Large scale RAF SE5a

Dank voor jullie lovende woorden mannen :D!
Geeft me weer moed verder te gaan :yes:.
Op naar het voorjaar voor de 1e tests.

Groeten, Ralf

Moed om verder te gaan zegt ie.... Man bekijk je eigen foto's nog eens rustig....het is een kunstwerk! Chapeau!

Dag Ralf,

Ik heb je kist bij je thuis mogen bekijken.
Hij is mooi geworden.
Ga je echt wachten tot het voorjaar?
Moeten we nog lang wachten.

Ton

Dank je wel Ton, het regenachtige weer van nu nodigt ook niet echt uit :mad:.
Toch maar wachten dan :yes:.

Na 1,5 week van griep eindelijk weer eens aan mijn kist verder.
(als je in die periode niet eens zin hebt om aan je kist te werken heb je het ook wel aardig te pakken lijkt me :???:)
Ik heb een aileron servo binnen gekregen als garantiegeval in verband met de verkeerd aangesloten stekker.
Top service :thumbsup:!

Inmiddels zijn alle stuurvlakken aangesloten en ingesteld, en het werkt allemaal :D!
De verspanning zit ook allemaal op zijn plek en is gezekerd.

[media=youtube]dzaPdNgSwvY[/media]

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt door een moderator:
Na 1,5 week van griep eindelijk weer eens aan mijn kist verder.
(als je in die periode niet eens zin hebt om aan je kist te werken heb je het ook wel aardig te pakken lijkt me :???:)

:yes: Dan heb je op het randje gelegen. ;)

Mooi werk, Ralph :cool:

Voor iedereen een KNALgoed 2015!

balloon_zps67a1568f.jpg

Groeten, Ralf

Hallo Dick,
Deze had ik inderdaad ook gezien op de site van RCexl.
Ik zou best wat gewicht uit de neus weg willen hebben maar ik denk dat juist het zware vliegwiel zorgt voor een rustige motorloop, zeker met de vertraging erbij.
Wat is jouw mening hierover?
De bobine (de magneten) is/zijn ook een zwaar pakket wat dan weg gaat maar er komt dan wel een ignition box voor terug.
Electronische ontsteking kost totaal iets van 80 euro all in, is toch ook best wat geld.

Zoals ik het nu zie denk ik dat ik de boel maar laat zoals het is met de magneten, dat werkt goed.
Of je moet me weten te overtuigen dat het beter is ;)
In ieder geval dank voor het meedenken!

Groeten, Ralf

Hoi Ralf .
Ik lees net dit draadje .
Ik heb een zg38 met elektrishe ontsteking ipv de magneet ontsteking . Ik heb hem eerst inderdaad ook met een kleinere bougie gehad als de cm6 .
Die kleine bougie is geen succes in grotere motoren ze hebben een te klein vlamgebied waardoor de motoren lastig starten . ik heb deze nu vervangen door een cm6 met verloopbus .
al met al is er rondom verbetering tov de magneet versie . stationair kan veel rustiger en de motor pakt mooi soepel op . tevens merk ik in top geen verschil met magneet ontsteking .
Ik moet ook zeggen dat de motor hangend is gemonteerd bij mij en dat dus de kleinere bougie zeer snel nat slaat .

In het geval van ons modelbouwers is de propeller meteen het vliegwiel
het vliegwiel wat op de Zenoah motoren zit standaart is voor gebruik in de bosmaaiers waar ze voor ontworpen zijn
voor ons gebuik dus total overbodig
ook is de bobine geen licht onderdeel
bijna net zo zwaar of zelfs zwaarder als een accu

ik had mijn 62 Zenoah ook omgebouwd naar electries
liep daarna beter was veel makkelijker aan te slaan

Hallo Serge,

Dank voor je input, Jeroen ook.
Ik ga mijn huidige bougieopzet grondig op de grond testen voordat de kist ermee de lucht in gaat.
De kleine bougie zou het gewoon goed moeten doen, tests gaan dit hoop ik bewijzen. Mijn bougie zit aan de bovenzijde, misschien scheelt dat . Massa voorin kan ik goed gebruiken.

Ben het niet met Jeroen eens dat het 'vliegwiel' geen nut heeft, ik ben er zelfs van overtuigd dat het bij de ZG38 een mooiere rondloop heeft -zeker bij een vertraging- dan zonder. Maar een ieder heeft recht op zijn eigen mening ;)

Vandaag ons jaarlijks voorjaars samenzijn gehad met Teus, Jan (mac) en Peter (defox), het neusje van de zalm als het om schaalkisten gaat :yes:
Projecten doorgesproken, veel grote 1/3 bakken(!),lekker ge-OH't en plannen voor het komende vliegseizoen gemaakt.
Belooft veel goeds!

Ook mijn kistje even opgetuigd

bijjan_zpsc5a36c09.jpg

Verder nog wat buigwerk kunnen verrichten voor het landingsgestel van Peter's Big Lift

Was weer TOP Jan :thumbsup:, op naar de volgende keer.
Weer heerlijk wat motivatie opgedaan om de laatste loodjes op te pakken zodat hij van het voorjaar het luchtruim kan kiezen.

Groeten, Ralf

leuk, mooi, gezellig.

Hi Ralf,

Leuk dat jij en Teus er weer waren ( Peter zie ik met regelmaat) na een lange tijd niet gesproken te hebben.
Heb de SE5a even mogen bekijken en aan mogen raken maar moet weer zeggen een top stukje werk heb je er weer van gemaakt, erg mooi..:thumbsup:.

foto_5.jpg

Groet Jan...:bye:

met de vertraging zou het vliegwiel inderdaat wel is meer zin kunnen hebben
je hebd imers minder propeller moment
daarom zijn de Zenoah motoren daar ook perfect voor

Dank jullie wel mannen :D!
Inmiddels verder met de dummy motor, zat ermee hoe deze zo te construeren dat de bougie bereikbaar blijft zonder al teveel te moeten verwijderen.

DSCF0518_zpsaykh1tbt.jpg

De stukken bezemsteel mocht ik bij Jan doorzagen, nog thanks Jan!
Nu de gaten erin voor de koppelpijpjes

DSCF0519_zpsmao8vrdq.jpg

8 flenzen zagen, CNC gaat toch een stuk makkelijker :rolleyes:

DSCF0521_zpshqljfcws.jpg

En vast wat delen verlijmen, rechts de test versie met de sparing voor de bougie.

Het idee is een deling te maken net boven de koppelpijpjes.
Eerdaags meer :D

Groeten, Ralf

De deling is gelukt :banana:

DSCF0528_zpsgo62ipab.jpg

Noeste houtbouw, is wel lekker werken als je weet dat het gewicht niet uitmaakt omdat je het toch nodig hebt daar voorin.

DSCF0527_zps3r3whuig.jpg

Uitsparingen voor toegang tot de bougie

DSCF0524_zpsixozgpaq.jpg

DSCF0526_zpsngugpufi.jpg

Deelnaad valt hopelijk niet teveel op.
Op het platte stuk komt straks het nokkendeksel

Groeten, Ralf

Back