder de wielen zetten. Er zijn meerdere manieren om een auto in balans te zetten.

Voor/achter verschil heb ik met 1 weegschaal gemeten.
Foto-SYN4CSG4.jpg

Foto-IDHUQZQS.jpg

En zorgen dat de auto waterpas staat, en midden op de weegschaal met de te meten as. Daarna de auto in zijn geheel gewogen.

Je kunt de balance meten met 4 weegschaaltjes. Maar denk niet dat veel mensen deze thuis hebben.:rolleyes:

wel netjes gedaan in ieder geval .

Ik had zelf een setup met 2 weegschaaltjes en de beam van een tweak station,een beetje hetzelde wat jij hebt gedaan.

2 wielen op de weegschaal en de andere kant van de auto waterpas op het tweakstation.

Nadeel :goedkope weegschaaltjes zijn niet allemaal even hoog.Maar met eneige aanpassingen werkte dit heel goed.

wel netjes gedaan in ieder geval .

Ik had zelf een setup met 2 weegschaaltjes en de beam van een tweak station,een beetje hetzelde wat jij hebt gedaan.

2 wielen op de weegschaal en de andere kant van de auto waterpas op het tweakstation.

Nadeel :goedkope weegschaaltjes zijn niet allemaal even hoog.Maar met eneige aanpassingen werkte dit heel goed.

Ik heb wel eens weegschaaltjes gebruikt maar deze gaven altijd een andere gewicht na mate welke voorwiel ik het eerste op de schaaltjes zette. Zou best kunnen dat ik iets verkeerd doe maar heb het na een tijdje opgegeven. Met muntjes test kwam ik op 99% in balans toen ik dit met joost z'n balanceboard vergeleek. Dat was goed genoeg voor mij iig. Heb zo ook mijn gewicht links en rechts verschoven aan de hand van deze test.

Ik had de voorwielen niet op een beam maar elke wiel direct op het weegschaaltje. Wellicht zit daar het verschil in en zou het met een beam ertussen beter gaan?

Om links/rechts balans in de auto te krijgen gebruik ik:

Chassis Balancing Tool

Maar ik weet niet of je die op elke auto kan gebruiken. Want het principe gaat er van uit dat er 2 gaatjes (voor en achter) in je chasiss zitten, die precies in het midden zitten.

Ze kosten ongeveer 10 a 11 eurie.

Mvg,

Theo

Hey Niels, alle gaatjes waren op de juiste plaats enkel idd wat Kees al schreef waren de gaatjes van de link toch nog iets te ver naar achteren. Maar door de vindingrijkheid van Kees is dat alweer opgelost. Binnenkort als je tijd en zin hebt de F1 maken?

Halewijn

Ah ok. Gelukkig dat het opgelost kon worden.

F1? Ja hoor, kom maar door met de id'n. Gaan we een Exotek kloon maken? ;-)

Gr. Niels

F1? Ja hoor, kom maar door met de id'n. Gaan we een Exotek kloon maken? ;-)

Gr. Niels

Voor mij geen Exotek kloon. Ik heb namelijk geen Tamiya F1 onderdelen.

Ik dacht het simpel te houden door een F1 versie te maken van de X10 (zonder tubes dit keer;-) ). De tekening heb je al en alex heeft de maten al voor me gepost:-) .

Dat is goed te doen toch?

Ik zal een opzetje maken en zaterdag meenemen oké?

Halewijn

Ik ga de regenauto maar eens opbouwen. Heb het altijd uitgesteld om dat te doen maar dit weekend wordt het wederom slecht weer. Heemstede zaterdag en den haag zondag ca. 90% kans op regen :onweer:

Kan ik iig wat rijden want zo schiet het echt niet op.

Back