Kyosho dst, HPI MT2, 1:10 truggy?

Hallo allemaal, ik ben nieuw in het model auto gedeelte van het forum, en wil waarschijnlijk gaan beginnen met brandstof auto's. Ik lees al enkele weken mee hier op dit forumgedeelte.

Voor degene die me nog niet kennen, ik ben Igor, ik doe nu al zo'n 2 jaar aan modelvliegen, en vlieg alleen electro. Verder heb ik al enkele ervaringen met model auto's. Ik heb vroeger (ja, 4-5 jaar geleden) veel met rc auto's gespeeld, voornamelijk niko auto's, daarna een tamiya buggy die ik van mijn broer over genomen had, deze zou wat mankeren, maar de plaatselijke rc winkel had hem gratis voor me gemaakt (was iets met de borsteltjes van de motor). Met deze auto heb ik me zeker wel vermaakt. Dit deed ik samen met een vriend van me, en we keken toen al naar de brandstof auto's. (natuurlijk sparen!) Die vriend van me (Actief op het forum als Ratjetoe) heeft toen de tijd een on road hpi rs4 evo3 gekocht, dit was natuurlijk helemaal te gek! Toen de tijd had hij alleen maar problemen met het afstellen van de auto (wat maar niet lukte). Naderhand verkocht hij het autotje. 2 Jaar geleden begon ik aan modelvliegen, veel geleerd. Nu heeft die vriend van me een tijdje terug een 2e hands hpi rs4 gekocht, en nu begint het ook weer bij mij te kriebelen! Zelf wil ik voor offroad gaan, schaal 1:10 en het liefste een truggy. Ook wil ik een rtr auto, en goede prijs kwaliteit verhouding. Ik wil er vooral mee in de buurt over het gras of op op de straat mee rijden. (Onroad bandjes)

Nu zat ik te kijken naar verschillende truggy's. Ik moet nog zowiso nog even sparen en goed er over nadenken.
||Kyosho DST||
kyosho_dst_g3_gxr18.jpg

Deze auto heeft eigenlijk mijn voorkeur. Hij is erg goed betaalbaar, kyosho schijnt een goed en bekend merk te zijn, maar weet niet hoe dat met onderdelen zit. Ik heb deze auto al kunnen bezichtigen, en er even mee mogen rijden, dit beviel me erg goed! RTR schat ik zo'n 280-300 euro met startset en brandstof.

|| Hpi MT2||

mt2_1.jpg

Hier is veel informatie over te vinden, onderdelen lijken me goed verkrijgbaar. Prijs is in vergeleken met de andere wel een stuk (+/- €100) duurder. Ik heb deze auto al eens bekeken in de winkel, zag er allemaal mooi uit!

Verder ben ik erg benieuwd hoe het zit met inrijden. Ik heb verder niet echt hulp van buitenaf van iemand die met rc auto's bezig is. Maar is het mogenlijk om je auto af te stellen en in te rijden (wot- methode?) zonder hulp van iemand anders? Dit is het stuk waar ik me eigenlijk een beetje zorgen over maak, en ik niet meteen de hele motor verknal. Ik heb alle sticky draadjes al eens doorgelezen. Maar als ik dan lees van mensen dat ze problemen hebben met afstellen en inrijden, denk ik, waar moet ik beginnen...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, en ervaringen. En ik hoop dat ik er uit kom of ik wel of niet wil beginnen, en zo ja, met welke auto.

