Large scale RAF SE5a

.
Rode en zwarte draad verwisseld?!?

Btw: Lacing ziet er super uit! :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
Was bezig met de bedrading van de aileronservo's

DSCF0249_zps6f020b0b.jpg


Keurig gesoldeerd en alles met krimpkous afgeschermd

DSCF0250_zpsfdf7ebe0.jpg


Mooie Multiplex steker aan de vleugel

DSCF0247_zps9892e386.jpg


Mooie stukjes gemaakt voor in de romp bij de ontvanger inclusief ferrietkern

En dan even testen uiteraard.
Servo in de linkervleugel werkt prima :D
Nu de rechtervleugel aansluiten..
Servo reageert niet, wat nu?
Je denk gelijk: ik zou toch niet een fout hebben gemaakt bij het aansluiten van de hele kerstboom??
Even voelen, servo is loeiheet! gelijk afkoppelen maar..
Ontvanger voelt ook warm aan. wat nu?
F*%k, wat heb ik fout gedaan?
 
Alles checken, nog eens checken, echt niets fout aangesloten hoor.
Ontvanger checken met een andere servo, werkt (gelukkig!) nog prima op alle kanalen.

Wat blijkt nu?
Er heeft op maandag ochtend bij Hitec iemand zitten slapen bij het samenstellen van de servo stekers!
-edit: dus niet iemand van Hitec!-

DSCF0246_zps1d7ada6e.jpg


Dezelfde foto als net, nu met Futaba steker links ernaast.
Je zoekt de fout altijd eerst bij jezelf maar dit had ik echt niet verwacht.

DSCF0251_zpsfc73c8bc.jpg


Goede servo, geen goedkope dacht ik zo.

Les geleerd: zelfs gekochte waar dien je te checken
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop niet dat je die servo al aangesloten hebt. Heb je dat wel dan is de kans groot dat de elektronica binnenin de geest heeft gegeven.
Kan je nog garantie claimen? Dit is volgens mij een duidelijke fabricage fout!
 
@ Ramses, Bingo!
Ernst, ik heb de servo wel aangesloten helaas en waarschijnlijk is deze naar zijn grootje (zoals gezegd was de servo heet) Ik kwam er te laat achter.
Dit lijkt mij ook duidelijk een fabricagefout.
Nu weet ik alleen niet meer bij welke zaak ik hem heb gekocht :oops:, ze lagen al dik een jaar op de plank te wachten op deze klus (kan bij 3 NL zaken zijn geweest :rolleyes: )
Verder heb ik de stekers afgeknipt om de draden op te lengen, daarmee vervalt de garantie ook neem ik aan.
Ben dus bang dat ik gewoon voor een nieuwe hang :(

Ik ben wel blij dat mijn dure Futaba ontvanger niet kapot is gegaan, blijkbaar tegen kortsluiting gezekerd?

Groeten, Ralf
 
Ik moet even wat rechtzetten:
Nu ik de foto's terugkijk zie ik dat het niet aan Hitec ligt, excuus!!!
(witte draad i.p.v. gele draad)

Ik had nieuwe losse Futaba stekers gekocht welke ik aan het uiteinde gesoldeerd heb.

Dit ga ik nu even checken.
U hoort van me.
 
Ik had ervoor gekozen Futaba stekers te gebruiken vanwege de extra rand welke de Hitec's niet hebben. Dit om -ironisch genoeg- verkeerd aansluiten in de ontvanger te voorkomen.

Ik had een aantal van deze zakjes met Futaba stekers gekocht, wederom niet goedkoop

DSCF0252_zpsbcf753d5.jpg


Bij deze zijn de draden wel juist aangesloten.
Bij Jamara moet ik dus wezen.

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Hee Martin,

De ontvanger is handwarm geworden.
Ik heb alle kanalen gecheckt met een servo en hij werkt en lijkt nog prima in orde.

Groeten, Ralf
 
Okee Ralf,
Ik zou toch eerst de ontvanger testen in een simpeler model, voordat je met deze schitterende kist en ontvanger gaat vliegen....??
 
Gelukkig ben ik niet de enige die wel een een ''foutje'' maakt. Tijdens de éérste test van de Goose bewogen de linker flap en de rechter aileron netjes op één kanaal. :oops:

Cheers,

Bart
 
Martin, denk je dat een ontvanger hier wat aan over kan houden?
Range check kan zeker geen kwaad nee.

Tof nieuws! Ze zijn binnen!!

DSCF0270_zpsff0fc70b.jpg


Teus heeft in zijn drukke schema nog tijd gevonden om een 'custom made' set turnbuckles voor me te draaien!
Wat een fantastisch vakmanschap Teus :worship:, super bedankt :thumbsup:!
Proud to fly these!

Uiteraard gelijk de staartsectie van kabels en spanners voorzien

DSCF0262_zps68e045ce.jpg


DSCF0266_zpseab21316.jpg


Het was de bedoeling dat de kabels het afneembare stabilo op zijn plek houden en dat doen ze ook. Waar ik echter bang voor was is toch uitgekomen, als ik het stabilo naar voor en achter beweeg komt er een kier aan de voorzijde.
Ik zal hier iets voor moeten voorzien wat dit tegengaat, er komt een extra schroefverbinding op een bracing.

DSCF0269_zps2f324a53.jpg


Teus, dank je wel je bent een topper :thumbsup:!
 
Mooi werk weer Ralph!
Ik zou de ontvangen even bij Jan v Mouwerik (Corrien) laten checken.
Beter save dan sorry.
 
Ralf, wederom ziet het er schitterend uit. Ik denk dat een ontvanger-check bij van Mourik geen kwaad kan. Persoonlijk zou ik er geen risico mee nemen :-)
 
DSCF0273_zpscdebe577.jpg


Wielcovers aan de binnenzijde blijven niet zitten met dubbelzijdig kleefband :(
Alles keurig ontvet etc. ,maar de boel komt weer los.
Maar een andere manier verzinnen :mad:

Verder met de brackets voor de flying wires

DSCF0276_zps30d81dbc.jpg


1mm messing plaat, handwerk :rolleyes:

DSCF0275_zps10242848.jpg


Tijdrovend klusje, gelukkig zijn het er maar 8 :rolleyes:

DSCF0278_zpsaaf56a3c.jpg


Aan elkaar gesoldeerd en in een knik gezet.
Wordt al wat zo :D

Groeten, Ralf
 
De boel buiten maar eens optuigen :D

DSCF0286_zps537a7818.jpg


DSCF0283_zps3435bc7f.jpg


DSCF0284_zpsd948c715.jpg


DSCF0291_zpsf5478220.jpg


Begonnen met het uitrichten van de ondervleugels

DSCF0292_zpsd39bf686.jpg


De brackets op hun plaats

DSCF0295_zpsedb774e3.jpg


Flying wires zijn dubbel uitgevoerd.
Kon niet verder met de achterste want het begon te druppelen buiten :mad:

Groeten, Ralf
 
.
WOW! Prachtig weer Ralf! :thumbsup:

.
Sommige moeilijk te lijmen kunststoffen willen wel goed blijven plakken met bison-kit.

afb843.jpg


Wiel en wielcovers goed insmeren, 20 minuutjes wachten (!) en dan pas samenvoegen. Let op: het zit direct vast en kan niet meer verschoven worden. Even flink aankloppen/duwen, want die drukkracht bepaald de uiteindelijke lijmkracht.

Groeten, Ramses
 
Back
Top