Large scale RAF SE5a

Zojuist het freeswerk van Jan Plugge binnengekregen.
Past prachtig!, strak werk, snelle levering en keurig verpakt.
vakwerk Jan :thumbsup:

Vast een paar spantjes in elkaar gestoken en gepast

P1010187.jpg


Spant achter het motorschot, hieraan komen de cabanestruts en kruisdraden.
Uitsparingen zijn voor de resopijp en de tank.
De koker voor het landingsgestel komt in het vakje tussen het kleine spantje en het grotere spant.

P1010184.jpg


P1010188.jpg


P1010183.jpg


En de bodem er even voor gelegd.

Eerdaags de boel maar even gaan plakken :D

Groeten, Ralf
 
se5a

Ralf ,wat een strak werk ,ben benieuwd hoe jij je landingsgestel afneembaar maakt.
Bij mijn se5 heb ik waarschijnlijk ook de oplossing gevonden hem ook afneembaar te maken ,slechts 4 bouten in inslagmoeren.
John.
 
Hee Ramses, dank, uiteraard ken ik die, prachtige site! :thumbsup:

De voorste spanten zijn verlijmd en inmiddels ligt de romp ondersteboven op de helling :D

P1010189.jpg


Ik gebruik stukken meubelpaneel om de boel recht uit te lijnen.

P1010190.jpg


Heerlijk werk vind ik dit, het maken van vakwerkjes en diagonaaltjes.
Hoop dit weekend nog wat meer te kunnen doen.

Voor zover weer even,

Groeten, Ralf
 
En weer een stukje verder met de romp :D

P1010194.jpg


Spantjes gezaagd uit gammaply en uitgehold waar mogelijk, diagonalen blijven hierin staan voor de sterkte.
De stukken meubelpaneel zorgen dat de boel mooi recht blijft.

P1010196.jpg


Op het punt waar de romp geknikt is worden stukjes ingelijmd ter versteviging.
Voor de knik heb ik de liggers aan de buitenzijden half ingezaagd en daarna omgezet (geknakt), best wel eng :eek:

P1010200.jpg


In het voorste stuk van de romp ook nog maar een kruisverbandje aangelegd, het stuk erachter komt niets, dat is het deel waar de piloot zit.

Ik wil graag de TC resonantiepijp gaan gebruiken (wordt aangeraden door G. Reinsch), deze komt in het bolle deel bovenin de romp.
Wordt helaas een lastig klusje deze eenvoudig los te nemen, misschien moet ik hiertoe onderin maar een soort luik maken.
Vanaf de voorzijde zit het motorschot ervoor :mad:

Alhoewel, deze hoef je toch niet vaak te servicen :rolleyes:

reso.jpg


Resopijp is gestippeld en ligt achter de tank

Groeten, Ralf
 
Smullen! Mooi hoe je alles uitwerkt en uiteindelijk realiseert. Moet je bij jouw club ook aan geluidsnormen voldoen? Wil je de inlaat ook uit de romp laten zuigen?. Gerhard Reinsch zegt dat je wel een soort doosje moet maken waar de lucht uit wordt gezogen.
Maar door de vertraging kun je de slagen tellen zegt Dennis van Hobby in weer en valt het geluid wel weer mee. We zullen zien. Overigens krijg ik bij Clark geen korting en bij Dennis ook niet. Dan bestel ik hem liever bij Dennis, dat gun ik hem van harte.
 
Hallo Michiel,

Geluidsnorm bij de HLC (Abbenes):
2 takt brandstof: max 78 dBa
Ik gebruik voor de benzinemotoren de schuimen dop/filter welke ik bij Richard Branderhorst gekocht heb.
Deze plaats je over de trechter en voorkomt dat er vuil in de carb. komt.
Moet even zien of ik de trechter achter het schot uit laat komen, denk het niet (is toch een open verbinding met het voorstuk) :rolleyes:


Weet niet welke exacte DB-waarde deze combi heeft, maar het valt reuze mee.
Mede door de lage toeren van de prop.

P1010026.jpg


Filter hier te zien bij de ZG62 met torquemaster welke in mijn Camel zat



Groeten, Ralf
 
De romp bevrijdt van zijn corset ;)

P1010202.jpg


P1010204.jpg


Gewicht tot nu toe reeds 1100 gram :shock:
Zit hem voornamelijk in het zware motorschot en het 2e spant, maar ja, dat zijn ook de krachtoverbrengers :D

Binnenkort de bovenkant maar eens onder handen nemen.

