Large scale RAF SE5a

Oehh, dat Valach is wel heel mooi spul ja... :yes:

Inmiddels heb ik een oplossing gevonden voor het vastzetten van de motorkap, kostte wel wat breinbrekers ;-)
Ik wilde een snelle manier vinden om de kap op het veld los te nemen zonder gereedschap, b.v. voor het vullen en checken van de tankinhoud.

DSCF0662_zpswonzrodt.jpg


houtwerk voor onder de voorzijde van de kap, vlees voor de schroefjes van de messing lip om hem in vorm te houden

DSCF0669_zpswzcc5jrq.jpg


DSCF0672_zpsazx7nakt.jpg


Voorzijde komt met een magneet vast te zitten

DSCF0663_zpsljlr4qph.jpg


Achter gebruik ik een platte vliegdraad van Mick Reeves waaraan ik een omgezet randje heb gemaakt, aan deze zijde zit hij onderaan met schroefjes vast aan de romp

DSCF0666_zps0hekzm39.jpg


Aan de andere kant een trekveer die de kap aantrekt.
Het extra bochtje is gebogen om het veertje los te kunnen nemen.
Ben blij met deze oplossing zo, minimaal zichtbaar en toch eenvoudig losneembaar :D

Groeten, Ralf
 
Achter gebruik ik een platte vliegdraad van Mick Reeves waaraan ik een omgezet randje heb gemaakt, aan deze zijde zit hij onderaan met schroefjes vast aan de romp

DSCF0666_zps0hekzm39.jpg


Aan de andere kant een trekveer die de kap aantrekt.
Het extra bochtje is gebogen om het veertje los te kunnen nemen.
Ben blij met deze oplossing zo, minimaal zichtbaar en toch eenvoudig losneembaar :D

Groeten, Ralf

Geniaal opgelost zo :D. Goed bezig!
 
Heb weer wat plaatjes voor jullie, cockpitrand is ook gereed nu

DSCF0679_zps28crqkoh.jpg


Snede in schuimrandje en over de rand plakken, daarna Bison Tix langs de rand en op het leer

DSCF0681_zpsboduy3b1.jpg


DSCF0680_zpsffddx6oj.jpg


DSCF0682_zpsdhxefbet.jpg


Zo ook aan de binnenkant met lijm insmeren, omleggen en vastdrukken.
Gaten prikken voor de eyelets, malletje van tape met de gat afstand.
 
DSCF0684_zpspprxiqpo.jpg


Rijgen van boven naar onder en daarna nog eens andersom :mad:

DSCF0695_zpsoefag6yh.jpg


Klep van de Vickers gun ook maar uit alu gemaakt

DSCF0692_zpsh7lt3y6w.jpg


DSCF0698_zpsbdk8rq8q.jpg


Tank is gefixeerd met een gezette alu lip
Voor zover weer even,

Groeten, Ralf
 
Dank Jeroen :D

Vorige week kwam Peter (van de Big Lift) langs en had magneten voor me meegenomen :thumbsup:
Hiervan heb ik er 3 aan de kop van het motordeksel geplaatst.
Verder nog sterkere magneten gehaald voor het kleppendeksel

DSCF0720_zps9ci0wbtp.jpg


Boel zit hiermee goed vast nu

DSCF0709_zpsiikfaj9n.jpg


Turnbuckles van de stabilo draden zijn nu gezekerd

DSCF0713_zpshe3rhjxe.jpg


DSCF0717_zpsttkjmpj1.jpg


En de onderzijde. De verende skid heb ik vervangen door 2mm verenstaal.
Eens kijken hoe dit zich houdt in het veld. Hiervoor moet nog een definitieve oplossing gevonden worden.

DSCF0731_zps3wrmhnwv.jpg


Deksels aan de onderzijde zitten nu ook op hun plek.
Uitlaat en schakelaar ook.

Groeten, Ralf
 
Kist is wat mij betreft klaar om zijn test buiten te hebben :D

DSCF0726_zps7uwsqwy4.jpg


Uitlaten hebben nog een 2e steuntje gekregen

DSCF0730_zpsfemxg7ni.jpg


DSCF0708_zpsnizx0uqm.jpg


U hoort weer van me ;)

Groeten, Ralf
 
Schitterend Ralf, je hebt me verrast. Wist dat je er klaar voor was, maar nu al had ik nog niet verwacht. Grote klasse :thumbsup:.
 
Dank jullie wel mannen :D!
Gisteren kreeg ik een mail van Teus met de mededeling dat hij, Martin, Ronald en Tilmann zouden gaan vliegen, en of ik niet mee wilde..
Uiteraard!, kort dag maar de voorspellingen waren fantastisch :D!

Een uitgelezen kans mijn SE5a te testen in goede weersomstandigheden en samen met mijn vrienden, beter kon het niet!
Gelukkig lukte het vrijaf te nemen en konden we onze 'mini Dawn Patrol' houden op de GMVC

DSC_1254_zpszj0crpku.jpg


DSC_1266_zps3jpkb0s3.jpg


Balsa USA Pup van Teus, ZG62 met Schlundt vertraging

DSC_1263_zpsfhn5qzgw.jpg


TC Pup van Ronald, ZG38 vertraging

DSC_1265_zpsypw3rfra.jpg


DSC_1268_zpsadpeupjd.jpg


DSC_1336_zpsgapbbpvf.jpg


En mijn SE5a-tje.

Het was super elkaar weer te treffen en we hebben weer een hoop kunnen bijpraten.

Het starten van mijn ZG38 ging niet vlot, de carb ligt onder de motor en het is lastig benzine aan te zuigen. Wellicht ga ik een nieuw type carb kopen bij Toni met een choke klep (dat heeft mijn oude versie niet), is makkelijker op het veld.

Nadat we bekend waren met dit euvel kon ik de reikwijdte test doen met lopende motor, alles prima in orde, geen storing.

Viel wel op dat door het geweld van de vertraging de kabels fors schudden.
Wellicht de prop nog eens balanceren.
 
die carberateur moet je gewoon bestellen bij de grasmaaier dealer
sneller en goedkoper
is gewoon een walbro
de redden dat er geen choke klep op de oude 38 Zenoah zit is omdat die bij de bosmaier in het filterhuis zat
 
Het fijne was dat ik niet zenuwachtig was, de omstandigheden waren perfect en je beste maten aanwezig, wat wil je nog meer, ik was er klaar voor en had vertrouwen in hoe ik het gebouwd had.

Start verliep goed,

DSC_1343_zpsiziwncgi.jpg


Hij rolde mooi weg

DSC_1344_zpsp0scaisp.jpg


En hij is los :D!

DSC_1345_zpslrcslvlk.jpg


Hoefde gelukkig niets te trimmen, alleen het hoogteroer iets meer up
Zwaartepunt klopte gelukkig en de kist voelde prettig aan en luisterde goed naar mijn aansturing

DSC_1346_zpsbzvoeycs.jpg


1e bochtje, alles nog OK
 
Back
Top