Large scale RAF SE5a

Hoi Ralf,

Je bent goed bezig..:thumbsup:

Mooie tekening heb je ook, daar heb je nog eens wat aan,lekker als je een kist wil maken met veel details.

Groet Jan.
 
Deelbare romp

Ja Ralf!!!

Nu snap ik waarom de servo's in het stabilo kamperen en de hoogteroeren niet met closed-loop aangestuurd worden! Het is de deelbare romp:hammer:

Je bent wel super creatief met de Dremel. En ik maar dure machines en gereedschappen aanschaffen:confused:

Zet het voort!
Bart.
 
Hi Bart,

Ja die deelbare romp was de hoofdgedachte ivm transport :rolleyes:
Uit die dure machines van je komt anders wel veel moois!

Katrolletje en kevlar draadje zijn nu geschilderd, tevens nog wat met 0,4mm ply lopen knutselen, imitatie kapje

71944aafe898537a1.jpg


@jan, nu al 1 van de vele details klaar :D
Scharnieren inlijmen en het stabilo kan reeds bespannen worden :p

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een kleine update ;):

De plannen zijn gewijzigd, de 1/3 is al een tijd van de baan.
Loop alweer heel erg lang met plannen voor een 1:3,3 schaal SE5a :D
1:3,3 is de schaal waarin ook Toni Clark zijn kits heeft.
De meeste details heb ik in mijn hoofd en op de computer al uitgewerkt.

Michiel, Alexander en Frank hebben me aangestoken met hun Pups
Om maar niet te zwijgen over Frank zijn Tiger Moth, het gaat mij voornamelijk om de vertraagde ZG38 (zijwaartse uitvoering) met zijn waanzinnig grote prop en mooie geluid.
Het is dus hun schuld...
1/3 zou naar mijn idee net ff te groot/zwaar worden en 1:3,3 past perfekt.
De motor combo zou ook net aan passen :D.
Geschat gewicht ca.14kg

Heb de romp reeds uitgeprint en zou de vleugelribben al bijna kunnen laten laseren.

Binnenkort meer (en plaatjes ;))

Groeten, Ralf
 
Hier vast een plaatje met daarin de vertraagde ZG38 in de neus.
Alleen de bougiekabel kom een heel klein stukje voor de dummy motor naar buiten, voor mij acceptabel.
Heb er dan wel een waanzinnige grote schaalprop bij :D

Se5afront.jpg


Had de motor liever onder de propas gehad i.v.m. de koeling maar dat ging helaas niet :rolleyes:
Spanwijdte wordt zo'n 2,5m

Groeten, Ralf
 
Ik bied hierbij mijn oprechte excuses voor het besmetten van 32/10prop.
Het word een drukke winter voor je met al je bouw plannen, ik moet nog beginnen..
 
Thankx Alexander, ik geef er maar al te graag aan toe, die grote prop heeft voor mij toch iets magisch. :zon:
Druk ja, leuk ja!, maarre, Jij hebt toch ook 2 projekten liggen?
Thuis begon moeders er ook al over :mad:, zit je na al die jaren eindelijk weer eens in een positieve bouwflow...

Juist, ik heb geleerd van de bouwperiode van mijn Camel dat je je aandacht goed moet blijven verdelen.
We vinden deze keer wel een goed een evenwicht :yes:

Groet, Ralf
 
Hallo,

heb jij die aanzichten van de zenoah met vertraging op schaal 1/1?

zou je me ze kunnen mailen? ik zou deze motor ook willen kopen en gebruiken in mijn fokker dr1 1/3
 
Ralf, bij deze ook mijn oprechte excuses!! Dit was zeker niet de bedoeling. Maar binnenkort wel GROTE PROP TIME !!!

Heb je de motor al? Misschien gezamenlijk bestellen en proberen korting te bedingen?

Grt
Michiel
 
Ralf, bij deze ook mijn oprechte excuses!! Dit was zeker niet de bedoeling. Maar binnenkort wel GROTE PROP TIME !!!

Haha, aanvaard hoor ;), Yes, ben er blij mee! :banana: :proost:

Heb je de motor al? Misschien gezamenlijk bestellen en proberen korting te bedingen?