Groeten, Ralf
 
Heb besloten het dashboard als dragend spant te maken

P1010214.jpg


Uitsparing voor de Vickers gun en het kompas er reeds in.
3mm gammaply als cockpit randje (30gram)

P1010210.jpg



P1010212.jpg



En vast even gekeken of de achterste spanten ook mooi in lijn liggen.
Gelukkig, dat doen ze.

Het vordert bij kleine beetjes maar ik geniet ervan om de romp 'tot leven' te zien komen :D

Groeten, Ralf
 
Het vordert bij kleine beetjes maar ik geniet ervan om de romp 'tot leven' te zien komen :grin:

Hier nog iemand, wordt heel mooi!
Veel plezier met de bouw verder,

Groeten, Ramses
 
Quote,Gewicht tot nu toe reeds 1100 gram
Valt toch wel mee, zoals je zegt meeste gewicht voor het zwaarte punt.
 
Valt eigenlijk ook nog wel mee :D

Als ik uitga van een eindgewicht van 14kg hou ik rekening met:
4 vleugels 4 kg
cabane+midwing 1,5 kg
landingsgestel 2 kg
staart 1 kg
Motor 3 kg
RC componenten 0,5 kg

Samen: 12 kg

Dan mag de romp ca. 2 kg gaan wegen :mrgreen:
Komt een hoop indekking met 0,8mm ply op, dus hopelijk redden we die 2 kg :rolleyes:.
Schaaldetails komen ook nog, hopelijk blijft het eindgewicht onder de 15 kg.

Gelukkig hebben we een lange neus op de SE5a zodat er geen extra lood in de neus hoeft :D

Rompje is weer iets verder nu:

P1010217.jpg


Schot geplaatst en een compartiment voor de tank gemaakt.
De resopijp komt op ca.1cm van het balsa scheidingswandje.
Dit moet voldoende warmte weren naar de tank toe lijkt me.

P1010215.jpg


P1010218.jpg


Lijkt er trouwens op dat de resopijp wel via de voorkant in te schuiven is :D, beetje mazzel moet je hebben zo af en toe :rolleyes:

Groets, Ralf
 
Er moest nog een spantboog gemaakt worden:
6 laagjes 0,8mm ply langs spijkertjes buigen en met secondenlijm vastzetten.

P1010225.jpg


Latje voor latje...

P1010229.jpg



P1010230.jpg


Verbluffend hoe stijf deze constructie is :D
Spant even op zijn plaats gezet.
Moet eerdaags maar eens met de cockpit en instrumenten aan de gang nu het nog vrij toegankelijk is :D

Groeten, Ralf
 
Sorry Han, vast uit jouw draadje gepikt ;)

Mijn duitse vriend Tilmann heeft mij voorzien van een hoop foto's van de Se5a uit Old Warden in engeland.

Zo ook van de cockpit / het dashboard:

P1017110.jpg



P1017111.jpg



Hebben jullie ook enig idee waar het uiteindelijk naartoe moet :D
Ga een cockpitsetje met metertjes bij Mick bestellen.
Teus heeft ook een heleboel instrumenten ingescand en ter beschikking gesteld :thumbsup:
Daar kan ik er ook een paar goed van gebruiken.
Great work Teus!


Groeten, Ralf
 
Toch nog weer een beetje wat kunnen doen de laatste week.

P1010118.jpg


De fittings/bevestigingslippen voor de cabanes moesten gemaakt worden.
1mm RVS is erg hard :mad:, de Dremel met dunne slijpschijf doet wonderen :D

P1010119.jpg


Niet te ver inslijpen in de hoekjes

P1010121.jpg


En tegen het licht ziet het er dan zo uit, zo zijn ze er makkelijk uit te halen.
Nog een beetje vijlen en gaten boren.

P1010232.jpg


Straks worden er in de cabanestijlen sleuven gezaagd.
Hierin worden de fittigs gelijmd met epoxy. De draden worden straks de platte van Mick Reeves.
Deze constructie wordt trouwens ook bij zijn Sopwiths gebruikt en voldoet daar uitstekend.
Dit detail is van het proefstukje, cabane wordt nog breder.

P1010231.jpg


Hier met de midwing

P1010235.jpg


Wortelribben van de midwing worden gedubbeld, zo worden ze tevens recht.

P1010236.jpg


Cockpithout ook vast even gebeitst, het wachten is nu op de bestelde metertjes van Mick Reeves.

Voor zover weer even,

Groet, Ralf
 
Mooi!! Als je de metalen gaat inlijmen goed ontvetten en HEEL GROF opschuren en inlijmen met Uhu Endfest (maar dat wist je waarschijnlijk allemaal al!)
 
Grof opschuren, doe ik met een grove fijl of inslijpen met de dremel.
Endfast toch in de oven voor beste resultaat?
 
Back
Top