Large scale RAF SE5a

ze geven 12 weken af, ik heb op mijn 2 pilootjes 15 weken moeten wachten. De afwerking vond ik zelf wat tegenvallen en de verhoudingen waren zelfs ronduit slecht, maar daartegenover staat inderdaad dat ze super licht zijn en niet zo schokkend duur als sommige andere full body pilootjes...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm de site wil op de ipad de productpagina niet laden maar denk dat hier wel een kandidaat tussen zit voor mijn Pup. :-) Aan de prijs zal het niet liggen.
 
Inmiddelds weer bezig met de SE5a, nu met de staart.

DSCF0359_zpscaddb14a.jpg


Geheel is met 2 boutjes losneembaar mocht het nodig zijn.

DSCF0354_zpsd0817e9b.jpg


Bevestigingslipje uit messing.

DSCF0353_zps67858462.jpg


DSCF0348_zpsc4884cc3.jpg


DSCF0346_zpsfb9fdd7d.jpg


Roerhoorntje en bowdencables in de romp voor de closed loop aansturing staan nu op de planning

Groeten, Ralf
 
raf se5

Ralf goed bezig ,ben reuze benieuwd hoe jij je 8 spandraden in het staartgedeelte aansluitbaar en afneembaar maakt .
Groet vogelman.
 
Thanks John :D

De 8 draden komen vast aan het stabilo te zitten.
Bovenste 2 komen ieder per paar als hieronder bevestigd:

stab_zps88b4834f.jpg


De onderste 4 schroef ik samen op bevestiging als in de schets (er komen dus 2 draden per lip op)
M3 bout door de koolstof sternpost, deze is inwendig verdubbeld en dus sterk genoeg.

Dus handelingen voor de-montage van het stabilo:
stabilo delen op de pennen schuiven,
2 servo stekers inpluggen
en 3 stuks M3 bouten aandraaien

Lastig uitleggen, hoop dat je het snapt.
Hoe staat het verder met jouw Se5?

Groeten, Ralf
 
Ziet er allemaal heel mooi uit.
Ik heb de SE5a altijd een van de mooiste vliegtuigen uit WW1 gevonden.
Ga zo door. Ik blijf je volgen.

Ton
 
raf se5

Beste Ralf ,ik begrijp je uitleg heb zelf een andere oplossing.
Ben nu druk met 2 trainers klaar te maken ,maar daarna maak ik de se5 af ,heb niet veel werk meer en plaats enkele foto,s op het Forum met het eind resultaat en uitleg hoe alles werkt.
groet john.
 
Dank je wel Ton,
Geldt ook voor mij, dit is ook mijn WW1 favoriet, daarom werk ik er ook graag aan.
Lekker wegzinken in alle details en leuk om praktische oplossingen proberen te zoeken :D

@John, ik zie je foto's graag tegemoet :-)

Groeten, Ralf
 
Finally, started with the wings!

De laatste ribben zijn binnengekomen van Fablab dus ik kan aan de slag :D

DSCF0367_zps685bb9ff.jpg


Hoop voorbereidingen getroffen, o.a. ankerpunten voor de vliegdraden straks.
De ribben worden later voorzien van een 2mm balsa capstrip.

DSCF0368_zpsf4b64f36.jpg


Groot aantal ribben op zijn plek vast aan de onderste ligger gelijmd (nog niet allemaal, steuntjes waren op ;))

DSCF0369_zpsa3a00b83.jpg


Verder ook vast de verende tailskid gemaakt.
Principe van de grote TC Moth.
Veer is zelf gemaakt, moet even een maatje dikker, is nog iets te slap.
Detail komt later als ik de alu kap losneem.
Onderstuk krijgt ook een alu kapje, moet daar alleen nog wat 'vlees' voor voorzien om hem vast te zetten.

Groeten, Ralf
 
Weer een stukje opgeschoten, nummer 2 ligt al weer op de bouwplank.

DSCF0376_zpsc16218a2.jpg


Vandaag "Adrian" binnen, een 1:3,5 piloot van Jim Reeves.
Lijkt bedriegelijk echt :shock:, mooie details hoor :yes:

DSCF0379_zps5ea1505c.jpg


DSCF0382_zps0f51ba25.jpg


De 'vorige' 1/3 piloot was verkocht samen met mijn Tiger Moth, vandaar deze nieuwe.
Ben er blij mee!

Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf,

Mooie pop hé die Adrian ik heb hem kortgeleden ook binnen gekregen.
Hij gaat plaats nemen in mijn Pup
Ik zie dat die van jou een zwarte jas heeft want die van mij is bruin of zijn oogjes niet zo goed.:cool:
Geniet van je bouw activiteiten zo stilletjes op de achter grond.

Gr ronald
 
Hi Ronald, leuk dat je het volgt :D

Is een mooi popje ja, de jas is inderdaad donkerder dan die op zijn site.
(meer richting duitse kleur :rolleyes:)

jim reeves pilots page 1

Moet wel zeggen dat het een mooie kwaliteit 'leer' is van de jas, het is net echt!
Ik heb de 1/4 schaal McCudden piloot ook van Jim Reeves, hier is de jas van stof, ook niet verkeerd maar deze vind ik echter lijken.

Hoe staat het met jouw TC Pup?
Nog veranderingen aangebracht?

Groeten, Ralf
 
Veranderingen wel genoteerd en de to do lijst aan de kist bevestigd en binnenkort hiermee aan de slag.
Teus heeft ook wat goodies gemaakt voor de spandraaden die op sommige plaatsen van de kist vervangen gaan worden.
Er hoeft niet zo veel gedaan te worden Pup vliegt goed o ja het mannetje moet nog een stoeltje hebben.
O en Ralf mijn Adrian heeft een jas van bruine stof knopen zitten rechts heb ik hey toch goed gezien dus
wijkt Reeves wat af van de foto op zijn site. (Of het leer was op)
 
Jim wijkt inderdaad af van hetgeen hij op zijn site laat zien, ik vind ze persoonlijk wel mooier geworden :D

DSCF0408_zps3e25018e.jpg


En maar weer verder met de vleugels, bovenvleugels krijgen hier hun 2mm webbing.
(had ik maar meer klemmetjes...)
Later volgen de capstrips nog :rolleyes:

DSCF0404_zps8bf587e7.jpg


Tip van de ondervleugel, na wat wijzigingen aan het proefmodel past nu alles mooi :D
Balkjes ingelijmd voor de servo bevestiging.

DSCF0402_zpsb32bc6ca.jpg


Bij de ondervleugels zit er aan de romp nog een stukje horizontale vleugel waarop hij aansluit.
Ik heb besloten deze aan de vleugels zelf vast te maken i.v.m. transport.
De kleine vleugelstukjes vast aan de romp zouden namelijk snel beschadigd kunnen raken als ze nog aan de romp zitten.
Hiertoe is een versterking met 5 graden inbouw ingelijmd.
De stukjes rib moeten nu los opgelijmd worden aangezien er dubbelingsplaatjes zitten.

Het idee is ook toegepast bij mijn Sopwith Strutter er werkt goed, zodoende dat ik het hiet ook gebruik :D.
Voor zover weer even, nu weer verder met de -vele- webbings... :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Thanks Wouter,

Die klemmetjes van de Action heb ik ook al maar deze van -ik meen Greatplanes- zijn juist zo fijn omdat ze een lange rechte bek hebben.
Dat komt bij de webbing goed van pas.
Die van de Action zijn kort en moeten dan aan 2 kanten (dubbelzoveel klemmen).

Laserwerk bij van Fablab in den haag.

FabLab DenHaag

Daar zit een heel kundig team en ze verrichten goed werk :D
Wel zeggen dat je via het MBF komt, krijg je iets korting ;-)

Freeswerk voor de dikkere rompspanten heb ik destijds laten doen door MBF-er Jan Plugge.
Helaas doet hij dit niet meer want hij is veel te druk met andere werkzaamheden.

Groet, Ralf
 
Fablab ja, heb ik wel eens iets van gezien.
Huur je daar gewoon een werkplek of frezen zij het voor je?
 
Je stuurt je files (DXF, DWG of PDF zelfs ook tegenwoordig) en zij maken aan de hand daarvan en het materiaal een kostenberekening.
Je betaalt uurloon als je het laat snijden, maar zoals gezegd is dit voor MBF-ers gereduceerd :D
(Janhein van het MBF werkt daar ook).
Zelf langskomen om het te snijden kan geloof ik ook maar weet ik niet zeker.
Ze zitten op meerdere plekken in Nederland.
Voor Den Haag moet je contact opnemen met Helga, zij regelt de zaken zeer goed :thumbsup:.

Groeten, Ralf
 
Back
Top