Kvb Jo-Sie (koud achterschip)

tja, en dan straks de kop van de Stelsa weer ombouwen tot een "normale, niet koppelverband-kop":D

Veel succes, het gaat lekker snel met dit tempo!
(ik heb zelf al weken niks gedaan:( )

mvg
Bas
 
Laatst bewerkt:
Ja, had ik zelf ook gedaan..
maar nog een ander vraagje, je had gezegd dat je de gaten voor de kopschroef eruit
hebt gesneden, is dat hout niet te dik om te snijden?

mvg
Bas
 
Laatst bewerkt:
2 dingen worden er hier door elkaar gehaald.

Het hout van huid is 3mm, dat is prima te snijden met een goed mes.

Ik krijg het niet over mijn hart om de zaag erin te zetten en de kop af te zagen.

Op die manier bedoelde ik beide.
 
Straalbuizen

Het weekend was het dan weer zover.

Het begon met een tripje naar de doe het zelf zaak om daar een koppelstuk voor een pvcbuis van 40mm te kopen, 2 eigenlijk.

Sinds pap een draaibankje heeft gaat er een wereld open tijdens het bouwen :)

Na 3 buizen gedraaid te hebben waren ze klaar. De eerste was het testmodel en hier zijn 2 bruikbare van gekomen.

12052012798.jpg


Na passen en meten.. nog een deel van de tunnel verwijderd waren ze eindelijk op goede hoogte. Ik wilde ze niet onder het schip uit laten steken namelijk.

12052012801.jpg


Na eentje passend gemaakt te hebben is het altijd 2x zo lastig om de andere kant exact zo te krijgen. Passen en meten en na meten maar uiteindelijk lukte het dan wel.

12052012802.jpg



Ik had ook schroefassen besteld, deze waren echter toch te lang.. deze heb ik dus in moeten korten. Ook hier kwam de draaibank weer als een oplossing. De lagers die bij de assen zitten waren verzonken in de koker. Pap dacht dat het wel moest gaan en dus heeft ie dat geprobeerd en heb ik nu 1 as op lengte :)

De andere volgt nog
 
Heren,

Dank u allen.

De straalbuizen zitten nu op hun plek maar van de tunnel moet nog het een en ander af, omdat ik de buizen een soort van verzonken heb, moet ik de tunnel aan de binnenkant iets dieper uithollen om zo een vloeiende lijn te krijgen in de waterstroming. Dit kon echter niet eerder dan nadat ik de buizen geplaatst heb.
Het scheelt dat het balsahout is, voorzie hier niet heel veel problemen mee.
 
Hallo,

De Straalbuizen zitten inmiddels stevig vast. Heel lang heb ik zitten denken hoe ik het gat moest gaan boren voor de schroefassen (zie hier altijd tegenop om te doen)
Eerst heeft mijn vader de schroefassen ingekort en de lagers opnieuw verzonken met z'n draaibank (die kan het beter dan ik :))

Eenmaal alle voorbereiding getroffen moest ik dan toch echt gaan boren :P

Het midden (ongeveer) bepaald door servo onderdelen. Later heb ik door het oog een lasertje gezet en zo het punt afgetekend waar ik zou gaan boren.

18062012884.jpg


Uiteindelijk 2,5 gat later had ik de gaten erin. Binnen in moest ook nog het een en ander verwijderd worden voordat de assen er in konden. De grotere uitsparing is bedoelt voor de motoren die hier later komen te staan.

19062012885.jpg


Om te zorgen dat de assen goed op hun plek zaten heb ik een schroef op de as gezet met hier omheen wat tape gedraaid, zoveel dat het net klemliep in de straalbuis. Er zijn vast andere mogelijkheden, maar dit leek mij op dat moment de meest praktische. Het is me al een schip eerder ook zo gelukt, dus ik dacht, waarom dan anders doen.

Het resultaat is mij ook nog onbekend op 1 schroefas na. Ze zitten beide vast maar van de laatste heb ik het resultaat nog niet gezien, morgen ga ik het bekijken en laat ik de foto's zien.
 
Het lijkt wel goed te komen met het uitlijnen van de schroefassen als ik het zo bekijk...

En als je vader beter draaien kan dan jijzelf, wel, dan ben je gek als je het hem niet laat doen natuurlijk.
Het werk altijd overlaten aan hen die het beter kunnen, en dan dat goed afkijken...
 
Klaas,

Juist, eerst kijken hoe het moet en dan zelf proberen :) Vond het met mijn schroefas wel noodzakelijk dat het ook goed ging, aangezien je anders een prima doorvoer heb voor water, wat niet mijn bedoeling is.

Vanmiddag kijken hoe het geworden is
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Agelopen week kreeg ik het in mijn bol. Het was lekker weer en ik wilde bouwen. Dit idee maar eens uitgevoerd met het volgende als update.

Ik ben begonnen met het plaatsen van het voordek. Lang heb ik hier over zitten twijfelen in verband met het in bouwen van de boegschroef.

Mede hierdoor heb ik ook direct een luik aangebracht (de ruimte waar het luik moet gaan komen). Ik heb hier verschillende voorbeelden gezien waarin het mogelijk is om dit waterdicht te kunnen maken. Deze uitdaging wilde ik wel aan gaan. Op de foto is het dek te zien, deze zit nog los op het schip op moment van de foto en de hoeken zijn nog recht. De afwerking volgt wanneer het gehele dek geplaatst is.

03072012913.jpg


Hierna was het achterdek aan de beurt en tegelijk een deel van het gangboord.

Ik heb gemeten tot waar het ruimschot komt en dit afgetekend op het hout. Vervolgens heb ik de vorm van het achterschip afgetekend en op maat gemaakt.

03072012914.jpg


Aangezien het achterschip qua opbouw hetzelfde moet gaan worden als haar broertje heb ik de woning gepakt van de Stelsa en hiermee te contouren afgetekend voor de nieuwe woning.

En zo zit dit het uit:

03072012916.jpg


03072012917.jpg


Uiteindelijk heb ik een deel van het dek weg gesneden. Ik heb hier rekening gehouden met een opstaande rand waar de woning uiteindelijk overheen valt en een beetje ruimte voor de houvast.

De stand van zaken op dit moment:

03072012918.jpg


Het dek staat nu te drogen en is overal geplaatst. Voorop, achterop en het middenschip.

Tot slot, om nog bij mijn roerwerk te kunnen komen heb ik in plaats van 1 klep, 2 kleppen gemaakt. Dit leek mij praktischer in plaats van 1 deksel

03072012919.jpg
 
Back
Top