Large scale RAF SE5a

8O Wow! :p

Weet waar je aan begint Hans, hoop dat je huis groot genoeg is ;)
Pas op: het is een regelrechte verslaving

Ben heeeeeeeeeeeel benieuwd naar je verslag straks :p
R. Boerlage heeft ook een 1/3 sopwith triplane en is hem momenteel aan het 'oppoetsen'
(duurt nog wel even voor hij weer vliegt vrees ik :rolleyes:)
Deze vloog met een 125cc 5 cilinder Seidel

Heb hier nog een leuk linkje voor je op RCMF by Pupcam (wel even inloggen)

http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,48364.0.html

Groeten, Ralf
 
Ralf,
ik ben met de romp bezig en kom nu op een lengte van 1460mm excl de motorkap en de staartvlakken.
Doe daar dus 120mm voor de motorkap en 150mm voor de staartvlakken bij en dan kom je op 1710mm uit(romplengte valt dus best wel mee).
De spanwijdte wordt zo 2690mm maar het zijn uiteraard deelbare vleugels.
Wel is de kist imponerend met zo'n 1000mm hoogte!!!!

Teus,
Het is de bedoeling dat er een 9 cilinder 90cc Seidel in komt!

Ook wat mij betreft heb ik geen deadline wannneer die klaar moet zijn want dan wordt het afraffelwerk en dat wil ik absoluut niet hebben met dit soort grote en zware kisten vanwege de veiligheid(denk dat ie toch al gauw zo'n 12 á 13 kilo gaat wegen)!

Binnenkort maar is een draadje opstarten.


Mvgr hans
 
denk dat ie toch al gauw zo'n 12 á 13 kilo gaat wegen

Mwahhh, wèl als je heeeeeeel erg licht kunt bouwen :mrgreen:
Reken maar op 15-18 kg, 't is een bakbeest hoor!
En dan zal die 90cc ook nog hard moeten werken :rolleyes:

Wel gaaf Hans :D
Member of our dawn patrol ;)

Groeten, Ralf
 
Hier nog even een foto van het wieltje
thum_41194a8fa7c6ae46f.jpg

Het is een echt ouderwets kinderwagen wieltje(en zo heb ik nog 3 stuks)
Diameter is 265mm(eigenlijk net iets te groot voor 1:3 omdat deze dan 245mm zou moeten zijn).
En wat het gewicht betreft zal de praktijk(wat ikzelf in de hand heb) wel doen uitwijzen!!

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Wèl gave wielen Hans! :p
Mooi maatje voor de DVII's :rolleyes:

Dat gewicht maak je helaas deels zelf uit, de korte neus doet het meest voor je :mad: (keep the tail extremely light!) :mrgreen:

Ik heb me hierop ook verschoten met mijn 1/3 Camel, dacht hem wel ff licht te bouwen en alle massa voorin te persen....:rolleyes:
Pakte helaas toch anders uit :(
Desalniettemin is die met 17,4 kg toch een goede vlieger :p

Groeten, Ralf
 
Dat is inderdaad een zeer belangrijk punt om niet uit het oog te verliezen Ralf omdat ook de Triplane een zeer kort neusje heeft!!!!:proost:

Ook bij de Se5a moet je dat gegeven zeker niet uit het oog verliezen alhoewel deze minder kritisch is dan de Camel en de triplane!!:)

Eén ding staat bij mij in ieder geval vast en dat is dat als je een kist maakt uit de vroegere tijden dan moet alles wat achter de vleugel of vleugels komt zo licht mogenlijk gebouwd worden!!:teacher:


Mvgr Hans
 
Jaaaa! ik kan weer foto's plaatsen :banana:
Robert bedankt :thumbsup:

Nog even bezig geweest met het landingsgestel

71944a9436bea7a2f.jpg


Sleuf gezaagd aan de onderzijde

71944a9436bed8382.jpg


1,5mm triplex in lijmen en nadien op maat snijden/zagen
Wordt een stuk sterker zo ;)
Hier wordt straks nog een messing plaatje omheengezet

Heb toch maar besloten het landingsgestel overnieuw te maken maar nu van essenhout of een andere sterkere houtsoort
(dank voor je tips Jacques aggelopen weekend in Posterholt
was weer erg gezellig :celebrate:)

Nu ja, heb ik iig een leuk proefstukje :mrgreen:

71944a9436bf307cf.jpg


't is trouwens een aardig lapje vleugel dat stabilo :p :rolleyes:
Hier te vergelijk met de 1/6 SE5a, spanwijdte 1,3m :mrgreen:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ralf,

Heb je daar ook nog gevlogen?

