Large scale RAF SE5a

Hoi Ralf,

Zo jij komt de winter wel weer door..:mrgreen:

Red Ceder is zeker mooi hout om mee te werken(potloden hout) dat ruik je als je er mee werkt.

Je hebt het goede stukje Red Ceder, ik zie dat het mooi fijn dradig is (is sterker).
Ik zou als ik jou was wel de bovenkant waar het Alu in zit in pakken, anders heb je wel kans dat het daar bij een harde landing splijt.

Is bij de echte zie ik op de foto met metaal gedaan.

Groet Jan.
 
Begrijp ik hieruit dat je er geen staalwerk in de poten bij doet Ralf? Ik denk dat dat wat aan de riskante kant is als dat zo is. Ik zou proberen er minimaal 5mm verenstaal in te verwerken. Het is tenslotte een 1/3 kist met het nodige gewicht

Zat met hetzelfde idee Teus,(had dat gevoel ook bij de kit van Duncan Hutson, maar blijkbaar werkt het goed, misschien kan Jacques er iets over vertellen, hij heeft hem vliegend) zodoende heb ik toch besloten het op deze manier te gaan proberen (noem me maar gewoon eigenwijs, ik durf het wel aan :rolleyes:)

Dank voor de lijm info! :thumbsup:

Wel even goed opletten want op de foto zie ik dat je geen kwarties gezaagt hout heb gebruikt voor het landingsgestel(als deze delen voor het landingsgestel worden gebruikt).
Het zou dus in de lengte/breedte richting kunnen scheuren!
Als verstevigingsoptie zou ik het hout met een langzaamdrogend impregneer epoxy behandelen zodat het wat sterker wordt!

Hans, wat bedoel je met kwarties gezaagd?
De delen worden idd voor het landingsgestel gebruikt
Dank voor de tip met de epoxy! :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als ik jou was wel de bovenkant waar het Alu in zit in pakken, anders heb je wel kans dat het daar bij een harde landing splijt

Mee eens Jan, dat idee had ik ook al :D

@ASH, ben al blij dat ik 1/3 al door de keuring thuis heb gekregen
(die keuring is misschien nog wel zwaarder dan die van de RLD :mrgreen: )

Groeten, Ralf
 
De eerste keer had ik het volgens het TC recept met dikke sec. lijm, maar dat hield niet en met een beetje cross tijdens taxien liep hij er al af.

Tweede keer met Poly Max van Bison :D oordeel zelf, je heb mijn "landing" gezien en de band zat er nog op................ :mrgreen:

m.a.w. Goeie tuf :D Ik heb het trouwens gewoon in de DHZ gehaald in tube vorm

gr. Teus

Medium sec. lijm heb ik gebruikt , zowel om de rubber uiteinde met elkaar te verlijmen , als met de velg.
 
Ralf,moet eerst even een correctie maken.
Het is niet kwarties maar kwartiers gezaagt hout!!
Zo,dit gedaan te hebben zal ik dit proberen op een simpele wijzen je verduidelijken!!
Het plankje wat ik op de foto zie is zoals ze het zeggen de kopse kant kwa aanzicht.
De jaarringetjes die je ziet staan bijna vertikaal t.o.v de breedte van het plankje.
Als de jaarringetjes in de breedte van het plankje zouden staan de praat je over kwartiers gezaagt hout.

Mvgr hans
 
Goedemorgen Ralf,

Wederom heb je mijn aandacht met dit draadje.....:D:D
Hele gave kist. Staat ook op mijn verlanglijst...( voor in de toekomst )
Ik moet eerst ff zorgen dat ik geloof ik een nieuwe bouwkamer ga krijgen en inrichten....:mrgreen :rolleyes::rolleyes:

Met Frank democratisch besloten om een keer bij jou met de DVII leden bij jouw thuis langs te komen voor bijpraten en een bakkie te doen....:confused:

Succes Ralf met dit mooie project.
 
Ik moet eerst ff zorgen dat ik geloof ik een nieuwe bouwkamer ga krijgen en inrichten....:mrgreen :rolleyes::rolleyes:

Claim je domein zou ik zeggen :mrgreen:

Met Frank democratisch besloten om een keer bij jou met de DVII leden bij jouw thuis langs te komen voor bijpraten en een bakkie te doen....:confused:

Always welcome, de deur staat open voor jullie :D

Groeten, Ralf
 
Vandaag het landingsgestel geschuurd, moet nog fijn nageschuurd worden

71944a84572918d54.jpg


Stand tot nu toe

71944a8457294d8d2.jpg


Op de achtergrond mijn 'kleine' Se5a-tje (vrouwtje zegt: "waarom bouw je die nu niet eens eerst af?" :rolleyes:

Kerels zijn allemaal hetzelfde, het leukste komt eerst :mrgreen:

De achterste latten worden ook nog met een strip verbonden (of een stukje verenstaal)