Igor

Hoi Igortje

Allereerst welkom op dit forum ;)
Ik zal even mijn bescheiden mening ventileren....
Het zijn beide zeer goede auto`s (merken) en ook onderdelen zijn volgens mij overal goed te verkrijgen. En anders hebben we natuurlijk ook nog het internet...... Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar Kyoso ,omdat ik daar (als mede-beginner) goede ervaring mee heb. Maar geen kwaad woord over HPI hoor. Het is denk ik meer een gevoelskwestie.
Wat het inrijden , afstellen en alle technische aspecten van het nitro rijden kun je het beste de sticky`s eens goed lezen. Daar staat héél véél nuttige ,bruikbare info in. Vooral van bepaalde personen op het forum kun je veel leren. Je zegt dat je al wat langer meekijkt op het forum ,dus ik denk dat je wel weet wie ik bedoel. Als je hun raad en advies opvolgt lukt het vast wel. Mede dankzij hun ben zelfs ik op de goede weg....;)

Bedankt voor de reactie! Welkom, tja, ik ben echter al ruim 2 bijna 2,5 jaar lid van dit forum, dus ik voel me wel al thuis! Sticky's heb ik allemaal al eens doorgelezen, (staat ook in mijn 1e bericht, maar ik kan begrijpen dat die soms niet helemaal gelezen wordt omdat hij zo lang is)

Mijn gevoel gaat ook meer naar de de kyosho dst, (dit is de truggy versie van de wat bekendere kyosho dxb buggy). Waar veel over te lezen is. Ook is de prijs in mijn ogen een stuk beter, aangezien ik naast deze hobby dus ook de modelvlieg hobby wil houden en onderhouden.

Ik geloof graag dat iedereen je graag op weg helpt met deze mooie hobby! Maar toch lijkt het me lastig.

Igor

Igor,

Voornaamste nadeel in mijn ogen van beide auto's is dat ze 1:10 zijn. Ik spreek uit ervaring, zelf heb ik op een bepaald moment ook een Kyosho DST gehad ingereden en een beetje fun mee gehad. Tijdens een meeting had ik de kans om een keertje met een 1:8 Truggy te rijden en toen was ik meteen verkocht. Daarop heb ik een Robitronic Mantis TXS gekocht en de Kyosho DST is na een tijdje verkocht.

Ik weet niet wat je budget is, maar wil je een nog hogere fun factor en een auto die offroad niet zo snel op hobbels blijft hangen, kijk dan naar een 1:8 Truggy...ik weet dat het misschien een stukje duurder is maar je krijgt daar echt geen spijt van.

Verder is zoals Kappie zegt het van groot belang dat je goed weet hoe je moet inrijden en afstellen, doe je dit voorzichtig (lees: bij twijfel te rijk en NIET te arm) dan zul je lange tijd plezier hebben van je auto.

Nog een andere tip: zondag 30 augustus is er een meeting van RC-junkies, als je naar de inschrijvingen kijkt komen daar een 35 tot 40 auto's rijden en er valt dus een heleboel te zien (ook veel offroad). Het is daar een hele gezellige groep mensen met allemaal dezelfde verslaving, en allemaal vinden ze het leuk om je in te lichten en verder te helpen. Wellicht geven ze je zelfs de mogelijkheid om even met een auto een testritje te maken.

EDIT: Overigens is aan de DST nooit iets kapot gegaan, ik ben er ook niet echt mee aan het springen mee geweest, maar het is een betrouwbare auto met een makkelijk af te stellen motor. Ook de electronica is goed, alleen heb ik gelezen dat de stuurservo het nog wel eens wil begeven, maar dat is eigenlijk bij alle offroad auto's zo, zeker als ze plastic tandwielen hebben zoals de Kyosho.

Laatst bewerkt:
ik heb zelf de kyosho dst ik vind hem heel fijn rijden
maar zo als snellehenk zegt is een 1:8 niet iets
zoals de
KYOSHO Inferno MP-7.5 Sports 3 4WD RTR

en is ook maar iets duurder als de kyosho dst

Voor de kosten van een 1:8 hoef je het niet te laten. Voor rond de 300 euro heb je al een 1:8 buggy zoals een HPI Trophy en de Kyosho MP7.5 sports.

Sluit ik me ook bij aan. 1:10 is leuk maar je bent al gauw op zoek naar een 1:8. Grotere auto's met meer plezier. En wat roelof ook al zei, de hpi trophy RTR kun je voor 300 euro ook al vinden. (rc-central). Ik heb mijn 1:10 (MT2) ook erg gauw ingeruild voor een 1:8.

