Large scale RAF SE5a

Dank Sam :D,

Ik weet dat ze dit honingraatmateriaal ook voor een sandwich laminaat bij b.v. surfplanken gebruiken.
Denk je dat het na verwarmen harder wordt dan dat het nu is?
Is een testje waard ;)
edit: ik heb het verkeerd begrepen, je bedoelt impregneren met epoxyhars neem ik aan, dacht dat je bedoelde dat er al een soort hars in het gaas zat.

Groeten, Ralf

edit: ik heb het verkeerd begrepen, je bedoelt impregneren met epoxyhars neem ik aan, dacht dat je bedoelde dat er al een soort hars in het gaas zat.
Groeten, Ralf

Hallo Ralf,
Het is al geimpregneerd met een hars, fenolhars om precies te zijn. Dat is een thermoharder. Bij verwarming word het dus hard. Wordt al heel lang toegepast, van een bakeliet telefoon tot spaanplaat. Wel oppassen bij verwarming in de keukenoven, er komt formaldehydegas vrij. Ook zal de hars eerst vloeibaar worden en dus je honingraatje aan de ondergrond (bakplaat) vastlijmen. De foto van het louvre paneeltje met het gaas erachter ziet er prachtig uit en je hebt gaas genoeg, zeker een experimentje waard. bijvoorbeeld tussen twee lagen siliconenpapier met een vlak gewicht(je) erop, zodat het gaas mooi plat blijft en dan op 120 graden in de oven.
Voor meer informatie kun je googlen op prepreg, dat is de algemene naam voor dit soort geimpregneerde materialen.
Veel bakplezier,
Sam.

Bij het zien van dit plaatje moest ik gelijk aan Ralf denken.

Ralf.png

Groeten Han.

Sam, hoe lang ongeveer in de oven op 120 graden?

Groeten, Ralf

Hallo Ralf,
Hangt een beetje van de Prepreg af. Bij 120 graden kun je grofweg zes tot zeven uur aanhouden. Het spul hard niet meer echt verder uit als het eenmaal uit de oven is. Eigenlijk best veel werk voor een "vliegengaasje"...:(
Groet,
Sam.

De servo's zitten in de ondervleugel :D
2mm triplex plaatjes moesten iets 'hol' gevormd gelijk de onderzijde van het profiel.

DSCF0047_zpscee72548.jpg

DSCF0048_zpsd99e5824.jpg

Raampje van balsa eromheen om de folie vast te zetten.

DSCF0050_zpsc0e3302e.jpg

Servo's hebben lekker de ruimte :D

Groeten, Ralf

Er zit me iets dwars en misschien kan iemand van jullie er iets zinnigs over zeggen :confused:?

De vleugels van de originele SE5a hebben 5 graden instelhoek, dit is redelijk veel vergeleken met o.a. Sopwith's uit die tijd (gemiddeld 3 graden instelhoek).

De SE5a geldt als een van de snelste jagers van WW1, dit strookt naar mijn idee niet met een grote instelhoek!
Wellicht heeft het RAF15 profiel wat de SE5a voert minder lift dan de andere profielen?

De traag vliegende kisten uit het begin van WW1 hadden grote instelhoeken maar daar was de vliegsnelheid dan ook naar. (of moet ik zeggen het gebrek aan vliegsnelheid ;)?)
Verkenningsvliegtuigen, 2-zitters, leskisten etc. maar dan toch zeker niet de snelste (SE5a) met een top van 222 km/h?

Was het misschien om een relatief grotere motordomp te verkrijgen voor de vertraagde Wolsely Viper?

Wat is jullie mening hierover?

Groeten, Ralf

Hmm, niemand hier :confused:
Gelukkig kreeg ik wel antwoord van The Vintage Aviator uit Nieuw zeeland :D

Hi Ralf,

The question re the incidence is best answered this way.

The incidence is only the angle that the wings are attached to the fuselage and you are correct that the SE5a has about 1-2 degrees more than most other WW1 aircraft.
The wings on these old aircraft normally fly at about 2-3 degrees angle of attack to the relative wind,
so what this means in flight is that the Sopwith aircraft will fly in a more level attitude while the
SE5a flys with the nose down.

You can see this was part of the design when you look at the angle that the Vickers gun is pointing up relative to the top longerons.
I feel that they designed it this way to improve the pilots visibility over the nose in flight.