Ik zelf zou er niet bang voor zijn voor het Red Ceder landingsgestel!
Maar als jij er een beter gevoel bij een Essen onderstel hebt moet je dat natuurlijk gewoon doen..:D

Groet Jan.
 
Hallo Jan,

Nee, heb er niet gevlogen :(
Was prachtig weer alleen de wind kwam vanachter de bomen vandaan :mad:
Met een biplane 'recepy for disaster' bij de landing dus maar niet gedaan :mrgreen:
Was verder wel errruggg gezellig met Jacques, Bart en consorte :celebrate:

En ja wie weet met dat huidige landingsgestel, ik maak hem gewoon af en dan zien we wel weer, metalen onderdelen kunnen altijd omgezet worden naar een evt. nieuwe :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Gave platen man!
Is toch wel 1 van mijn favoriete kleurenschema's :rolleyes:

Ben momenteel druk bezig met het uittekenen van de spanten en ribben in autocad voor de CNC frezer, dus achter de schermen gebeurt er voldoende :mrgreen:

Is je DV al binnen vanuit de states? :p

Groeten, Ralf
 
Helaas nog niet zal toch wel nog en week of 3 a 4 duren , moest nog samen gesteld worden, en dan nog afwachten met de NL douane.



toledo_2005_011.jpg
 
Ben nog even aan het stoeien geweest met het stabilo



71944aa281e1b1b55.jpg


Gatenboor van de Gamma voor een paar euro geeft goede resultaten
Scheelt weer een paar grammetjes achterin
Op deze plek geldt een factor 4,5
10 gram achter is 45 gram ballast in de neus :(

71944aa281e1de235.jpg


Servo luikjes en compartimentjes voor de (dummy) katrolletjes straks zijn ook gereed
Tevens zijn er stukjes triplex ter versteviging van de aanhechtingen van de spandraden ingelijmd (onder het 0,4mm ply)

71944aa281e179517.jpg


nog even ter vergelijk met het stabilo van de Camel, die SE5a heeft wel een lap hoor :p

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En weer even lekker aan het vrutten geweest met de dummy aansturing van het hoogteroer
Bij de echte lopen de kabels via katrolletjes

71944aae76858f5c1.jpg


Hier zijn wat onderdelen te zien

71944aae7685413e7.jpg


Zelf een katrolletje gemaakt van 3mm triplex op de Dremel
Gebruik hiervoor de slijpschijf houder ;)
Dit alles bij gebrek aan een draaibankje :mrgreen:
Katrol later nog aluminiumkleur schilderen

Oogt aardig

71944aae7684e7e66.jpg


En de inbouw, kevlar draadje aan een trekveertje, deze wordt straks verbonden met het hoogteroerhoorntje
Er komt iets spanning op te staan
(draadje wordt nog in de metaalkleur verf gezet)

De servo's zijn ook gemonteerd op hun luikjes, past mooi zo
Het driehoekje blijft mooi vrij van de servo :D

Ik verkies een directe aansturing van de roeren boven wat extra gewicht in de neus als ballast
2x60gr servo x factor 4,5= 540gr extra in de neus
Hopenlijk valt dit straks mee, er zit toch een motorunit van 3,6kg in :p

Maar ja, niet te vroeg juichen....:rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Direkte aansturing

Prachtig werk Ralf, CHAPEAU:D.

Ik hoop wel dat je het gewicht van de servokabels ook hebt meegeteld. Ik
doel even op de verlengkabels. Onderschat het gewicht hiervan niet. Zelf had ik denk ik toch gekozen voor Closed Loop. Maar ja, 1.000 bouwers en 1.000 meningen en je hebt inderdaad wel lekker veel motorgewicht in de neus!

Gaat zo door!
 
Thanks Bart :D

Tja verlengkabels, verende tailskid, niet te vergeten de romp met deling en ook de piloot komen straks allemaal ver achter het zwaartepunt
Dus dat dient zeker meegenomen te worden

Ik wilde in dit model graag zelf mijn eigen idee tot uitvoering brengen
Hoogteroer servo's in de staart en een deelbare romp
Welnu zo gaat het worden :p

Stabilo met staartvin wegen nu samen al 500gr :oops:
Dat slurpt dus al ca. 2,3 kg van de motor weg :rolleyes:

We zien wel, misschien moet er op het einde toch nog een klont lood in de neus, vleugelbelasting kan het wel aan (ik zet in op 16,5kg totaalgewicht)

En ja gelijk heb je met 1000 meningen:
"eenieder doet wat hem behaagt, de ene vist de ander jaagt" ;)

Groeten, Ralf
 
Back
Top