71944a8457297695e.jpg


Nu 2 spijkertjes, worden 2 pennen met ringen erop waartussen de bungee komt (misschien wel gewoom M5 draadeind inlijmen, kun je het gelijk makkelijk aandraaien...)
Op de kop van de voorste en achterste zijflank komt nog een zaagsnede met een stuk 2mm triplex ingelijmd, dit om een grotere lijmverbinding te maken
Later komt hier nog een metalen plaatje overheengeschroefd

71944a845736d33b5.jpg


Voorste verbingingsstang 20x2mm staal onder 70 graden gezet (deze komt nog van het landingsgestel van mijn Tiger Moth, moet sterk genoeg zijn ;))

Zo, zijn jullie weer een beetje op de hoogte :p

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Hans, dat zal volgende week wel weer over zijn :mad:
dan mag ik weer gaan werken :rolleyes:

Ben idd blij met de vorderingen van deze week, doe ik normaal toch wel 1 maand over met alleen wat avond uurtjes :p

Groeten Ralf
 
71944a8457297695e.jpg


Nu 2 spijkertjes, worden 2 pennen met ringen erop waartussen de bungee komt (misschien wel gewoom M5 draadeind inlijmen, kun je het gelijk makkelijk aandraaien...)




Zo, zijn jullie weer een beetje op de hoogte :p

Groeten, Ralf

hoi ralf ,

bij de se5 ging de bungee aan beide zijde van de poot via onderkant , waarna hier lederen kappen over gezet werden dus geen pennen zoals jij wil
zal eens een foto maken
bij mijn se5 is het landingsgestel ook alleen van hout ,heeft al behoorlijk wat klappen gehad maar nog steeds ok
bij de dh9 heb ik het van essenhout gemaakt

gr. jacques
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jacques,

Ik weet dat het niet de juiste manier was maar wilde het ermee proberen
Leek me eenvoudiger de bugee's te plaatsen en evt. te vervangen

2009-06-30_101137_se5a-walkaround-026.screensize_edited.jpg


Zie eigenlijk niet zo goed hoe ze het nu bij de echte doen
Halen ze hem nu gewoon onder het houten deel door?
Bij sommige foto's lijkt het ook wel een soort breiwerkje van bungee :confused:

Wat is het grootste verschil in hout tussen essen en red ceder? gewicht of sterkte/veerkracht?

Zou je een plaatje van het landingsgestel van jouw SE5a willen plaaten?

Groeten, Ralf
 
Is eigenlijk ook wel mooier op die manier :D
Even de sleuf in de spreader groter gemaakt en de bungee past ertussen

71944a8512bb23b5e.jpg


71944a8512bbc1375.jpg


Weer een probleempje minder :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ralf,
het verschil tussen essen en cederhout is dat essen zwaarder maar ook vele malen taaier is dan cederhout!

Cederhout is een zachte hardhout soort en essenhout is een harde hardhout soort.
Als je met een hamer op een essen plank slaat dan zit er een klein deukje in terwijl bij cederhout er een grote krater onstaat!

In het echte werk( om even in m'n eigen straatje te praten) worden er van essenhout b.v scheepsspanten gemaakt en dat gaat echt niet lukken met cederhout!
Essenhout kan dus veel meer krachten opvangen dan cederhout!

Mvgr Hans
 
OK Hans dank! :thumbsup:

Missschien het hout toch maar vervangen :confused:
Heb vandaag in ieder geval de 'schoentjes' kunnen maken van 0,3mm messingplaat

71944a8570725b187.jpg


Toch wel handig die in vorm meegeschuurde 'overstekjes', kunnen mooi als mal dienen ;)

71944a85707377ade.jpg


Ontvetten, opruwen, dichtvouwen, samenknijpen en solderen

71944a857073a1edc.jpg


Achterste pootjes zijn schuin, gezaagd en op de schuurtafel glad gemaakt

71944a8570841c6bc.jpg


Voila, keurige schoentjes, zitten mooi strak om het hout, dààr splijt hij niet meer :D
Soldeerzijde aan de binnenkant

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ralf,

Je moet even met je baas bellen dat je een extra weekje vakantie nodig hebt!

Dan hebben wij volgende week een complete SE-5a om te bewonderen :mrgreen:

Gr. Teus
 
Ralf,
heb even een vraagje over de wieltjes die jij gaat gebruiken!
Wat is het gewicht van de wieltjes?
Ik heb mijn wieltjes voor de Triplane n.m.l binnen gekregen en die wegen per stuk zo'n 700gr(maar ze zijn wel ECHT OUDERWETS met een ECHT OUDERWETS BANDJE)!!

mvgr Hans
 
Hans,

Ben benieuwd welke je hebt (diameter?)
1400 gram totaal is wel veel voor een 1/4 bak hoor :hammer:
Plaats maar een foto :p

P2180052.JPG


Wielen van TC : samen 850 gram
1/3 10" Mick Reeves: 550 gram


1/4 scale : 7" diameter 18cm (rechts)
425 gram per paar

71944a3fd9ae47310.jpg


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voordeel is wel dat de wielen voor het zwaarte punt liggen.
Ik heb de mijne maar bij Proctor besteld :-(
 
Back
Top