Kraan van Piet.

Dragline revisie

De halve mechanische aandrijving van de kraan demonteren,
schoonmaken en weer in elkaar zetten.


Smeervet niet vergeten Henk.
Goed bezig.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Dat harde vet kan je wel verwijderen met WD40, en als dat niet genoeg is, zéker met remmen-reiniger, beide in spuitbus, en WD40 heb je ook met een rietje aan de spuitkop, die je ook op de remmenreinger kunt zetten, voor een precies resultaat
 
Dat harde vet kan je wel verwijderen met WD40, en als dat niet genoeg is, zéker met remmen-reiniger, beide in spuitbus, en WD40 heb je ook met een rietje aan de spuitkop, die je ook op de remmenreinger kunt zetten, voor een precies resultaat

Dat had ik ook gedacht en toegepast.
Het vet is zo dik, dat dit eigenlijk mechanisch verwijderd moet worden, borstelen of wegwrijven.
Misschien is het vet al vele jaren oud en heeft nu de dikte van boter.
Ook ondervonden, dat door het wegspoelen de resten op een andere plaats vastplakken.

Waar ik nog het meeste in kan meegaan:
De halve mechanische aandrijving van de kraan demonteren,
schoonmaken en weer in elkaar zetten.

Maar dan moet Piet eerst toestemming geven.
De afspraak was, dat Ik mij bezig zou houden met de elektronische besturing en daarom kan ik niet zomaar het mechanische deel demonteren en aanpassen.
 
Als het vet al zo ingedroogd is?
Ergste vetlaag van de tandwielen wegkrabben
daarna in een bakje met een vetoplosser weken.
Vertanding met een zachte staal-of messingborstel schoon borstelen.
Ben je nog even bezig Henk.

Veel plezier,
Willum
 
Daar ik vandaag niet aan de mechanica van de kraan kon werken, maar voor de servo's de verlengkabels gemaakt.
De ontvanger staat nu op een andere plaats, met de servo contacten naar boven.
Voor het aansluiten op deze plaats, moesten 6 servo kabels verlengd worden en 1 Y-kabel voor de gelijktijdige bediening van de servo's voor het vrijgeven van de rem en verschuiven van de schuifkoppeling.
Na even kijken op de site van een bekende leverancier, wist ik, dat dit geen oplossing geeft, zie: https://www.conrad.nl/zoeken?price_max=105299&price_min=1.01&search=servo kabel&searchType=regular
Ik ben dus maar begonnen aan het zelf maken van de verlengkabels.
Voor de besturing van de Dockyard V, moest ik ook kabels maken van aangepaste lengte.
Door een discussie over klemmen van servo kabel heb ik de door @Ernst Grundmann voorgestelde klemtang bij HK besteld.
In eerste instantie was het geen succes.
Een mens heeft twee handen, tang vast houden, terminal in de bek zetten en dan nog de uiterst dunne kabel in de terminal steken en vastklemmen.
Bij mij, terminal dicht en de draad nog los in mijn handen.
Nu zet ik de tang in een kleine bankschroef, zet de terminal in de bek en één of twee klikken en de terminal zit gefixeerd, nu de afgepelde draad insteken en afpersen.
De opstelling van de tang.

SAM_3235 verkleind.jpg


Na een uurtje werk had ik de onderstaande verlengsnoeren gereed.

SAM_3236 verkleind.jpg


Op de foto aan de linkerkant de nieuw gemaakte verlengkabels, voor de kabels van de Dockyard V had ik een spoel gekocht met 30m servo kabel.
In het midden de nieuw gemaakte Y-kabel voor de aansturing van de servo's voor de rem en de verstelling van de schuifkoppeling.
Aan de bovenkant de stekkers met de losse terminals.
Buien de klemtang heb ik maar twee stukken gereedschap gebruikt.
De eenvoudige knip/striptang en een heel kleine horlogemakers schroeven draaier voor het demonteren van verkeerd ingestoken terminals.
Voor de kosten van de terminals en houders, zie: https://hobbyking.com/nl_nl/jst-sh-...242&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products
Groet Henk
 
Laatst bewerkt:
Tja, die snoertjes kosten hier een klein fortuin, en je kunt ze makkelijk zelf maken; ik heb ze altijd gesoldeerd, en daarna de eind beugeltjes om de isolatie heen geknepen.
Dat gaat goed, alleen moet je erg weinig soldeer gebruiken, anders loopt het het busje in, en past de pen er niet meer in.
Ik heb een poos geleden ook zo'n tang aangeschaft, maar nog niet gebruikt; lijkt me een goed plan om die tang even in te klemmen, want idd, je komt een hand te kort; weet ik van een dergelijke tang voor de grotere, 'normale' maten.
Overigens, waar mogelijk gebruik ik helemaal geen verlengsnoertjes, maar verleng het bestaande snoertje, door de plug er af te knippen, en een verlengdraad aan de servo te solderen; dat scheelt je weer een mogelijk los contact.
Cor
 
Ik werk aan een model van een ander.
Daarom wil ik zoveel mogelijk werken, zodat indien nodig, weer met een standaard onderdeel gerepareerd kan worden.
Wel een opmerking als je met de klemtang gaat werken.
Als je de tang sluit, dan zie je, dat de opening aan de ene kant groter is dan aan de andere kant.
De grote opening is de kant waarop op de mantel van de kabel wordt geklemd, in de kleine opening de blanke draad.
Veel succes.
Henk
 
Laatst bewerkt:
.........
Als je de tang sluit, dan zie je, dat de opening aan de ene kant groter is dan aan de andere kant.
De grote opening is de kant waarop op de mantel van de kabel wordt geklemd, in de kleine opening de blanke draad.
Dat is me bekend, werk wel met een groter type; maar toch bedankt, misschien dat niet iedereen dit weet. ;)
Cor
 
Vandaag heb ik voor mij de laatste hand gelegd aan de modificatie van de kraan van Piet.
De laatste kabeltjes zijn gemaakt en zijn alle op de ontvanger aangesloten. Functie, plaats klopt niet, dit moet Piet bepalen.
Met de servo tester alle nieuwe verlengkabels getest, geen uitval.
Onderstaand de foto met de willekeurig aangesloten stekkers.
Getoond, alle servo stekkers vanaf de bovenkant van de ontvanger zijn aan te sluiten. De stekkers van de accu niet aangesloten.

