Large scale RAF SE5a

Thanks :D!
Na deze mooie vorderingen minder leuk nieuws.
Eindelijk de kist aan de weger gehangen en het zwaartepunt uitgewogen...

DSCF0615_zpsyfd6gz3p.jpg


Alu strip gebogen waaraan hij kan hangen, unster aan het plafond

DSCF0617_zpstzaduhjh.jpg


Er is 1200 gram lood nodig :(
Dat wordt stouwen voorin...

DSCF0630_zpsvpryges9.jpg


Kist weegt totaal 15,3 kg en er komen nog wat details op, ik reken 15,5 kg
Mocht hij geschilderd gaan worden kom ik op de 16 kg :(

Even laten bezinken hoor....
Om nu een heel nieuw stabilo te maken om gewicht te besparen..

Groeten, Ralf
 
De kist hangt wel al in de lucht.
Jammer van het lood.

Maar wat is je vleugeloppervlakte ?
Je schrijft dat de kist nu 15,5 kg weegt. Is dat met het lood?

Ton
 
Poeh Jan, ben net terug uit mijn werk.
2,6 m2 vleugeloppervlak bij een gewicht van 15,5 kg kom ik op een vleugelbelasting van 0,60 g/dm2, dat is op zich netjes voor een dubbeldekker.
Ton, die 15,5 kg is inclusief lood ja

Er zit vleugeloppervlak genoeg op de kist voor deze massa en de kist is sterk genoeg, daar ben ik niet bang voor.
Ik ben er alleen ziek van dat er toch zo'n klont lood in de neus bij moet en dat ik er iets op moet verzinnen om die klont goed vast te zetten :???:.

Denk je een WW1 kist gevonden te hebben met een lange neus, moet er alsnog lood bij :(.
Pè heeft toch gelijk gehad...

Door de hoogteroer servo's achterin te plaatsen heb ik wel een directe aansturing, kost wat lood voorin maar dan heb je ook wat zullen we maar denken ;)

Groeten, Ralf
 
Maak je niet ongerust, van het gewicht ga je helemaal niet van merken. T's een WW1 kist hè geen race monster .
 
tja ww1 is of een schaal motor
of lood

ik werd eerst voor gek verklaard dat ik een 70 cc stermotor in de 1/4 d6 had geplaatst
zou veel te zwaar worden
maar de accu moest evengoed nog in de neus voor de balans
dus hij is niks zwaarder als met een 35 cc t taktertje en een bonk lood
 
Schitterend Ralf. Wel balen dat er lood bij moet, maar tis nie anders. Zou me er niet druk om maken. Mijn Pup weegt 18 kg en vliegt met ZG38 en vertraging. Je weet hoe goed dat vliegt......
 
Gelijk heb je Martin, het is niet anders..
Aardig lopen dubben hoe ik nu in hemelsnaam die klomp zou moeten bevestigen en waaraan..

DSCF0638_zpsmwoxnuvk.jpg


Ik heb ervoor gekozen een rol lood om te zetten in een L-vorm

DSCF0637_zpsez8gujcj.jpg


Deze hang ik over de bak waarin de accu's zitten

DSCF0640_zpspxckilfj.jpg


2 blokken 9 mm triplex ingelijmd met epoxy, hierop klem ik een alu strip om het lood op zijn plek te houden (30x3)
Mooie oplossing zo lijkt me, veel verder naar voren toe lukt haast niet.
(gat in het midden van het lood is trouwens om de onderste motorbout vat te kunnen zetten vanaf de voorkant ;))
Nog wat matzwart gekwast, als dit droog is kan de motor terug op zijn plek

Groeten, Ralf
 
Zucht, soms zit het mee..

DSCF0646_zpspvk8vhfx.jpg


Motor gemonteerd, check de bougiedop nog even, probeer kapje los te nemen, zit erg vast, trekken, en ja hoor, de 90 graden las van het metalen kapje breekt los...

Ik heb het even gehad met dat dunne bougietje, ik ga er weer een normale terug op zetten, ditmaal met een langere kabel zodat ik niet teveel uit de dummy motor hoef te slopen.

Wordt vervolgt...

Groeten, Ralf
 
Large scale RAF

Mooi opgelost zo, dat plaatsen van het lood! En... weer een stukkie verder :).
Jammer van het bougie kapje. Beiden dus wat tegenslag gehad vandaag! Maar komt wel weer goed!
 
Ik had destijds bij Toni Clark een bougiesetje besteld en deze kon ik nu goed gebruiken!
Ik heb een langere kabel genomen dan normaal om de aansluiting op de bougie aan de achterzijde te krijgen.

DSCF0649_zpswzq5kz5l.jpg


Uitgebreide handleiding met duidelijke foto's :D
afschermgaas over de kabel en krimpkous eroverheen

DSCF0648_zpssshmfbvj.jpg


En hij zit erop :D
Wat me opviel met het testen van de vonk was dat hij vele malen feller vonkt dan met de kleinere bougie, dit zal het starten ten goede komen.

Blij dat het zo gelopen is en dat ik deze spare nog had liggen!
Zo is het gelukkig snel opgelost en werd het niet weer zo'n drama waar ik bang voor was...

Komende week eens kijken hoeveel er van de dummy motor uitgenomen moet worden voor de grotere bougiedop.
Wellicht valt het nog mee :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
is ook niet zo gek dat I sterker fonkt
er zit geen ontstoorder meer tussen
en die zijn voornamelijk voor electroniche ontstekingen
op een magneetontsteking werkt dat minder
 
achzo... op mijn fokker zit die kleine ook, en met de vertraging, heb ik soms wel wat moete om hem te doen draaien(het lukt wel iedere keer, maar soms met veel moeite) even onthouden dan
 
dat moeilijke starten is vrij normal bij de Zenoah 38

de ene keer loopt I zo
de andere keer ben je je arem kapot aan het slaan

ombouwen naar vol electroniche ontsteking is daar de oplosing voor

of kijken of je snaren niet slippen
want dat geefd ook veel gezijk
heb ik uit ervaring met de antonov
 
Wat me opviel met het testen van de vonk was dat hij vele malen feller vonkt dan met de kleinere bougie, dit zal het starten ten goede komen.

Blij dat het zo gelopen is en dat ik deze spare nog had liggen!
Zo is het gelukkig snel opgelost en werd het niet weer zo'n drama waar ik bang voor was...

Zo valt het gelukkig toch allemaal wel wat mee :D.
 
Gelukkig wel :D

Now you see it..

DSCF0652_zpsjkottwbi.jpg


Now you don't...

DSCF0656_zpslchijogz.jpg


Gelukkig, er hoefde niet al teveel te worden weggeslepen en komt niets buiten de kap :D

Groeten, Ralf
 
Gelukkig voor je dat de motor nog altijd past met de grotere bougie.

Wat het gewicht betreft , de kist zal met dit gewicht zeker goed vliegen.
Wil je het lood kwijt zal je een nieuwe staart moeten bouwen.
Ik neem aan dat je dit niet wilt.
Of een zwaardere motor inbouwen. ( bv. valach 120 inline )
Deze optie is kostbaar en ook veel werk en de kist word niet lichter. Je bent dan wel het lood kwijt.

Dus tanken dei kist en vliegen.

Ton
 
Back
Top