Persoonlijk lijkt/leek mij 1:10 een mooie maat om hier in de buurt te rijden. Ik wil het eerlijk gezegd ook een beetje low-budget houden, want mijn vliegtuighobby vraagt ook wel wat. Verder ''slurpen'' 1:10 auto'tjes minder als de 1:8 denk ik, maar misschien is dit wel minimaal.

De inferno (truggy) vind ik ook heel mooi (buggy vind ik niet mooi), alleen toch weer flink wat duurder als de dst. €399,- tegen €229,-

Verder hoef ik ook niet echt te springen met de auto, gewoon ofroad rijden (ook onroad) lijkt me genoeg. Als de hobby me erg bevalt zou ik altijd nog kunnen overwegen groter te gaan rijden. Maar wil de hobby het liefst op een laag pitje houden.

1:10 is erg beperkt in gras enzo vind ik, mn rij maat heeft een dst, en vergeleken met mn savage, staat die dst echt stil in het gras, staat heeel laag bij de grond...

Ik denk toch echt dat je beter kan kijken naar n leuke 1:8, de Savage 3.5 bevoorbeeld, is er nu al vanaf 350 euro zoon beetje, rtr..

Een savage is inderdaad een leuke wagen, maar totaal niet wat ik zoek. Ik weet niet of je mijn beginpost helemaal gelezen hebt, maar ik heb met de dst over het gras gereden en dat beviel me echt prima. Oke misschien geen top snelheden, maar zeker wel gaaf!

Wat me bevalt aan de dst is dat ie zowel off als onroad wel in is te zetten. De rs4 van mijn vriend stuiter vrij snel door kleine hobbeltjes op de weg, dit gaat volgens mij beter met zo'n dst. Verder is ie dan ook nog inzetbaar op het gras, en op zandpaden enz.
Igor

Eerlijk gezegd is een DST ook niet geschikt voor onroad hoor, ik heb tijdens de KWC info dag met mijn DST op het AMCA in Apeldoorn gereden en werd door de onroad Kyosho's compleet zoek gereden. Zij reden 2 ronden als ik er 1-tje deed.

Verder wat betreft 1:8, als je een beetje zoekt zijn er 1:8 Truggies te vinden vanaf € 300. Bij PK Racing een Protech Yada TRR € 299,00 of een Mutilator Pro € 399. Een andere truggy die je goedkoop kunt vinden is de Thunder Tiger ST-1. En dan nog mijn persoonlijk aanrader is een Robitronic Mantis (TXS).

Maar goed als je echt zeker bent van de 1:10 keuze is de DST absoluut een aanrader.

1/8 of 1/10

Ik heb ervaring met 1/8 en 1/10 ,maar sluit me graag aan bij de anderen. Voor die pak`m beet € 100,- meer kun je echt veel beter een 1/8 kopen. Je hebt gewoonweg meer (rc)auto in je handen. Het rijdt een stuk lekkerder (lees minder nerveus) en is een stuk steviger/robuuster. En je komt er zoals eerder gezegd echt veel makkelijker mee over obastakels en hindernissen (of hoog gras ;)) ,zowel onroad als offroad.
Je had het over het brandstofverbruik ,dat zal inderdaad wat hoger liggen als bij een 1/10. Maar je gaf al aan toch niet zo veel te rijden i.v.m. het modelvliegen. Dus de kosten van het verbruik zullen dan wel meevallen.

ps. Ik heb ,omdat ik ook pas ben begonnen ,een redelijk ''goedkope'' truggy gekocht. Het is een Graupner Leopard Truggy 1/8. Volgens mij heb ik er ongeveer € 240,- voor betaald. Je ziet ze wel niet zo veel ,maar tot op heden bevalt ie erg goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
En wat is volgens jullie een gebruikersvriendelijke 1:8 truggy, die niet al te veel kost? Die inferno truggy ziet er wel goed uit, maar zit wel boven mijn budget.