SAM_3237 verkleind.jpg


Nu getoond van de zijkant'

SAM_3238 verkleind..jpg


Alle kabels van de servo's aan de voorkant gaan door een kabelkanaal, ter beveiliging tegen de tandwielen.
Nu kan je alles maken, maar past het binnen het machinehuis van de kraan?
Onderstaand de foto, helaas niet erg duidelijk.

SAM_3240 verkelind.jpg


Maar wel te zien, dat er voldoende ruimte is, t.o.v. de onderkant van het dak van het machinehuis.

Nu gezien van de zijkant, alle kabels en aanpassingen passen binnen het machinehuis.

SAM_3239 verkleind.jpg


Voor een indruk over de onderdelen, die ik uit de kraan heb verwijderd, hier zijn de 2 st 4 cell Nimh houders niet bij.

SAM_3241 verkleind.jpg


Voor mij is dit project beëindigd.

Mijn volgende project is het bouwen van een nieuwe stoommachine voor de Dockyard V.
Onderstaand de huidige stoommachine.

SAM_0677 verkleind.jpg


De komende wintermaanden hoef ik mij niet te vervelen.

Ik verwacht niet, dat ik op dit deel van het Forum weer zal publiceren.

Daarom bedank bij deze, alle personen, aanklikkers en adviesgevers voor de geven informatie, die mijn kennis vergrootte.
Bedankt en groeten.
Henk
 
Hallo Henk,

Leuk dat je de revisie van de mobiele kraan met ons hebt willen delen.

BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg


Succes met de bouw van de nieuwe stoommachine.
SMILEY PIETER  DE BOUWER.jpg
 
Vandaag heb ik voor mij de laatste hand gelegd aan de modificatie van de kraan van Piet.

Henk,
Dus de kraan is klaar, werkend naar tevredenheid?
Da's mooi.
Gefeliciteerd met het netjes afsluiten van dit projekt.

Veel plezier met het nieuwe projekt de stoommachine.


Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ik zal het met Piet opnemen, zelf zit ik niet op sociale media.
Om een filmpje te plaatsen hoef je toch helemaal niet op die (a)sociale media te zitten? DAt kan gewoon hier hoor: filmpje op Youtube en een link hierheen.
We willen het toch allemaal wel eens werkend zien tenslotte.:koud:
Cor
 
Ik had gehoopt, dat alles zou werken, maar de praktijk is weerspannig.
De elektronische besturing werkte.
Moet wel bekennen, dat de stuurwiel verstelling toch ook problemen gaf. De oude ontvanger herkende de zender en na enige uren spanningsloos/uitzetten herkende deze de zender niet meer.

Weer tijdens de aflevering bleek dat de schuifkoppeling niet te bewegen was.
Als de hoofdmotor niet draait, dan probleemloos, maar zodra de hoofdmotor draait, dan op een of andere manier verklemd het geheel.
Piet zag dit ook in en heeft deze week een begin gemaakt met de verstelling van de schuifkoppeling.
Hiervoor moest de bovenwagen behoorlijk gedemonteerd worden.
Onderstaand zijn aanpassing.
Op de eerste foto de koppeling in de lage stand, kraanrijden.

Kraan aanpassing schakelarm 1.jpg


De volgende foto de stand, kraan bedrijf.

Kraan aanpassing schakelarm 2.jpg


Dit ziet er al beter uit, maar ik heb aan Piet gevraagd om een doorgaande as te maken, die ook gelagerd is op de linker steun.
De as kan dan niet verkanten, vastlopen in de lagerbus aan de rechter kant.
Weer en Corona diende hoop ik volgende week aan de kraan te kunnen werken.
Groet, Henk
 
De kraan van Piet is terug in de werkplaats.
Door de hoeveelheid gevraagde stroom voor de servo's, brandde de 2A BEC van de ESC door.
Dus geen voeding op de ontvanger, alles op de bovenwagen, dood.
Op de onderwagen met de separate regelaar bleef alles werken.
Nu nadenken over een voeding voor de servo's met een hogere stroomsterkte.
Het probleem is ontstaan doordat ik 2 zwaardere servo's gebruikte.voor het overschakelen van kraan naar rijwerk.
Leuk probleem,
Mijn andere probleem, zie onderstaande link, met stoom installatie van mijn stoomsleepboot is bijna opgelost, zodat ik weer tijd aan de kraan van Piet kan besteden.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-38#post-4101342
Groet, Henk.
 
Bedankt voor je antwoord, volgende week uitzoeken.
In de kraan is de ruimte heel beperkt, dus elke suggestie is welkom.
Groet, Henk
 
Hallo Henk,

Externe BEC van 7 A of 10 A zijn overal wel te koop :
Conrad: Hobbyking : enz.

Even zoeken in/op Google
Er zijn namelijk nogal grote prijsverschillen.
 
Back
Top