Is dat mysterie ook weer uit de weg :D
Heb een hoop onderzoek op het web gedaan maar deze info vond ik niet.

En ook fijn uit deze bron te horen dat 2-3 graden instelhoek normaal goed vliegt, dit bevestigt wederom dat de 2,5 graden welke ik heb gekozen goed is :banana:
Mijn model zal in de lucht dus iets minder 'nose down' hangen dan het origineel maar hij zal er wel mee vliegen!
phew wat een opluchting, lekker doorgaan nu :D

Groeten, Ralf

Daar vond ik het ook niet Henri dus heb ik ze maar een mailtje gestuurd :mrgreen:
Wel tof dat je voor mij op zoek ging :proost:!

Inmiddels zijn alle 4 de ailerons bekleed :banana:

DSCF0051_zps9d9042bb.jpg

Altijd weer een hele klus alle hoorntjes en lipjes stevig op de goede plek te krijgen.

DSCF0052_zps8a8162f1.jpg

En alle 4 op een rij.
Mocht je je afvragen wat ik met die lange rietjes (80cm) moet....
Ideale buisjes om de servo verlengsnoer in te stoppen ;)
60 cent bij de Action, geen geld :D

Groeten, Ralf

Vandaag ruimte gemaakt in het hok om de kist op te tuigen.

DSCF0057_zps154cdfee.jpg

DSCF0054_zps6176a21c.jpg

De voorste interwingstruts zijn op maat gemaakt en passen :D, op naar de achterste.

Groeten, Ralf

Afgelopen dagen wat boring werk gedaan, brackets etc. in de menie en geschilderd.

DSCF0059_zps89b4fbe4.jpg

DSCF0058_zpsbd832e4a.jpg

Zelfs de mooie turnbuckles van Teus komen in de menie (was toch bezig :rolleyes:)

DSCF0062_zps07863eee.jpg

De interwingstruts zijn voorzien van ingelijmde messing strippen en zijn geschilderd.
Deze worden later nog met een klein penseeltje nagestreken.
Achterste moeten nog op lengte gesteld worden.
Schiet nu eindelijk een beetje lekker op, eerdaags de vleugels bespannen :D

Groeten, Ralf

Om de vleugels juist uit te richten moet je met 3 assen rekening houden.
V-stelling, de instelhoek en het parallel lopen van de vleugels t.o.v. elkaar.

V-stelling en instelhoek meet je in graden met de instelhoekmeter.
Om te checken of de vleugels parallel lopen gebruik ik 2 koordjes die aan de onderzijde verzwaard zijn, deze hangen aan de neuslijst van de bovenste vleugel.
Een zo dicht mogelijk bij de romp, de ander dicht bij de tip voor de grootste onderlinge afstand.
Meet je de afstand tussen het koordje en de neuslijst van de onder vleugel dan dient deze gelijk te zijn aan die van het 2e koordje.
Zo niet, dan aanpassen.

DSCF0066_zps8e3819fb.jpg

DSCF0076_zps0649e1aa.jpg

DSCF0080_zps290d869c.jpg

Bij de rechtervleugel moest ik een wig van 3mm aanbrengen om de vleugels mooi parallel te laten lopen.

Groeten, Ralf

.
Ziet er weer prachtig uit Ralf!
Met wat voor een lak systeem ga je de S.E.5.A straks afwerken?

Groeten, Ramses

Dank Ramses :D!
Ik heb een pot industrielak op kleur laten mengen welke ik op ga strijken.
Wellicht ga ik eerst nog een tijdje genieten van de creme kleur, dat bevalt me heel erg goed :yes:
Maar dat kan bij benzine he?

@Ton, dank je, jij weet zelf ook alles van deze kist ;)

DSCF0084_zps2dabb563.jpg

Inmiddels de onderzijde van de bovenvleugels ook in de folie.
Gezien de undercamber gebruik ik Stix-it voor een betere hechting.
Ailerons worden ingelijmd als het behang er aan de bovenzijde ook op zit :D
Groeten, Ralf

Bovenvleugel geheel in de folie.
Aileron uitslag naar boven:

DSCF0092_zpscaf51e81.jpg

En naar beneden, ben blij met de 'kier' :D

DSCF0091_zps3b00241a.jpg

Groeten, Ralf

Back