Misschien ben ik over te halen. Dan wel nog even sparen! Dat zou ook nog even kunnen duren, want moet nog wat voor een vliegtuig kopen, Verder stop ik met mijn bijbaantje vanwege school, en moet nog wat nieuws/rustiger baantje zoekken.

Die protech yada en die grauphner leopard zijn veel minder bekend op de markt, (wat niet wil zeggen dat ze slecht zijn) Maar toch heb ik liever een wat bekender model, (makkelijker hulp, onderdelen en informatie over te vinden)

Wat zijn goede webshops om te kopen? (ik weet het, geen winkelbesprekingen o.i.d.) maar waar kan ik goedkope auto's vinden? Op conrad is die DST erg goed geprijsd. en schik ik een beetje als ik naar de 1:8 prijzen kijk.

@ Snellehenk, ik kan begrijpen dat je er uit word gereden door on road auto's. Vind ik eigenlijk ook niet gek. Maar ik wil een auto die multifunctioneel is. Dus redelijk snel, maar ook redelijk offroad. Buggy's vind ik lelijk, dus truggy's blijven over. Veldjes en zandlandschap, zijn hier helemaal niet zo ver vandaan. Onroad kan hier in de straat, maar een 1:10 on road stuitert hier over de straten! (zie foto). 1:10 vind ik persoonlijk ook een mooie maat (mee te nemen op de fiets, beter op kleinere terreinen) En echte topsnelheden worden toch niet berijkt in een straat zoals waar ik woon.

IMG_3971.jpg

Igor

Kijk dan naar de Kyosho GT(2)

Een 1:8 buggy chassis verlaagd naar onroad, een 2-bak en een .28 motor. Er is een Subaru versie, gooi er wat buggy offroad bandjes onder en je kunt ook door het gras scheuren.

Ik wil toch bij de truggy's blijven. En niet echt on road.
Weten jullie waar, (internet?), ik een goede truggy kan kopen? 1:8 schaal dus. Heb me er nog niet zo erg in verdiept als de 1:10. Maar ben wel erg benieuwd. +/- 300 euro vind ik nog goed te doen. En dan dus nog een startset (€50,-?) dus totaal ongeveer €350

Wat zijn trouwens de overige kosten? (startset?)
Gloeiplug starter
Accu's/baterijen
Gloeiplugsleutel
Vulfles
brandstof
Afterrun & luchtfilter olie

Gloeiplug starter € 15
Accu's/baterijen € 15 / € 10
Gloeiplugsleutel € 5
Vulfles € 5
brandstof € 12 / liter
Afterrun & luchtfilter olie € 5 / € 5

Je kunt ook een starterkit kopen voor ongeveer € 25, daar zit in:
Gloeiplugstarter
Gloeiplugsleutel (deze krijg je vaak bij een nieuwe auto erbij)
Vulfles (deze krijg je vaak bij een nieuwe auto erbij)

Voor ruim € 50 moet je wel klaar zijn dus, maar rijdend houden is ook niet gratis ;)

Even dit topic omhoog halen.
Ik heb uiteindelijk geen auto'tje meer gekocht. En toch begint het (dit voorjaar) weer te kriebelen. Ik wil graag een 1:10 auto'tje kopen. Ik weet dat jullie me 1:8 aanraden omdat je hier meer plezier aan zou beleven. Maar ik wil het toch bij 1:10 houden.

Mijn voorkeuren gaan nog steeds naar de HPI MT2, of de Kyosho DST. Ik ben ook gaan kijken naar 2e hands autotjes. Maar 2e hands zijn vrijwel alleen MT2's te koop wat echter helemaal geen probleem is.

Als ik 2e hands een MT2 koop (ik wil eigenlijk voor een 'nieuwere' G3.0 versie gaan) waar moet ik dan vooral op letten bij de koop?

Back