Grt
Michiel

Samen bestellen is een goed idee, wordt voor mij wel pas over ca. 1 jaar

@Chris, heb de info bij Toni opgevraagd, propas ligt op 70mm van motor en 10mm hoger dan motor.
Heb het 1:1 plaatje van de ZG38 uit de catalogus erop geplakt :D
Zal even kijken wat ik je kan sturen.

Groet, Ralf
 
Mooi! Ook voor mij pas over een jaar denk ik, misschien iets eerder want ik ben er lekker mee bezig, we zullen zien en houden contact daarover. Heb nog naar de klossen in de centersection gekeken maar zie mijn bouwdraadje.
 
Frees pakketje valt (evt. later) over te praten, rest van de voorziening kost mij teveel tijd, geen zin in, heb wel wat beters te doen :rolleyes:
Je hebt geen idee hoeveel tijd er al in de tekening zit :mad:

Kreeg zojuist van Jacques de tip om de bougie te vervangen door een CM6 van 10mm, dit scheelt iets meer dan 1 cm in hoogte.
Verloopbusje van 14 naar 10mm in de kop draaien, en een andere dop erop.
Dit werkte bij zijn grote Sopwith Strutter ook goed. :D
Zou betekenen dat de motor dan wel geheel onder kap blijft :D
Daar gaan we voor, Thanks Jacques! :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Ik ben een hele tijd op 2 schalen aan het hinken geweest, 1:4 en 1:3,3.
Had zelfs voor de 1:4 al een Laser 180 gevonden ;)
Beide schalen zijn dus ook deels uitgewerkt.
Die grote prop heeft de doorslag gegeven, ook is de kist net ff groter zodat je wat makkelijker de details kunt maken.

Ik vind het zelf prettig te werken als je tijdens de bouw je spullen tekent en laat snijden, in plaats van vantevoren alles al uit te tekenen.
gaandeweg het projekt groeien de tekeningen dus, en deze zijn nu nog niet helemaal gereed. ;)

Basis freesset hoop ik met 2-3 weken te bestellen.
Mocht je interesse hebben PM me even ;)

Groeten, Ralf
 
Kon niet wachten om met de eerste rompzijkant te beginnen :rolleyes:
aangevuurd door John (Vogelman) zijn Se5 bouwverslag :proost:
8x8 vuren met achterin 8x8 balsa voor de hoofdlatten.
Diagonalen 6x6 en 8x8 balsa, indekking 8mm balsa

P1010150-1.jpg


Punten voor landingsgestel/struts verbonden door vuren.
Dit ook ter hoogte van het motorschot

P1010153.jpg


Morgen hopelijk part deux :D

Groeten, Ralf
 
Vanmiddag een pakketje lasersnijwerk gehaald bij FabLab in Den Haag.
Super aardige mensen en een hoop leuke dingen gezien :thumbsup:

Ik heb een testset laten maken voor de vleugelribben.
Materiaal 3mm populierentriplex.

P1010157.jpg


De boel even los in elkaar gestoken, past verrekte mooi!
Hier het aileron en de vleugeltip
Riblengte is ca.46cm

P1010158.jpg


Hier de midwing sectie, wortelribben worden nog gedubbeld

P1010159.jpg


P1010156.jpg


Ook nog wat spanten meegenomen.

De pasvorm is perfekt!
Ik heb wel een paar puntjes gevonden die ik zelf nog even moet bijwerken in de tekening, voor de rest ben ik zeer tevreden.
Een paar ribben hebben de nerf in de verkeerde richting :mad:, puntje van aandacht wat ik duidelijker moet vermelden naar de snijder toe.

Verder werd ik erop geattendeerd enkele lijntjes te onderbreken bij bv de uitsparingen.
Het materiaal blijft dan 'vast' aan de rib zitten.
Nu is er veel tijd verloren gegaan tijdens het snijproces met het weghalen van de losse stukjes.

Goed leerproces voor mij :D

Ga eerdaags de boel in elkaar lijmen en er een test stukje van maken incl. bespanning. Dan is het zaak de boel nog iets te vertekenen zodat werkelijk alles 100% Ok is :yes:.

En dan kan de gehele boel uitbesteed worden :proost:

Voor zover weer even.
Groeten, Ralf
 
Back
Top